hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Ryggsmerter eller ikke?...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Ryggsmerter eller ikke?...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  12:13:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Noen av dere har sikkert fått med dere at jeg har hatt litt problemer med sal og hesterygg den senere tid.
Jeg hadde veterinær til ham for et par dager siden og han kunne ikke finne at han har smerter i ryggen sin, og at jeg bare skulle ri ham igjen.
Men jeg føler selv ar han er vond, han strammer musklene sine under fingrene når jeg stryker ham med middels trykk over ryggen. Han svaier litt i ryggen da og strammer musklene på hver side av ryggraden.

Hvor går grensen for hva som er smerter og hva som er " æsj, dette liker liker jeg ikke "? ER dette smerter han viser meg eller er det normalt?
Jeg har sett hester som har gitt kraftig etter under strigling på ryggen, da jeg har spurt om den er vond i ryggen har eier svart at " neida, han bare liker det ikke ".

Er jeg helt " på jòrdet " her, eller?
Almentilstanden er ellers helt fin. Veterinæren vil gi ham muskelavslappende i noen dager og ridning, jeg skulle ri ham mer og oftere enn det jeg har pleid og gjøre. Det er ikke ofte jeg og veterinæren er uenige, men jeg kan jo ikke sette meg oppå ham så lenge jeg tror han har vondt?...

Jeg skal snart få besøk av massøren igjen, så da vil jeg høre hva hun har og si. Men vil svært gjerne høre om noen av dere har noen tanker om det?

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -

xxxx

Skrevet - 02/12/2005 :  13:02:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror det var lurt å gi han litt muskelavslappende ja.
Det er også som du er inne på vanskelig å skille mellom symptomer på faktisk vondt eller "uff, oppsaling/stramme gjord og ris nå igjen"..
De fleste hester er jo pottesure når man skal stramme gjorden.

Utover det er rygg på hester og diagnoser vanskelig.
Her i landet får man jo ikke røntget rygg heller.

Erfaringsmessig har det vist seg at de fleste ryggproblemer stammer fra bein-skader/over eller feilbelastning.Det blir en slags sekundær skade-effekt.

Du får kanskje ta for deg en ting av gangen for å få eliminert vekk noe.

*Analyser først din egen ridning.Sits/spenninger ?, Riktig balansepunkt ?, riktig ettergift på tøylen ? osv.osv.
*Sjekk sal og bitt inkl. tenner
*Sjekk beina (bøyeprøve).

-Er alt dette bra ville jeg kontaktet en kiropraktor som er litt mer "kroppsfiksert" enn det ofte en veterinær er.
(De er som regel best på bein)

En kiropraktor finner alltid noe og ofte MYE mer enn du liker..

Redigert av - xxxx den 02/12/2005 13:08:00 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 02/12/2005 :  13:15:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Her i landet får man jo ikke røntget rygg heller.

Opprinnelig postet av In Nancyville

Joda, man kan det.. Ei venninne av meg hadde hest med ryggproblemer, og han ble røntga på en klinikk i Bergen (?) såvidt jeg husker.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/12/2005 :  13:34:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke helt riktig..
Man får ikke røntget alle strukturene. Kun rygg-utskuddene og halsvirvlene, ikke ryggvirvlene feks.
Det sies også at det er dokumentert like mange falske resultat som positive/riktige..

Det med rygg og røntgen er derfor vanskelig,derfor ville ihvertfall jeg anbefale først det jeg skrev i første innlegg.

Redigert av - xxxx den 02/12/2005 13:45:48 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 02/12/2005 :  15:13:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!

Gikk dyrlegen over hele hesten? Jeg har fått høre at ofte stammer årsaken til at hesten har vondt i ryggen av andre grunner enn ryggen i seg selv.. Hesten min har for ikke så lenge siden blitt behandla i ryggen. Dyrlegen sa han hadde øm rygg som følge av et ømt gaffelbånd venstre bak, og et ømt høyre framkne. Gikk dermed og belasta seg skeivt, og gikk og bandt seg, med vond rygg som følger. Det resulterte i at dyrlegen anbefalte å beh. både gaffelbånd og kne med hanekam/kortison, og i tillegg ble ryggen sprøytet med DMSO. DMSO-injeksjonene gjorde at hele ryggen levde og fikk "rykninger" og skulle bidra til at ting og tang løste nedi der.

