hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - pass på hvordan under laget er lagt i boksen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 pass på hvordan under laget er lagt i boksen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  12:32:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Takk til Kristine og Rosita som oversatte! For meg var det helt uaktuelt å gidde å slite meg igjennom hovedinnlegget som var så og si uleselig...

En sjelden gang iblant skjer ulykker på boks. Hester ruller seg fast eller havner i en situasjon de ikke kommer ut av. Tips for å unngå noen av årsakene kan være å legge flisa i en haug midt i boksen (som også nevnes her) slik at hesten selv drar den utover og fordeler den. Jeg bruker den metoden selv. I tillegg bruker jeg ikke mere enn max. 15 cm flisdybde på tregulvet mitt, så flismengden blir heller ingen årsak til problemer.
Et annet tips er å ha hele boksvegger helt ned. Er det mellomrom nederst kan hesten feste beina der når den ruller seg og bli sittende fast. Jeg har hele boksvegger, og slitegulvet er festet i 2"/4" som ligger langs to vegger og dermed bygger opp fra gulvet langs boksveggen i tillegg.

Andre ting hester kan skade seg på er høynett, bøttehanker av stål, drikkekar av stål, festeringer til vannbøtte og andre kroker og ting man måtte feste i boksen for forskjellig bruk. Jeg prøver derfor å ha en "ren boks" uten noe som stikker ut og kan skade hesten.
Jeg har plastkrybber montert på vegg og bruker transportkrybber hengt på boksdøra til vann. Det hender de ligger inne i boksen på morgenen, og da vet jeg at hesten har vært litt aktiv på natta. Saltsteinholderen er også av plast.
Bare en av boksene mine har fastkrybbe av tre, og den er montert ganske høyt i et hjørne. Den brukes sjelden da jeg stort sett gir høyet på gulvet for å gi en mest mulig naturlig spisestilling for hestene.

Mitt tips for øket sikkerhet er å ta et realt overblikk på boksen og være skikkelig paranoid. Kan hesten over hodet skade seg på noe vis? Stikker noe ut? Er det noe skarpt der noe sted? Kan den henge seg fast i noe? Er veggene hele og tette? Litt paranoia kan være sunt til tider. ;-)

Hilsen Line.
Gå til toppen av siden

Hootch
» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  21:54:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke bestandig det skal så mye flis til for att hesten kan rulle seg fast. Kan hende flisa var skjøvet oppåver i boksen..? Men en ting er sikkert, man skal faktisk bestendig passe på at det er et lag med flis litt oppåver veggene for at hesten lett kan rulle seg om igjen hviss den blir liggende mot veggen..!

I boksene til hestene våre pleier vi å ha talle om vinteren. Altso, vi tar ikke ut alt det bløte i boksen, men legger på ny flis oppå. Dette vil da etter hvert bli harpakket og det holder godt på varmen. Men med talle er det da veldig viktig å strø flis oppåver veggene, siden hesten som oftest tisser mer midt i boksen.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  22:05:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg synes generelt folk bruker enorme mengder flis, det kan da ikke være bra?
En del hester ser jeg står og vakler i flisa, jeg overdriver ikke når jeg sier flisa ligger i en ca 30 cm høy haug i boksen.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Hootch
» VIP

Skrevet - 31/12/2005 :  01:55:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, men folk har forskjellige meninger om dette.. Finnes ingen fasit. Men selvsagt er og overdrive med 30cm flis! Bruker man for mye flis, blir det veldig tørt i boksen, og hesten kan da få tørre spreøe hover, noe som ikke er bra.

På mange rideskoler pleier de faktisk å måle sagflisforbruket med linjal! Max så så mange cm i hvær boks. Dette kommer jo først og fremst av økonomien til flisforbruk. Men det er jo også sikkert at hesten ikke får for mye flis.

Og så må man passe på at det også er nokk flis i boksen. For lite kan fororsake liggesår og annet. Og dette varierer jo fra hest til hest. Noen trenger mer flis enn andre.

Noen griser det til mere enn andre og..
Gå til toppen av siden

Marianne S

» VIP

Skrevet - 08/01/2006 :  21:28:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss har vi "forbud" mot hauger av flis i midten av boksen.
Vi bruker 5-15 cm flis som blir spredt jevnt utover i boksen. Føllet vårt klarte å rulle seg fast inntil veggen flere ganger, pga noen laget en flishaug på midten, og det var ikke flis de siste 20cm innetil veggene.
Det var altså alt som skulle til.
Jeg mener at det beste er minst mulig flis, men max komfort for hesten og den skal fordeles helt jevnt i boksen.
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/01/2006 :  21:21:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Tok selv ut 3 sekker(!) med spon fra boksen til Aromayo i dag. De som hadde leid boksen før, pleide visst å ha veldig mye spon. Har alltid vært obs på dette med mengden, er alltid redd for at de skal rulle seg fast.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.34 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.