hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - foring med silo
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 foring med silo
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  21:30:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei...
på stallen har vi begynt med silo til hestene, begynte med å gi 1 kg med silo,pluss høyet..altså hvis en hest fikk 2 kg høy til et måltid, fikk den altså halvparten med høy og halvparten med silo..

høyet vi bruker er h3,mens siloen er h1...altså bedre og kraftigere grovfor...

og da lurer jeg litt på mengder grovor...

når vi har et bra for trenger man ikke fore med så mye som vi måtte ha gjort om kvaliteten var dårligere. muligens merkelig forklart, men det må jo nesten være rikitg sånn eller?

jeg har jo kuttet ned på kraftoret til hesten min,siden siloen er såpass næringsrik,og den kraftfor typen jeg brukte ble plutselig kuttet ut,og måtte da gi noe annet..

siden det er et ntt for har jeg bare gitt halv fiskeboll boks med energi, som jeg nå har begynt å bruke...

hesten min er ikke akkurat tynn, men heller ikke for tykk...men han skal ikke bli noe tykkere...

og da er faktisk spørsmålet mitt hvordan det blir med mengden silo i forhold til høyet? siden kvaliteten er forskjellig...

og til informasjon så får han 6 kg høy om dagen...

skal jeg gi 6 kilo med silo da,? etter hvert selvsagt, driver jo med tilvenning av siloen,er jo ikke sikker på om han tåler det...

langt og rotete innlegg, men håper noen forstår meg da

Molly

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  23:56:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Husker fra "gammelt" av da vi også foret med silo så 3-4 doblet vi siloen iforhold til høy. Altså hvis hesten fikk 2kg høy til f.eks frokost så skal den ha 6kg silo Om dette er helt etter boka vet jeg ikke men det fungerte på "våre" hester- de holdt "holde" bra Silo er jo mye vann....
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/11/2005 :  00:53:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Du kan trygt gi hesten din mer silo. Som Molly sier: silo er mye vann! Så selv om siloen er mer næringsrik er ikke en kilo med silo like mye næring som en kg høy. Næringsverdien på siloen er regna ut på tørrstoffet, og det utgjør kanskje 30% av siloens vekt. Resten er bare vann, og dette har ingen næring. Du må ganske mye opp i vekt på siloen for å få samme antall forenheter (FE) som du får av 6 kg høy. H3 høy utgjør vel ca 0.5 FE pr kg, dvs at hesten din får nå 3 FE i høy pr dag. Få noen til å hjelpe deg å regne ut hvor mange kilo silo det går på 3 FE, er litt dårlig på sånn regning.
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  18:34:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ta 1kg silo og tørk det(i mikro?) så ser du tørrstoffverdien

Hvis jeg ikke husker helt på tr**e galt fra foringskurset jeg var på i sommer.....

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  20:21:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
tørrstoffprosenten ligger på 80%og er dermedganske så tørr...

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 27/11/2005 :  20:31:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Er det sånn forhåndstørka høyensilage? Da er du iallfall heldig, beste som er å gi til hest. Hvis tørrstoffverdien er så høy som 80% er det ikke sikkert du trenger å gi så mye mer enn 6 kg, dersom den er såpass næringsrik. Du kan jo prøve med en 6-7 kg da, også se det litt an.
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  20:48:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
den er hvertfall ikke bløt...skal få se analysen snart...men lukter bare sånn silo aktig...veldig lett å fordele...er sånne store firkant bunter...
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.