hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Den perfekte rytter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Den perfekte rytter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2003 :  12:04:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hva vil DU si menes med den perfekte rytter?

folk snakker i hytt å pine om trening av hest, forbygging av skader og den perfekte hest, men jeg lurer på hvordan er den perfekte rytter?

er den perfekte rytter, en rytter med topp balanse? enorm kunnskap? korrekt sits?

Jeg håper noen kan svare meg, og kanskje kan vi gi hverandre noen tips også, på hvordan vi selv kan nhærme oss "ideal" rytteren

_Anita_

» VIP

Skrevet - 16/06/2003 :  13:45:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den perfekte rytter må vere den rytteren som leser hesten godt og forstår den. Den perfekte rytteren er den rytteren som er flink & snill med hesten og som er like glad i sin dårlige hest som sin gode hest. Den perfekte rytteren er rett og slett en hesteelsker, en person som elsker det han gjer over alt på jord, nemlig å ri og ha det gøy med hestene.
Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2003 :  14:44:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmm.... Egentlig ikke helt sikker..
Må ha god sits.. Kunne bruke hjelperene skikkelig..
Vite og kunne korrigere hesten skikkelig..
"Myke" hender , kunne ri både sprang,dressur bra osv. osv.

Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 19/06/2003 :  10:55:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å være flink trenger man ikke ha prfekt sits. John Withaker er ekstremt god, ingen kjan sammenligne seg med han, HAN er UNIK Gå til toppen av siden

lille_troll
» VIP

Skrevet - 19/06/2003 :  11:32:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg helt hva du mener med den perfekte rytter, men her kommer noen av punktene mine:

*Kunne bruke hjelperne skikkelig (som sweety_90 sa)

*God sits (men mange gode ryttere rir veldig bra uten..dette er vel et helt annet tema..?)

*God kunnskap om sykdommer, anatomi og slike ting

*Snill og grei.

*Tenker på hestens beste hele tiden

*Bør vel kunne både sprang, dressur, tur osv. Være allsidig.

Kan vel sitte er å skrive mange punkter i timesvis.. Min konklusjon er at den perfekte rytteren bør være allsidig, kunne litt om "alt" og sist men ikke minst; tenke på hestens beste!

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 19/06/2003 :  13:44:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Finnes 'den perfekte rytter'??

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2003 :  23:45:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Er enig med Frik, og den perfekte rytter finnes ikke...
MKen en god rytter trenger ikke nødvendigvis å være den som kan den vanskeligste dressuren, men den som kommuniserer best med hesten sin!

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 19/06/2003 :  23:59:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Enig.. Perfekt rytter finnes ikke. Men finnes mange gode ryttere. Tror jeg nevnte noe om dette i en tidligere debatt, men jeg mener at en god rytter er en rytter som takler alle mulige hester på en god måte. Det være seg den stressa fullblodshesten, den erfarne læremester, den urutinerte unghesten, den treige skolehesten, den gale hesten osv. I hvilken grad man mestrer en hest godt kommer mye ann på "gren" eller formål med hest. Klarer man å ri alle disse hestene bra i dressur er du er god dressurrytter. Hopper du disse hestene bra er du en god sprangrytter. Osv. Men selv den beste rytter har små feil, og er derfor ikke perfekt.

Synes ikke man kan stemple en rytter god utifra kun topp balanse, korrekt sits og/eller enorm konnskap. Selvfølgelig har disse punktene tildels noe å si for å avgjøre at en rytter er god. Men det er så veldig mange andre egenskaper som skaper en god rytter. Og sist men ikke minst samspillet mellom disse egenskapene og hvordan disse egenskapene skaper kjemi mellom enhver hest.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Shilamon

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  09:53:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideShilamon  Svar med kopi av melding
hmm, mye bra her vil jeg si.
Men har ikke helt fått svar på det jeg lurte på.

Den "perfekte" rytter finnes selvsagt ikke, alle har vi feil, mangler og uvaner.

Men mitt spørsmål var ikke hvorvidt den perfekte rytter fantes eller ei, men hva som er ideal rytteren? hvilke faktorer spiller inn? Sits? kjennskap? rytterfølelse? og da igjen hvor nærme seg det man konkluderer som ideal rytteren? Treningstips?

Synes det har kommet mye bra om hva den perfekte rytter er, men hvordan nå så langt på vei dit selv?
Gå til toppen av siden

pimpenelli

Skrevet - 20/06/2003 :  11:03:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
JOHN WITHAKER ER PERFEKT!!!!HAN KAN RI ABSOLUTT ALLE HESTER::: NOBODY CAN be compared with him Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 20/06/2003 :  14:20:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Idealrytteren er vel den som takler den hesten vedkommende kommer borti, rett og slett med myke hender og sits som aldri forstyrrer.
Jeg syns forresten også en virkelig god rytter ikke bare kan være god til en ting (altså er få ryttere så optimale som feltritt-rytterene)

I en drømmeverden der det finnes noen som rir optimalt er det altså i mine tanker slik:

*Korrekt sits som ikke forstyrrer hesten.
*Myke hender som viser vei og støtter opp men aldri drar.
*Hjelpere som korrigerer og veileder, men aldri er brutale.
*En rytter som kan gjøre det som "kreves" (hoppe, ri bakkearbeid, og være på tur.)

