hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Usikker på formengde
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Usikker på formengde
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  18:38:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt et emne inne før ang dette, men spør igjen jeg. Hva menner dere at jeg bør gi mer eller mindre av, evt kutte ut på min forplan. Hesten min er ganske heit, så hun trenger ikke noe mer energi enn hva hun har. Hun er en 10 år gammel hollands hoppe. Middels mot tynn, så hun kunne godt lagt litt mer på seg. Rir/longerer 5 dager i uken, middels intensitet. Har fri de andre to dagene, + at hun får gå ute noen timer pr dag ellers også. Har lest litt i forskjellige brosjyrer, men blir bare mer forvirret, så jeg ønsker at noen som VIRKELIG har satt seg inn i for-typer osv kan svare. Norgesfor kraft og bygg kjøpes på stallen, annet kjøpes utenom.

Hun får daglig 6 kg høy og ca 5 kg silo, fordelt på 3 måltider, mer spiser hun ikke opp. Utenom får hun 2 liter bygg, 1 liter kraft, 1 liter gull, 1 liter (før oppbløting) bet-for og 1/2 liter equilibra.

Noen komentarer?

xxxx

Skrevet - 05/12/2005 :  18:45:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er ingen for-ekspert men det trenger man kanskje ikke være heller for å se at dette ikke helt stemmer..

Jeg synes hun får litt for mye kraftfor jeg..Kanskje også derfor hun ikke spiser opp høy og silo og er litt heit..? Jeg ville kutta ut noe var det min hest.
Husk at en hestemage ikke rommer mer enn 10 liter.
Skjønner heller ikke helt hvorfor du gir både betfor og equilibra.Det er jo stort sett det samme tilskuddet.
Bygg inneholder mye energi,du gir i tilegg også kraft og gull..
Jeg klarer ikke helt å se balansen og behovet her.

Reduser litt på kraften så kanskje hun nyttegjør seg strå-foret bedre og ikke blir så sprek av energiforet.Bare en tanke..

Redigert av - xxxx den 05/12/2005 19:00:51 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  19:00:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Normalt skulle vel 11 kg være nok til en hest på 160 i mh.? Var like sprek/uridbar når jeg kjøpte henne, da stod hun på kun 1/2 liter bygg, men mye tynnere!!!!!! Ribbena var fremme langs hele siden. Så hun har ikke forandret væremåte pga kraften, bare lagt på seg. Men jeg vil ha henne til å legge MER på seg.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/12/2005 :  19:04:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke tilhenger av ørten sorter kraftfor da jeg ikke har noen bedre erfaringer med det.
Som regel er det enkle best..

Gi feks. oppdrett (ca. 3 liter,prøv deg frem) og ubegrenset med strå-for.
Ønsker du optimal fordøyelse kan du jo fortsette å gi litt Equilibra.
Dette har ihvertfall fungert på blodsern min og andre varmblodige type ridehester jeg har hatt.

Redigert av - xxxx den 05/12/2005 19:09:54 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  19:11:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har vært inne på tanken med oppdrett, for det legger hun vel på seg av? Men det gjør hun jo av byggen også? Og av bet-foret? Hmmm.... Gull skal jeg slutte med tenkte jeg, men kraften vil jeg beholde, for å få alle vitaminene.

Herregud! Er vanskelig dette! Til hunden og kattene gir jeg tørrfor kjøpt på dyreforretning og det går etter rase, veldig enkelt! Og jeg? Jeg spiser det jeg blir servert jeg =)

