hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - pass på hvordan under laget er lagt i boksen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 pass på hvordan under laget er lagt i boksen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  13:14:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
det va en vældi bra hæst som hette babe madonna, som sto på stallen æ e i, det va en mårran vi skull ut å shå t hæstan, når vi kom til t babe madonna sin boks, så vi ingen hæst me det samme, mn vi åpna boksdøra, dær lå babe madonna på ryggen, vi kjønnt me en gang at ho hadd dødd vi kjønnt åsså koffer ho hadd dødd, ho hadd rulla sæ i boksen etter en vældi har dag i går. sagflisa lå mer rundt kanten i boksen, så det var mer som en liten dulp i boksen, når hun hadde rullet seg landet ho oppi den dulpa, på ryggen, når hæsta ligg på ryggen fårr læng, stoppe organan å gå, da vill dø vældi fort det e det samme vis du har sand eller halm til underlag! så pass ALLTI på når du flir at hæsten har fint underlag.
æ rædda åsså hæsten min på akkuratt d dær, vi va på sætra, bak hytta sto fjoringen æ hadd på for sammen me min egen nordlandshæst, mamma å ei anna dame sto å snakka så æ bestæmmt mæ fårr å shå etter hæstan, når æ kåmm bak hytta, så æ hæsten min lå neddi en dummp på ryggen æ så ho prøvd å kåmm sæ opp, men ho klart ikke det, ho jidd opp rætt ætterpå å la sæ langflat ne, æ gikk roli men fort bort t ho å dytta ho da prøvd ho å kåmm sæ opp, men klart det ikke, da dytta æ allt æ hadd å ho jor det samma da fikk a det t akkuratt da vart æ gla æ kåmm i tide

Never give up on the things that make you smile!

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  13:25:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hvis du kan være så snill og skrive bokmål eller nynorsk er det så mye enklere for osss andre og lese innlegget ditt. Utrolig vanskeligt og lese når det står på dialekt... Hvertfall for oss som ikkekommer fra samme plassen som deg :o(

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/11/2005 :  14:48:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette er det mest uleselige innlegget jeg har sett på lenge. Du kan ikke regne med at folk gidder å svare når du skriver på denne måten. Vær så snill å vis normal nettetikette, og skriv nogenlunde riktig. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/11/2005 :  15:30:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hehe :P
Jeg er jo trønder, å forstod alt:P

Så jeg skriver om det som står jeg da .. Hehe .. Snill idag ?

Det var en veldig bra hest som het Baba Madonna som sto på stallen jeg er i. Det var en morgen vi skulleut å se til hestene. Når vi kom til Madonna sin boks, så vi ingen hest med det samme, men vi åpnet boksdøra og der lå Madonna på ryggen. Vi skjønnte med en gang at hun var død. Vi skjønnte også koffer hun hadde død, hun hadde rulla seg i boksen etter enveldig hard dag i går. Sagflisa lå mer rundt kanten i boksen, så det var mer som en liten dulp i boksen. Så når hun rullet seg, så hadde hun rullet ned i dulpa, på ryggen. Når hestene ligger lenge på ryggen, så stopper organene å gå, og da vil dem dø veldig fort.
Det er det samme hvis du har sand eller halm som underlag! Så pass ALTID på når du måkker at hestene har fint underlag.
jeg reddet også hesten min på akkurat det der. Vi var på sætra. Vak hytta sto Fjordingen jeg hadde på fôr, sammen med min egen Nordlandshest. Mamma og ei anna dame sto og snakka, så jeg bestemte meg for å se om hestene. Når jeg kom nak hytta så jeg hesten min ligge nedi en dulp på ryggen. Jeg så hun prøvde å komme seg opp, men hun klarte det ikke. Hun gidde opp rett etter på og la seg langflat ned. Jeg gikk rolig men fort bort til henne og dytta henne. Da prøvde hun og komme seg opp, men klarte det ikke. Men så dytta jeg alt jeg hadde og hun jord det samme, da fikk hesten min det til. Akkurat da vart jeg glad for at jeg kom i tide.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  15:34:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe :P
Jeg er jo trønder, å forstod alt:P

Så jeg skriver om det som står jeg da .. Hehe .. Snill idag ?

