hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dårlig syn?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Dårlig syn?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  12:06:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg hører fra så mange eldre hestefolk at hester med glassøyne, blå øyne har ofte veldig dårlig syn, og at hester med slike øyne ofte er "mannevonde".

Lurer egentlig på om det ligger noe i det med synet? Har jo en hest med to blå øyne selv, men har aldri merket noe på synet hans.
Det med at øynene utgjør litt av personligheten, kan jeg på en annen måte være litt enig i, formen på øynene kan bla. avgjøre en del av hvordan hesten er, i sammenheng med andre deler f.eks profil, hake, munn, ører ++. Men at fargen på øynene kan si at dersom hesten f.eks har blå/glassøyne, så er den veldig utsatt for å bli "gal", det er jeg ikke enig i!

Hva mener dere?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 02/12/2005 :  13:12:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ei venninne av meg har en kaldblods/araber med to blå øyne (du har kanskje vært og kikka på Kidding allerede? ), og jeg synes ikke hun er verken "slemmere" enn andre hester eller ser dårligere.
Hun er en hest med vanvittig godt gemytt, kjempeflink i sprang, og veldig stødig i fjellet. Og da må vel hestens syn være i orden?

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  15:31:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
en tidligre døl jeg hadde på for hadde glassøyne. merket ikke noe forskjell på han verken med syn el oppførsel. han er faktisk an av de roligste hestene jeg har vært borti i alle situasjoner. han gikk på fjellturer om sommeren og kanefart om vintern blant mye folk, trafikk og raketter på nyttårsaften og han forholdt seg like rolig. tror ikke det kom av at han ikke så de...;)
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  16:49:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Vi har fått en kaldblodsvallak på stallen nå med to blå øyne. Mannevond? Nei, ikke det spor! Han er stallens mest sosiale hest, humrer når han ser mennesker, bryter seg ut av gjerder for å komme til mennesker, nyyyter å bli børsta (leppa hans vibrerer, og du ser på hele hesten at han elsker det ). Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  17:46:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg tror dette med at hester med blå øyne har dårlig syn og ofte er mannevonde osv bare er spekulasjoner fra uvitende.
Selv har jeg hatt en Tinker med to blå øyne, å han var snill som dagen var lang.
Første ponnien vi hadde hadde ett blått øye, å hun var riktig nok "mannevond". Asså mannevond er nok litt å ta i, men hu var veldig sur og grinete, å så seg ut folk hun ikke likte.
Dette har nok ikke noe med hennes blåe øye å gjøre, men heller at det var hennes måte å være på.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  19:52:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uvitenhet, uvitenhet, uvitenhet...

Dyr (Og mennesker) som blir blinde av forskjellige sykdommer eller skader, blir veldig fort blasse i øynene. På et dyr faller som oftest det tredje øyelokket ned, og det er isblått. Dermed er det mange som tror at hester med blå øyne er blinde.

Det første kjæresten til venninnen min sa da han så øyet til Lita var: "Dæven, hun var stygg!" Og han nektet å fôre henne når han hjalp venninna mi, fordi hun så så skummel ut. Og jeg må tildels si meg enig. Hun ser skummel ut, fordi det er vanskelig å lese et glassøye, hesten ser alltid enten sint eller redd ut. Man må være vandt til det. Det synes også veldig godt på hesten, siden man er vandt til at hester har brune øyne.

Når det er sagt, så lurer jeg litt på om hun ser forskjellig på de to øynene. Men da heller jeg til at hun ser bedre på det blå øyet enn det brune, av diverse observasjoner jeg har gjort.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  23:47:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enige med dere alle sammen, jeg syns nesten det blir litt rasistisk og si at hester med glassøyne er "ville og farlige", for det er jo slik noen hestefolk karakteriserer dem! Bla. dyrlegen min sa at "Hester med slike øyne er ofte umulige.."..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  10:36:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Stod før en liten ponni med et glassøye på ridesenteret før.. Han var langt fra slem og mannevond. Super liten ponniz.

Ot: Syns hester med glasseøye er forferdelig pene

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.98 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.