hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - sparking i boksen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 sparking i boksen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

netland

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  18:43:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
en hest i stallen jeg er i har en stygg uvane med at hvis han ikke får oppmerksomhet kan han bare denge løs på vegger/dør i boksen.. eieren er egentlig ganske "for snill" med han. så jeg vet liksom ikke om det er rett av meg å gi beskje når jeg har fått nok, for hvis han gjør det når eieren er der så er det ikke alltid han blir "tatt"..
hesten står ute med en annen hest fra ca. klokken 9 om morningen til 8 om kvelden. men kan det være kjedsomhet alikevell??
det skjer mest hvis de skal fores, den andre blir børstet eller skal ut på tur.. har dere noen tips??

*K*

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  01:57:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hvis eieren ikke tør å ta hesten for slik uønsket oppførsel er det neppe noen god ide at andre begynner, men du kan jo gi et hint...

Jeg fikk "moderert" sparkingen på en hest på stallen vår. Og her kommer de fleste hestene inn kl 15-16. Det er ganske intensivt støynivå når vi kommer senere for å stelle våre. Og denne ene hesten stod der og slo i døra uten stopp med frambeina. I et anfall av villt raseri slengte jeg avgårde en bøtte med vann, før jeg egentlig rakk å tenke etter hva jeg gjorde. Han ble mye bedre... problemet er ofte at man blir for sen når man skal ta dem for det, de fleste slutter jo når man kommer nær boksen, og da har jo ingen straff noen særlig hensikt. Men det er jo tydelig at hesten vet at det er galt. Derfor var sikkert vann effektivt. Jeg var jo tross alt utenfor hans "rekkevidde" og vannet landet midt i hodet på ham når han slo som værst.

Det finnes mange gamle "kjærringråd" angående hester som slår, noen mer effektive enn andre selvsagt.

Men hva mener eieren av hesten da?

Gå til toppen av siden

Bitten&Betty

» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  07:21:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBitten&Betty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBitten&Betty  Svar med kopi av melding
Har selv ei hoppe som slår i døra når hun kjeder seg og vil ha oppmerksomhet. Har prøvd i lengre tid å venne henne av med dette, men ingenting ser ut til å fungere. En av "stallkarene" sier at jeg burde kaste ei bøtte etter henne (eller slå), men slike ting er ikke jeg tilhenger av, så jeg leter fremdeles etter en metode å bli kvitt dette på. Hun roet seg litt når hun fikk være lengre ute (sto en del inne i vinter pga problemer med luftegårdene), men det er ikke helt borte. Min oppfatning er at hun kjeder seg, og kanskje vil legge det av seg dersom hun kun står på stallen noen få timer til dagen(natten) i vinterhalvåret.. Men jeg tar gjerne i mot andre tips.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 12/06/2003 :  13:52:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Den hesten vi hadde på stallen (som jeg kastet vann på, fy meg) kjedet seg + at den var bortskjemt selvsagt. Normalt når han slo i døra så kastet folk i ham litt mat - en fin metode for å skyve problemet foran seg og gjøre det værre.

Tror også det hadde hjulpet om han hadde fått gått ute litt mer. Synes det er lite at en unghest (han var da 2-3 år gammel) går ute 4-6 timer daglig. Det er ikke rart den ble litt masete på boksen.

Men vann er effektivt, først og fremst fordi du kan slenge det avgårde fra en viss avstand - det virket ikke som om den vi hadde på stallen forbandt meg med den kalde dusjen. Slik sett kan du "straffe" på "mer" rett tidspunkt. Eieren av denne prøvde seg også med å banke hesten, idiotisk løsning som selvsagt ikke hjalp det dugg!

Jeg har forsvart piskbruk på denne hesten en gang, og det var vel mer en nødssituasjon når den fortsatt var hingst.

