hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Usikker på formengde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Usikker på formengde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

xxxx

Skrevet - 06/12/2005 :  01:35:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, høy-analyse er en selvfølge uansett hvilket kraftfor man skal bruke og det har vi nevnt i denne debatten allerede.

Det er ikke så stor forskjell på hester i vekst og hester som skal bygges opp/fetes. Da har du misforstått litt. Dette henger nemlig mye sammen.
Unghester som skal bygges opp trenger protein akkurat som en hest som skal fetes opp å sette muskler.
Man vil ikke gi noen av de fett via energi da man kan risikere at de ikke nyttegjør foret og heller "går det av seg".

Man prøver da å bygge opp hesten ved å gi den protein,bla. i form av store mengder høy som inneholder mest,ja netopp proteiner.
For en del varmblodige raser, og hester i vekst er det ikke nok med bare proteinrikt høy,de trenger mer.
Derfor er det utviklet kraftfor med ekstra mye protein.
Som feks. Oppdrett og Spillers Condition and Showing Mix,bare for å ta noen.

Og det er jo den biten vi diskuterer, oppbygging av masse.
(Ikke en unghests utvikling av skjelett ,sener, leddbånd,immunforsvar osv.)
Prinsippet er derfor det samme når det kommer til oppbygging,man må ha noe å "feste" muskelmassen på.
Man ønsker vel ikke en kantete vomtung hest uten muskler og ikke noe på ribbeina..?
Målet er vel å få en helrund/muskulert hest vil jeg tro..

Dette henger som sagt sammen så det blir litt feil å sette dette opp mot hverandre.
Ta feks. en kroppsbygger (nei,ikke en av de som er bola på steroider, men en som har fokus på riktig kosthold..)
Hva spiser og drikker de mest av?
Proteiner-og de er ikke barn i vekst akkurat, men voksne i vekst..

Oppdrett og annet kraftfor med hovedtyngde på proteiner har derfor (i periodene jeg har måtte bruke det) fungert utmerket på mine hester, og det er derfor en positiv bekreftelse og et synlig bevis som holder for meg.
Nå har jeg hatt en del hester opp igjenom tida også, så jeg har fått en god pekepinn på hva slags for jeg foretrekker å bruke på visse type hester.
For man skille på både rase og bruk.
Sjøl har jeg fullblods, quarter og shetlandsponni-alle med forskjellig behov når det gjelder mat.
Nå vet ikke jeg hva slags hest/er du har måtte bygge opp (jeg har mest erfaring med fullblods og varmblodige hester) ,men det er jo også oftest de som trenger litt mer "hjelp" da de ikke er like nøysomme som en kaldblodshest.
Utover det er det som kjent flere veier til Rom og dette var bare mitt råd..Ikke noe must..

Redigert av - xxxx den 06/12/2005 09:43:28 Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  13:22:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
æ ville ha kuttet ned på kraftfôret... som det tidligere er nevnt. og kanskje prøvd med bygg eller soyaolje, for å feite opp hesten.

har erfaring med at oppdrett ikke funker, det er faktisk ikke så mye mer proteiner der, enn annet fôr, hvis æ ikke husker feil...

og er enig i det med felleskjøpet, har sett på fôrplanene de har satt opp, og de er helt på jordet, etter min mening. kan ta et eksembel en hobby hest på 200 kg trenger ikke 2-3kg komplett, når han får nok høy...

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 06/12/2005 :  13:49:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med In Nancyville på det ang oppdretten. Husker fra da jeg jobba litt på en travstall hos en "hestekar", hvis han skulle trene opp igjen en hest som var litt tynn og puslete så fôra han på oppdrett, samma om hesten var 3 eller 8 år.. Og hestene ble fine de! Har ikke fôra så mye med "ferdigblandinger" selv, liker å vite litt mer eksakt hva jeg gir, og hvor mye av hvert. Da har jeg endt opp med bygg, som jeg vet blir sagt at inneholder like mye energi som havre, men som Nancy sier om oppdretten: Det har funka for meg og mine hester, uten at de ble heite. Hadde jeg merka at hesten ble veldig heit av bygg hadde jeg nok valgt å gå over på fôr som var basert på mais eller soya.

TORHILD: Har du forresten prøvd mais?

Hovedcluet her er vel at de fleste er enige i at kraftformengden må ned for å la tarmfloraen balansere seg igjen. Mine erfaringer tilsier iallfall at en hest legger ikke nødvendigvis på seg av enorme mengder kraftfôr.

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er oppdrettsfôr beregnet på unghester (som regel opp til 3 år) og drektige/diegivende hopper. Så hvis hesten ikke er noen av delene, ville jeg ikke brukt dèt,
Opprinnelig postet av Fröya

jeg brukte oppdrett på hesten min over et år etter at føllet var avvent og borte. gikk over til komplett en liten stund, men da ble hun så tynn og betfor reagerte hun på så da ble det oppdrett, som fungerte bra.

litt OT men var på FK å skulle kjøpe kraftfor nå, da fikk jeg beskjed om at nordlandshesten min( som er tjukk) skulle ha 6 kg høy og 4 kg kraftfor, og kaldblodsen skulle ha 8 kg høy og 5-6kg kraftfor. er ikke det veldig mye kraftfor? de blir brukt på tur og lett grunnleggende dressur.
og stemmer det at det går nesten 2 liter på 1 kilo?

