hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ryggsmerter eller ikke?...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ryggsmerter eller ikke?...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

oleo

» VIP

Skrevet - 08/12/2005 :  13:34:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei hei.

Jeg skal ikke uroe deg nå men ved minste tegn til nyresvikt/nyreinsiffiens så kan man ikke sitte her å vente på svar fra amtører, da må du ta kontakt med veterinær....

Når det er sagt så tror ikke jeg at hesten din har nyresvikt eller nyreproblemer. Symptomer på det er i de aller fleste tilfeller matthet, sløvhet, lansom puls, misfargende slimhinner og veldig ofte fordøyelsesforstyrresler. Når nyrenes funksjon er svekket, er det enten i deres egen oppgave som nyre eller om det er å produsere urin. Som regel er det første tegnet at nyrene ikke klarer å produsere konsentrert urin
og det utarter seg da med økt urinering, som etterhvert vil opphøre mer og mer. Til slutt vil du se at hesten sliter med å tisse.

HVis du er usikker fremdeles så kan du gjøre en god ting i mellomtiden til du har pratet med veterinær og det er å gi hesten godt høy, rotvekster og meldrikke. Det skal også tilføyes at dette er meget sjeldent hos hest...vertfall alvorlige tilfeller.

Jeg tror basert på det du skriver:
Fyllinger i bena etter rideturer: Vet ikke hvor gammel hesten er men det kan hende at hesten har hatt en overbelastning som ikke er blitt bra. Stivhet, hevelse og varme av et ledd henger ofte sammen. Stivheten kommer fra leddet selv, hvor leddkapselen reagerer med å utskille mer leddveske, sammenlign da dette med væske i kneet ditt, ved bevegelse vil denne produksjonen øke og smerten intensiveres. Når benet da blir i ro igjen klarer ikke vevsvæsken å bli sugd opp, og arter seg i stivhet og hevelse. Varmen kan komme av dels sterkere blodtilstrømming og dels av høyere stoffomsettnign i området.
Jeg foreslår da som tidligere, lett massasje i ett minutt med arnica, la hesten ha hvile 1-3 uker, gå lett for å unngå stive ledd. Men, hør med veterinæren din om dette, er hesten gammel så er dette ganske vanlig, men kan også ha noe med blodgjennomstrømmingen alene å gjøre.

Ryggsmerter kan ha noe med bena å gjøre. Har hesten problemer med belastningen av bena kan det godt sette seg i ryggen. Da er jo behandlingen også som tidligere nevn, få orden på bena, masser ryggen til du får equiterapaut. Akupunktur kan hjelpe her, både ben og rygg.

Pels og hud problemer kan både være veldig kompleks og veldig enkelt.
Trolig så er dette et rent vitamin-tilskuddsproblem, eller det kan være at almentilstanden er redusert på grunn av rygg og ben. Få veterinæren din til å ta en blodprøve, send den til analyse, tar ca 2 dager og få rede på hva/hvor forstyrrelsen er. Du må ta kontakt med en for leverandør for å få vite hva du skal be laberatoriet analysere. HVis du ikke gjør det så vil du få en generell A,B, C vitamin analyse sammen med generelle ph verdier og andre blodverdier, og det kan gi deg noe, men ikke hvilke grunnsteiner hun da evt mangler i forhold til maten hun får. Slikt vet en forleverandør, en seriøs en...

Lykke til...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  16:18:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Oleo: Nei jeg tror ikke at han har nyresvikt, men liker og kunne oppsumere litt. Det er ikke dermed sagt at jeg tror han har det ;) Men det værste jeg vet er og kontakte veterinær uten og kunne bringe frem de viktigste symptomene han viser, for jeg glemmer ofte og fortelle alt... Jeg tror ikke han har svikt, men ser på de forskjellige mulighetene..

Jeg skriver også at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne for og finne ut hva han feiler. Men jeg vet jo ikke hva han feiler, så jeg kommer jo ikke til og prate som om han har svikt noen plasser. Siden veterinærene her ikke er så veldig vandt til og behandle hester liker jeg og kunne legge frem alle symptomer.. Men men, jeg skal nok finne ut av det :)

Angående fyllingene i bena hans så virker det som " stallfyllinger " etter lettere trening. Han kan bli ganske fyldt rundt senene etter og ha stått litt etter treningen, men de holder seg veldig fine og tørre om jeg legger på ham bandasjer over natten.
Han er snart 7 år, men har ikke hatt noen overbelastninger. Jeg har selv vært meget redusert pga sykdom, så vi har bare skrittet turer i noen mnd nå.
Han har ikke hatt noen ledd som har vært varme eller noe..