Gå til toppen av siden

FrkFlorett
» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  20:32:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFrkFlorett  Svar med kopi av melding
ikke begyn med slåing, min hest gjorde sånn, jeg endte med å finne på noe gøy for henne, (leker i boksen) hu er ei meget energi rik hoppe, hu trenger noe å fine på... en hest så gjør det kun få herverk og å oppmerksomhet burde man la være i fred å slutte og bry seg om...
for tilogmed når du kjefter får den oppmerksomhet, jaha da gjør han det neste gang og, hestene er ikke dume, de er smartere enn oss..

roses are red and ready for plucking. boys are over 16 and ready for F*****
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 18/07/2003 :  01:32:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå har jeg aldri hester stående inne med mindre jeg har dem inne for trening eller for kvelden vinterstid, men je har fått noen hester på stallen som har dundret i vei ved foring hovedsaklig, og ellers når jeg holder på med en hest og den andre står på boks. Min måte og løse dette på er enkelt og greit. NULL RESPONS! Hesten kan sparke seg i hjel om den vil, men den får ingen som helst respons på det. de sparker vanligvis enten for generell oppmerksomhet eller mat. Hvis de aldri får oppmerksomhet, blir de ganske fort lei. De blir fort vant til at når de sparker, får de kjeft, noen kommer bort til dem etc. Jeg har valgt å overse hesten totalt, ikke blikkkontakt ingen ting, og fysj så ufyselig jeg er da. Står hesten stille og rolig får den kontakt titt og ofte. Samme i foringssituasjon. Dundrer hesten i døren, se, da får den hverken mat eller oppmerksomhet før den gir seg. Men da får den begge deler. De lærer ganske fort begge veier hestene. Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 18/07/2003 :  03:06:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Du maa finne aarsaken til problemet. Om det er rundt foringstid, har dette med rang aa gjoore. Da er loosningen saa simpel at du bare gir den hesten med hooyest rang mat foorst. Finn ut av dette.

Om det er oppmerksomhet den vil ha, er det ingen vits i aa straffe hesten naar den maser, for da fikk den jo oppmerksomhet likevel. Du boor rett o slett ignorere den. Lat som ingen ting, og etterhvert vil hesten finne ut at det ikke virker. Og om naar den er flink og ikke maser, da kan den faa oppmerksomhet. Gi den mye kos, og det den vil ha: oppmerksomhet, og bruk det som en beloonning;)
Gå til toppen av siden

|Bennii|
» VIP

Skrevet - 23/07/2003 :  18:59:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klaustrofobi hos hest
hei!
Jeg har åsså en hest som sparker i veggen og i døra for og få oppmerksomhet.
Jeg prøver og finne en måte og få henne til og slutte med dt men ingenting virket før jeg fant ut at hesten min har litt klaustrofobi. snakket med eieren i stallen og hun gikk med på å gi hesten min en større boks...den boksen hun hadde var ikke for liten, men hun trengte litt større plass..og da roet hun seg veldig..hun sparker litt enda men hun har skjerpet seg veldig..noe og tenke på
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 23/07/2003 :  19:20:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
til de av dere som mener at det ikke gjør noe at hesten sparker i veggene.. dette mener jeg er feil! hestene kan ødelegge føttene,og de forstyrrer også alle i stallen+hestene..

det dere kan gjøre er,å feste lær leimer med kjettinger på til føttene,hesten sparker en gang.. så gjør den det ALDRI mer! dette kan kanskje høres fælt ut,men den får bare et veldig støkk når veggen plutselig spenner igjen at den slutter med det og det er ikke et problem lenger!
ellers går det an å spikre opp gummimatter på boksveggene,da kan den sparke så mye den vil,og den eneste det går utover er seg selv..

når vi förer 16 hester er det somregel alltid en eller annen som synes det tar for lang tid.. dette kommer kanskje av at hun/han er leder hesten å forventer å få mat først å derfor bråker noe uta helvette.. å kommer du kl.7 søndags morgen å hestene begynner slik (uvaner smitter) er det ikke lett å bare ikke bry seg om det.. så det jeg gjør da er jeg tar det jeg har for handen,litt kraftför og hiver på hesten som bråker.. då får den en negativ reaksjon på skrapingen med en gang å lærer at det er en fy-ting å gjøre.. bare et tips til de andre som irriterer seg over dette..

Gå til toppen av siden

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 28/07/2003 :  01:21:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding

Unnskyld meg Frk. Mona, men er du dum i hue???!! Foorst skriver du at det faktisk gjoor noe at hesten sparker i boksdoora fordi det oodelegger hovene til hesten. Saa foreslaar du noe saa sykt som aa binde kjettinger til beina. Tenk saa vondt dette gjoor hestene da!! Det kan faktisk bli serioose skader i beina, brudd, knusninger, i vaerstefall en skikkelig forstuelse. Nei, IKKE gjoor DET!

