hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Steiler mot meg
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Natural Horsemanship
 Steiler mot meg
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 4

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  15:31:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Steiling bød oversees, hvis et ikke får noen som helst respons hvorfor gjøre det? Hun har nok funnet ut at du blir litt redd? Ikke straff henen ved å røske i leietau etc det blir bare verre. Hoppa jeg hadde var føl til å steile når hun ikek ville, jeg lata som jeg ikke så det og fortsatte med det vi skulle. Da sluttet hun. Og hun var 1.71 høy så det går fint ann å overse maxi også ;)

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 23/11/2005 :  17:33:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Steiling bød oversees, hvis et ikke får noen som helst respons hvorfor gjøre det? Hun har nok funnet ut at du blir litt redd? Ikke straff henen ved å røske i leietau etc det blir bare verre. Hoppa jeg hadde var føl til å steile når hun ikek ville, jeg lata som jeg ikke så det og fortsatte med det vi skulle. Da sluttet hun. Og hun var 1.71 høy så det går fint ann å overse maxi også ;)

Opprinnelig postet av Bea

Til tross for Maxi's størrelse, så har hun veldig mye makt, jeg tviler sterkt på at den storingen din hadde hatt en sjanse i slosskamp mot Maxi. Maxi gir seg aldri.

Men hvis jeg skal overse det, hva gjør jeg da? Snur meg hver gang hun steiler og later som om jeg ikke ser henne? Eller skal jeg gå fra henne? Når hun steiler så nekter hun også å gå. Hun kan stå der i EVIGHETER! Det kan for så vidt jeg også da. Jeg er ikke redd henne, selv om det er ubehagelig. Jeg har tillit til henne.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/11/2005 :  18:45:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har hørt om det selv, hesten kan sikkert lære av det, men jeg ville tro at det i noen tilfeller kan føre til at hesten faller skikkelig og skader seg? Hesten mister jo balansen når den dras bakover, så for min del virker det veldig risikabelt for hestens del. Dessuten må man også passe på selv, at en ikke får hesten over seg! Hesten kan jo vikle seg inn i tømmer/tøyler på den måten.. Syns ikke det hørtes så lurt ut jeg..

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Selvfølgelig skal du ikke gjøre det på asfalt Om du har mykt underlag så tror jeg ikke det er noe problem.

Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  23:56:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Før du gjør noe som helst av teknikker og tips så syns jeg du bør få sjekka hele hesten fra mule til haletupp. Så bør du kartlegge alt....hva slags situasjoner, tidspunkt, sted, hva DU gjør rett før det skjer, om det er ting i fortiden hennes osv osv... Når alt slikt er eliminert kan du starte å trene. Tenk hvis du har oversett noe veldig vesentlig som framprovoserer dette, også skal man begynne å trene med teknikk og triks uten å vite hva det påvirker?? Hun kan bli enda verre..... det kan faktisk ende med at du får en hov i hodet eller at hun går for høyt og ramler. For ikke å snakke om hestens urettferdige, frustrerte og ulykkelige situasjon, hun prøver å si ifra men blir aldri hørt?!
Du bør la være å komme i situasjoner du kan forutse problemet, inntil videre, til hun er konstantert frisk og uten plager... Bruk en veterinær som er dyktig på tenner, og en eqiterapaut som kan vise til referanser.
Tviler sterkt på at dette er bare noe hesten har funnet ut, dens slags tror jeg egentlig ikke existerer, da har det uansett skjedd noe tidligere som har ført til at hesten fant dette som en løsning...
Mitt råd...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 24/11/2005 00:01:29 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/11/2005 :  08:58:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Før du gjør noe som helst av teknikker og tips så syns jeg du bør få sjekka hele hesten fra mule til haletupp. Så bør du kartlegge alt....hva slags situasjoner, tidspunkt, sted, hva DU gjør rett før det skjer, om det er ting i fortiden hennes osv osv... Når alt slikt er eliminert kan du starte å trene. Tenk hvis du har oversett noe veldig vesentlig som framprovoserer dette, også skal man begynne å trene med teknikk og triks uten å vite hva det påvirker?? Hun kan bli enda verre..... det kan faktisk ende med at du får en hov i hodet eller at hun går for høyt og ramler. For ikke å snakke om hestens urettferdige, frustrerte og ulykkelige situasjon, hun prøver å si ifra men blir aldri hørt?!
Du bør la være å komme i situasjoner du kan forutse problemet, inntil videre, til hun er konstantert frisk og uten plager... Bruk en veterinær som er dyktig på tenner, og en eqiterapaut som kan vise til referanser.
Tviler sterkt på at dette er bare noe hesten har funnet ut, dens slags tror jeg egentlig ikke existerer, da har det uansett skjedd noe tidligere som har ført til at hesten fant dette som en løsning...
Mitt råd...