Hvordan man selv kommer dit!? Knallhardt arbeid, masse ridning, litt "flaks" og en god del talent (noe flere av oss mangler litt av er jeg redd:-))

Slik ser jeg på det som må være en virkelig flink rytter:-) Jeg har sikkert glemt masse her. Men jeg tror jeg har fått med det jeg syns er det viktigste.

Guro

Gå til toppen av siden

Faxilover

Skrevet - 23/06/2003 :  13:58:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Jeg kjenner 3 perfekte ryttere(med perfekte mener jeg kort sagt at de sitter som limt til salen/hesteryggen uansett,og at de med letthet får ALLE hester til å yte sitt aller beste,kun ved hjelp av minimale og usynlige hjelpere),og de 3 har en del ting til felles.
Bortsett fra at alle er jenter,er de passe høye og veldig slanke(dvs kropp som er som skapt for ridning),har lang erfaring(har ridd hele livet)og de har god selvtillit.
De fleste av oss kommer aldri til å bli perfekte ryttere,samme hvor mye vi trener,men vi bør allikevel,for våre hesters skyld,strebe mot det.En mest mulig perfekt rytter,er i mine øyne,en rytter som hesten synes det er behagelig å ha på ryggen.En slik rytter må nødvendigvis ha erfaring og kunnskaper,ok sits(ikke nødvendigvis perfekt),god balanse(kjempeviktig),være konsekvent,bestemt og vennlig,benytte seg av så små signaler som mulig(men tydelige),ikke være for høy eller tung,ri uten pisk,sporer og lignende,kunne variere treninga og avlaste hesten med lettridning og lettsits ved behov.

Vennlig hilsen Heidi
Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 06/07/2003 :  20:41:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!

for meg eksisterer det ingen perfekt rytter! det er utrolig mange flotte å flinke ryttere men ingen er å kan bli en perfekt rytter.! alle kan lære noe nytt. man må aldri heller tro man er en perfekt rytter å tenke: "nei, nå trenger jeg ikke lære mer" viss noen reagerer på dette så sier nå jeg. viss du tror du er en perfekt rytter så hvorfor har ikke du sluttet å ta ridetimer? viss man er en prfekt rytter kan man alt. ingen kan rette på deg da!

ha alltid en positiv innstilling til å lære mer!
du trenger egentlig ikke ha et talent får å ri. bare du er gld i hester og bryr deg om dem. jeg gør mye artig med hestene mine. vi rir på bane, rir tur. å ri er ikke alt når man har hest.. kan godt hende at hesten liker å ha selskap av deg..

det finnes ikke noen som er en prefekt rytter.
men får å lære mer ha en positiv innstilling å prøv noe nytt!

her er Horsemanship en ting.. å western kan gjøre mye som hjelper deg i dressur..

-Tonje-
Gå til toppen av siden

Sommerful:)

Norway

Skrevet - 08/07/2003 :  18:23:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSommerful:)  Svar med kopi av melding
Må¨bare få si at jeg synes dette var et litt teit emne. Den perfekte rytter finnes ikke. I noens øyne vil den ryttern gjøre feil mens i andres øyne gjør han alt rett! Alle hester er forskjellige, d går ikke an å bli ferdig utlært i ridning. D går bare ikke. Du lærer noe hver gang du setter deg på en ny hest, så du kan alltid lære mer. Derfor vil jeg si at den rytter ikke finnes. Men hadde d fantes en perfekt rytter, så måtte d ha vært en som tar hensyn til hestens behov og tar seg av den før og etter ridning!!! Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 08/07/2003 :  20:45:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hej!
du er nok ikke den eneste som syntes dette er et teit emne.
men alle må jo få lov til å spørre om ting.
men svaret er som du sier den perfekte rytter finnes ikke (=
Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  19:04:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
ehh...ganske snålt spørsmål, men jeg skal prøve å få fram min mening så godt jeg kan... som alle sikkert vet, så finnes ikke den perfekte rytteren, og jeg trur nok aldri det vil bli noen perfekt rytter. den perfekte rytteren skal ikke bare ri perfekt, den skal også kunne gjøre alt perfekt utenom ridning. da tenker jeg på stellet av hesten, snakking med den og slikt.
- sitte rett, helene ned, tærne peker rett frem
- se opp, runde hender, myk hånd gjennom alle grener
- følge med over hinder selvom hesten bommer eller tar av stort
- aldri dra i munnen
- være snill mot den, kjefte på den ved riktige tider

det er jo mye som en perfekt rytter må kunne og gjøre. hvis personen diskuterer med andre, så skal den ikke bare stå på sitt, selvom det er feil, men innrømme sine feil. det er beundringsverdig. det er ikke mange som klarer det, for hestesporten er en av verdens største konkurranse når det gjelder mennesker og deres kunnskaper. hver og en skalø ha rett, og det er søren ikke mange som innrømmer at man har tatt feil. jeg er en av dem som ikke alltid innrømmer det, og det er litt dumt, for til slutt trur man på sine feil....

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.7 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.