hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppvarming
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Oppvarming
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 11/06/2003 :  23:54:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Oppvarming er en viktig del av treningsookten. Ser saa mange som bare galopperer avgaarde etter noen runder i trav. Ser dette spesielt i sprangmiljooet(nei ikke overalt, og nei jeg er ikke imot sprang, rir sprang selv), lurer hva som er grunnen til dette?

AA strekke ut er jo bra, da slipper du kanskje en stiv hest! Dessuten er det deilig aa avslappende etter en hard treningsookt. Det overasker meg faktisk at saa mange folk rir en runde i skritt, foor saa aa sette hesten tilbake i stallen. hjelper det noe da?

Varmer dere opp? strekker dere ut hestene etter paa? I saafall hvor lenge?? Hvordan varmer dere opp??? Hvis dere ikke varmer opp, hvorfor ikke??

Har hoort noen si at hesten deres blir sliten av aa varmes opp! Det er vel ikke riktig?! Isaafall maa det vel vaere noe galt?

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  01:45:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Har pleid å skritte på lang tøyle i 5-10 minutter, alt ettersom. Begynner deretter med trav, lettridning og lang form. Det sier seg selv at hesten jobber bedre hvis den kommer godt i gang. Stive muskler yter dårlig. Har ellers prøvd å variere dressurtreningen. Med den forrige jeg trente dressur med så trente vi på bane 4-6 dager pr uke, og da er variasjon viktig. Dessuten holder jeg aldri på lenge av gangen.

Etter endt trening (20-30 minutter) skrittet jeg av på tur. Alt i fra 15 minutter til 1 time. Gjerne litt klatring i bakker, de strekker også en god del.

Har også benyttet meg litt av såkalt stretching med hell. Det hjalp på hesten min, og hun fikk faktisk forlenget steget en god del. Om det var stretchingen, stadig mer trening og påfølgende styrke og smidighet - eller en kombinasjon... ingen aning.

Setter ikke hesten på stallen før den er tilnærmet tørr, og puster normalt.

Tror man kommer langt med å variere treningen. Som sagt gikk min 4-6 dager på bane, men i korte perioder allikevel. En av dagene gikk hun som regel sprang, og da gjerne gymnastikk hoppning eller lignende "tenkeøvelser". Prøvde også å ri intervalltrening i bakker med henne jevnlig, og ellers skritte mye i bakker. Uansett trening, hesten var på tur nesten daglig. Passet på å skritte mye på lang tøyle, og bare la henne gå - gjerne i litt ulendt terreng.

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  09:26:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Oppvariming er viktig. Men å legge inn galopp tidlig under trening er ikke nødvendigvis så dumt. Hesten jeg rir blir veldig mye mer løsgjort etter en galopp, og mye enklere å ri. Av den grunn pleier dressurtrenern min å legge inn galopp relativt tidlig i en økt. Da har en selvfølgelig basis oppvarmingen i skritt (hvor minst 10 minutter er det ideelle). Så traver vi gjerne litt lett, i dyp form. Varierer litt, men ofte ber hun meg galoppere noen runder rett etter dette, for så å begynne og arbeide i trav nedsitning. Så kommer vi heller tilbake til galoppen igjen etterhvert, hvor vi arbeider mer enn hva vi gjorde i "oppvarmingsgaloppen". Galopp er løsgjørende, og en fin gangart å legge inn tidlig av den grunn. Om en har lyst til å gå rett fra oppvarmet hest i skritt til galopp ser jeg igrunn ikke problemet med det heller, men selv foretrekker jeg å ri hesten dyp i trav først. Mulig det er en sprangtrend å ri på denne måten, men min dressurtrener rir dressur på NM-nivå, og har vel aldri vært interessert i sprang heller. Og hun legger også gjerne inn galopp tidlig. Mulig fremgangsmåten varierer fra hest til hest, men for forhesten min så fungerer det veldig bra, og da velger hun det.

Oppvarming er viktig, så vel som nedtrapping. Pleier å trappe ned en treningsøkt med trav og lettridning i dyp form (som ved oppvarming) noen runder, før jeg så skritter av på lang tøyler (hvor minst 10minutter er det ideelle). Dette er slik jeg varmer opp og trapper ned en normal hest. Om man legger inn galopp tidlig eller ikke avhenger av hesten og hva som passer den best. Men ofte blir hester bedre etter en galopp i.o.m. at galopp er løsgjørende. Eldre hester krever selvfølgelig lengre oppvarming og nedtrapping. Og hender man skritter opp eller av lengre enn de ideelle 10 minuttene også.

