hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stressa under bakkearbeid..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 stressa under bakkearbeid..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 16/05/2003 :  22:20:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rei Mason på bakken idag,han var jo temmelig sprek,men han sto ute fra 7 om mårran og rei nå på kveldinga i 8 tiden...
Hadde på han hjelpetøyler da(Fyyyyyyyyyyyyyyy!!!!!!!!) men han er bare sååå ukonsentrert at det ligner ikke...
Så når jeg skulle jobbemed han så sitter jeg og tar parader og for han til og bøye seg og sånt,går jo forsåvidt greit det,men han stresser,han vil detta ska gå fort!!

Sitter da med hendene i 90 graders vinkel og en myk hånd og hver gang han "flakser" framover så tar jeg opp hendene slik at han skjønner at han skal slappe litt mere av,passer på og holde sjenkelene rundt han,men hva skjer da?jooooda...han tripper som en gal og det kjens ut som å sitte på en sentrifuge...rister evig!!
Så jeg trodde først at detta bare var for at han ikke var sterk nok,men når jeg longerer han så går sååå fint,hva gjør jeg feil??

ps han er 27 år...syns i grunn bakkearbeid/dressur er dødskjedelig...Men det måå til,han er bare opptatt av å hoppe,men det får han bare lov til en gang i uka...

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 18/05/2003 :  13:45:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror ikke det er du så gjør så mye feil..
Min hest er også alltid stressa,men noen hester er jo bare sånn.. Kan jo være at han bare hadde en dårlig/stressa dag..
Eller kansje det var noe med utstyret du hadde på??
Noen hester blir litt hissige med hjelpetøyler på seg har jeg merka mange ganger..
Ikke hvet jeg..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 18/05/2003 :  17:23:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Tja, det høres jo ut som du har en plan med det du gjør da...og det er bra

Det som går an å prøve er jo å ri masse øvelser av typen: åttetall, serpentiner osv. for da bøyer du han til begge sider,samt at han får noe å tenke på

Det som også er en mulighet er å faktisk jobbe litt i galopp ganske tidlig i økta. Det kan få ut litt energi og gjør at han slapper av litt mer. Dette har jeg selv brukt som triks en del og det har fungert bra.

Ellers er også sjenkelvikninger og andre "nå må du konse" øvelser kjempefint, da får han noe å tenke på og da er jo ikke framover tanke like morsom lenger.

Guro

Gå til toppen av siden

Tussilago

» VIP

Norway

Skrevet - 21/05/2003 :  14:06:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar!!!
Å ri i serpentiner og åttetall det MÅ gjøres for hvis ikke så går han bare rundt der med hode i fanget mitt og bare tripper!!!!
Er helt umulig og jobbe med så må bare bruke hjelpetøyler,men etter hvert som vi får kommet i gang,ja da er han kjempe fin å ri på,men han syns det er utrooolig kjedelig,men jeg syns det er gøy så må liksom prøve og la han gjøre noe han syns er gøy!

Gå til toppen av siden

Sommerful:)

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  11:43:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSommerful:)  Svar med kopi av melding
Hei! å ri med hjelpetøyler stresser bare stressa hester enda mer av! prøv å ta de av da! Og prøv å ri en halvtime uten. Og sett deg den innstilllinga at "jeg trenger ikk hjlpetøyler, vi klarer oss uten" Hvis du vender deg til å ri med hjelpetøyler blir d er h****** å ri uten. Når han stresser så ikke ta tilbake, men ri frem, og så halvparade igjen. Sånn at han må strekke seg og ikke gå å hoppe. Går han frem i galopp har d ingenting å si! Ri masse spennende øvelser og få han til å slappe av. Blir du irritert så sitt å syng en sang. d gjør jeg når ponnien min bare går med hodet i været og er bare SÅÅÅÅ stiv! Ri masse små og store volter, sjenkelvikninger OVERGANGER!!!! Når du rir overganger blir han mer oppmerksom på hjelperne dine. D er ikke bestandig d hjelper med en galopp helt i begynnelsen av treningen. Rid han heller først igjennom i skritt slik at du kjenner at han slapper av og du kan ri nesten øket skritt med ham mens han er nede på tøylen. Så rir du trav, gjør masse overganger trav-skritt-holdt, tra-holdt og andre veien. Prøv litt sjenkelvikninger, og ta alt med ro! du har kjempegod tid. Aldri ha det travelt! Ikke ri økninger i trav med det første, vent til han slapper heeeelt av i galopp! Så når du kan ri avslappet trav der han går til tøylen og du kan stille ham både ut og inn og vende ham får utvendigsjenkel og ri versader o.l DA kan du begynne og galoppere! Rid volter og overganger her oxo og bare rid rolig galopp! Bli aldri sint på ham for at han stresser og tror ikke det hjelper så mye å løfte hånden. Du må ha den rette kontakten slik at sjenkel og tøyle møtes! Ri alltid hesten ned ifra bein og sete. Og når du skal samle ham så samle ved hjelp av sete. Perøv å ikke dra i tøylen, nesten ikke rør den en gang når du skal fra galopp til trav, halvparader o.l Til slutt skal du se at hesten din vil samle seg fra bare nein og sete! Kanskje gjør du mye av dette fra før av, og kanskje blir noe feil i forhold til hva du vet om hesten din! men du kan da i allefall prøve:) Good Luck;) Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 05/07/2003 :  14:15:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når fullblodshoppa mi stresser i dressuren passer jeg på å holde meg rolig, ikke stresse meg opp, for det smitter bare over på henne. Jeg passer også på hendene mine, at jeg holder de i ro, og lavt når hun stresser. Hun har jo vært løpshest, så jeg legger hendene lavt.

Men hvis du er interessert kan jeg jo gi deg nummeret til hun Camilla som hadde MAson for lenge siden, så kan sikkert hun gi deg noen tips :)

TrOuLtEy
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.