hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tilskudd,vitaminer. Hva bruker dere?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Tilskudd,vitaminer. Hva bruker dere?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Tone_

Skrevet - 24/01/2006 :  15:04:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ingen fare for overdosering,kroppen kan selv kvitte seg med eventuelt overskudd.

Er en god del sporstoffer som ikke skal overdoseres ja, og Elektrolytter er spesielt farlig. For stor mengde av kalium kan virke inn på hjerterytmen, og kraftig overdosering kan gi i verste fall gi sjokk/koma...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 24/01/2006 :  15:45:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ensrettet fôring med enkeltsporelementer (uorganiske,menneskeskapte) kan fort utløse en giftreaksjon med opphopning.
Ved bruk av biogene sporelementer eksisteres ikke risikoen,fôret er 100% biogent,så jeg mener at det ikke kan sammenlignes med bruk av tilskuddsfôr med enkeltsporelementer.

Trodde selv det var for godt til å være sant,men sammen med godt høy og den lille mengden kraftfôr jeg gir,fungerer det.
Hestene er sjekket med blodprøver, og hudbiopsi på den som har vært plaget med kuler i huden. Betennelsescellene i huden ser ut til å minke.
Gir de helst fri tilgang,men er nødt til å blande det i fôret nå som hestene er oppstallet hos andre. Kroppen kan kvitte seg med overskudd,det jeg mente,men jeg tror også at hestene kan regulere det selv til en viss grad.

Gå til toppen av siden

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  15:07:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei, å gi havsalt i tillegg til foret er det noe dere gjør om hestene ikke har salstein på beitet/i boksen/ padocken whatever..:P ?? ser bare det er så mange som gjør det ;-) eller er det bare bra å gi en "ekstra" dose salt? hehe
Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  15:58:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Eikdokka slikker ikke på saltstein sin uansett, dvs. hun får ikke i seg nok salt.
Ellers drikker hun ganske lite når hun ikke får salt i fòret, men nå får hun nok vann i seg også.

Har ikke helt troen på saltstein, og ser ikke vitsen med å ha det i boksen feks.
Har også blitt frarådet å ha saltstein tilgjengelig for hesten hele tiden fra dyktig fòrekspert.
Hestene mine får salt og vitaminer hele året så saltstein er ikke jeg gjør så mye ut av.

Therese
Gå til toppen av siden

Alger97

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  16:05:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAlger97  Svar med kopi av melding
Jeg bruker Happy Chaff fra Spillers. Det er opphakket grovfor som er i blandet melasse, soyaolje, hvitløk, peppermynte, kalk og salt. Jeg bruker det sammen med conditoning cubes fra Spillers. Jeg bruker Happy Chaff for å gi mer volum i foret, sånn at Alger bruker lenger tid på å spise + at det gir blankere pels. Alger var ganske så matt i pelsen, men er nå blankere etter oppstart av Happy Chaff.
Beate & Alger Gå til toppen av siden

Lukka, Solfari og Greta

» VIP

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  16:59:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok, tror ikke hestene hos oss helller slikker så mye på slatstein..
men eikedokka: hvor mye er det man gir, f.eks til en islandshest??

Greta Lind, Lukka og Solfari<3 Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  17:06:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
bruker vitamin pelletsen fra fk...men skal bare bruke opp bøtta ,så går jeg over til flytende vitaminer...
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  17:46:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvor mye salt akkurat din hest trenger vetj eg ikke.

Kross: Flytende vitaminer ? Hvem,hva, hvor?

Therese
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  17:50:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
er litt usikker på hvem,hva og hvor...
det lukter da hvertfall tran,og jeg har sett bedring på hestene i stallen...
skal se hva det heter i morgen...det sitter på tunga men kommer ikke ut...

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  18:58:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvor får man kjøpt dette da?

Litt nysgjerrig

Therese
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  19:06:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brukte flytende vitaminer før.
De het Chevinal pluss.
Veldig fornøyd med dem.Hesten så ut som en million han.
Kjøpte i hesteutstyrsforretning (Steinseth as og Hestesportsenteret-Skien/jarlsberg travbane samt netside).
Dyrt var det,men...eneste den sære hesten jeg hadde på den tiden aktet å spise (og det gjorde tydeligvis noe positivt for ham.)

Sluttet da det var umulig å få tak i en periode og gikk over da til Equilibraen.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 25/01/2006 :  19:08:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
ok, tror ikke hestene hos oss helller slikker så mye på slatstein..
men eikedokka: hvor mye er det man gir, f.eks til en islandshest??

Opprinnelig postet av Lukka, Solfari og Greta

Gi mellom 25-50 gram.
Da er du innenfor "sikkerhetsmarginene" begge veier (Ikke for mye,ikke for lite)

-madeira-

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  07:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har fått med meg at hesten bør få vitamintilskudd hvis den ikke får tilstrekkelig med kraftfôr, men hva er egentlig tilstrekkelig? Hesten jeg har på helfôr, fikk 1l komplett og 1l bygg to ganger om dagen, men nå har jeg akkurat sluttet å gi bygg, så nå får han 1 1/2 l komplett to ganger om dagen. Han er en 14 år gammel varmblodstraver i lett bruk (tur ca 45 min tre ganger i uka og litt pusling på banen 45 min to ganger i uka), ca 155 cm, og passe hold. Burde jeg da øke kraftfôrmengden eller gi tilskudd? Hvis jeg skal gi tilskudd er dette da passende kraftfôrmengde? Skjønner at det er vanskelig å gi råd over nettet, men jeg hadde blitt veldig glad om noen kunne "hjelpe" meg litt, likevel..
-Madeira- Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  19:49:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Se på sekken.
De "komplette" forblandingene.altså de som ikke er rene kornsorter og intet annet (bygg,havre,mais) skal holde uten tilskudd om hesten får stor nok mengde.

Det står på sekken hvor mye du anbefales å gi.
Om du ikke gir mindre enn det,skal det være nok til å dekke hestens behov.

Selvfølgelig bør amn i tillegg analysere grovforet,så man vet hva hesten får i seg via det,men anbefalingen på sekken skal holde som en grov guide.

Salt må du gi ved siden av uansett.

-madeira-

Norway

Skrevet - 27/01/2006 :  20:28:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg vet at det står anbefalt mengde på sekken/nettsiden til FK, men der burde han jo få iallefall 4 liter om dagen. Synes dette høres litt mye ut? Synes 3 liter høres litt mye ut også. Andre hester på stallen får 2-3 liter, men de er jo i mye hardere trening enn min.
-Madeira- Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.