Opprinnelig postet av oleo

Det er ikke lenge siden hun fikk tannsjekk og jeg sjekker over hele henne at hun er frisk hver dag.

Det begynte med at hun ble skremt en gang jeg leide henne. Så ble hun skikkelig skremt, iriitert eller lignende, å siden da har hun vært rask på bakbeina.

Hun er en egenrådig hest som alltid har vært sjefshesten og hun er utrolig vanskelig å takle.

Jeg er sikker, hun har ikke vondt, hun har bare blitt rask på bakbeina.

Bustetrollet

Skrevet - 24/11/2005 :  13:50:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rosita ble ganske rast på bakbena etter horsemanshipkurset jeg var med på. Det er ikke noe annet enn å vise hvem som er sjefen. det dummeste du da kan gjør når en hest steiler er å slippe lina. For da har du gjidd deg. Og da vet plutselig hesten hva din svakhet er.

Tviler litt på at det ikke hjelper med hjelp fra andre heller. For med en gang du er alene med henne igjen, så kan hun steile. Dette er noe DU må håndtere alene, tror jeg.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  14:10:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Rosita ble ganske rast på bakbena etter horsemanshipkurset jeg var med på. Det er ikke noe annet enn å vise hvem som er sjefen. det dummeste du da kan gjør når en hest steiler er å slippe lina. For da har du gjidd deg. Og da vet plutselig hesten hva din svakhet er.

Tviler litt på at det ikke hjelper med hjelp fra andre heller. For med en gang du er alene med henne igjen, så kan hun steile. Dette er noe DU må håndtere alene, tror jeg.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Ikke helt enig med deg her, tingen er at hvis hun får noen med henne som kan vise henne en måte på hvordan en kan håndtere dette, er jo dette noe hun etterhvert vil lære å få til på egenhånd også! Det er så absolutt lurt å spørre om hjelp, og få hjelp når det gjelder sånne ting. I første omgang da jeg fikk Aromayo, måtte jeg ha han utav paddocken 2 dager etter at jeg hadde fått han, mht. at han kunne kalles "halvt villhest" da, var jeg veldig obs og fulgte med!

Men idet jeg åpnet grinden og skulle leie han ut, eksploderte han rett og slett RETT på meg, bykset tvers igjennom noe ståltråd og nedi et buskas! Jeg ble liggende på bakken, kun få cm fra å få beina hans i magen! Neste gang jeg prøve, gjorde han eksakt det samme! Helt til den tredje gangen, kan ikke nekte for at jeg var smånervøs da, kjente ikke hesten, og han hadde allerede prøvd å løpe meg ned. Men denne gangen bet jeg det i meg, hadde med meg min far for sikkerhetsskyld, og var kjapp med longelinge og snerta han over rumpa slik at jeg fikk snudd han med engang. Han ble noe overraska da, siden han trodde han kunne få lurt meg denne gangen også! Viljesterk som han er, prøvde han seg igjen, men jeg var alene denne gangen, og raskere & fikk han rundt. Det har aldri skjedd siden.

Så jeg tror selv om man har gitt opp, er det ikke umulig å klare å få bukt med det alikevel.. For kan LOVE at jeg skalv i buksene, etter at han hadde løpt meg ned! Men det kan være en ekstra trygghet å ha noen ved seg i begynnelsen, slik at man føler seg tryggere.
ble litt OT..

men sant nok sånn sett; man må jo klare å håndtere det selv etterhvert, for en KAN komme opp i samme situasjon igjen. Men poenget er at dersom noen kan vise en hvordan det kan gjøres, kan en muligens få hjelp av dette, og deretter få bukt med dette. Og det var jo dette Mathilde lurte på også, hva hun kunne gjøre for å få slutt på steilingen ;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/11/2005 :  14:19:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, sånn ja. At man får noen til å vise hvordan man skal håndtere det. Men det er ingen vits i å ha med en person som hjelp på en måte. Om hesten steiler, så henger liksom begge pesronene i tauet for å få henne på jorda igjen. Man løser ikke problemet sånn.

