hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - La seg ned..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 La seg ned..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Stinem

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  00:19:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Hei hei!

Ylla la seg ned med vogna idag, og da mener jeg flatt ut.
Det hele begynte med litt trass og småsteiling, noe hun aldri har utvist før forann vogna. Men hadde regnet med en sånn liten "runde" rundt 3-4 turen.
Men etter ca. fem min. kamp om hun skulle gå framover, stoppet hun helt opp -tenkte hardt i tre sekunder- før hun regelrett bekka over på siden med vogna og det hele.. Hun ble helt rar..
Helt slapp, nekta å røre seg, lukket tilogmed øya en periode...
Har aldri sett noe liknende jeg.

Skal legges til for de som ikke kjenner meg, at hun er 1,5 år, og bare nettopp begynt å kjørt med.
Generell håndtering og tømmekjøring (samt de få turene med vogn vi har hatt) har bare vært fryd og gammen.
Hun er ganske viljesterk og har hatt noen små trassperioder tidligere, men absolutt ikke noe ille.

Hun så ikke ut til å være redd, og heller ikke presset. Innkjøringen har vært rolig og fin og parallell med en annen åring.
Vi var som vanlig tre stk om henne, og hadde bare vært ute ca. ti min..

Noen som har vært borti dette? Hva skjer liksom? Og hva skal man gjøre hvis det skjer?
Dette var veldig nytt for meg.. så ut som hun spilte død.

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  09:30:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Synes det høres ut som om hun virkelig la seg ned for å dø jeg...
Kan muligheten være at du/ dere har presset henne for mye i form av å forlange for mye av henne på for kort tid, presset henne et lite skritt til fordi hun var så flink?
Min personlige mening er at den lille damen har et veldig tydelig kroppspråk som dere dessverre ikke har tatt hensyn til eller oppdaget. Hun viste det allerede da hun begynte å trasse og småsteile, hun følte mest sannsynlig ubehag ved situasjonen og dere skulle ha sett signalene før "trassingen" og stoppet treningen om hun så bare hadde løftet det ene benet i riktig retning.
Føll og unghester generelt er ofte veldig lette å forme om man gjør treningen til en lek og spiller på lag, men i dette ligger det også en fare for at vi som håndterer ikke klarer å se når nok er nok. De er jo så flinke og lærenemme til tider at grensen for hvor mye et føll eller unghest kan ta inn over seg er vanskelig å se.
Lett å si men vanskeligere å utføre: man må hele tiden være forut for hestens tålegrense, se de bittesmå signalene når det nærmer seg grensen og slutte av før man har kommet til streken.
Trass trenger ikke alltid være trass, men et forsøk på å kommunisere og si at: "Du, nå trenger jeg en pause, jeg, er litt sliten i hodet mitt av alle inntrykkene i det siste så jeg trenger å fordøye litt lærdom".

Tror den lille damen trenger en liten pause, leke litt, fordøye lærdom og bare være "toskete" unghest en stund. Begynne litt fra scratch igjen etter en pause uten de altfor store oppgavene.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  09:30:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Oi oi oi!!!!
Her ble det total overload på hesten!!!
Vondt å lese at hun gav opp. For det var det hun gjorde... Vanskelighetene toppet seg og hun fant ingen utvei. Og la seg i overgivenhet rett ned. Hun følte seg rett og slett overmannet av håpløshet uten noen vei ut av det.

Jeg anbefaler deg å starte HELT på nytt igjen som om hun aldri har sett vogna.
La det gå noen måneder før du spenner i på ny, og bruk den tida til å jobbe opp selvtilliten hennes og trivselen med dette fra starten igjen. Ta det pent og med musesteg og ros henne mye og la henne få fri for hver gang hun viser trivsel og gjør som hun blir bedt om med glede. Du må bygge selvtillit i henne igjen på vogn, for den har fått seg en knekk nå.

Lykke til!

Hilsen Line.

Edit; Renegate's råd om en liten pause var også bra! Det så jeg når innlegget mitt ble lagt inn. (Samtidig posting.)

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Redigert av - Cowgirlchris den 21/11/2005 11:41:34 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  09:32:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
ok cowgirlchris, dette må vel være hestemarked- rekord i kortest tid mellom innlegg=o)
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Stinem

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  11:14:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStinem  Svar med kopi av melding
Uff... No ble jeg skikkelig trist inni meg!
Jeg har virkelig ikke følt at hun var presset, og jeg kjenner henne veldig godt, har vært med helt fra fødselen. Vondt å tenke på at noe jeg har gjort ble så ille.
Og hun viste ingen tegn på redsel som jeg skrev.