Jeg tror hovedsaken til min hests ømme rygg kommer av denne feilbelastningen, men tror ikke at forebyggende tiltak skader. Putene på salen min er blitt veldig sammenklemt, derfor har jeg kjøpt gelpad å ha under, (planen er å kjøpe en nyere og dyrere sal etter hvert, men gelpaden avlaster midlertidig..) Ellers bruker jeg som deg, massør regelmessig. Har også brukt kiropraktikk, og ostopati på hesten innimellom. Ellers sa dyrlegen min det samme som dyrlegen sa til deg.. for all del:,-fortett å ri hesten som før! Hvis ikke stivner hesten, og alt blir feil. Dyrlegen min har veldig tro på behandling parallellt med aktivt bruk, ryggbehandling som sene/leddbehandling.

Hvis jeg ikke husker feil bor du i Rogalandområdet. Kan jeg spørre deg om hvilken veterinær du bruker? Dyrlegen jeg bruker en del DMSO i behandling av hesterygger, med god effekt. Han har spesialisert seg på hest, og er veldig flink til å tenke helhetlig og komme med alternaltive løsninger. Kan anbefale at han ser over hesten din hvis den ikke blir bedre! Dyrlegen som behandlet min hest heter Vatne.

Hilsen tone og svarten!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 02/12/2005 15:21:55 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  08:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
In Nancyville : Ja jeg har selv tenkt mye på om problemet kan sitte i bena en plass.
Jeg kommer til og gi ham muskelavslappende en periode for og se om det kan hjelpe på symptomene, i såfall kan jeg begynne og eliminere litt hvertfall..
Når jeg får kommet meg godt nok ( er sååå deppa og lei dette for tiden.Så jeg orker ikke holde fokus på dette, men har gitt ham noe fri den senere tiden..), skal jeg sjekke sitsen min, balansepunktet, ettergiften osv.
Salen er tilpasset nettopp av saltilpasser, og jeg har selv god magefølelse for at den ligger som den skal. Men bitt og tenner skal sjekkes ja. Og bøyeprøve kan taes, tror jeg.. Tviler jo såklart litt på veterinæren etter siste besøket da... Men men, kan evnt.sjekke bena selv også til en viss grad.

Tone og Svarten : Nei, han gikk ikke over hele hesten, foruserte bare på ryggen :o( Er mye av grunnen til at jeg er noe skeptisk overfor vet. nå.. Jeg hadde jo mine tanker om hva han burde sjekke, men blir ofte nervøs når jeg er sammen med andre folk og glemte bort alt sammen.. Jeg bruker vet. Magnus Solberg, han er normalt sett kjempeflink men denne gangen er vi som sagt uenige..
Jeg har tidlligere brukt Vatne, gikk fast til ham med hundene mine på klinikken hans. Helt til han tabbet seg ordentlig ut med den ene hunden min... Men såklrt alle fortjener en ny sjanse, og jeg har jo tidligere kontaktet ham igjen pga hesten min. Så blir det akruelt og bruke en annen veterinær kan det godt hende jeg ringer ham. Mener og huske at han reiser til Egersund en gang i uken eller noe, tror også han har en liten klinikk i Egersund ( smådyr, men likevel..)

Men jeg trodde ikke vet.Vatne likte og bruke hanekam? Pleier ikke han og beh. hestene med noe annet om de har f.eks. betennelse en plass i bena? Hørte snakk om noe for en tid tilbake.

Blir så oppgitt og lei meg når jeg ikke greier og finne ut dette, og få hesten min frisk, føler hele tiden at jeg bare gjør ham vondt.. Utrolig vond følelse :o(

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 04/12/2005 :  11:39:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Når du palperer ryggen hans, får du lik respons hver gang? Ofte så er hestene litt sånn "hva skjer?!" første gang man trykker på dem, men på 2. og 3. gang så stå de som et lys. Spesielt om du går inn med for hardt trykk med én gang.

Jeg ser at du bor i Rogaland, har du vært i kontakt med Jan Erik Geiro (hestemassør)? Jeg har gått utdannelsen sammen med ham, og min mening er at han er veldig flink.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  13:55:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Han gir som regel mer etter etterhvert som jeg går over ryggen hans 2 og 3 ganger. Begynner alltid med lett trykk, helt lett. Før jeg legger på litt mer trykk, om han ikke gir utslag på det lette ( ingen kraft på hånden ).
Men han gir alltid etter ved middels trykk over ryggen. Og med middels så er jeg ikke hard. Du kan trykke på øyet ditt med det jeg mener er middels trykk, uten og få vondt.
Om jeg legger hånden min forsiktig på ryggen hans hvor jeg sitter og bakover, og trykker med hele fingrene på den ene siden av ryggraden og med andre enden av hånden på andre siden av ryggraden gir han etter også.

