hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Blir korrigert: snur rumpa til og sparker!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Blir korrigert: snur rumpa til og sparker!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 18/08/2003 :  14:13:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den nye ponnien her er snill og kosete, så lenge hun får tro at hun er sjefen. Men hver gang hun prøver å nappe litt (2 år gammel) så gir jeg henne en klaps på halsen/bogen.Da blir hun skikkelig grinete og snur rumpa til og sparker! Hun får ikke godbiter fra hånda (noe hun sikkert har fått før), men på bakken/fra bøtte.
Hva gjør jeg når rumpa hennes er nærmest meg? aldri hatt en sparkende hest før... Skal jeg klapse til henne?eller sørge for at hun alltid har grime og leietau på slik at man kan korrigere henne for napping UTEN at hun får muligheten til å snu rumpa mot oss?
2åringen er flink til å ta igjen mot andre hester, men hun skal ikke gjøre det mot oss på denne måten!
Håper noen har en løsningen på dette,på forhånd takk*S*

Mi

» VIP

Skrevet - 18/08/2003 :  19:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Hørte om en dame som hadde et lignende problem med hesten sin, til slutt ble hun så sur at hun rett og slett sparket tilbake! -Og det hjalp!!! Men hvet ikke om det er den helt rette måten å løse problemer på da...
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 19/08/2003 :  16:43:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Vi har prøvd noe av lignende løsninger. Og det har fungert, så helt galt kan det ikke være.

Hest nr 1 slo boksveggene til pinneved under foring. En del løsninger ble prøvd uten større hell. Og da ble pisk tatt i bruk. Problemet var bare at hesten snudde baken til og slo tilbake, rygget og slo - en helt uakseptabel oppførsel. Enden på visa var at hesten fikk et slag tilbake for hvert hun ga. 2 kvelder, og problemet var betydelig mindre - et skarpt "nei" holdt vanligvis i ettertid. Dette var da en "eldre" kaldblodshoppe.

Avkommet hennes var ganske likt. Slo hvis man kom i nærheten når hun hadde mat. Hun fikk tilbake et spark i samme øyeblikk som hun slo. Den har aldri slått i ettertid.

Det finnes sikkert mange måter å løse slike ting på, noen fungerer bedre enn andre. Det vil sikkert variere fra hest til hest hva som er den beste løsningen, så da må man bare prøve seg frem litt. Jeg ville nok ikke ha startet med de tøffeste metodene på en unghest. Men sørg for å få tatt problemet før den blir større, og før problemet blir værre.

Ellers synes jeg pisk er en fin ting for korrigering. Du kan stå på en viss avstand (utenfor treffsonen). Det er ikke harde klapsen som trengs, har hesten respekt for pisken holder det jo gjerne med en lett berøring/ pirking kombinert med stemme. Pisk skal jo ikke akkurat være noe slagvåpen heller.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 20/08/2003 :  23:58:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ponnien har nok aldri sett en pisk i hele sitt liv, for hun viser ingen tegn på verken den ene eller andre reaksjonen(bare forferdelig nysgjerrig på om den kan spises!)...

Jeg får prøve å lirke det i 2åringen at å snu rumpa til kan gjøre vondt(ikke VONDT, men såpass at det kjennes).Blir kanskje bedre når hun skal inn på stallen i oktober (mer håndtering, ser bedre hva den andre hesten fortar seg i ulike situasjoner etc).
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 21/08/2003 :  02:23:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Så lenge den er såpass ung (og går på beite = mindre håndtering) kan man jo bare se den an. Mulig problemet forsvinner av seg selv også når den kommer inn og håndteres litt mer. Unghester skal jo gjerne ha sine "trassperioder".

