hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ryggsmerter eller ikke?...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ryggsmerter eller ikke?...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

oleo

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  21:15:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, lett massasje i noen dager kan veldig gjerne hjelpe på fyllinger, dersom det er vanlige ¨ridehest¨ fyllinger.
Masser fra kodeleddet og opp til pipen. Men dersom hesten har kun ett ben som fyller kan det faktisk være lurt å massere begge bena alikevel. Da blir sirkulasjonen lik på begge ben. Pelsen bør være tørr når du bruker arnica og det kan lønne seg og vaske bena med vann og mild såpe den 3-4 dagen da arnica kan tære på pelsen.

Lykke til

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 06/12/2005 :  21:16:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Bente71:
Jeg har brukt arnica på fylte hestebein. Det funker kjempebra! Smør på godt fra kne til kode, bandasjer over natta, gjerne med gode varme plater (ull, fleece eller liknende). Jeg synes dette virka best på hoppa mi da hun fylte endel, mye bedre enn blue lotion og andre linimenter.

Har også hatt gode erfaringer med det på stiv rygg. Ei venninne av meg fikk ryggen på hesten sin retta opp av equiterapeut, hun fikk beskjed om å massere inn godt med arnica, legge på plast og et varmt dekken i to-tre timer, og gjøre dette ca hver tredje dag. Han ble kjempefin i ryggen etterhvert.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  22:33:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er også fornøyd med Arnika
Fungerer bra for å unngå litt fylling på ene foten til Eikdokka pga. skade.
Både til massasje og før bandasjering for natten.

Therese
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2005 :  23:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo:
Kopi av melding:
Finnes ikke et sted i dette landet som røntger rygg: Bjerke dyrehospital gjør alt du trenger med hest...også rygg, hele ryggen fra hals til hale. Var der senest for en måned siden med en hest med karkerygg.

Da er det jo ytterst merkverdig at det nettopp var Bjerke som redegjorde om begrensningene ang. røntgen.
Så enten er du blitt utelatt riktig informasjon eller så vet ikke Bjerke hva de gjør..

Redigert av - xxxx den 06/12/2005 23:26:37 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  23:27:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Da skal jeg prøve Arnica på Etanec også Han fyller som regel i alle bena etter travturer eller trav/kort galoppturer. Jeg " slipper " ham ikke i galoppen, så det blir liksom aldri noe hardtrening på ham. På slike turer har jeg pleid og legge på varme underlag og fleecebandasjer om kvelden, siden han da står og fyller..
Massøren lærte meg og massere bena hans, så jeg gleder meg til og kunne hjelpe ham med fyllingene på denne måten

Men foreløpig må jeg først finne ut av ryggproblemet før jeg kan tenke på mer trening..
Vatne tror jeg kommer til Egersund en gang i uken, så jeg skal se om jeg kan få " lokket " ham bort her en tur også.
Noen som vet om der er equiterapaut eller kiropraktor i Egersund-området? Vil bare vite om jeg har muligheten til og vurdere det..

Åjaaaa, kom nettopp på at da jeg var hos kiropraktor med min datter, fikk jeg et visittkort til en som driver kiropraktikk på hester og hunder også Skal se om jeg kan finne det kortet eller ringe kontoret og høre hvem det er. Skader jo ikke og ta en tlf til ham

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 06/12/2005 23:31:29 Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  23:29:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
In Nancyville.

Ja...det kan man jo undres over...

Sto nå vertfall å holdt kassettene under røntgingen selv...og bilder ble det, med resultater, så da vet ikke jeg hvem som har missforstått hvem og hva under din henvendelse til Bjerke.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 06/12/2005 23:34:10 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 06/12/2005 :  23:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke så lenge siden jeg pratet med ei jeg kjenner som jobber der,så det kan ikke ha kommet noe nytt røntgenutsyr dit uten at jeg hadde fått greie på det tror jeg.