Ang. det at hun visste litt trass som jeg sa, så er hun litt sånn at hun tester grenser når hun begynner å føle seg trygg på noe. Og hun fikk MASSE ros når hun gikk fram etter å ha stoppet opp (og evnt. steilet da hun gjorde det.)
Men vi var jo bare 50 meter fra stalldøra.
Avslutte treninga, som du sier Renegate.. Det var jo det vi holdt på med... Men hun måtte jo på et eller annet vis komme seg hjem... Og kan legge til at hun fikk flere 'tenkepauser'.

Det finnes jo tusen forskjellige meninger om hva som er å gå for fort fram, men hvis jeg sammenligner med andre jeg kjenner som har åringer, synes jeg vi har har tatt det veldig pent og rolig.
TRODDE jeg. Uffoguff, dette var fælt å lese.
Så nå blir det kos og hvile, så begynner vi å tømmekjøre fra null igjen.
Det skulle foresten være den siste turen med vogn før hun skulle få fri en periode.

Men hvis dette skjer da, hva er riktig å gjøre når hesten først ligger der..?
Det er vel viktig å håndtere på rett måte. Kjenner jo som sagt ganske mange andre som har unghester, vil gjerne advare.

Takker masse for svar!

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  11:27:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Avslutte treninga, som du sier Renegate.. Det var jo det vi holdt på med... Men hun måtte jo på et eller annet vis komme seg hjem... Og kan legge til at hun fikk flere 'tenkepauser'.

Det er derfor jeg skriver:

Lett å si men vanskeligere å utføre: man må hele tiden være forut for
Kopi av melding:
hestens tålegrense, se de bittesmå signalene når det nærmer seg grensen og slutte av før man har kommet til streken.

Kopi av melding:
Det finnes jo tusen forskjellige meninger om hva som er å gå for fort fram, men hvis jeg sammenligner med andre jeg kjenner som har åringer, synes jeg vi har har tatt det veldig pent og rolig.

Og det er derfor man må se på hvert enkelt individ forskjellig fordi det ikke er noen oppskrift fra A- Å.

Men nå synes jeg ikke du skal klandre deg selv for mye, du har vært ydmyk ifht. det som hendte i etterkant og tatt lærdom av det, og det er det viktigste.

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  11:41:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Hva gjør man når den ligger der, ja...
Å legge seg må ikke bli et "triks" hesten tyr til, derfor er det vanskelig å avgjøre hva man bør foreta seg når situasjonen oppstår.

Jeg ville vel latt den ligge og pratet med den og strøket på den før jeg etter en stund bad den reise seg. DERETTER ville jeg spent fra vogna og tatt hesten vekk fra den.
Litt viktig da at dere er flere som kan få vogna av kjapt og greit mens du som eier står ved hodet og roser og trøster. En lett sulky kan jo flere løfte på også hvis det trengs for at hesten skal komme seg opp uten fare for surr og kål med skjeker og reimer.

Jeg mener også at du ikke tjener noe på å klandre deg selv. Se heller på det som en læreanledning. Der lærte du hvor toleransegrensa til hesten din var, og hva en hest gjør når den gir opp. Da blir du ekstra følsom på reaksjoner hun får senere og kan lettere forutse hennes reaksjon før det topper seg. *trøsteklem*

Hilsen Line.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  16:10:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Høres ut som denne hesten trenger et par uker med "fri" fra trening... Hørtes ut som dette var et rop om hjelp.

Tror nok jeg ikke ville tenkt mere på tomkjøring, longering eller kjøring på et par uker. Og bare koset og dullet med hesten og leid den på tur.