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  14:30:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
var vel egentlig det vi hadde i tanken også ;)! Tenkte meg en tur uti stallen med Mathilde og VISE henne hvordan man kan gjøre, å få bukt med det er jo noe hver og en person må få til selv, siden det er sannsynlig at hvis hesten er lur(.. som det virker som om Maxi er), så prøver den seg gjerne en gang til med andre folk.
Enige da? :P

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/11/2005 :  15:08:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nja.. Hva om hun ikke steiler når du leier henne over gresset da ? Hehe .. Eller som jeg sa før i debatten. Man må demonstrere det

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/11/2005 :  16:02:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skal jeg forklare Maxi så godt jeg kan:

Maxi er smart som en sjakkspiller på elitenivå, sta som et esel, snill som et lam, stø som et fjell .

Dette hørtes ut som en merkelig kombinasjon. At hesten er utrolig smart, og samtidig grusomt sta og snill? Hæ?

Men sånn er det. Selv om hun er veldig snill og ALDRI ville skade et menneske med vilje, så er hun fullt klar over hva hun vil!

Dette er en hest som AAAAAAALDRI gir seg! Eller? Det kan hende det går med overtalelse og lokking. Men er det bra? Nei! Men... Det finnes EN annen utvei... Da må man være smartere enn henne og mer logisk enn henne!

Dere lurer vel på hva en 12 åring har en slik hest til. Men jeg kan fortelle dere det, at jeg gir aldri slipp på denne hesten. Jeg gir meg aldri selv heller. Dette er ikke en sta fjording av den typen, men en hest som kan stå i timer med overtalelse uten at det fungerer! Jeg vil ikke gi opp nå, selv om hun er sta, så er jeg kjempeglad i henne! Jeg driter om hun kan være treig til tider (men hun pleier å ta det igjen med å ta ut i en kjempefart over sletta) og sta og kjedelig. Hun er fremdeles drømmehesten min! Hun er snill, grei, smart og passer til meg! Hun kan være veldig blid, det kan jeg også. Hun er hissig, det skal jeg ikke legge skjul på at jeg også er, hun er sta, og det er jeg også! Når jeg sier sta så mener jeg STA!!!

Det er lett for dere å si: "Vær sjefen og vis henne hvem som bestemmer". Hun er ikke en hest som lar seg underkaste! Hun er en utrolig vanskelig! Hvis dere synes hingster er vanskelige, så er dere sjanseløse mot Maxi! Jeg kan ikke sammenligne henne med en hingst egentlig, hun er ikke skikkelig gira og sånt, men hun er så sta at det kan være ekkelt!

Håper dere skjønner det NÅ!

oleo

» VIP

Skrevet - 24/11/2005 :  23:47:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kjenner nok hesten din, det tviler ingen på, heller ikke at hun er spesiell.. Men det er de fleste hester på sin måte. At hun har fått sjekket tennene er ok, men unnskyld at jeg sier det... Du kan ikke si om hun har en låsning i ryggen eller i bekkenet!!! Det er du rett og slett for ung til å sitte med viten om... Du ser etter at hun har det tilsynelatende bra, og at hun ikke har overfatiske sår og rift. Gjennom mange år med hest kunne jeg fortalt deg et lass med historier... Om hester som har vært vanskelige og strie...som folk ha gitt opp...alle metodene de har prøvd..uten å lykkes. Helt til man finner ut at det er noe fysisk som plager hesten, som også til slutt blir psykisk.