Jeg synes ogsaa det er feil aa straffe en hest p.g.a ett instinkt. Foreksempel naar noe skremmer hesten og den stikker. Da blir det jo helt feil aaa piske den. Men noen instinkter er ikke alltid praktiske, og da er det mulig aa venne hesten av med det. Naar du kloor hesten, og hesten vil kloo deg(hester kloor ofte litt for harhendt), er det mulig aa rette det opp.

Det er faktisk ikke saa vanskelig aa fore den hesten av hooyest rang foorst. Det er alltid en som er litt mer braakete enn de andre, og da kan du vel liksaagodt fore den foorst. Her paa stallen har vi 30hester i stallomraade, og de vet rekkefoolgen de faar mat. Det gaar etter rang. Null problem! Dessuten hjelper det aa vaere saa kjapp som mulig naar du forer. Vi pleier aa forberede maten litt i forveien. Vi maaler opp og putter alt kraftforet hesten skal ha opp i hver sin forsekk(veldig praktisk), og naar det er foringstid kan man dra med seg 2 sekker og fore to av gangen. Men det flotte er at alle eierene eller rytterene, til og med de minst erfarne kan hjelpe til aa fore, uten at vi maa passe paa at de faar riktig menge. Og da gaar alt mye fortere. Det kan ogsaa vaere lurt aa flytte den hesten med hooyest rang nermest for rommet, om du har mulighet til det.
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  02:48:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Godt svart Beauty! Er også helt enig med deg i din kritikk til frk. mona.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  17:17:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
heh,nå må dere ikke missforstå meg her...
når hesten har disse lær-reimene rundt føttene er det ikke store tunge kjekkinger så er på,de er veldig små&lette og lager lyd å er der ikke for å gjøre hesten vondt! når hester som må stå på boks lenge fks. med beinbrudd blir det fort til at den sparker i veggene og dette gjør virkelig vondt verre.. (min sto i nesten 8 mnd før den kunne trenes igjen)
men jeg brukte IKKE(!!!!) kjettinger på den,det nektet jeg selv om alle sa jeg burde det da den jor stor skade på seg selv...

det var bare skrevet som et tips til andre!
alle kan ikke være enige om alt,men alle har lov å si sin mening!
og når noen spurte om råd,å jeg viste om dette så sa jeg det!
jeg hadde skrevet det jeg ville frem til veldig bakvendt.. å det beklager jeg!
men jeg bruker ikkje kjettinger min hest!!

vi bruker fortralle når vi förer,å når alle hestene står på rad å rekke,blir det mer baluba av å gå frem å tilbake mellom rang,det er også umulig å plassere den etter rang,da det vanligvis er mye hingster
jeg har bare vært vitne til folk som får psykisk klikk på hestene å jager dem rundt i boksen med pisk når de holler slikt et leven..
å da er det bedre å kaste litt pellets i veggen synes jeg..

missforstå meg rett,jeg er gla i dyra mine!! å ville aldri jort dem noe vondt med vilje! det jeg skrev var bare ment som tips til andre og er ikke blitt utprøvd på min hest! jeg har bare hørt at det med kjettinger skal være effektivt!

mvh.Mona

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 28/07/2003 :  19:02:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Beauty, det har ikke noe med å være dum i hodet å gjøre. Hvis du ikke i samme åndedrag skal kalle de "gamle hestekarene" for dumme. Metoden med kjetting i lærreimer er gammel, og vel utprøvd. Jeg tror de gamle hestekarene hadde sine feil og mangler de også, men allikevel var de i besittelse av enorm kunnskap - mange mer enn noen av oss kan drømme om å tilegne oss.

Hvorfor i all verden tror dere vi har flere slike problemer nå enn tidligere egentlig? Min teori bygger veldig mot at folk tror de har porselenshester som ikke tåler annen avstraffelse enn et mildt "nei".

Hester er som barn - eller hunder for den saks skyld. De trenger grenser, og må lære seg hva som er akseptabelt og ikke. Det dreier seg om enkel psykologi.

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 28/07/2003 :  22:09:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om det er tilfelle at det er flere hester som sparker i boksdørene sine nå 'i våre dager' enn det var 'i gamle dager', så tror jeg enkelt og greit det bunner i at vi har større staller med flere hester enn man hadde før. Derav lengre foringstid, og enkelte steder er det kanskje også mer stressede hester enn 'i gamle dager', da de før i tiden fikk gå langt mye mere ute enn de gjør nå pga. vårt 'porselenhesthysteri' eller hva det nå var vixi kalte det..

