hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan leie hesten forbi gress?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Hvordan leie hesten forbi gress?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Selameyjan

Skrevet - 24/11/2005 :  12:48:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er sikkert et dumt spørsmål, men hvordan skal man hindre en hest i å spise gress når man ikke vil at den skal spise, men at den skal gå?

Ellen Ofstad skriver at man skal gi hesten en oppgave, og det fungerer helt sikkert fint når man rir.
Men når man leier en hest har man gitt den i oppgave å gå, men det er tydelig at det ikke er oppgave nok.
Eller har det å gjøre med måten man gir den denne oppgaven på?

Jeg kan hindre en hest i å bøye ned hode for å gresse ved å holde veldig langt opp på leietauet eller tøylen, og lene vekten min i den andre retningen; sånn at det blir en slags drakamp. Men det må da finnes en annen måte?

Legg merke til at jeg ikke spør om hvordan man lærer en hest å gå pent, men hvordan jeg, som bare leier hesten av og til, skal opptre for at den skal gå uten å trekke mot hver eneste gresstust.

www.selkie.no

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  14:21:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Som sagt som Ellen Ofstad skriver; gi hesten en oppgave!

Det går like fint an å gi den en oppgave fra bakken av, for alle del! (for min del syns jeg det faktisk er lettere å gi hesten en oppgave fra bakken av! )..
Det kan være lurt å ha hesten i et lengre leietau, gjerne 4 m eller noe, slik at du kan få hesten litt på avstand. Hvis hesten vil stoppe opp for å spise gress, spør du den først om den vil gå, ingen reaksjon, og du går større til verks. Begynn med å sveive med enden av leietauet mot bakparten, øk litt på om ingenting skjer, til du får en reaksjon ved at den flytter litt på seg. Du skal enkelt og greit lære hesten å vike litt, det får den til å konsentrere seg om deg og ikke MAT! Dersom hesten forstår at den skal vike for deg, kan du f.eks sende hesten rundt deg i en volte eller to, hver gang den får lyst til å stikke ned hodet. Den skal enkelt og greit lære seg at enten følger den DEG, for du er LEDEREN, hvis ikke må den jobbe, og da blir det en volte eller to som følger av dette!
Et annet tips kan være å korrigere den ved å ryggen den tilbake noen steg. Du begynner alltid rolig til du får en reaksjon, begynn med å vifte/sveive med tauet foran hesten, øk på til du får en reaksjon, og stopp når hesten viker, legg litt press slik at hesten skjønner at den skal vike. Noen hester som er godt trent i å vike, trenger bare å få fingeren pekt på seg, eller at man vifter forsiktig med fingeren før den viker.

Denne måten har vertfall fungert for meg.. Det begynnte med haling og draing med særlig fjordhoppa mi, men vi fant en lurere løsning, og nå følger de etter på gress uten noe hjelpemidler eller tau!

p.s husk ros og kos når du får den reaksjonen du ønsker! ;)!

edit pga. en setning til!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 24/11/2005 14:23:19 Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 24/11/2005 :  15:42:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for svar, men jeg tror ikke dette vil fungere på de hestene jeg tenker på.

Hvis hesten allerede har fått tak i gress, har den jo allerede fått belønningen sin. Om jeg begynner å svinge med leietauet eller tvinge hesten rundt på en volte etterpå, kommer den neppe til å forbinde det med at den spiste gress.

De hestene jeg har med å gjøre vil ikke betrakte det som en straff å bli sendt rundt på en volte heller; det gjør de gjerne helt frivillig.
Jeg har sett folk som smekker til hesten med leietauet eller pisken når den gjør sånt, og da blir hesten bare redd og vanskelig.
Å svinge med leietauet er vel ikke helt det samme, men shettisen jeg steller er veldig vár for humøret til menneskene omkring seg; jeg tror den slags ville fått henne til å føle at hun måtte forsvare seg.

Det jeg ser folk gjøre, som fungerer, er å rykke i leietauet akkurat i det hesten har fått idéen om å spise, men ikke har nådd ned til gresset.
Men jeg får det ikke til; det ender bare med drakamp når jeg prøver det.
Det har kanskje med hvordan man beveger armen? Eller om å rykke til eller gi etter i akkurat riktig øyeblikk?

Noen som kan si noe mer om dette?
Eller foreslå en metode å få hestens oppmerksomhet på som ikke er så "hundedressuraktig"?

www.selkie.no Gå til toppen av siden

missy_

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  15:49:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemissy_  Svar med kopi av melding
Her er en link til forslag på løsning på dette problemet. Det er engelsk,hvis det går greit?

http://www.parelli.com/info_page.php?page=article&lit_num=12&title=How%20Can%20I%20Stop%20My%20Horse%20From%20Always%20Eating%20Grass?&t=lit

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 24/11/2005 :  16:19:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Betyr "smooch" å smatte?

