hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pintoblandinger
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Pintoblandinger
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  06:07:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Heisann
Her håper jeg de som kan, vil skrive opp den blandingen de vet om når det gjelder Pinto hester
Hilsen Heidi

munti

Skrevet - 25/11/2005 :  10:54:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.stallvalmen.no/index.php/article/articleview/37/1/11/

Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  13:43:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Tusen takk:)
Heidi

Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  13:59:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Men er det noen som vet om ulovlige / uhell pintoblandinger og kan fortelle meg positive eller negative ting om resultatet av disse hestene? Da mener jeg utseende, lynne, kropp osv.
Hadde vært spennende å høre erfaringer om det.
Heidi

Heidi

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  14:35:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kanskje du kan se på siden til norsk pintoforening?
Her finner du den :-)
De driver jo først og fremst med lovlig avl, og jobber for at alle skal bedrive lovlig avl (litt vanskelig når flekker selger som fy, samme om flekkene har papirer eller ikke).

Hva angår lovlig blandinger med pintoer kommer vel det helt ann på hva slag pinto det er snakk om (nå beveger jeg meg muligens på tynn is her..) da det jo i grunnen er avl der man baserer seg på fave. Derfor vil det vel gjelde bestemmelser som for andre hester. Dvs at om en pintohingst er kåret i norsk varmblod bedekker den på lik linje med andre hingster i norsk varmblod (da kan den med andre ord ikke bedekke utenfor det segmentet av hester NV godtar).

Generellt sett finnes det mye humbug med flekker er jeg redd, og noe er vel bra, og annet mindre bra, akkurat som det er med de fleste andre hester.

Hvilken info er du egentlig på jakt etter? *klør seg litt i hodet*

~Guro

Ps: veldig lekker pintohingst finner du her: Stanhopes Diddicoy

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  19:07:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Og en til veldig lekker Pintohingst finner du bilde av på vipen min Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  09:26:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Vi har jo en egen diskusjon ang avl gående, så det er ikke det jeg er ute etter.
Jeg lurer på om det er noen her som kan fortelle meg om deres erfaringer med en ulovlig eller uhells bedekking og hvordan avkommene ble. Ble de helt gale, pene, greie eller "rare", eller hva kan du fortelle om det du har opplevd og sett iforbindelse med et blandings avkom, og da kanskje spesielt en pinto kanskje?
Heidi

Heidi

Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  22:19:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har en pintoblanding selv - dog "ikke lovlig i Norge" - men i Danmark hvor han ble importert fra(hvor denne blandingen er lov). Jeg kunne dratt til Starum i sommer for å få han registrert som pinto(men ikke i avl da han er hingst, da var det et krav at det var minst 3 kårede ledd bakover) men droppet det. Først og fremst fordi han kom fra dårlige kår og trengte tid på å komme seg - også fordi jeg skal beholde han selv, jeg trenger ingen papirer på at han er pinto(også mye stress med transport etc)..
For meg er han verdens vakreste. Han er bare litt over året så hvordan han utvikler seg videre er jo vanskelig å si. Men foreløpig synes jeg at det ser veldig bra ut. Far er paint, mor er new forest/araber. Han er absolutt ikke "hingstete" i det hele tatt, er en veldig myk hest. Lett håndterbar - trasket langs veien med lastebiler dundrende forbi, han leer ikke et øre. Da vi skulle gå over en plastpresenning hadde jeg ventet meg et par sprett og bukk - men ble gledelig overrasket, han trasket rett over som han aldri skulle ha gjort noe annet i hele sitt liv.
Så han er kald i hodet, overhodet ikke stresset i det hele tatt. Han vil nok ikke bli så stor - på grensen til hest tipper jeg - regner med + - 1.45. Jeg er ihvertfall sjeleglad for han, han er ihvertfall en veldig vellykket "ulykke(om det hadde hendt i Norge) for meg - lille indianerhesten min:)
Ligger endel bilder av han på vip'en min, både rett etter at han kom fra Danmark fram til nå, ta gjerne en titt!
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 01/12/2005 :  15:59:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er garantert Paint-pappaen sitt gemytt som ligger til grunn for den rolige unghesten din!

Hilsen en med ekte Paint.
Gå til toppen av siden

Dikselen

» VIP

Skrevet - 03/12/2005 :  04:13:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det kan godt være painten i han som gjør han såpass "kald i hodet" :)
Er ihvertfall veldig deilig og uproblematisk - nesten så jeg venter på at det "skal skje noe" snart(har egentlig ventet lenge på det, he, he) - uten at det ser ut til å skje, ihvertfall ikke med det første.
Synes painten er vanvittig flott - men budsjettet mitt holdt ikke til en "ekte en", derfor ble det en halvvariant - jeg er ihvertfall superfornøyd:)
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  00:47:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
Jeg har også en ulovlig blandingspinto (se vip), eller hva jeg skal kalle den, men hun er den skjønneste skapningen i hele verden for meg! <<Dikselen>> sier mye om hesten sin som jeg også finner igjen i hesten min, skjønt hun er bare 6 mnd gammel. Hun har et sjeldent godt lynne, et overvåkent og kaldt hode og hun er veldig tillitsfull å jobbe med. Jeg skulle ikke kjøpe meg "bastard", men hva ender jeg opp med? Jo, en blanding av tinker, knabstruper og pinto... så det ble ingen kaldblods på meg som planlagt. Jeg fikk t.o.m tilbud om å sette på føll på en av hestene på stallen for å få frem "drømmehesten"! Valget ble temmelig feil i forhold til hva jeg hadde planlagt men jeg angrer ikke den dag i dag. Da jeg så hesten min for første gang var det lynnet som avgjorde, da var hun bare 2- 3 mnd gammel. I forhold til blandingen vil jeg anta hun blir en flott allsidig brukshest for meg, og ikke minst et syn for øyet. Men det skal være sagt; en god hest har ingen farge! Jeg er egentlig ikke for innavl og avl på ulovlige raser men denne jenta smeltet hjertet mitt og jeg har funnet drømmehesten min. Jeg vil nok ikke avle på henne i fremtiden, det vil jo være stikk i strid med både lover og regler og egen oppfatning av avlsarbeid som ligger til grunn for de flotte hesterasene vi har, spesielt i Norge.
Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.