Husker da jeg trente 2 åringen min, hun var veldig ivrig etter å lære så her mått jeg bare ta meg selv i nakken, og passe på å ikke gå for langt... Da hun var 3 år, var hun veldig livlig... Og om hun kunne trenes sånn som hun ville så hadde det blitt for mye rett og slett for en hest i den alderen.
Men siden hun var veldig glad i å være ute i skog og mark, leide jeg henne MASSE på tur... Hun så ikke på tomkjøring som noe hardt arbeid heller så jeg tomkjørte henne også en del. Men dette fordi hun tålte å bli brukt. Humret når jeg kom med hodelaget og slet med å stå stille når hesten var klar og jeg skulle løsne henne eller kle på meg selv...
(Jeg har aldri vært så sprek før jeg, som da jeg hadde unghest... Ble veldig mye turgåing)

Hesten sier veldig godt i fra selv åssen den tåler å trenes... Dette her var da en Araber og det er gjerne hester som elsker å bli brukt. Så derfor måtte jeg passe på å ikke bruke henne for hardt. For her ga ikke hesten meg et hint engang når hun var sliten, var bare lære mer, lære mer hele tiden...

Fikk senere ei Sportsponni hoppe, hun er sånn man ikke kan gå for fort frem med, det ser man tydelig på henne. Er drefor hun ikke kan stort enda, og hun er i en alder av 7 år nå nettopp ferdig med å vokse i høyden, så da sier det seg jo selv at dette er en VELDIG sent uviklet hest, som man bare MÅ ta det pent med. Hun har fått veldig mange tenkte pauser og det har hjulpet veldig på henne... I tillegg har hun slitt veldig mye med vokse smerter under oppvekst og da er det ikke gått å bli trent hardt...

Husk at unghester kan få voksesmerter og de feller også tenner, noe som gjør at de kan bli helt ute av form... Få litt feber og slutte å spise for noen dager...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 22/11/2005 :  16:08:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Slapp av! Denne opplevelsen du beskriver har maange hatt når de kjører inn unghestene sine! Du trenger ikke å være redd. Dette er hverken farlig, et tegn på at den har "gitt opp" eller at du har gått for fort fram! Dette her er kjempevanlig, og nesten alle som har kjørt inn unghester (ettåringer) har vært borti det!

Å legge seg ned er en vanlig reaksjon hos åringer, det kommer av den uvandte bukgjorten som presser rundt magen på den. Er 99% sikker på at det var dette hesten din reagerte på også. Dette er en uvandt følelse for dem, de får en følelse av at noe presser rundt dem, og at de ikke får luft! Derfor er det veldig viktig å ikke stramme for mye til i begynnelsen. Bukgjorten skal ikke strammes i like stor grad som en gjor med voksne hester..

Når jeg har kjørt inn unghestene mine har alltid de erfarne travfolka alltid mast på meg: "nå må du ikke stramme gjorten for hardt da, da legger den seg ned!" derfor har jeg vært veldig påpasselig å ha ikke ha den for stram, men har sett andre som har gjort den tabben- og hesten har lagt seg ned!

Jeg ser ingen grunn til å avstå fra kjøringen, tvert imot, jeg mener at å komme igang med og kjøre inn 1 1/2-åringer er kjempebra! Den er absolutt klar for det både mentalt og fysisk. Hvis du tar pause glemmer den kanskje noe av det den har lært, og det er mye vanskeligere å begynne fra bunnen av f.eks. til våren, når den er to, da er den myye større og sterkere..

Lykke til, og NB- husk slagreim da!

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 22/11/2005 16:12:48 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  09:01:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Denne opplevelsen du beskriver har maange hatt når de kjører inn unghestene sine!

Og av den grunn er det greit?

Kopi av melding:
Dette her er kjempevanlig, og nesten alle som har kjørt inn unghester (ettåringer) har vært borti det!

Da tror jeg kanskje det er på tide å revurdere hvordan man faktisk legger opp treningen. Selv om en atferd er kjempevanlig i visse kretser trenger det ikke bety at atferden er "sunn".
Det provoserer meg litt at man legger all skylden på stram gjord når unghesten legger seg ned fremfor å tørre å tenke tanken om for tidlig og/ eller for mye trening/ inntrykk.
Man bruker da gjorder i andre miljøer også uten at det er kjempevanlig at hesten legger seg ned av den grunn.

Synes forøvrig denne kommentaren var en smule dristig og lite ydmyk ifht. å evt. "overpresse" en unghest som muligens trenger timeout:

Kopi av melding:
Den er absolutt klar for det både mentalt og fysisk.