Hvis hesten din ble skremt på det aktuelle stedet en gang, og du vet hva som har forsaket det hele så kan du jo bare prøve å gi hun middagen/mat/pusse/ osv før hun har begynt å steile med deg...du vet jo hvor hun begynner...los hun så over det aktuelle stedet...med evt maten....
Du skal ikke se bort ifra at DU er hele problemet...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 24/11/2005 23:50:17 Gå til toppen av siden

Signe-Malin

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  11:41:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSigne-Malin  Svar med kopi av melding
Hei du! Jeg er den andre fôrrytteren hennes, og Mathilde er det ikke noe galt med. Hun har gjort det samme med meg og flere. Hun har tillit til Mathilde, og de eneste Maxi har mer respekt for er eierene.

Du kan godt si at andre hester er spesielle på sin måte, men Maxi er noe heeeeeelt annet enn dem! Hadde du sittet opp på henne, tviler jeg på at hun hadde gått noe særlig for deg! Ikke fordi du er dårlig å ri eller lignende, rett og slett fordi Maxi må vite at noen som kan sette henne i respekt sitter oppå henne!

Maxi trenger tid. Mye tid. Og hun har ikke vondt. Hvorfor skal hun gjøre det i akkurat det tilfellet? Hun gjør det ALDRI ellers.

Maxi og vi har et problem når det gjelder gress og steiling. Når vi prøver å komme oss opp på siden av henne, så rygger hun og vrir seg rundt sånn at det blir UMULIG å komme opp på siden av henne. Vi får det alltid til til slutt.

Jeg kan faktisk mene det at jeg er flinkere enn Mathilde å få henne videre, fordi Mathilde ikke klarer å tenke når Maxi gjør slikt. Hun blir utrolig skuffet og usikker. Det er fordi hun stoler fullt på Maxi og det er ikke lett når en hest du har kjent og vært med i mange år gjør slikt. Jeg kjenner ikke Maxi like godt, så derfor er det lettere. Det rimer ikke, men slik er det.

Signe-Malin

Signe-Malin
Gi en hest det den trenger,
og den vil gi deg hjertet sitt til gjengjeld!

http://www.tutteliten.piczo.com
Gå til toppen av siden

.Cecilie.

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  12:10:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kjenner nok hesten din, det tviler ingen på, heller ikke at hun er spesiell.. Men det er de fleste hester på sin måte. At hun har fått sjekket tennene er ok, men unnskyld at jeg sier det... Du kan ikke si om hun har en låsning i ryggen eller i bekkenet!!! Det er du rett og slett for ung til å sitte med viten om... Du ser etter at hun har det tilsynelatende bra, og at hun ikke har overfatiske sår og rift. Gjennom mange år med hest kunne jeg fortalt deg et lass med historier... Om hester som har vært vanskelige og strie...som folk ha gitt opp...alle metodene de har prøvd..uten å lykkes. Helt til man finner ut at det er noe fysisk som plager hesten, som også til slutt blir psykisk.

Hvis hesten din ble skremt på det aktuelle stedet en gang, og du vet hva som har forsaket det hele så kan du jo bare prøve å gi hun middagen/mat/pusse/ osv før hun har begynt å steile med deg...du vet jo hvor hun begynner...los hun så over det aktuelle stedet...med evt maten....
Du skal ikke se bort ifra at DU er hele problemet...

Jeg må si de at de er ikke Mathilde som er probleme.. selv har hun steilet mot meg når vi skulle få hun vekk fra ett beite der noen andre hester står å går laus... speselt føllet... tidligere på dagen så hadde føllet blitt helt desperat etter maxi og begynte og vrinske og steile og alt sånn. Så begynte maxi og springe rundt å runt p\å en vei. (Det er en vei som ikker er dobbelvei) og så sprang hun ut på gresset. Så måtte vi prøve og få henne velkk men de nektet hun. Så begynte hun å steile mot oss og ble helt på "tuttebærtur". så fikk vi henne opp da med litt fôr og vi fikk henne på asfalten.

Så jeg må si deg de oleo. De er ikke Mathildes feil
(med full respekt)

Skoglysa&Cecilie

Du legger aldrie igjenn en vissen rose
Gå til toppen av siden

.Cecilie.

» VIP

Skrevet - 25/11/2005 :  12:14:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
PS: de overste på meldingen er kopiert:S
Fikk ikke til å få de mer mørkere:S
Gå til toppen av siden
Side: av 4 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.