Så ja, vi har helt sikkert mye å lære av de 'gamle hestekarene', men om det gjelder akkurat avstraffingen av hest er jeg ikke riktig sikker på, da jeg faktisk ikke veit om det er tilfelle at hestene sparket mindre i boksdørene før i tiden.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2003 :  01:12:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Riktig, vi har mye å lære. At hester hadde uvaner før i tiden er for meg ganske sannsynlig - hvis ikke hadde vel ikke disse gamle gubbene hatt slike fikse knep og metoder for alt mellom himmel og jord? Noen av dem er riktignok i drøyeste laget.

For min del vil jeg gjerne ha et hestehold som verken skader hestene mine - eller plager andre mennesker/ dyr på stallen. Når det gjelder hester som sparker i døren så det pokker så irriterende og slitsomt, og det kan skade beina til hesten. Og ikke minst, det smitter! Står man på en større stall så har man også et fellesskap, og er medansvarlig til trivsel for flere enn seg selv. Om en av hestene mine begynner å sparke i veggene vil jeg heller "ta" den litt hardt, og forhåpentligvis være kvitt problemet - fremfor å få en hest med skader, en hest som forstyrrer andre, en hest som maser - og ikke minst, jeg vil unngå at andres hester adopterer uvanen og de følger det kan få.

Det er så enkelt, og så elementært. Ren psykologi!!! Uønsket adferd gir "uønsket" resultat - det vil si en reaksjon av en eller annen grad. Det beste er selvsagt om hesten ikke forbinder "deg" med straffen, da har den heller ingen grunn til å bli redd - har den vel? Hva da med f.eks. kjetting? Da er det faktisk ikke du som straffer hesten, den straffer seg selv.

Nå har vi vært ganske plaget av sparking i dører og vegger på stallen her, og gjett hva - jeg har to unghester som selvsagt adopterte den uvanen fort, p.g.a. at andre ikke gidder å gjøre noe med sitt problem. Hvor egoistisk er det lov å være? Her bygger det på kjedsomhet vil jeg tro. Minst halvparten av hestene er "ferdige" for dagen når klokken er 16. Ganske normalt at det blir bråk når noen av oss kommer noen timer senere for å stelle våre. Nå har jeg faktisk til en viss grad greid å plukke av denne uvanen... uten kjetting og vann... og uten å få redde hester.

Utrolig nok, det meste kan faktisk løses ved å legge opp hesteholdet sitt litt annerledes. Men (desverre) så kan ikke jeg pålegge folk å snu om dagen sin. De burde vel skjønne det selv men... En vanlig ting mange steder er at andre begynner å hyle og skrike til hestene, eller putter i dem mat for å få stillhet. Og da har man jo virkelig lagt gullegget. Hesten kjeder seg - sparker i døren og blir belønnet med oppmerksomhet og/ eller mat. Klart den fortsetter!

http://home.online.no/~kjetraa/index.cfm

"Until he extends his circle of compassion to all living things, man will not himself find peace"

Redigert av vixi den 29/07/2003 02:34:53
Gå til toppen av siden

Gry Løberg
» VIP

Skrevet - 14/08/2003 :  19:32:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppmerksomhetssøkende atferd?
Som flere her sier gjør flere hester dette fordi det er for å få oppmerksomhet. Problemet med slik atferd er at hesten får oppmerksomhet om vi straffer den, snakker med den, ser på den m.m.

Det skal lite til for at hesten vil bli forsterket og velge å fortsette med denne atferd.

Som et forebyggende tiltak bør du alltid være den som tar initsiativet til sosial interaksjon. Du må bestemme når hesten skal få oppmerksomhet og du skal bestemme når den skal ut, ha mat m.m.

For å kurere oppmerksomhetssøkende atferd er det vitkig at alle på stallen kjenner spille reglene og følger de. Hesten skal IKKE få oppmerksomhet når den, f.eks sparker i boksveggen. De første gangene kan det ta litt tid før den gir seg, men etter hvert vil det går kortere og kortere tid før hesten stopper. Viktigste er å alltid følgde denne regelen og å holde ut til hesten har gitt seg. Dette kan være vanskelig om hesten stå på en stor stall med mange mennesker som vandrer i gangene.

En annen måte er bruk av klikker hvor du kan klikke og gi godbit når hesten ikke sparker, deretter kan du forme hesten til å ha lengre og lengre intervaller uten å sparke og at du passer på å ta kontakt med hesten når den er rolig.

Lykke til med treningen
Hilsen Gry

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.45 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.