Det med pelsen kan meget godt være et vitamintilskuddsproblem som du skriver. Har også hørt at hvite hester ofte har problemer med hud og pels, og at det kan være avls-relatert.
Dem jeg kjøper fòret av har snakket tidligere om muligens at jeg skulle ta en blodprøve, men etter og ha snakket med deres veterinær i Danmark har jeg kommet frem til og vente litt. Mulig det er galt av meg, men jeg valgte og prøve ut et par ting først. Men det er litt tidlig og si om det virker :)

Jeg må ta en tur i tenkeboks og se hva jeg kommer fram til og kontakte.. Ikke enkelt gitt.. Men igjen; jeg er så utrolig glad for at dere vil dele deres erfaringer og lærdomom dette problemet med meg :) Hadde det ikke vært for dette hadde jeg enda sittet her og revet av meg hår i fortvilelse...

Nå var han heldigvis helt fin i går etter skrittetur, så jeg håper at det fungerte med saueskinnspad under salen og varme på lenden på turen. Han får også varm grøt om kvelden, slik at han får i seg masse væske og varme den veien også :)
Så kommer massøren neste uke, og hovslager skal sjekke ut vinkler og diverse på høvene hans. Så får vi se om de finner noe, hvis ikke er det bare og gå videre og sjekke mer :)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 08/12/2005 :  23:24:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
(Har ikke lest alle innleggene, så det er mulig dette er skrevet om.)

Jeg er fersk akupunktør, og har behandlet noen hester med slike sympt. med gode resultater. Det ikke sikkert det er selve ryggen som er problemet.

Det kan være en ide å få en akupunktør til å se på ham.

Hvor holder du til? Jeg har kollegaer i østfold, vestfold, stavanger, oslo-området og videre nordover som jeg kan tipse deg om
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 09/12/2005 :  00:02:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg kunne gjerne tenkt meg og kontakte en akupunktør og høre hva han/hun sier, og evnt. at han/hun kom og så på ham.
Jeg bor midt mellom Egersund og Flekkefjord, så det hadde vært topp om du visste om noen i Egersund-området? :o)
Foreløpig har jeg ikke henger så jeg kommer meg ingen vei med ham ( men har overtalt mannen min nå til at vi skal kjøpe igjen. Hurra! )

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 09/12/2005 :  00:23:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke jeg kjenner noen som behandler hest mellom stavanger og sandefjord, men det finnes jo garantert noen der også Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  11:05:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Ja håper det :)
Skal høre med massøren når hun kommer, og evnt.hovslageren om han vet om en i området. Han er jo mye rundt forbi i staller og skor, og kan jo ha slike kontakter også :)

Er litt spendt nå hvordan det går på neste tur siden han nå går siste dagen på muskelavslappende. Krysser fingrene og håper at han er like god i ryggen som han er nå på turene :) For så lenge jeg holder ham varm på ryggen og lenden ser det ut til funke bra.

LisaFi

Skrevet - 11/12/2005 :  04:12:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
Hei! Har ikke finlest alle innleggene ovenfor, men jeg anbefaler deg sterkt å oppsøke en dyktig kiropraktor, hvis veterinæren ikke finner noe. Det trenger nødvendigvis ikke å ligge i musklene, nemlig. Og da vil hesten ikke nødvendigvis være øm ved palpatering.

(hoppa mi ble sur når en kom med salen, og etterhvert "stiv" å ri, samt merkelig uren i gangen, uten at noen greidde sette fingeren på hva det var. Kiropraktoren fant begynnende sammenvoksinger av ryggvirvler... Hest som "stiver av" ryggen for å unngå ubehageligheter kan få dette uten at det merkes på noe annet.)

sjekk sjekk! og ikke ri før du har sjekket, går slike ting for langt blir de ikke bra igjen!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  09:33:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Men er han ikke litt ung til og få sammenvoksninger? Er det forkalkninger du mener?
Han er jo bare snart 7 år..

Han har ømmet seg i muskulaturen hele tiden han har hatt dette problemet, så jeg misstenker at det ligger der eller nedover i bena o.l. Muligens bakover lenden eller noe. Vanskeligt og si, men nå er han mye bedre. Han ømmer seg ikke etter turene, og det virker som det fungerer fint med varme på rygg og lend.
Så jeg tenkte og kontakte akupunktør. Massøren kommer igjen i neste uke, bruker henne jevnligt.