Men det er vel slik i de fleste miljøer at det alltid er greit å ha noe "håndfast" å legge skylden på når forklaringsproblemene oppstår

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

binders

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  19:13:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidebinders  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressebinders  Svar med kopi av melding
må si meg enig med Renegate : )

Mia

http://www.archi.nimphelos.net
Gå til toppen av siden

hannev

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  20:18:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidehannev  Svar med kopi av melding
I sommer da vi var på fjelltur opplevde vi at en av hestene la seg ned med rytteren på da vi stoppet opp, også da vi kun skulle ta et kjapt overblikk på kartet eller samle hestene som ikke tok lengre tid enn maks 5 min. Denne seansen gjentok seg flere ganger og hesten så ut for å ta seg en "høneblund". Vi ble jo forskrekket og engstelig da dette gjentok seg.
Vi har prøvd å finne en teori på det tross hesten er og var frisk under turen og holdt følge med de andre hestene. Vi forstod at hesten ikke la seg hvis rytteren gikk av når vi stanset. Eieren mener hun ikke kan ha fått i seg tilstrekkelig med væske og at det var grunnen til at hun la seg pga "dehydrering". Noen mener det er psyken på hesten, at hun la seg fordi hun rett og slett var sliten og ville ikke bære ekstra vekt mens de sto rolig... Ja, det er enda et mysterium! Som du sier, sier jeg; hesteeieren skjøter godt om hesten sin og det er ikke noe å spekulere i.
Jeg har også blitt fortalt om en unghest som la seg ned under innkjøring, men det var ingen ting som feilet hesten og den er i dag en fin kjøre- og ridehest. Jeg kan ikke verken svare deg på spørsmålet eller gi en naturlig forklaring på hvorfor den legger seg ned. Det blir bare spekulasjoner, slik som også jeg kommer med... Men det hadde vært fint med en forklaring!
Renegate har mange gode poeng.

Man kan lede hesten til vannet, men ikke tvinge den til å drikke av det. Gå til toppen av siden

Stall..Bjørnebu

» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  22:00:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideStall..Bjørnebu  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseStall..Bjørnebu  Svar med kopi av melding
Hei på deg:)
He he he Ynskyld at jeg ler, men tenker på en historie mannen min har fortalt meg om og om igjen, om en hest han hadde før. Det var en traver som heter Mr.Dingen. (Han lever ennå)
Dette var en hest som hadde en meget morsom personlighet. Da måtte man forte seg å selepå hesten( som ble trav trent) i "fullane" fart. Hvis ikke la han seg ned, ellers var det full fart forover.
Grunnen til at jeg ler inni meg nå, er fordi jeg ser for meg fjeset til mannen min ( som sikkert så ut som et spørsmålstegn) Når de kosa seg på tur i skogen en dag og hesten plutselig la seg ned med vogna og det hele og laget et stort stønn og lagde snorke lyder. Hva gjør du da lissom??
Det feilte hesten ingenting, men det virket som han bare gjorde det han hadde lyst til, nemlig en pause. Men han lagde de samme lydene ute i lufte gården. Han bråka og snorka om natta ute på sommeren, så naboene ringte på å lurte på om hesten var nær døden. Men han var bare sånn og moren hans var også sånn. ( Gedser Trave (dk) het hun)
Nei det er vanskelig å si hva det kunne være det at han la seg ned sånn. Det blir som hun andre sa, spekulasjoner. Jeg hadde bare hørt historien om denne hesten. Jeg ble nyskjerrig og måtte finne ut hvor han var og dro for å hilse på ham. Han var spesiell ja! Han var sjefen i flokken!!
Men den nye eieren hadde ikke opplevd dette med ham. Kanskje det bare var unge "nykker"??
Han var 2 år den gangen og nå er han 15 år...

Heidi

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  00:45:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Slapp av! Denne opplevelsen du beskriver har maange hatt når de kjører inn unghestene sine! Du trenger ikke å være redd. Dette er hverken farlig, et tegn på at den har "gitt opp" eller at du har gått for fort fram! Dette her er kjempevanlig, og nesten alle som har kjørt inn unghester (ettåringer) har vært borti det!

Etter min erfaring...både ja og nei...

Jeg også har trent travere noen år etterhvert,og har vært med på å kjøre inn endel selv... Og dette har jeg selv aldri opplevd....og har heller ikke inntrykk av at det er daglidags blandt trav-trenere..