Når jeg rir for meg selv hender det også at jeg legger inn endel skritteøvelser tidlig i økta også. Da selvfølgelig etter at jeg har skrittet på lang tøyle, men gjerne før jeg går over i trav eller galopp. Finner jo mange løsgjørende og samlende øvelser også. Som da gir grunnlag for en god treningsøkt.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  10:04:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Oppvarming og utstrekking er veldig viktig, selv varmer jeg opp i 5-15 min enten på bane eler ved å ta en liten skritte/trave tur. En hindrer da at hesten kan få krysslammelse eller andre uønskede lidelser/plager. Etter en treningsøkt (30-45min) tar vi som oftes en tur ut på grusveiene slik at hesten får travet på frie tøyler et stykke og strukket skikkelig på beina. Skritter deretter en liten stund til for at pust ol. skal roe seg. Har sjelden/aldri vert plaget med at hesten har vert stiv ol. under trening pga dårlig opp- og nedvarming.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  18:51:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg begynner med å enten skritte en tur på 10 min,eller så skritter jeg på banen i 10 min.. Lange og "normale" tøyler etterhvert..
Etter treningen pleier jeg å skritte av på lange tøyler.. Enten på tur,eller på banen.. Strekker ikke ut.
Tror ikke hesten blir sliten akkurat.. Må kunne tåle oppvarmingen, for å kunne tåle treningen uanz!!

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 13/06/2003 :  22:41:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg varmer opp i skritt i ca 15 min og en sjelden gang med litt trav oxo. Jeg skritter også av hesten i MINST 15 min... Kommer helt ann på hvor jeg har ridd... Etter ridning/kjøring/longering tøyer jeg henne ut

Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2003 :  10:12:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
En kjempegenial oppvarmingsmetode er å la hesten din jogge i 30 min før treningsøkten. da er den god, varm og løsgjort=)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

-Leiknir-

» VIP

Norway

Skrevet - 15/06/2003 :  21:02:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside-Leiknir-  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse-Leiknir-  Svar med kopi av melding
jeg har hesten på et beite 10 minutter unna, så jeg får automatisk oppvarming da + litt trim og, det er oppoverbakke..... så saler jeg opp og rir altid de første hundre meterne i skritt pga asfalt, og ofte lengre. så tølter jeg og traver innimellom skritt en stund. øver på alle tempo i tølt og trav. har ofte lange skritteperioder på turen.

Sa du islandshest??
Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2003 :  22:46:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å varmeopp litt forskjellig egentlig. Enten så rir jeg en passe skrittetur først, ellers begynner jeg og skritte og trave på banen og andre ganger begynner jeg med skritt og så rett i galopp! Gjør noen enkle øvelser i starten. Rir på tur etter jeg har ridd på banen slik at hesten får strekt på seg. Gå til toppen av siden

Mystery

Norway

Skrevet - 17/06/2003 :  16:58:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pleier å skritte på lange tøyler ca 5 min og deretter arbeider jeg ganske mye med han i skritt. Jobber med holdningen og gjør ulike øvelser der hesten må være våken og følge med. Tror dette også er en viktig del av oppvarmingen for å vekke interessen hans. Reiser sjeldent på tur under oppvarmingen, bruker det heller som en belønning under avskrittingen. Da kan det heller bli en lengre skrittetur alt fra 15 til 30 minutter. Gå til toppen av siden

*Jane*

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  14:14:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syntes at oppvarming er veldig viktig. Jeg varmer gjerne opp med en skritte tur på ca 15 min. Hvis jeg varmer opp på banen skritter jeg gjerne i 10 min. Rir da med ganske lange tøyler. Veldig viktig at hesten får bøyd på seg og at du skifter hånd ganske ofte. En stiv hest er ikke så bra. Tøying etter trening har jeg aldri prøvd, men er absolutt positiv til det.

Jeg har mange ganger erfart at rideskole hester ikke får nok oppvarming. Etter noen runder i skritt begynenr de å trave og galoppere. Jeg syntes ikke det er riktig. Mange er oxo veldig sløve med å skifte hånd. Har rid en del rideskolehester som har vært stive som noen stokker. Det er ikke godt for hverken deg eller hesten. Det er selvfølgelig ikke sånn på alle rideskoler, men på mange. Virkelig synd. Har også sett at ofte blir gjennom svette hester som puster tung satt rett inn i stallen. Ikke no ordentlig nedkjøling...

