hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sal?!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 sal?!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  18:50:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har snakket med hun som eide hesten min før, hun er salmaker.

Hun mente at pga. ryggen hans (veldig spesiell rygg), så ville jeg ikke få taki en sal til under 12.000 som passer, måtte regne med å gi mellom 12-17.000!

Hva skal jeg gjøre nå? salen koster jo likemye som hesten min kostet, og jeg får ALDRI råd til noe slikt før om 2-3 år! Hadde tenkt å måtte gi kanskje rundt 5-6000 jeg..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  19:38:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Har litt av det samme problemet,har hittil bare funnet èn type sal som passer. Hesten min er kort,har ganske svai rygg,og trenger en litt bred bom. Araberrygg,bortsett fra at han er en liten kaldblods. Salmerket jeg har passer heller ikke "som et skudd" uten tilpassing,så den må sjekkes jevnlig for å løfte den litt opp bak. Nå trenger vi omstopp igjen(håper det er mulig i fylle den litt til). Westernsalen regner jeg med at jeg bare må glemme å bruke etterhvert,de er rett og slett for rette.
Er du heldig kan du vel få tak i en sal som er noen få år og pent brukt? Den må kanskje stoppes om uansett?
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  19:45:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har du tenkt på bomfri? Det er mange på Forumet (du skjønner vel hvilket et jeg mener) som har flere typer bomfri saler og trives veldig godt med de, inkludert meg (Som elsker min Barefoot. #&%# at jeg ikke kan starte med den...)

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  19:55:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har tenkt litt på bomfri også, men alikevel; tror dere jeg virkelig må ut med over 12.000 hvis jeg skal finne noe som passer ordentlig? Har jo aldri prøvd verken wintec eller griffin på han, det var jo det jeg hadde håpet på! De har jo fish og bommer som kan skiftes ut i større eller mindre bomvidde.
Forrige eier mente altså at det er kun et merke som kommer fra England som passer, og det var disse som var så dyre.

For må jeg ut med så mye, får jeg som sagt ikke råd før om mange år, og den salen jeg har nå, passer ikke perfekt, men den går an, så den tør jeg ikke å ri lenge med.. Altså; kan risikere at jeg ikke kan ri han med sal før jeg er ferdig med å studere eller vinner i lotto da :(!.. mer eller mindre..

Kristy; hvorfor kan du ikke starte med bomløs?

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 02/12/2005 19:57:10 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  20:03:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne;Har prøvd å få et inntrykk av ryggen hans ved å se på bilder på siden din,er den litt kort og svai?
Da tror jeg at du kan få problemer med å få syntetsalene til å ligge bra. En ting er bomvidde,men salen må jo også følge fasongen på ryggen.
Tror du kan få en sal til 6000!
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  23:45:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Han har faktisk veldig rett rygg :S Samt en lite markert manke, bred over ryggen og en rett overlinje, men han har ikke en så veldig lang rygg at det gjør noe!

Men en vet jo aldri før en har prøvd salen heller.. Men jeg håper virkelig at jeg ikke må ut med kanskje 15.000 for en sal.. Da er det takk og farvel til å ri den hesten igjen vertfall.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  00:42:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kan ikke starte med min bomløse fodi det ikke ser ut som en engelsk sal. Men, det finnes også bomløse som det er lovlig å starte med. Star Trekk har en til rundt 10.000, man han Ansür til rundt 14.000 og (min drømmesal) Fhoenix til rundt 12.000. I Sverige har det også kommet en sal (Husker ikke hvilken forhandler) i allroundmodell (De 3 førstnevnte er dressurmodeller. Fhoenix har også allround, men den er visstnok veldig lik dressur) til 4.000 kr, men den er for allruond til at jeg vil vurdere den selv. Dog, den ser veldig fin ut. Og på forumet til E.O. er det 'representanter' for alle de 3 førstnevnte.

Tror forresten du kunne ha tatt deg en prat med Marte J (VIP: Tommine), for Amayaro og Tommine hørtes veldig like ut i ryggen. Tommine er nemlig også rett, bred og null manke. Tror hun betalte 6.000 kr for hver av sine. Husker ikke merket, men hun kan si deg det, og evt komme med andre alternativer.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  00:58:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk for tipset! Skader vertfall ikke å spørre!