Men jeg vet om et tillfelle der en ung-hoppe gjorde dette,opptil flere ganger... Men der var det også "overload" som utløste det første gang,rett og slett at hesten fikk nok. Men denne hesten var ikke redd,men en heller slu liten dame...
Dette gjenntok seg oftere og oftere,og treneren begynte å bli lettere fortvilet. Til en lokal "heste-kar"(av den skikkelige sorten...) ble bedt om råd. Han kjørte ut med hoppa,hun la seg ned...han tente tobakken,og der ble de værende en god stund. Hoppa reiste seg til slutt,og han kjørte henne videre på tur som om ingenting hadde hendt. Hoppa sluttet å legge seg etter dette.
Men(!)...her burde treneren ha forstått hva som var i gjære før hun la seg ned første gang...og stoppet før det ble for mye på henne.
Denne hoppen var trygg på seg selv,men fikk nok inn for mye på en gang,og selv om hun ikke var redd,så ble det å legge seg ned en løsning for henne...da kom hun bort fra presset...
Og denne heste-karen kjente også til hoppa fra før,og kunne derfor håndtere dette som han gjorde... På en hest som la seg ned av frykt kunne den metoden ødelagt så mye,mye mer enn det "fikset"...

Så er enig i at du bør ta noen steg tilbake,og gjerne tømme-kjøre henne litt nå til å begynne med,kansje sele på(så lenge hun fremdeles ikke viser frykt!),og av igjen noen ganger...
Derimot så er jeg enig i det "Tone og Svarten" sier,om ikke å la det gå alt for lang tid før du begynner med å kjøre litt rolig med hesten igjen... Korte turer,og gjerne kun et par min første gangene...masse ros når hun gjør rett! Og gå så videre med "baby-steps",så hun finner ut det er gøy,og ikke at hun føler seg presset til å legge seg igjen... Lærer hun at det er eneste måten å slippe unna det presset hun føler,kan det fort utvikle seg til en uvane som kan bli kinkig å bli kvitt...

Lykke til videre!

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  00:45:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Jeg ser ingen grunn til å avstå fra kjøringen, tvert imot, jeg mener at å komme igang med og kjøre inn 1 1/2-åringer er kjempebra! Den er absolutt klar for det både mentalt og fysisk. Hvis du tar pause glemmer den kanskje noe av det den har lært, og det er mye vanskeligere å begynne fra bunnen av f.eks. til våren, når den er to, da er den myye større og sterkere..

Lykke til, og NB- husk slagreim da!

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

øøh... Kanskje de ikke er så klare som åringer da? Har selv 1,5 åring og kunne faktisk ikke tenke meg å kjøre han inn. KANSKJE neste høst. I år er han alt annet enn moden for det. Men han er lærenem til tusen og jeg har så vidt begynt å tømmekjøre han litt (med kapsun, alt for tidelig med bitt). Strammer gjorden normalt og han har ikke vist antydning til å legge seg. Det ville jeg tatt som et MEGET sterkt signal på at hesten IKKE er klar. Dersom det er vanlig i ditt miljø at åringene legger seg ned under innkjøring, burde kanskje noen snart våkne opp og stikke fingeren i jorda og spørre hva i granskauen en driver med.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 03/12/2005 :  11:12:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hovedgrunnen til at jeg valgte å svare med innlegget mitt, var å berolige starteren av denne tråden. (stinem). Synes det var kommet litt for mange uvettige svar som etter mitt hode gav et feilaktig bilde av slik situasjonen faktisk var. Jeg tør påstå at jeg har kjørt inn flere unghester enn de fleste her på forumet, og kjente meg igjen med en gang når jeg leste situasjonsbeskrivelsen, for at en unghest legger seg ned i vogna er faktisk ikke så uvanlig og sensasjonelt som mange tror. En god del av svarene stinem fikk, synes jeg overdramatiserte hendelsen til de grader, og jeg måtte le litt når det ble foreslått at "den har gitt opp, lagt seg ned for å dø", "dette var ikke bra, du må begynne helt på nytt!" osv- for meg er dette overdramatisering av en hendelse som jeg av erfaring vet skyldes noe så enkelt som dumhet og evt. for stram bukgjort.

