hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mat til pusekatter
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Mat til pusekatter
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  01:23:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Jeg lurer litt på hva kattefolket gir pusene sine av mat...jeg har nemlig hørt at de kan få magesår av kun å gå på tørrfôr.De fleste jeg hvet om gir kun det og har våtmat innemellom.
Oliver får derimot våtmat som hovedfôr og tørr som snaks.Gir han fisk og kylling itillegg.Han er jo innekatt da(er kun ute sammen meg...nesten som en hund:))
Hva gir dere?

Vindur4-ever

carambee

Skrevet - 24/11/2005 :  01:33:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Vi har sjemt bort vår pus.
Han får våtfòr så mye han vil ha.
har to typer tørrfòr, også pleier jeg å kaste whiskas kattegodteri til han.
Det er utrooolig gøy å hoppe etter kattegodter, spesielt dytte den foran seg med labbene, under et gulvteppe, også krabbe helt under teppet for å "fange" godteriet igjen.
Hehe, trur noen savner jaktsesongen

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  12:11:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Puser skal ikke ha bare våtfor, i alle fall ikke det som selges i butikkene. Det inneholder for mye vann i forhold til næringsinnhold, og katten kan bli underernært.
Det beste for pusen (i følge alle veterinærerer jeg har snakket med) er å ha konstant tilgang til tørrfor og få to eller tre ikke så veldig store måltider våtfor om dagen.

Og om tørrforet er "riktig" får katter ikke magesår av det, tenk hvor mange katter som ville hatt magesår da?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Redigert av - lino den 24/11/2005 12:15:19 Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 24/11/2005 :  12:29:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Katten vår har kun fått tørrfor hele livet, etter samråd med dyrlege.

Tørrforet inneholder alle næringsstoffene, vitaminene og mineralene katten trenger, og er faktisk det eneste en behøver å gi katten. Dyrlegen vår tipser alle med innkatter om å kun gi tørrfor, dette er en stor fordel også fordi det gir mye mer luktfri avføring enn boksemat gir. Så slipper en den karakteristiske "kattelukten".

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  12:43:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En boks med våtfor inneholder 80%!!!!! med vann.. derfor anbefaler ikke dette daglig, bare til litt kos da det har mer smak enn tørrfor.
Dessuten får veldig mange katter tannsten av våtfor når de ikke får brukt tennene sine nok! Jeg forer med Canin som jeg synes er det beste, god smak og masse næring. Når jeg skal gi katten noe godt får den en boks med tun i vann (ikke i olje for da snur hu på rumpa og er fornermet??)
Hun elsker tun eller reke som jeg piller i blandt. Ellers bare tørrfor. Har aldrig hørt om magesår pga dette.
Har slutta med Iams (Eukanuba) etter bilder av forsøksdyr.. håper ikke Canin gjør det samme.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  12:45:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Unngå Wiskas og andre fargede mattyper.. ingen grunn til at katten skal spise fargestoffer bare fordi det liksom er gulerot i maten.. Se på pakken neste gang og hold dere til rent "brunt" for.. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 24/11/2005 :  13:19:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Åj, det med at det er mye vann i våtfòr viste jeg ikke.
Men vår katt spiser godt med tørrfòr også...
Bør jeg slutte med våtfòr da??

Dette må jeg snakke med dyrlegen om ja:)

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  13:24:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Pusen min, Elling, har fri tilgang på tørrfor (en type som kun fås kjøpt hos veterinær, etter at vi prøvde det, skulle ikke han gå tilbake til å spise tørrfor kjøpt i butikker nei, litt bortskjemt skal man være;)). Får kitecat (er det sånn det skrives tro?) våtfor ca 3 ganger daglig:) Har hatt katt hele livet, ingen av dem har hatt problemer grunnet foring:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  13:37:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Pusen får tørrfor fra vetrinæren, butikkforet er det lite næring i , og katten må spise kjempemasse for å få i seg nok. Derfor er det ikke noe spesielt dyrere med det man får hos vetrinær. Bløtfor er unødvendig, men pusen får det en gang i blandt til kos.

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/11/2005 :  14:05:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pusenkatten min får tørrfôr :)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  14:42:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Når vi hadde katt før, fikk den litt av hvert! Det gikk i brødskiver med leverpostei, div. middagsrester og tørrfor! De fikk aldri noe magesår, og levde lykkelig i alle sine dager! ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/11/2005 :  16:11:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kattene får dårlige tenner av for mye våtfor. Kattene våre tygger skikkelig, da får de ikke magesår.

Vi har veldig bortskjemte katter. De er mye inne, sover litt inne om vinteren og sånt.

Vi gir dem Friskies vi, det vanlige. Av og til får de et fôr vi kjøper hos dyrlegen, koster 160 kr for 2 kg=S. Men det er sånt til kastrerte katter, å den ene vår er kastert. Ellers får de litt matrester og av og til våtfôr. Da gir vi kitkat og det eeeelsker de;-)

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  21:10:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
katten min får fri tilgang på tørrfor og av og til våtfor og en gang iblant tunfisk på boks... tunfisken elsker han!! men katten min er sær på mat... han nekter å spise "billigmat"... kjøpte et billig tysk fo på lidl en gang, det nektet han plent å spise! han satte seg ned ved matskåla og mjauet, ræmjet, hylte og bar seg mens han kikket stygt på maten... så da var det bare å dra på butikken å kjøpe ny mat... skal kjøpe for til dyrlegen neste gang, fikk en prøve av dyrlegen og etter det ble katten min bare mer kresen, så han må vell få det som han vill... bortskjemte hårballen min...;)
han får også gobiter fra dyrebutikken... sånne med "cat nip" (catnipdrops) disse er han helt vill etter... hvis jeg kaster de så de triller bortover gulvet, ligger han å kikker på de med en slags "nå-tar-jeg-deg"draps-blikk, før han hopper en meter opp i lufta og hopper som en kenguru på stive ben og setter klørne i godbiten, og kaster den litt rundt, før han spiser den... (da er han veldig artig å se på!!)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Madam Fame

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  21:31:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMadam Fame  Svar med kopi av melding
Tunfisk bokser er populært, og leverpostei, og gulost (i skiver, og trilla til en ball, da er det hærlig å være pus!) Ellers har vi kommet over noe tørrfor i sverige.. 40 kr for 2 kg.. Like mye som 1 kg Frieskies koster i norge.. Men det er di i allefall ville etter, og friskisen blir ikke lenger oftet en tanke eller blikk på, så den fikk hunden kverke!! hehe
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  00:33:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Åj, det med at det er mye vann i våtfòr viste jeg ikke.
Men vår katt spiser godt med tørrfòr også...
Bør jeg slutte med våtfòr da??

Dette må jeg snakke med dyrlegen om ja:)

Opprinnelig postet av carambee

Neida du behøver ikke å slutte, bare ikke basere alt på våtfor med tanke på vann og tannstein.. Tror ikke den dør av et måltid til dagen og så resten fri tilgang på tørrfor, bare den også spiser det.
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  00:47:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
Oliver får en halv boks sheeba våtmat(dette er små bokser(ca en tredel av vanlige hermetikk bokser)+tørrfôr til frokost...tørrfôret sparer han ut hele dagen...
Han får resten av sheba boksen til lunsj+en boks til kvelds.Dette er som nevnt små bokser...Tørrfôret har han hele døgnet stort sett.
Skal ha vaksiner og ormkur på han nå,skal finne fôr hos vetrinæren istedenfor

Vindur4-ever
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.53 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.