Nei har ikke vært i kontakt med hestemassøren du skriver, bruker ei anner som jeg er meget fornøyd med. Hun er meget flink syntes jeg.

Redigert av - Bente_og_Etanec den 04/12/2005 13:57:36 Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 04/12/2005 :  15:10:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo også prøve en annen veterinær hvis det er mulig.

Men, du skriver veterinæren ikke kunne finne at han hadde vondt, men allikevel ga ham muskelavslappende. Så en eller annen reaksjon fant han vel, siden han ga ham noe?

Hvordan beveger hesten seg med og uten rytter? Hva med longering? Riktig longering aktiviserer ryggmusklaturen og løsgjør, uten å legge vekt på. (Men det må altså bli gjort riktig, passelig ofte og passelig mye.)

Det er alltid vanskelig å avgjøre om arbeid hjelper eller gjør skade i et visst tilfelle. En erfaren veterinær har ofte en gode ide om hva som hjelper. Men alle veterinærer kan selvfølgelig ta feil en gang i blant. Sa du ifra om betenkelighetene dine til veterinæren da han var der, slik at dere fikk diskutert saken skikkelig?
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  16:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
De veterinærene som jobber her i distriktet er det jeg kaller " bondedyrleger " Ham jeg bruker er den beste her på hest ( og han elsker araberen. Ikke for at det har så mye og si, men det betyr at han liker deres temperament og er ikke skeptisk til hesten min ).
Jeg kan såklart få en annen bort men det koster..
Men på en annen side sett, så koster det nok desto mer om jeg senere sitter med en enda mer ødelagt hest og må inn på klinikk med ham.. Er ikke enkelt dette her. Sitter jo hele tiden med en baktanke om at jeg muligens overreagerer også?

Jeg pratet med ham først på tlf, da fortalte jeg hva jeg og mannen min hadde for tanker ang. en evnt. betennelse i ryggen eller noe i den duren.
Er nok med det i tankene at han vil gi ham muskelavslappende og ha meg opp på ryggen igjen. Han misstenker at det er mer psykisk enn fysisk, og at om jeg kommer i gang med ridning og trening, at musklene får bygget seg opp igjen at han da ikke vil reagere mer. At hesten min også tror sal = vondt.

Han fungerer helt fint under longering, jeg merker ikke så store forskjellen. Kanskje han ikke er like lett og jobbe ned til ettergiften i nakken under longering, men synes han har kommet seg stort den senere tid. Så jeg kan ikke se at der er noen problemer med ham foruten når jeg klemmer på ryggen.

Nå skal jeg hente ut medisinen i morgen og gi ham det i fòret, så begynner jeg og ri noen mindre turer fra starten av, og så ser om han fungerer bedre med medisineringen..
Jeg er utrolig takknemlig for at dere orker bruke tid på og hjelpe her, det betyr mye for meg :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 04/12/2005 :  23:14:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du bor vel litt lengre sør enn meg, men jeg syns vi er heldige og har mange flinke dyrleger i Rogaland som har spesialisert seg på hest. (Vatne, Løkken og Fammestad for å nevne noen). Disse er veldig flinke alle sammen synes jeg. Bodde på sørlandet en stund, og sammneligner en dyrlegeutvalget der med det vi har hjemme er det på sørlandet til å grine av. De hadde rett og slett ikke peiling på hest, og hestefolka der nede reiser til Skien eller Stavanger for å behandle hestene sine. Det er dyrt det...

Vatne behandler med hanekam, han har hvertfall gjort det på hesten min...har brukt både hanekan, kortison, adequan og DMSO...tror han bruker litt forskjellige ting, tror han har funnet ut at dette fungerer best..

Jeg har også brukt massøren Kajsas nevnte, Jan Erik Geiro, han er flink..Vet også om en dyktig fyr som driver med kiropraktikk på hest...

Håper hesten din blir fort bra igjen!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 04/12/2005 23:16:46 Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  12:52:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Jeg har akuratt samme problem som deg, min islandshest har en fin almentilstand, men hvis jeg rir uten gelepad eller ullpad strammar han musklene i hele ryggen når jeg stiger på.
Dyrlegen gav ham muskelavslappende og han fikk fri i 14 dager..
Nå rir jeg med pad hver dag og det funker kjempe fint, han er ikke så øm under strgling som han var..