Kopi av melding:
Da tror jeg kanskje det er på tide å revurdere hvordan man faktisk legger opp treningen. Selv om en atferd er kjempevanlig i visse kretser trenger det ikke bety at atferden er "sunn".
Det provoserer meg litt at man legger all skylden på stram gjord når unghesten legger seg ned fremfor å tørre å tenke tanken om for tidlig og/ eller for mye trening/ inntrykk.
Man bruker da gjorder i andre miljøer også uten at det er kjempevanlig at hesten legger seg ned av den grunn. Opprinnelig postet av Renegate

Jeg fokuserte kanskje litt mye på for stram gjort, men det var verdt å få frem det da det er faktisk en feil veldig mange gjør. Og jeg syns det var viktig å få fram om det kanskje kunne være dette. Jeg syns mange av svarene fokuserte alt for mye på psyken til hesten, uten å tenke på om det kanskje kunne være en fysisk grunn for adferden. Jeg har aldri sagt at denne adferden er sunn, jeg har bare fortalt hva som er vanlig. Adferden er en vanlig reaksjon på en vanlig feil mange som temmer hestene begår. Jeg syns det var viktig å få frem at denne hestens adferd ikke var noe av det unormale, og at denne hesten ikke har en dårligere psyke enn andre unghester på samme alder av den grunn.

Siden du begynner å snakke om for tidlig og mye trening, vil jeg spørre deg om når du synes det er tid for å begynne å temme inn unghesten? Når mener du en hest er fysisk/psykisk "moden" for å begynne tømkjøring? Denne hesten er 1,5 år, regnes som 2 om en mnd. Jeg mener det er alt for sent å begynne med hesten når den er to. Når det gjelder ideer innenfor miljøer vil jeg si at treningsfilosofi også kan gå på tvers av miljøer. Jeg har hentet mye av mine ideer fra travmiljøet, men hadde nok begynt å trene hesten like tidlig hadde jeg hatt ridehest. Jeg har også venner i ridehestmiljøet som begynner med tidlig trening og innkjøring.

Du skriver at påstanden min om at en unghest var mentalt klar for å begynne trening var dristig og lite ydmyk. Jeg virker kanskje lite ydmyk, men det er fordi dette er noe jeg brenner for, det er nemlig kjernen i min måte å trene hest på. Og av erfaring vet jeg det er dumt å la en hest som legger seg ned bli "belønnet" med å få fri frem til neste år, det kommer ingen ting godt utav det.

Kopi av melding:
øøh... Kanskje de ikke er så klare som åringer da? Har selv 1,5 åring og kunne faktisk ikke tenke meg å kjøre han inn. KANSKJE neste høst. I år er han alt annet enn moden for det. Men han er lærenem til tusen og jeg har så vidt begynt å tømmekjøre han litt (med kapsun, alt for tidelig med bitt). Strammer gjorden normalt og han har ikke vist antydning til å legge seg. Det ville jeg tatt som et MEGET sterkt signal på at hesten IKKE er klar. Dersom det er vanlig i ditt miljø at åringene legger seg ned under innkjøring, burde kanskje noen snart våkne opp og stikke fingeren i jorda og spørre hva i granskauen en driver med. Opprinnelig postet av Frøya

Vi to har diskutert treningsfilosofi før, og etter hva jeg husker har vi så totalt forskjellige utgangspunkter og grunnideeer at det er håpløst å komme til en enighet. Du kritiserer mitt miljø, jeg vil ta igjen med å kritisere ditt miljø, jeg mener det er nettopp dere som bør våkne opp. Du skriver at du vil begynne å kjøre med hesten din tidligst når den er 2 1/2. Dette er et valg som du står for, men jeg tør påstå at du går glipp av mye viktig herding og belastning som hesten i en periode fra dener 1 til den er 2,5 aldri vil kunne ta igjen. Dette er fakta, du kan spørre hvilken dyrlege som helst. En toåring er ikke en babyhest som bare skal stå i en luftegården og snuse inn miljø. Jeg er for miljøterapi, men det skal skje i form av å aktivt gi hesten utfordringer, og oppsøke stimuli i miljøet.

Må bare beklage hvis jeg virker veldig streng og bastant i mine meninger....med dette er noe jeg brenner veldig for, og danner grunnlaget i min treningsfilosofi. Jo tidligere en begynner, desto bedre. Er foresten viktig det Lene skrev, og å ta små skritt om gangen. jeg er overhode ikke for å presse en unghest. Men å jobbe kontinuerlig med dem, og gi dem utfordringer fra de er små er kjempeviktig, mener jeg.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 03/12/2005 11:29:00 Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.