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/08/2003 :  17:28:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Dette må du ikke akseptere! Dette er et tydelig tegn på at hesten utfordrer deg.Selv om hesten bare er 2 år må du få dette vekk.Dette kan du gjøre; Ta hesten i en round-pen eller i longer-lina, ikke longer hesten så langt ifra deg, men pass deg slik at du ikke blir truffet heller! Forlang at hesten skal flytte seg dit du vil,prøv å legg longerpisken inntil på siden av rompa og legg på litt press til den flytter på seg samtidig som den går frem selvsagt.Selv om den kanskje bare flytter rompa noen cm utover er dette bra.Men trolig vil denne hesten gjøre motstand når du ber om dette..Det er nå det er viktig å gjøre rett; Hesten kommer nå trolig til å sparke bakut mot deg eller stoppe opp å "skule" på deg.Driv hesten frem for enhver pris og vekk fra deg.Stå i riktig posisjon(bak)og smell på med enten tauet eller pisken i det hesten sparker mot deg.Her har "timinga" alt og si.Hadde hesten gjort dette mot en annen hest som var høyere i rang ville den fått et durabelig spark tilbake, så derfor må du nå "tenke som en hest"..Om nå hesten løper fra deg og ikke tar igjen er det greit, men om den tar igjen gjør du dette helt til den overgir seg .Dette høres kanskje litt voldsomt ut men i dyreverdenen er det tøffe tak for å få et lederskap og en hest som sparker og biter er regelrett farlig å håndtere!!Det er nå du må korrigere dette for hesten er ung og i en oppdragelsesfase.Dette kan sikkert virke litt innviklet,men prøv å tenk at det er du som bestemmer hvor hesten skal stå/gå,sparker den-ta igjen men gjør det på riktig tidspunkt og sted ,ellers så er det ingen vits.Få hesten til å bevege seg fra deg, ta dette gjerne i trav. Det spiller ingen rolle om det er i boksen eller ute du tar dette,det viktigste er ar du får statuert et eksempel og da husker hesten dette og underkaster seg uansett.MEN; dette er en 2 åring og den kommer garantert til å prøve seg igjen,derfor har du nå en pekepinn på det mest effektive å gjøre.Les hesten så godt du kan og la den være når den gir etter!Lykke til!
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 21/08/2003 :  17:55:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Enig med chess. Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 21/08/2003 :  18:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen!

En viktig ting til,IKKE GI DENNE HESTEN NOEN FORM FOR GODTERIER, det hadde den ikke fått av en annen heste-kamerat...
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/08/2003 :  14:57:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og kanskje dropp og gi hesten mat også! For ikek å snakke om vann. Ingen andre hester i høyere rang overlater vann og mat til en laverestående hest.

Jeg synes det er skremmende at det gies råd om at man skal gå fram og faktisk provosere hesten, for så å bruke hestens naturlige reaksjoner til en unnskyldning til å gi den juling. Det er jo det som blir beskrevet her.

Hvis du legger en pisk mot rompa til en uhåndtert toåring, vil selvfølgelig rompa komme mot deg. fordi hester som ndre vesener går MOT trykk om ikke de har lært noe annet. Man kan da ikke straffe noen for å gjøre noe som går av seg selv!

En toåring skal ikke ha straff. Dette er helt tydelig en hest som ikke har lært hvordan den skal oppføre seg, og den læer ikek det om alt den gjør (feil ting) blir møtt med straff. Hesten må lære seg hva dere forventer av den!

Hvis du klapser til en toåring som napper, da oppfordrer du hesten til videre lek og rangtesting. Det er jo dette unghestene driver med på egen hånd.

Første regel for en hest som napper er å unngå å sette seg i en situasjon hvor hesten får nappet. utrolig mange hester slutter og nappe bare av det. Om dere har funnet ut at hesten snur seg og sparker når dere snakker til den, så vet dere at det ikke fungerer. Har dere hesten i et tau foreskempel, unngår dere det.

Skal dere jobbe med rangen, må dere jobbe på en ordentlig måte. Lære hesten å bli leid, å flytrte se gunna press. DA kan du begynne å bruke det hesten kan til å korrigere den. Ikke før.

Om hesten er ny og ung føler den seg kanskje ikke helt trygg med dere meneskene ? Ting tar tid.

Det er naturlig for en hest av lang rang og "ta igjen" på avstand, så å konstant irrettesette i rundpen når den gjør dette lager en od sirkel. Om en hest jager en annen hest, komre ofte bakbeina, men aldir for å sparke. Du ser ALDRI den andre hesten løpe etter av den grunn.

Hvis dere ikke vet hvordan dere skal håndtere slike ting bør dere få hjelp fra nonsom kan det;=)
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/08/2003 :  19:29:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Summer.