Men er jeg gjerrig her? Jeg mener, en vet jo aldri, kanskje det finnes saler under 12.000 som passer hesten min også.. For et sal-styr jeg har rotet meg opp i!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  10:59:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes ikke du er gjerrig - jeg har ikke penger til å betale 6000 for sal engang, og om ikke salen jeg har hjemme passer sliter jeg. Jeg har jo en sal som passer nå, men den er søsteren min sin så hun vil kanskje ha den igjen en stund..
Man er ikke gjerrig selv om man er realistisk i forhold til hva man faktisk har råd til!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

LivM

Skrevet - 03/12/2005 :  13:10:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror det er godt mulig å finne en sal som passer deg og hesten til under 15 000,-! Det jeg ville gjort er å ta kontakt med Fossum Salmakeri, der får du stoppet om salen slik at den passer hesten og med hjelp av maler/bilder er det mulig å finne sal selv om du ikke bor i Oslo området.

De har brukte og nye saler inne, dyre og ikke fullt så dyre.
Gå til toppen av siden

AnneM

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  15:22:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Alle" salmakere anbefaler dyre saler ;) Jeg fikk også beskjed om at min hest må ha sal til 16-17 tusen, men siden jeg uansett skal ha bomfri etterhvert, så har jeg ikke orket å kjøpe det. Dessuten passer ikke salene jeg har fått omstoppet ved hjelp av mål og bilder heller, så jeg er redd for at salen til 17 tusen heller ikke vil passe.

Jeg har kjøpt en pent brukt Griffin cob nå, det er den salen som har ligget aller best på hesten og den gav jeg 2500,- for ;)

Til din hest syns jeg det høres ut til at Griffin, Globus, JC og Wintec kan passe, disse er rimelige nye. Du får også tak i andre saler brukte, som kan passe, til under ti tusen tipper jeg.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  15:46:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg synes du skal prøve så mange forskjellige saler som mulig!
Du kan jo ikke vite helt sikkert at han ikke passer diverse merker uten å ha prøvd.

Dette med hvor mye en sal koster, det er jo helt opp til deg hvor mye penger du vil legge i sal. Så lenge den passer har det jo ingenting å si. Det blir litt for teit hvis alle skal være nødt til å kjøpe seg utstyr til mange tusen for å være "kul".. Det er mere "kult" med en sal som passe og en hest som er fornøyd enn med en dyr sal og en hest som har vondt.

Mitt råd: Prøv alle saler du kommer over!!

Therese
Gå til toppen av siden

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  15:54:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis hun anbefalte deg å kjøpe en sal til en såpass stor sum, vil jeg anbefale deg å kjøpe en brukt sal. Da kan du få en sal som kostet så mye ny, men for en billigere penge. Dette anbefalte min salmaker meg. Det aller viktigste, som også er sagt her, er å prøve så mange som mulig. Da finner man en til slutt, og det trenger ikke bli så himla dyrt
- Marie & Lipdonn - Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  13:05:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men hun mente at jeg fikk ikke kjøpe dette eksakte merket brukt heller, så jeg ble "nødt" til å kjøpe dette engelske merket :/..

Men men, holder fortsatt en knapp på Griffin og Wintec salene. Har ikke prøvd dem enda, så det skader jo aldri å prøve! :)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  13:19:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med resten her- du kan godt finne en sal som passer til under 12000! Det finnes så mange forskjellige saler og modeller nå, og mye av ulikehetene mellom de "billige" og de "dyre" er ofte lærkvalitet, ekstra "finesser" osv, altså ting som har lite å si for om salen passer på hesten.

Det eneste du bør være obs på om du kjøper bruk, er om salen er skev og om stoppingen er dårlig. Dette kan man jo få hjelp av en salmaker til å sjekke, og eventuelt rette opp, så jeg skjønner ikke hvorfor hun så det store problemet i å kjøpe brukt!

Prøv så mange forskjellige saler som du kan, så finner du garantert en som passer, til en overkommelig pris:)

Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  13:48:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Var vel fordi hun mente at de som først kjøpte seg en slik sal, syns den var så bra at de aldri ville kvitte seg med dem.
Men problemet er at jeg vet ikk hvem jeg skal få hjelp av! Har spurt Marton i stavanger, men de sluttet å svare etter en mail, så kan visst bare gi opp der.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.59 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.