hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvordan tørke dekken?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 hvordan tørke dekken?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  10:10:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
De siste dagene har det vært skikkelig drittvær...regn/snø/slaps om hverandre, og vått og gjørmete i luftegårdene. Hestene mine har stått ute hele dagen, men med dekken på. De har også et stort skur de kan gå inn i, hvor det er tørt.
Problemet idag var at jeg ikke hadde noe dekken å slenge på...så idag måtte jeg sende de ut i drittværet De vil jo ikke tørke! Så nå henger det fire halvvåte dekkener til tørk.. Har hengt de opp i stallen, men det er jo ikke akkurat varmt der. Har tenkt på å ta opp en vifteovn, men så er det dette med brannsikkerhet da.. Hvordan får dere tørka dekkenene deres?

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

lino

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  10:20:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Huff, ja. Jeg måtte bare la mitt tørke ved å henge det opp i stallen, og det tok jo selvsagt ei uke..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2005 :  10:31:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har festa noen kroker i taket over badekaret inne i huset.
(Der er det veldig varmt pga. varmekablene om jeg lukker døra).
Henger de opp i spennene/krokene i dekken-fronten (da tar de ikke store plassen).
Henger de først i garasjen hvis de drypper mye.
Lukker døra til badet og vips, er de tørre på et par timer.

Å tørke dyvåte dekken inne i stallen hvor utstyr,for og hester er vil jeg ikke anbefale om du har andre muligheter.

Om du må tørke på salrommet:
Varmevifte (ment for våtrom og stall/fjøs) på i salrommet feks. bør ikke være farlig om vifta er gjort rein for støv/skitt.
Sikringa skal gå før den evt. begynner å brenne.

I staller og fjøs er det helt vanlig at viftene står på hele døgnet og de fleste har overspenningsvern på alt elektrisk så det skal normalt sett ikke skje noe.
Strømmen skal kutte umiddelbart om noe er galt.
(Hos meg går varmevifta på i salrommet stort sett hele døgnet nå hvor det er så fuktig ute med dårlig vær, og det er den bygget for også.)

Det er dog ikke lenge den behøver å stå på om rommet er lukket og man kun skal tørke dekken, for det blir fort varmt og tørketiden er kun noen få timer.
Edit pga. skriveleifs..

Redigert av - xxxx den 06/12/2005 10:49:34 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 06/12/2005 :  10:47:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg la mitt ute i vedrommet. Bare la det utover og la det ligge der en dag. Det er ikke såveldig vart der, men det var ikke klamt!
Ved skur eller noe sånt.

Om du har tilgang til fjøs så kan du jo bruke det. dvs. ikke legge dekkenet inne der kuene står, men om det er et vaskerom eller et kontor du kan henge det opp..

Jeg prøvde og legge dekkenet nede i gangen ved ovnen, men etter noen min. så begynnte det og stinke!

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 06/12/2005 :  10:52:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Hei.

Du kan gjøre som jeg har gjort og kjøpe en slik oljefylt varmeovn, slikt trekkspill.

På Nille blant annet får du kjøpt slik god gammeldags tørkesnor tråd og med to kraftige kroker på hver sin vegg kan du fint få laget en tørkesnor å henge dekkene på. Varmen fra ovnen vil tørke dem fort om du kan lukker igjen døren eller på en måte ha rommet lukket så varmen forblir der inne. Da har du ganske så tørre dekkener neste morgen.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  11:00:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg henger opp dekkenene over bokskanten, så får de tørke der. Men har to utedekken, slik at hun altid har et tørt å få på seg når hun skal ut.
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  11:22:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Stallen min er det gamle fjøset på gården. Er ganske stort, så det blir ikke klamt der. Har laga meg tørkesnorer av høytråder jeg da...
Jeg har ikke høyet inne i stallen, kun kraftforet, og det er i tette tønner/bøtter pga mus. Og utstyret mitt er i et eget rom utenfor stallen...har ikke plass til å tørke det i salrommet, for det er et bittebittelite rom :)

Jeg har også to dekken til hver hest, men problemet er at når jeg nå (tredje dagen) skulle ta på de jeg hadde brukt første dagen...ja, da var de fremdeles fuktige. Og jeg tar ikke på hestene våte dekken! Kan ikke henge de over bokskanten...da skal jeg love deg de får gjennomgå ;)

Nei, får vel bare få tak i en ovn...*sukk* eller håpe at drittværet gir seg snart!!

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  16:03:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har pleid å la de henge i kjelleren, dersom det har vært veldig kaldt ute, har jeg hengt dem i sauefjøset, da tørker det fort. Men ulempen er at da blir det gjerne litt "fjøslukt" på dem også. Ikke at det skader så mye men.. Hjelper i grunn mest å henge dem ute i frisk luft, særlig når det blåser litt. Men det blir som regel alltid regn utav det, så det pleier ikke å lønne seg her jeg holder til vertfall.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  16:24:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg henger opp dekkenene i stallen jeg, men har slitt litt med at det blir veldig fuktig luft inne i stallen om natta ( Står på uttrekksvifte om dagen, så er veldig tørr og god luft der når de kommer inn om kvelden, men blir fuktig over natta. ), så de tørker ikke ordentlig opp. Har foreløpig bare ett regndekken til hesten min, så har bestilt meg ett til nå. Så prøver som sagt å tørke dem inne i stallen, men ikke alltid like lett, pga. fuktig luft om natta..=/
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  17:49:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Om dekkena er veldig våte henger eg dei oppe i låven, dei tørkar mykje fortare der oppe enn dei gjer i stallen. Er nok kaldare der oppe, men sikkert ikkje så fuktig miljø som inne i stallen.
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  17:51:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Her må hestene ut med våte dekken dagen etter, for dekkene henger for tett til at de tørker og stallen er for fuktig.

Slik henger dekkene:

Våte sier du?

Redigert for å legge på et bilde til:

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 07/12/2005 15:26:16 Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  19:06:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Henger dekkenene med innsiden ut over hver sin dør på skapene (militærskap) vi har i stallen.
Inne på "pauserommet", der er det passe varmt og tørt.
Tør over natten

Therese
Gå til toppen av siden

nutte

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  20:36:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
se på www.horse.no der er det dekkentørkere;) sånne vil jeg ha..;)
Det kommer en dag i alle rytteres liv da du lurer på om det er verdt det.Så kaster du blikk på hesten din, og vet at JA,det er det! Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  20:54:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg også vil ha sånne dekkentørkere fra horse.no drømme drømme sukk
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  22:09:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Du kan gjøre som jeg har gjort og kjøpe en slik oljefylt varmeovn, slikt trekkspill.
Opprinnelig postet av HelleG

oljefylt radiatorovn

jeg bruker å henge dekkenet foran ovnen, som jeg da har satt på en krakk for å få den ca midt på dekkenet.
hvis dekkenet er veldig vått legger jeg det i litt halm først så verste fuktigheten blit tatt ut.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:54:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men noe jeg har hatt en del problemer med, er at det går "blåmann" i dekkene mine! altså blåe/svarte prikker som setter seg i stoffet og ikke går bort.

Noen gode tips på hvordan dette kan fjernes? det kommer pga. fuktighet, så akkurat fuktigheten er det lite jeg kan gjøre med...

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.