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 05/12/2005 :  19:20:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det In Nancyville sier er vel egentlig ikke at du skal gi _mer_ grovfor fordi om du kutter på kraftforet, men at du ved å gi mindre kraftfor vil oppnå at hesten nyttegjør seg bedre av det grovforet hun får.
Jeg vil si meg enig med henne i dette. Jeg hadde en hest for noen år siden som hadde vanskelig for å legge på seg. Fikk satt opp en forplan av en "ekspert" (kanskje selvutnevnt sådan) som ville at jeg skulle gi avsindige mengder kraftfor etter mitt syn (8 liter pr dag). Hesten ble ikke noe tykkere av dette, bare "vill og gal", så ingen av oss vant på det. Hestens magesekk er konstruert for å ta imot fôr med høyt fiberinnhold, jeg tror nok kanskje at alt det kraftfôret rett og slett ødela den naturlige fordøyelsen hans, og gjorde at han ikke greide å utnytte fôret max. Jeg fant ut at jeg hadde tid til å gå på scratch, ta av så og si alt kraftfôr, la han få fri tilgang på høy, og se an hvor mye kraftfôr han egentlig trengte.

Det som skjedde da var for det første at hesten ble ganske umiddelbart mye roligere. Å ri på tur var tidligere et mareritt, bare bukking og stress, men nå var han rolig og avbalansert, kunne til og med trave på lange tøyler! Det kunne jeg bare drømme om tidligere!
Så begynte han litt etter litt å legge på seg, det tok 6-8 mnd, så hadde han faktisk blitt MYE finere! Og da fikk han som sagt fri tilgang på høy, 1 l betfor og 1,5 l bygg fordelt på to måltider, pluss 2 dl soyaolje til kvelds (+vitaminer og kalk).

En annen ting: pass på kvaliteten på grovfôret ditt. Det er stor forskjell på h3-h4 høy og h1-h2! Jeg ga relativt kraftig høy (h2), og da spiste han kanskje 12-15 kg pr dag.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/12/2005 :  19:22:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeps, det var det jeg mente ja.

Hesta mine har ihvertfall lagt på seg av oppdretten.
Fullblodsen gikk opp på kun 3-4 uker og det er raskt.
Normalt sett er det tiden tarmfloraen bare bruker på og justere seg, så jeg har positiv erfaring med oppdrett.

Oppdrett er proteiner, bygg er like energi-rikt som havre.
Ikke så mange tenker på det kanskje.
Vanlig betfor er ikke noe oppfetningsfor men et smakstilskudd med sukker/energi og skal bidra til en bedre fordøyelse.

En hest trenger proteiner for å bygge masse, defor ville jeg ihvertfall valgt oppdrett som basis-kraftfor.
Gjør det så enkelt som mulig, da er det lettere å få en riktig balansert forplan også.

Redigert av - xxxx den 05/12/2005 19:26:34 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  20:03:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er jo hun veldig vant med de fleste fortypene. Er det noe i oppdretten, som gjør at jeg må venne det gradvis til, om jeg feks bytter bort middags-byggen mot oppdrett? Er jo ikke snakk om mange liter, men en.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/12/2005 :  20:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville brukt et par uker på tilvenningen. Tarmfloraen trenger litt tid.
Redigert av - xxxx den 05/12/2005 20:36:34 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  20:45:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
evt tilskudd med litt olje? Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  20:49:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
evt tilskudd med litt olje?

Opprinnelig postet av Lopke

Brukte det et par mnd, men plutselig en dag ville hun ikke spise maten lenger. Har prøvd flere ganger, men antydning til olje, og hun sier nei-takk! Ikke engang om jeg har melasse i vil hun spise. Så nå står bare oljedunken der....

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  20:55:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Nå er oppdrettsfôr beregnet på unghester (som regel opp til 3 år) og drektige/diegivende hopper. Så hvis hesten ikke er noen av delene, ville jeg ikke brukt dèt, da balansen blir feil. Har selv gode erfaringer med Eggersmann Struktur Equichamp til hester som skal fores opp. Eventurelt Eggersmann Vital/Senior, beregnet på både gamle hester og hester som er trenger å legge på seg. Jeg har også gode erfaringer med Hilton Herbs Linseed & Fenugreek (ferdig kokte linser som gis som tiskudd) til tynne hester. Olje kan også anbefales Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  22:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har ikke jeg heller all verdens erfaring med div fortyper mennoe reagerte jeg på og det var 6kg høy og ca 5kg silo Kan vel ikke sammenligne silo og høy kg mot kg Antall kg med silo skal vel 3-4 dobbles mot antall kg høy Eller er jeg helt lost