LilleMarie

» VIP

Skrevet - 11/12/2005 :  12:25:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg føler at du på en måte har funnet ut hva du skal gjøre jeg

hesten min gir store utslag på bøyeprøve, og pga det ømmer han veldig i ryggen også. Så her sitter jeg med en hest som ikke kan brukes. Planen min, for hva jeg skal gjøre fremover, er at jeg etter jul skal røntge alle ledd (forkalkninger?), bøyeprøve på nytt, og se om noe kan gjøres for å behandle dette. Altså, en grundig undersøkelse på klinikk.

Siden han da er undersøkt av vet. vil jeg gjerne ha en equiterapeut til å se på han (som også kan akupunktur og kiropraktikk) og massør etter det. Dette er i alle fall min "tenkte" rekkefølge, men er veldig mulig den forandrer seg etter hvert. Foret skal også kontrolleres.

For min erfaring fra tidligere er at det ofte ikke er stedet hvor symptomet synes, som er problemet. Derfor er det viktig å gå over hele hesten, og må si jeg ble skuffet da jeg leste om din vet. som kun så på ryggen...

Jeg var inne på www.sunn-hest.no her en dag, og hvis alle de produktene fungerer, kanskje det finnes noe for deg der?

Lykke til

Redigert pga skrivefeil

- Marie & Lipdonn -
Redigert av - LilleMarie den 11/12/2005 15:01:09 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  13:28:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Huff, så trist og høre at du også sliter med noe liknende, Marie..

Ja jeg tror jeg har staket meg ut hvilken vinkel jeg skal angripe dette fra. Det kan jo være feil, men jeg har valgt og følge magefølelsen min. Jeg misstenker at det kan være at jeg har overbelastet ryggen hans når jeg har trent ham til ettergiften i nakken. Og at det er dette som har utviklet seg videre hos ham..
( Jeg vet ikke, bare tanker som kommer opp av og til.. Tenker og tenker, men glemmer av og til andre symptomer og fokuserer litt feil iblandt. Jaja, dagens tanke, men heller også mye mot en ubalanse i kroppen hans en plass.. )

Men det kan såklart sitte en helt annen plass også, som du sier. Så jeg er veldig spendt på om massøren eller hovslageren finner noe. ( Massør har jeg hatt jevnligt, så hun hadde nok sagt fra om der var et problem hun fant ).
Det er dette jeg tenker om hesten min, eller at det kan være en ubalanse i kroppen hans en plass, som gir utslag i slike symptomer som han har.
Men dette skal jeg finne ut av, gir meg ikke :o)

Ja jeg ble ganske paff da ikke vet. sjekket ham grundig, ikke bare ryggen.. Han er ellers en meget flink vet., en som jeg liker godt og ha til hestene mine og som viser omsorg og forståelse for hestene han behandler. Og ikke minst for eieren av hesten ( ikke bare meg! ), han er medmenneskelig. Noe jeg savner hos en del vet. )
Og typisk dumme meg; blir helt satt ut og holder munnen igjen.. Selv om jeg pratet med ham på tlf og forklarte hva jeg og min mann tenkte, og om det muligens kunne ligge et problem en annen plass? Men likevel sjekket han ikke :(

Jaja, det ser ut som om det sakte men sikkert (?) går fremover med godgutten min. Han får ikke mer muskelavslappende nå, og etter skritteturen i dag var han enda god i ryggen sin. Skal sjekke ham i kveld igjen og se om han enda er god. * krysser fingrene.. *

Håper at du finner ut hva som er galt med hesten din, og at han blir helt frisk igjen. Det er ikke enkelt når de blir syke..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 11/12/2005 13:33:45 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/12/2005 :  14:34:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men er han ikke litt ung til og få sammenvoksninger? Er det forkalkninger du mener?
Han er jo bare snart 7 år..

Opprinnelig postet av Bente71

Det er ingen aldersgrense på å få forkalkninger dessverre. Ligger det i genene kan det gi utslag så og si når som helst.
For å ta et litt ekstremt eksempel (ikke for å skremme deg altså): Ei venninne av meg måtte avlive sin 9 år gamle hest pga kissing spines (sammenvoksning av ryggvirvlene i mankeområdet). Dette er dog et alvorlig problem som du kommer til å merke ganske godt, så hesten din trenger langt ifra å ha noe sånt.

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  16:33:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Huffda, høres absolutt ikke bra ut..
Skal finne ut av hva han feiler, men det kan nok ta litt tid og finne ut av. Hadde vært enklere om jeg bodde en plass hvor det var lett og komme til diverse kiropraktor, equiterapaut, akupunktør osv. Men men, finner ut av det bare det tar litt lenger tid :)

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.