Anyway,de røntger jo (som jeg skrev tidligere) ryggutskuddene og halsvirvlene, men ikke ryggvirvlene.
Og ofte kan plagene sitte i førstnevnte.
Utover det var det dokumentert like mange positive som negative diagnose-resultat. Det er verdt å merke seg synes jeg (som jeg også skrev tidligere).
Så man kan jo stå med en hel "filmrull" i hånda og ikke bli særlig klokere-satt på spissen..
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  09:52:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Annika Thoresen hadde jeg fått til å se på denne hesten :) Men nå står det helt stille for meg hvor hun holder til...er det ikke sørlandet? Noen?

Eller ville nok arnika kunne hjulpet både på rygg og fyllninger i beina,ettersom det øker blod-sirkulasjonen ;) Men vær nå inderlig forsiktig med å massere så altfor mye etter du har tatt på arnika,da blir det en blistringsprossess som du nok ikke er ute etter... Masser heller først,og ta så på arnika etterpå. Massasjen da du masserer det inn i huden er mer enn nok etter du har tatt den på...
Samt at det er viktig å holde hesten varm,sørge for nok drikke,om det kan være nyrene som trøbler litt,ettersom hesten også fyller i beina...(dette fikk jeg ikke med meg før nå,Bente ;),og det er ofte en indikasjon på trøblete nyrer...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  11:08:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar Lene :) Det med blistringseffekt visste jeg ikke om... Og det jeg ikke ute etter nei. Jeg skal få massøren til og lære meg ogo massere ryggen hans, og så smøre på arnica, før jeg legger på ham et tykt og godt varmt dekken. ( Mmmmm, høres jo herligt ut!! Kunne tenke meg en slik beh.selv..)

Ja det med fyllingene når vi har hatt en trav-tur f.eks. er noe jeg sikkert har glemt ehlt bort og skrive om..Jeg tenker så mye, har så utrolig mange tanker i hodet om dette, men glemmer ofte og få ned de fleste- og muligens de viktigste..

Men om dere vet andre symptomer på nyreproblemer så spør gjerne, der kan jo være enda mer som jeg glemmer og fortelle.

Hilsen Bente med gullfiskhjerne ( og som SKAL skrive huskeliste til hun skal kontakte veterinær ;)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  12:33:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Annika Thoresen hadde jeg fått til å se på denne hesten :) Men nå står det helt stille for meg hvor hun holder til...er det ikke sørlandet? Noen?

Eller ville nok arnika kunne hjulpet både på rygg og fyllninger i beina,ettersom det øker blod-sirkulasjonen ;) Men vær nå inderlig forsiktig med å massere så altfor mye etter du har tatt på arnika,da blir det en blistringsprossess som du nok ikke er ute etter... Masser heller først,og ta så på arnika etterpå. Massasjen da du masserer det inn i huden er mer enn nok etter du har tatt den på...
Samt at det er viktig å holde hesten varm,sørge for nok drikke,om det kan være nyrene som trøbler litt,ettersom hesten også fyller i beina...(dette fikk jeg ikke med meg før nå,Bente ;),og det er ofte en indikasjon på trøblete nyrer...

Opprinnelig postet av Lene.

Det er ritktig som du sier med arnica....men det er over lengre tid.... Derfor kun 3 dager av gangen også pause noen dager, og som jeg skrev, vask gjerne bena den 4 dagen for å fjerne linimentet så bena får helt fri. Å massere uten arnica for så å legge det på etter massasjen blir litt mot sin hensikt i dette tilfellet. Arnica virker to veier, kjøling og varmegivende. I Bente sitt tilfelle ønsker man en varmgivende effekt, derfor bør man bruke arnicaen samtidig, for å stimulere til varme og for å få det inn i huden, ikke liggende utenpå. Vi har mange hester på stallen som blir behandlet på denne måten men jeg har enda til gode å se at noen mister pels, men det kan skje dersom det blir for intens behandling, derfor er jeg heller ikke veldig positiv til arnica omslag over natten....

