hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forandre på fòrplan.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Forandre på fòrplan.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  16:24:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Den ene hesten min står borte på helfòr hos ei venninne av meg fortiden, hun har fulgt en fòrplan som jeg har pleid å bruke på hoppa mi så lenge hun har stått hos meg, men det ser rett og slett ut til at det er blitt for mye av det gode!

Dette er en 20 år gammel fjordhoppe, hun legger veldig fort på seg, men får mye mosjon, så problemet ligger ikke der. Blir brukt til turridning, og blir ridd i mye hardt og krevende terreng.

Per dags dato får hun 6 kg høy til dagen, fordelt på 3 måltider. Samt 0,5 l champion, 0,5 l havre morgen og 0,5 l champion, 0,5 l havre.
Men høyet er VELDIG næringsrikt.

Noen tips til hva vi bør gjøre med fòrplanen her? Er litt usikker på hva jeg skal gjøre her, har vurdert å kutte ut champion om morgenen, men er litt usikker på om det gjør nytten.

Hun er av den "tyngre" fjordhest typen, men hun pleier ikke å være så tykk :)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/11/2005 :  16:28:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Det jeg ville ha gjort er å bare kutta ut championen, og gitt et multivitamintilskudd i tillegg til havren i steden. Er hesten en lubben type trenger de strengt tatt ikke kraftfôr så lenge de får vitaminer. Går også an å også kutte ut havren og gi bare vitaminer i tillegg til høyet.

Et annet alternativ som kanskje krever mer "tiltak" er å bytte ut høyet med mindre næringsrikt høy (h3-h4 høy), evt blande litt av høyet med halm. Jeg synes ikke 6 kg grovfor er særlig mye til en hest, og har kanskje uansett villet gitt litt halm i tillegg til høyet.

Gå til toppen av siden

rohna

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  18:26:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesiderohna  Svar med kopi av melding
kutt ut championen og gjerne havren også og gi heller mer høy og et vitamintilskudd.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  19:47:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde kuttet havren. Champion skulle jo inneholde det meste den trenger, suppler evt med saltstein og vitaminer om det skulle trengs. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  20:59:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Har litt det samme problemet for tida. Fjordhoppene mine får så god rundballefor for tida så eg gir dei minimalt med kraftfor og gir heller mimeraltillskudd ved sida av.

Dei er likevel like spreke osv. Eldste hoppe blir ridd på kurs og treninger og stemner i dressur og sprang.

Min anbefaling er å først kutte kraftfor, eventuelt få "dårligere" høy å fore med. Kutt ikkje ned på mengda høy i allefall.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  12:36:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk for svar!

Det blir litt problematisk for hun som har hoppa på fòr å få taki et "dårligere" høy tror jeg, det skader jo ikke med det næringsrike hun få, men jeg vurderte å be henne roe ned høyet en liten stund, og la henne få litt silo, i tillegg til mineraler og litt champion, saltstein har hun jo allerede. Hvordan tror dere det kan fungere? (hesten er vandt til å spise silò mer eller mindre halve "stallsesongen", og det har fungert før når hun har blitt for rund, da vi har like næringsrikt høy selv!)

Ellers var det jo lurt å blande noe halm inn i høyet, det kan jo prøves!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/11/2005 :  13:31:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvorfor på død og liv gi champion? Hesten greier seg fint på grovfor og mineraler/vitaminer så lenge hun er i godt hold, og ellers er sprek og fin. Går sikkert an å bruke litt silo isteden for høy dersom den er mindre næringsrik, blir jo litt samma prinsippet som å blande i halm for å få ned næringsverdien på grovforet.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  13:49:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hun må jo ikke ha det, men med litt mener jeg slik at hun bare får litt i krybba si å knaske på. Det trenger jo ikke å ha noe betydning sånn sett, men da jeg har gitt henne mineraler før, lot hun det bare ligge hvis hun ikke fikk noe champion sammen med det. Madammen er kresen! ;)
Vet ikke hvor næringsrik silòen hos fòrverten er, men ville også tror at det kunne gjøre litt nytte, vertfall frem til hun har fått kjøpt seg noen baller med halm!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/11/2005 :  14:42:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hehe, skjønner.. Har en pånnis hjemme vi også som bare ser dumt på oss dersom vi legger noe "rart" i krybba hans uten noe annet. "Hah, spise det der? Er du GAL?!?"
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  17:38:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg gir multitilskudd,salt,hvitløk, 1-2,5 dl Gull og gulrot.
+ Biola og ølgjær etter behov. Og 7 kg høy, alltid fri tilgang på vann og saltstein.

Eikdokka elsker det (hva er det hun ikke elsker da mon tro?) og slurper alt i seg.
Varierer litt på om jeg vanner det eller gir tørt, alt går ned uansett. Og siden Eikdokka bare står i ro når for tiden får hun den lille mengden Gull for kosen sin del sammen med tilskuddene.

Men kan du ikke bare blande vitaminene sammen med litt gulrot og eple?
Personlig ville jeg kutta ut kraftfòret og havren, og heller gi kun grovfòr og vitaminer.
Hvordan Champion produkt bruker du?

OT: Sær fjording du har som ikke spiser alt som er mulig å få inn i munnen

Therese
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  20:47:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Hun er veldig sær ja! Ikke alle fjordinger som faktisk er KRESNE! hehe.. Kan alltids prøve med gulerøtter og epler, men blir ikke det dyrere enn kraftfòr i lengden da? :)

Hun får Champion Komplett nå om dagen.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 28/11/2005 :  22:15:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tja.. spørs hvor du kjøper.
Hvis du er heldig kan du få gratis frukt fra enkelte butikker.
Ellers kan du se om du finner store 10 kg sekker med uvasket gulrot e.l.

Therese
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.19 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.