Problemet er ikke at hesten spiser når jeg står rolig, men at den vil stoppe og spise når vi går.

Hesten går gjerne videre når jeg smatter, uten at jeg trenger å dra - avhengig av hvor mye gress det er... Men kanskje det går an å smatte i det øyeblikket den tenker på å spise? Det er jo selvfølgelig en måte å minne hesten på at du har gitt den en oppgave.

Sambalabamba

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  19:17:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSambalabamba  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSambalabamba  Svar med kopi av melding
Hei!
Hesten min er helt besatt av gress, det er det beste hu veit!
Hu er også ganske frekk. Så hu var veldig flink til å dra ned hodet av all sin kraft for å få litt gress. Det jeg gjorde var å sette meg i respekt. alltid når jeg skal hente henne på beitet rygger jeg henne 2-3 steg. Da underkaster hu seg og jeg blir sjefen. Når jeg leier henne har jeg henne et lite stykke bak meg, på løst tau. Hvis hu drar ned hodet for å spise gress uten å ha fått lov rygger jeg bestemt bakover mot henne. Bøyer i knærne og setter beinet hardt ned i bakken mens jeg har albuen opp mot ansiktet hennes. (ikke så jeg treffer det på noe vis!!) Rygger henne noen steg på denne måten, og fjerner eventuelt gress hu har igjen i munn. Jeg gjør det med et bestemt kroppspråk som sier "jeg er sjef!" Dette ligner ganske mye på hva hestene gjør mot hverandre i flokk.
Det fungerer utrolig bra for oss! Hvis jeg ser hu holder på å ta seg en gjafs holder det som regel med at jeg snur meg og ser på henne med et bestemt kropspråk, noen ganger må jeg nappe litt i leietauet. Så gir hu seg og oppfører seg pent resten av veien.
Når hu får lov til å gresse lar jeg ikke henne ta en gjafs for så å ikke gjøre noe med det. Men leier henne bort til gresset, stopper henne, får oppmerksomheten hennes og lar henne vente på å få lov til å forsyne seg.
For oss fungerer det veldig bra med frihet som belønning. Hvis hu ikke tar gress når hu ikke får lov får hu gå etter meg på langt løst tau, når hu prøver å spise må hu flytte seg bakover og underkaste seg. Noe min hest ikke syns er så artig. Hu liker godt å være sjef, og få bestemme selv.
Lykke til med hestene du holder på med! Håper dette kan være til noe hjelp.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  19:37:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da må du lære deg å se på forhånd når hesten kommer til å senke hodet og spise, og så gi den en oppgave når den tenker på å gjøre det. Ikke når den faktisk gjør det...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 24/11/2005 :  20:16:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, det var det jeg tenkte på også, Kristy.
Men hvilken oppgave?
Jeg har jo allerede bedt den om å gå.
Smatting kan kanskje fungere som en påminnelse om denne oppgaven, så jeg skal prøve det.

Finnes det andre oppgaver jeg kan gi en hest jeg egentlig bare vil skal gå fra et punkt til et annet, slik at den ikke blir fristet til å tro at dette er fritid?

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  11:56:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Det var det jeg også mente, det nytter aldri for meg å begynne å sveive og sende hesten rundt når den først har satt hodet ned. Jeg har hele tiden fulgt litt med på hesten, og "tatt" den før den fikk hodet nedi bakken.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  15:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
En oppgave er noe å gjøre. Flytt bakpart, flytt frampart, gå frem, gå tilbake. Det spiller ingen rolle, så lenge hesten får tenkt på noe annet.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:33:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Enig, som sagt; det nytter ikke så mye når det allerede har skjedd! Altså, hvis jeg har en hest som steiler, tar ut, sparker ++, så gjør jeg alltid noe med det FØR hesten får sjansen til å gjøre det igjen!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:38:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
En ting til; jeg tror ikke jeg ville ha anbefalt den metoden du nevne ang. å rykke i leietauet idet hesten drar ned hodet. Noen hester er ganske vàr for slike ting, og en kan rett og slett ende opp med at hesten blir redd for hodet sitt i stedet for.
Og har man en hest av den ordentlige "jeg lever i MIN verden, og ingen andres"; er det ikke sikkert en får noe som helst reaksjon i det hele tatt, og det hele ender opp i en dra kamp uten ende som du nevnte her..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 27/11/2005 :  08:49:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan ber man hesten flytte fremparten eller bakparten når man leier den i leietau eller hodelag da?

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  13:21:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
det har jeg forklart litt ovenfor her!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  14:20:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan ber du den om det fra hesteryggen da? Eller i andre situasjoner? Jo, du legger på press, og øker det til du får respons. En dressurpisk er veldig fint til slikt.

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.61 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.