Mange burde bli flinkere med oppvarming og nedkjøing og skritte ut. Hester kan også bli stive og støle. Det er akkurat som oss. Vi trenger oppvarming for å kunne yte det beste.

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/06/2003 :  00:14:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Begynner med å skritte på lange tøyler, begynner å jobbe med bøyninger etter litt. Rir mye volter og serpentiner. Etter 10 min så begynner vi med travet, jobber på lange tøyler også der og myker opp hesten. Galopp tidlig i økten har jeg ikke noe problem med, men da krever jeg ikke noe såærlig av hesten heller. Skritter så gjerne litt etter oppvarmingen, maks 5 min. Så begynner jeg kreve en mer samlet form av hesten.

Nedtrapping er også viktig, gir ut mer på tøylene og lar hesten få gå i en lavere form. Skritter av i 10-15 min, det pleier å holde. Lenger om økten har vært hard. Kan ikke noe med stretching, men skal lære meg det og bruke det etter trening. Er overbevist om at det vil gjøre hesten bedre :)
Gå til toppen av siden

Faxilover

Skrevet - 23/06/2003 :  14:10:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann!

Du har helt rett i at oppvarming og "avridning" er kjempeviktig,og det er noe jeg er veldig nøye med.
Når jeg skal på tur,leier jeg ofte i starten,og nesten alltid på hjemveien.Fin oppvarming for både meg og hesten,og fin belønning for hesten etter turen(samt at jeg har godt av å strekke ut etter lengre turer).
Når jeg skal trene på banen,leier jeg ham alltid minst 10 min i skritt før jeg setter meg opp,og jobber alltid lenge med ham i skritt,før vi går over til trav,og så gallopp til slutt.
Har forresten selv en hest som trenger veldig lang oppvarming,og som ofte går på sitt aller beste etter minst 1 times ridning(jo lengre turer vi rir på,jo bedre går han faktisk)!...(han er 23,men ikke stiv)

Vennlig hilsen Heidi
Gå til toppen av siden

Cecilie M
» VIP

Skrevet - 24/06/2003 :  00:25:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCecilie M  Svar med kopi av melding
Oppvarming er veldig viktig! Rir alltid 5-10min i skritt før jeg lar hestene trave litt ( ikke langt, på bane noen volter), så begynner jeg forsiktig med å ri serpentiner, volter, osv på bane. På tur blir det skritt, trav eller galopp der det passer seg, men forlanger ikke noe særlig samling, konsentrasjon før hesten har gått nærmere 20 min.
Merker at dressur går lettere etter en liten lett skritte og travtur..

Og avskritting er viktig! Har også begynt å stretche hestene etter tur, har tro på at det skal hjelpe dem.

Cecilie

Ri dressur med dølehest- det er en utfordring det!

Gå til toppen av siden

*Kathrine*

» VIP

Skrevet - 23/08/2003 :  15:53:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Når jeg varmer opp før f.k.s en sprangtime så rir jeg skritt først minst 10 minutter og rir volter, serpentiner og over diagonalen for å myke henne opp, får henne til gå på bittet, så tar vi noen øvelser i trav kanskje sånn 10 min, og etter det sprang, kanskje over noen bommer og så begynner sprangtreninga..
Som regel tar jeg henne med på skritte tur etter treninga en runde som tar ca.20-25 minutter i skritt.
Så om sommeren svamper jeg henne når det er varmt, for å kjøle henne ned.

Men det med å galloppere så tidlig(kanskje etter 10-15 minutters skritt og litt trav) er ganske lurt, for noen hester blir sressa av å ikke få ut litt energi, før en dressurtime har jeg kanskje ridd 2 runder i gallopp, da blir hun liksom litt mykere=)

*Kathrine*
Gå til toppen av siden

Camilla & Honey <3

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  23:28:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCamilla & Honey <3  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCamilla & Honey <3  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg syntes oxo at oppvarming og avridning er kjempe viktig. Jeg har 10-15 minutter skritte tur fra stallen til banen, så dette er jo fint. Så, når vi kommer til banen skritter vi noen runder på hver hånd, minsker og øker volter og sånt i 5-7 minutter. Så begynner vi et rolig trav på hav lange tøyler noen runder på hver hånd. Da er ihvertfall min hest go og varm Når jeg skal ri av, begynner jeg med litt oppløsende trav(samme som i opvarminga). Så skritter jeg noen volter før jeg skritter hjem. Da er hun nesten avkjølt når vi kommer hjem.

Klem, Cami

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.02 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.