Enig med andre her om at det enkle er ofte det beste og det sier seg jo egentlig selv at en mage full av kraftfor har ikke plass til allverden med grovfor
Og kanskje du bare må innse at hun er en sprek hest uansett hva du forer med

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/12/2005 :  22:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er oppdrettsfôr beregnet på unghester (som regel opp til 3 år) og drektige/diegivende hopper. Så hvis hesten ikke er noen av delene, ville jeg ikke brukt dèt, da balansen blir feil.

Kremt...
Det er ingen "lov" som sier at ikke eldre hester kan få Oppdrett.
Eller sier "Felleskjøp-loven" det kanskje slik at de kan selge flere for-varianter for vi vet ikke bedre..
Et typisk mer-salgtriks som alt annet. Hvordan overlevde egentlig hestene mine tidlig på 80-90 tallet tro men kun 2 ting å velge i på FK...?

Det er blitt en haug forskjellige navn og kategorier på kraftfor, men stort sett samme innholdet i det meste..

Poenget for meg er ikke hva foret heter men hva det faktisk inneholder og hva hver enkelt hest trenger av næring.

Spiller ingen rolle da hvor gammel hesten er.
Trenger den karbohydrater og proteiner skal den jammen få det sjøl om foret tilfeldigvis heter Oppdrett.

(edit pga. sitat)

Redigert av - xxxx den 05/12/2005 22:45:47 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  22:37:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå har ikke jeg heller all verdens erfaring med div fortyper mennoe reagerte jeg på og det var 6kg høy og ca 5kg silo Kan vel ikke sammenligne silo og høy kg mot kg Antall kg med silo skal vel 3-4 dobbles mot antall kg høy Eller er jeg helt lost

Opprinnelig postet av Molly

Kg silo er jo selvsagt ikke nøyaktige. Skrev forresten feil, det er 7 kg høy hun få, 3 kg morgen og 4 kg kveld, og så en trillebår med silo til middag. Mulig det er både 6 og 7 kg, da jeg ikke har veid det. Iallefall nok til at hun ikke klarer å spise opp før kveldsen. Tar da bort resten av siloen, og så er hun klar for kveldshøyet.

Frøya: Hvor får du tak i Eggersmann Struktur Equichamp da her i Haugesunds-distriktet? Hvordan er det i form? Pelletert? Mûsli?

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  23:13:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Nå er oppdrettsfôr beregnet på unghester (som regel opp til 3 år) og drektige/diegivende hopper. Så hvis hesten ikke er noen av delene, ville jeg ikke brukt dèt, da balansen blir feil.

Kremt...
Det er ingen "lov" som sier at ikke eldre hester kan få Oppdrett.
Eller sier "Felleskjøp-loven" det kanskje slik at de kan selge flere for-varianter for vi vet ikke bedre..
Et typisk mer-salgtriks som alt annet. Hvordan overlevde egentlig hestene mine tidlig på 80-90 tallet tro men kun 2 ting å velge i på FK...?

Det er blitt en haug forskjellige navn og kategorier på kraftfor, men stort sett samme innholdet i det meste..

Poenget for meg er ikke hva foret heter men hva det faktisk inneholder og hva hver enkelt hest trenger av næring.

Spiller ingen rolle da hvor gammel hesten er.
Trenger den karbohydrater og proteiner skal den jammen få det sjøl om foret tilfeldigvis heter Oppdrett.

(edit pga. sitat)

Opprinnelig postet av In Nancyville

Skulle jeg gitt det til annen hest, ville jeg i hvertfall ha analyse av grovforet og sjekket det opp mot det. Hester i vekst har andre behov enn hester som bare skal legge på seg. Selvfølgelig "dør" ikke hesten, men den vil nok fungere bedre med for tilpasset alder og bruk.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.