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  14:40:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Godt og høre at det ikke bare er meg som sliter, selv om det er en fæl tanke... Men det er godt og høre hva du har gjordt for og forebygge problemet :o)
Nå har jeg nettopp hentet hjem Finadyne ( muskelavslappende. Men fysj a`meg så dyrt det var da?!! Betalte nesten kr.500.- for dette! ) som veterinæren foreskrev, så nå skal jeg prøve dette i 5 dager + ridning og se om det hjelper. Er kjempespendt.. Men det er en tanke jeg skal vurdere, det med ullpad eller gèlpad. Kan også ta en tlf til saltilpasseren og høre hva hun har for forslag.

Men såklart skal jeg fortsette og eliminere hva som kan være årsaken, prøve og finne ut av det. Tror nok at en del tenker at det mest sannsynlig er salen som er problemer både hos meg og deg, men det tror jeg ikke.
Nå har hesten min hatt mer enn mindre fri i over ei uke, og nå viser haningen tegn til ømhet i ryggen. Så det blir spennende og se etter turen i dag.

Du skriver at hesten din ikke er så øm under strigling som han var, viser han noen tegn under strigling etter tur nå? Gir etter under strigling, eller strammer musklene?

Redigert av - Bente_og_Etanec den 05/12/2005 14:42:08 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  14:53:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han gir som regel mer etter etterhvert som jeg går over ryggen hans 2 og 3 ganger. Begynner alltid med lett trykk, helt lett. Før jeg legger på litt mer trykk, om han ikke gir utslag på det lette ( ingen kraft på hånden ).
Men han gir alltid etter ved middels trykk over ryggen. Og med middels så er jeg ikke hard.
Opprinnelig postet av Bente71

Oki, så ble jeg litt klokere.
Det er vanskelig det her. Jeg skal liksom inneha kompetanse til å kunne svare på dette, men over nett så blir det jo litt så som så....

Hva jeg tenker... Hvordan er høvene hans? Skoes han ofte nok, på korrekte vinkler og av flink skoer? Ofte så kan en for høy eller for lav drakt sette seg som vondt i ryggen. Spesielt ved for lave og gjerne underskutte hæler på bakbeina så får de ofte spenninger i lendryggen.

Er han likt musklet på begge sider av kroppen? Om du ser ham rett forfra og rett bakfra. Hva med fugleperspektivet, er han like rund på begge sider av ryggen?

Får han tatt steget sitt helt ut? Ofte når hester har vondter i ryggen så ser man at de gjerne går med et stort overtramp, men at bakbeina ikke strekkes nok ut (bakover) i steget. De blir gående litt som om de har "slipperser" på seg

Jeg har ikke clue, sånn at det er sagt, jeg sitter bare her og kommer med ideer til hva annet du kan se etter (utenom tenner og sal).

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  20:14:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Først to kommentarer til tidl innlegg.

De fleste hester er pottesure når man strammer gjorden: Ikke min hest, hun står med toppede ører og slapper av. For meg så er det tegn på ubehag i seg selv om en hest gjør det... Det er da man må spørre seg selv, skal man bare ignorere det eller finne ut hva som gjør akkuratt dette så irriterende for hesten?!

Finnes ikke et sted i dette landet som røntger rygg: Bjerke dyrehospital gjør alt du trenger med hest...også rygg, hele ryggen fra hals til hale. Var der senest for en måned siden med en hest med karkerygg.

Tilbake til temaet.

Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet en equiterapaut.. Veterinærene er ikke alltid like åpne for alternativ behandling på hest, men ofte er det dette som hjelper. Jeg ville ikke ridd hesten før du vet dette sikkert...
Det du kan gjøre i mellomtiden er å prøve med litt lett massasje for å øke blodgjennomstrømmningen. Bruk Arnica...masser forsiktig til linimentet har trekt seg godt inn i pelsen. Masser hele området, dvs bogpartiet, skulder og trekanten ved manken og langs musklene i ryggen.1 gang om dagen i 3 dager, så noen dager pause. Hold hesten varm..bruk gjerne dekken.

Jeg er åpen for at hester kan være kilen og at assosiasjoner fra tidligere erfaringer godt kan være en årsak, men skal man gamble på det? Hva hvis det er ikke er det?

Dette er mitt råd....pleier å hjelpe meget godt.

Lykke til.

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 06/12/2005 21:16:38 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  21:06:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk alle sammen for mange fine og lærerike svar, jeg setter virkelig pris på at dere bryr dere med og komme med gode råd og hjelp :o)

Jeg trenger bare og få samlet meg litt, så skal jeg prøve og gå på med krum rygg og finne ut av problemet hans..

Oleo : Vil da Arnica muligens hjelpe på fyllinger rundt senene også tro? Hadde vært spennende og prøvd på bena også hvis det hjelper på blodsirkulasjonen.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.