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  00:03:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres fryktelig mye ut Lucky June!
Nå måler jeg i liter, men min araber får 1 1/2 liter energi, 1/2 liter havre og 3 dl betfor ( fordelt på 2 måltider ) + vitaminer og fri tilgang på grovfor.
Og da er han i godt hold, selv om han er en aktiv 4-åring.

Prøvde også å regne ut i FK-målestokk, men syntes det ble alt for mye for...
Har også prøvd å regne ut i et forprogram, men fikk beskjed om at hesten fikk alt for mye grovfor...hehe...

Dette med foring er jammen ikke enkelt!

Anette Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  00:08:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
FK vil jo selge kraffor så sjølvsagt setter dei store kraftformengder.

Eg bruker ikkje eit 1/2 kilo kraftfor pr hest en gang, men dei er da godt i stand fordi om.

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  14:06:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
er det ikke ganske mye sukker i betfor
+ endel energi i bygg
er vel ganske naturlig å gå ned i vekt hvis man har for mye energi...
en liten tanke fra meg
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 07/12/2005 :  14:22:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
er det ikke ganske mye sukker i betfor
+ endel energi i bygg
er vel ganske naturlig å gå ned i vekt hvis man har for mye energi...
en liten tanke fra meg

Opprinnelig postet av angelina1

Energi kan være så mangt, ikke bare det vi ser som aktiv bevegelse. Den energien vi tilfører hesten i form av ulike typer kraftfôr går til varmeproduksjon, bevegelsesenergi, vekst, vedlikehold og kan også lagres i kroppen i form av fett. Så i bunn og grunn er det det samme.

Det som da er cluet med fôring er hvilken type kraftfôr som på en måte er mest sannsynlig å gå over i en viss form energi. Havre inneholder f.eks. det en kaller "rask energi" og har lett for å tas opp i hesten som bevegelsesenergi, altså det mange ser på som rett og slett "energi", mens andre typer fôr er vanskeligere å omsette til denne typen energi, og kanskje har lettere for å lagres.

Dette kommer også an på individet av hest. Jeg har vært borti fjordinger som har vært fôra på havre til det omtrent tyter ut øra på dem, men som fortsatt bare blir feite, og ikke nødvendigvis mer energiske i fremtoningen. Andre hester igjen har veldig lett for å omsette fôret sitt til bevegelsesenergi, f.eks. fullblodshester, og disse kan igjen ha problemer med å lagre energien som kroppsmasse.

Derfor vil ikke alle gå ned i vekt av å få tilført masse energi, det kommer an på typen energi, og på individet den blir tilført.

Redigert av - Anniken B. den 07/12/2005 14:23:40 Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  09:43:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette med foring er jammen ikke enkelt!
Opprinnelig postet av anettex

nei det skal vær sikkert

på nordlandshesten så gir jeg fri tilgang på høy, hun spiser faktisk ikke så mye, rundt en 5-6 kg om dagen, og til kvelds så får hun 1/2 l komplett, 1dl olje og vitaminer.

kaldblodsen får fri tilgang på høy, og 1l energi, 1 dl olje og vitaminer til kvelds.
de er i form, aktive når vi rir og i godt hold.
men blir dette feil foringsmengder?

jo mer man snakker om det og hører forskjellige meninger jo mer usikker kan man bli...

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  22:04:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
...men var ikke det litt av problemet til denne hesten?mye energi og på grensa til å bli tynn...?
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 09/12/2005 :  01:13:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jo, og slike hester kan være litt vanskelige å finne ut en riktig fôrplan til, fordi hester er individer, og ikke alle utnytter energien likt. Det en må finne ut av er hvilken type fôr Torhilds hest greier å lagre fremfor å bruke på å fise rundt.

Selv har jeg erfart at bygg ikke tilfører "stesseenergi", mens andre igjen opplever at bygg er like ille som havre omtrent. Betfôr kan være en liten luring pga sukkeret, men om man benytter betfôr uten sukker (f.eks speedi-beet som jeg er stor fan av) skal man klare å gå rundt sukkerfella.

Når hesten i tillegg er kresen og forkaster soyafôr, ja da har man et puslespill! Men Torhild nevner i en annen debatt at hun nå er i ferd med å gå over til oppdrett og betfôr, og vi venter alle i spenning på hvordan det utvikler seg!

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  08:26:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
...men var ikke det litt av problemet til denne hesten?mye energi og på grensa til å bli tynn...?

Opprinnelig postet av angelina1

hun var tynn da jeg fikk henne for da hadde hun gått på 0 kraftfor, samtidig som hun gikk med føll. høy fikk de litt sånn nå og da, kanskje 4 dager i uka.
nå når hun har stabilisert seg og får fri tilgang på høy så har hun holdt vekta bra.
og energi er vel mye bygg og uten havre?

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.