hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Trassalder?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestepsykologi og atferd
 Trassalder?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  19:33:45  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Et enkelt spørsmål... Kan hester komme i en slags trass-alder?
Vil gjerne høre andres erfaringer....

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no

lino

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  19:49:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Tja, det er vel naturlig at de tester ut grenser i større grad enn før når de kommer i overgangen føll/unghest?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  20:01:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kan si det sånn at jeg har en åring som jeg helst vil gi bort i dag. Sukk og stønn! Han er nomalt verdens søtest og snilleste hest. Men i det siste har han vært skikkelig pøbel. Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  22:49:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jada de kommer i trassalderen akkurat som hunder og barn.. Skikkelig småuhyrer kan de bli.. He He
Men det har sin sjarm! Og når det måtte skje sånn aldresmessig kan variere endel noen starter allerede som snaue åringer, mens noen venter til 3 års alder.
I tillegg kan man godt få en "nedtur" når hesten har blitt ridd noen mnd..
Men av erfaring med mine egne unghester synes jeg nok det er mest vanlig å merke det i fra 1 til 2,5 år
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  09:24:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Noen hopper venter beleilig til 2-3 års alder før de stuper inn i hormonforvirring og stenger hjernen for ombygging i ukesvis av gangen...
Jeg har egenerfaring på dette. Lille frøken snill og grei ble lille frøken snurpetryne med null tålmodighet og lav kjede-seg-terskel... Da er det bedre å la flokken ta seg av oppdragelsen en liten stund til hesten ser klart igjen og vi kan fortsette. En skal ha en engels tålmodighet for å få noe positivt ut av treningen hver gang når puberteten står på som verst.

Medfølende hilsen fra Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Lians

Skrevet - 21/11/2005 :  13:07:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har hatt endel unghester og føll, har erfaring med at de har mindre tendens til å ta ut "trass" på mennesker hvis de får gå i unghest flokker med en voksen leder hingst eller hoppe. ( litt etter kjønn jeg har tilgjennegelig og i resten av gruppa.) Man vill alikevel komme over situasjoner hvor de tester grenser som "barn" flest.

Linda
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  15:56:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ja, hester kan i min oppfatning komme i trass alder... Om dere forstår hestisk kan dere selv høre med min kjære Aliba

Det er vanlig at dette kommer i 3 års alderen! Noen får før og andre senere... 4års alderen kan det også oppstå litt protrester, og mange sier at siste stadiet av trass alderen kommer når de er 6 år.... Vanlig med 2-3 trassperioder i alderen 2-6år er min erfaring... Har selv bare hatt unghester...

Ved tannfelling kan det oppstå en del problemer. Kanskje ikke så rart for dette er jo både vondt og det klør.
Voksesmerter skal man heller ikke se bort i fra på en unghest... Sportsponnien min har slitt med det under oppveksten... Siste vi merket med vokse smerter var når hun var 6 åring. Noe i begynnelsen av 7års alderen.

Nye hester vil jo også teste grenser... Noen ganger tar det noen uker før de begynner, mens andre kan det ta flere år... Dette helt uavhengig av alder.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  20:23:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
hihi, har ei hoppe som er et og et halvt år.. normal VERDENS snilleste og mest rolige ponni.. men for tiden har hun så mye rart for seg og så mange pøbelstreker på gang at jeg har flere ganger måtte telle til ti
Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  23:39:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hoppa mi kom i en slags trassalder når ho var ferdig med beiteperioden.

Før sommaren var ho snill og grei, kunne fint bindast fast, og gjekk ikkje ut av boksen sin sjølv om døra var open.

Når ho kom inn til hausten sto ho og trakka fram og tilbake når ho stod fast, skrapa med beina, og gnagde på treverket. Sto ho laus inne i boksen, gjekk ho rett ut dersom ingen stod der og passa på. Skjedde faktisk at ho bana seg veg rett fram (nesten over!) folk som uheldigvis stod i vegen.

Takke seg til NH-kurs/bøker, så har ho blitt bedre. Men er framleis ikkje like lydig som ho var før beite. Kan også nevne at ho også blei drektig i vår da, så kan ha noko med det å gjere også? Hormonforstyrra Så trur nok alle har ein slags trassalder ja, kanskje hoppene litt seinare enn hingstane?

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  20:48:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Siden jeg har hatt Spot siden han var et halvt år, har jeg jammen meg fått oppleve trassalder gitt! Gina var jo langt mer eldre da jeg kjøpte henne, så hun er nok ferdig med sin trassalder!

Men Aromayo som er 5, har ikke vokst det helt av seg enda. Nå er han jo også enda ung, og har fått gått rundt som beitehest i mange år, så da sitter det litt godt i han ;)!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.