Når Blister er nevn så vil jeg forsvare det litt.....
Det er kanskje det første jeg lærte, at det var farlig...og det er fint at barn lærer å holde seg unna og ikke mekker blandinger på egenhånd. Men med riktig og forsiktig bruk så kan dette gjøre meget godt. Dersom man har erfaringer med at hud og pels blir skadet så er det en ting å si, det ble ikke brukt riktig....
Men, arnica gjør samme nytten bare i mildere form...og marginene er ikke så ømfintlige.

Lykke til

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 07/12/2005 :  12:37:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan anbefale Mikael...husker ikke etternavnet men kommer fra sverige. Han holder til på østlandet...
Han er trollmannen fra os i mine øyne....:-)
Feiler det hesten din noe så finner han det....garantert. Han tar betalt og medisinene er dyre men det er verdt hver krone. Kjekk er han og:-)

Lene.

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  13:50:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oleo :)

Jeg er ikke imot blistring,bruker det selv på mine hester,men jeg har erfaring med dette....derfor vil jeg be Bente være forsiktig så hun ikke risikerer å lage blistrings-effekt på ryggen.
Når jeg tenkte på massering og arnika,så var det med tanke på rygg-muskulaturen,derfor jeg skriver at å massere først,deretter massere inn arnikaen for så å la det være,er det jeg ville gjort. Legge på et ull-dekken for å holde ryggen varm,men la det få puste(derfor ull...)
På beina blir det klart anderledes,ja...da ville jeg massert mer,men ikke lagt på noe omslag over natten.
Ser at det ikke kom klart nok frem i forrige innlegg...beklager det! :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 07/12/2005 :  13:59:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Annika og Are Thoresen holder til i Sandefjord...

Hun er veldig flink ja... behandlet den gamle hoppa mi med osteopati, hun ble helt bra etterpå.. Da var det sacrum som hadde gått ut av ledd...(!)

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 07/12/2005 14:00:19 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 08/12/2005 :  09:08:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tone - reiste du til Sandefjord med hoppen din da, eller kom Annika reisende til deg? ( Jeg har ikke transport for tiden, siden vi solgte hestebilen vår. Og nå innbilder mannen min seg at vi ikke trenger transport!! * GRRRR * )

Men for og oppsummere litt her, så er altså symptomene på nyretrøbbel dette? :

-Fyllinger i bena etter treningsturer
-Ryggsmerter
-Hud- og pelsproblemer

Har jeg fått med meg det viktigste her, eller er der andre symptomer? Greit og vite når jeg kontakter veterinæren, liker og kunne gi ham den informasjonen som er viktig..

Men i går var jeg på skrittetur med ham igjen. Da hadde jeg på ham saueskinnpad og lendedekken + refleksdekken, så han skulle være god og varm.
Etter denne turen ble han ikke vond i ryggen, heller ikke i dag morges da de fikk frokosten sin var han vond i ryggen sin.
Jeg skal se om jeg kan få låne paden ved flere turer for og se om det var den som hjalp.

Jeg gav ham også ekstra vann i bøtte, men dette har han ikke rørt i natt.
Men jeg er veldig usikker på hvor jeg skal begynne her, hvem jeg skal kontakte for og komme i gang med og finne ut hva dette er han feiler.. Equiterapaut, kiropraktor, veterinær, massør..
Heller vel selv mest mot veterinær, men så er jeg ikke kjent med equiterapaut og deres jobb, eller kiropraktor. Innbilder meg at de jobber mer med kun skjelettet, føler liksom ikke at det er der problemet ligger.. Men jeg vet jo ikke..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 08/12/2005 09:11:55 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 08/12/2005 :  13:17:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg reiste ikke til Sandefjord.. hoppa ble solgt til ei i Grimstad, det var hun som reiste noen mil østover og fikk behandlet henne... Dette ble gjort der hvor Moe Odin står..de er visst i den stallen og behandler hester en gang i uken eller noe..husker ikke helt hva det heter , men det er på Sør-
østlandet en plass..

Det er nok litt langt å reise for oss Rogalendinger uansett...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.