Du må jo bare håndtere hest som du føler, men det jeg har beskrevet fungerer ALLTID og har vært en "grunnting" fra tidenes morgen..Slik jeg forsto det oppfører denne hesten seg helt greit med andre hester, så problemet er helt klart at den ikke respekterer mennesket. Derfor er denne måten veldig effektiv ved å lære seg å vike for press, flytte seg for kropp-språk osv.Skjønner den hestespråket, skjønner den også det personen på bakken mener HVIS denne personen gjør dette korrekt.Noe jeg understreket opptil flere ganger hvor viktig var..En får da håpe at denne personen er i stand til selv og vurdere om dette blir for vansklig og utføre og derfor oppsøke proffesionell hjelp.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/08/2003 :  19:59:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og en ting til Summer;

Det er veldig dumt og usaklig å si det der med dropp likesågodt mat og vann osv. i denne sammenheng,det har ikke noe med dette å gjøre.Hvis du hadde forstått hva jeg hadde ment hadde du sikkert skjønt at denne ponnien var snill så lenge den fikk lov å være sjef...Med andre ord; denne ponnien er snill så lenge den får godbiter..men sikkert ellers også selvsagt.Du har også misforstått et par andre viktige ting; Du sier at ingen hester i høyere rang overlater mat og vann til de under..FEIL; Det gjør de, men de bestemmer når og hvor, og det var akkurat det som var hele poenget med det første innlegget mitt (lederskap).
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 22/08/2003 :  21:20:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Det er da virkelig ikke juling det er snakk om heller, det er en korrigering av uønsket adferd - og som Chess sier, "timing" har alt å si.

En 2 åring kan være et ganske så trassig vesen. Verden fungerer nå faktisk slik at uønsket oppførsel medfører straff i en eller annen form. Hvorfor skal hester slippe lettere unna? De tåler nå faktisk en god del.

Lar meg ikke forundre over at det finnes hopetall med frekke, bortskjemte og til tider farlige hester rundt om.

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/08/2003 :  21:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei vixi.

Jeg er så enig, så enig..he,he.
Gå til toppen av siden

summer

Skrevet - 22/08/2003 :  22:21:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommentaren med mat og vann var unødvendig, det innrømmer jeg. MEn jeg mente det jeg sa om at, nei andre hester gir ikke hesten godbiter, men den gir ikek vann og mat heller. Den lar den få, ja, men den gir ikke.

Slik jeg forsto det oppførte denne hesten seg IKKE helt ok med andre hester: sitat: 2åringen er flink til å ta igjen mot andre hester, men hun skal ikke gjøre det mot oss på denne måten!

Kanskje jeg isforsto den.

Poenget mitt er at vi mennesker klarer ikke å etterligne andre hester kroppspråk uansett. En unghest skal lære, og skal læring bli positivt, må vi gjøre det positivt. legger du trykk på hesten GÅR den mot trykket, og må lære seg og vike fra det. Det er mange måter å gjøre ting på, og jeg regner med at personen som skrev hovedinnlegget er interessert i flere metoder.

Det virker sikkert hver gang å gjøre det på den måten, men det virker igrunn helt bra og lære hesten ting fra bunnen også. HAr en vallak p åstallen med lignende tendenser som overnevnte hest, og det tok ikke mye håndteringen til for å forklare han at det han drev med ikke var aktuelt.

Jeg skjønner ikke at denne hesten har det helt fint så lenge den er sjef, av den enkle grunnen at jeg ser ikke hesten. Utfra innlegget kan hesten være en som er vant til å få viljen sin, og det kan også være en som er utrygg og usikker på seg selv og omgivelsene. Begge situasjoner krever generelle grenser og trygghet i hverdagen, tydelighet.

det var på ingen måte snakk om at hesten ikke tåler straff, det var snakk om å provosere fram uønsket adferd og straffe for det. ordet juling blir litt symbolsk. Hesten behøver ikke slås ihjel for å opfatte det som stor straff.

Ja, det finnes utrolig mye uoppdragne hester ute i verden. Som kommre av feilhåndtering. Helt klart.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 22/08/2003 :  22:57:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei igjen summer.

Jeg tror nok vi er ganske enige, men du oppfatter noe av det feil.selvfølgelig skjønner ikke alle 2 åringer at de skal vike for press, men det vi diskuterer her er jo at denne hesten snur rompa til og sparker, og det kan ikke tas på med silkehansker!At de går mot presset de to-tre første gangene er jo greit, noe annet har jeg ikke sagt- men sparking er noe helt annet og det er det hun spurte om.Les;blir korrigert:snur rompa til og sparker..Du fremstiller det også slik at en må ta ting fra begynnelsen, og det er akkuratt det jeg har beskrevet tidligere.Det er på bakken grunntreninga starter.Personlig har jeg bare gode erfaringer med dette, har for det meste hatt 2 og 3 åringer de siste åra, og vi er et bra team!
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 23/08/2003 :  20:45:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Adferden må jo fremprovoseres hvis man skal få "trent den vekk". Hesten må ganske enkelt lære seg at måten den reagerer på "ved press" er helt uakseptabelt.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.