Det var en veldig bra hest som het Baba Madonna som sto på stallen jeg er i. Det var en morgen vi skulleut å se til hestene. Når vi kom til Madonna sin boks, så vi ingen hest med det samme, men vi åpnet boksdøra og der lå Madonna på ryggen. Vi skjønnte med en gang at hun var død. Vi skjønnte også koffer hun hadde død, hun hadde rulla seg i boksen etter enveldig hard dag i går. Sagflisa lå mer rundt kanten i boksen, så det var mer som en liten dulp i boksen. Så når hun rullet seg, så hadde hun rullet ned i dulpa, på ryggen. Når hestene ligger lenge på ryggen, så stopper organene å gå, og da vil dem dø veldig fort.
Det er det samme hvis du har sand eller halm som underlag! Så pass ALTID på når du måkker at hestene har fint underlag.
jeg reddet også hesten min på akkurat det der. Vi var på sætra. Vak hytta sto Fjordingen jeg hadde på fôr, sammen med min egen Nordlandshest. Mamma og ei anna dame sto og snakka, så jeg bestemte meg for å se om hestene. Når jeg kom nak hytta så jeg hesten min ligge nedi en dulp på ryggen. Jeg så hun prøvde å komme seg opp, men hun klarte det ikke. Hun gidde opp rett etter på og la seg langflat ned. Jeg gikk rolig men fort bort til henne og dytta henne. Da prøvde hun og komme seg opp, men klarte det ikke. Men så dytta jeg alt jeg hadde og hun jord det samme, da fikk hesten min det til. Akkurat da vart jeg glad for at jeg kom i tide.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Nå ble det mer forståelig ja. Snill av deg idag du skjønner jeg

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  16:11:47  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klarte å lese det 1. innlegget men skal innrømme at jeg brukte litt ekstra tid på å få med meg alt Ble veldig mye enklere takket være Kristine og Rosita Snill ja takk

Vi kan vel egentlig aldri sikkre oss hva hestene gjør i boksen på kveld/natt med underlaget sitt Mange hester "ordner" jo selv før de skal rulle og flis flyger veggimellom! Det at hun hadde en hard dag i forveien skal ikke ha så mye å si på rullinga. Hvis det blir en "dump" i boksen pga flis så vil jeg si at det er for mye flis i boksen Gummimatte e.l. så det ikke trenger å være 2 tonn flis...

Synd at hesten døde på denne måten

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/11/2005 :  17:42:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Enig med Molly her. Er det så dyp dolp at hesten greier å faktisk sette seg fast i den er det nok for mye flis, det er vel mer vanlig at de ruller seg fast inn mot veggen enn at de ruller seg fast i flisa. Jeg har iallfall aldri brukt så mye flis at det er fare for akkurat dette.
Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 20/11/2005 :  17:56:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Må ha vært forferdelig mye flis i boksen! Synd om det skjedde, men har aldri (!) vært borti en boks med så mye flis/halm at det har vært fare for at hesten ikke skal klare å reise seg opp igjen fordi den har hampa i et hull... Så mye flis trenger man ikke en gang om man står rett på betong.

Og forferdelig slitsomt å lese når hele teksten er sskrevet kompakt på dialekt og så og si en én setning. Var det en to-tre punktumer der tilsammen??

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  20:29:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Jeg tenker litt på rullekanter jeg da. De lager jo en slags "dump" i midten av boksen. Og de skal jo være kjekke å ha.
Høres og for meg ut som om det var mye flis der.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  21:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bekrefta dyrlegen at det var på grunn av dette hesten døde? Jeg har personlig aldrig hørt om hester som dør når de ligger på ryggen lenge nok. Det er en helt normal operasjonsstilling på hest. Og ja jeg vet at de sikkert bruker puste maskin men allikevel? Måtte bare spørre.. Jeg har lest herinne at mange når de legger på ny flis legger de en bunke i midten og så fordeler hesten det ut selv.. Om hesten ruller seg i denne dynga vil ikke det da være en liten selvmordsbunke? altså om de ble et hull i midten? Eller hester som ruller seg på beitet, har noen her hørt om hester som dødde pga de ikke kom seg opp? Barer lurer. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/11/2005 :  21:54:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hester og andre dyr kan dø om du ligger for lenge på ryggen ja.

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/11/2005 :  22:44:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Bekrefta dyrlegen at det var på grunn av dette hesten døde? Jeg har personlig aldrig hørt om hester som dør når de ligger på ryggen lenge nok. Det er en helt normal operasjonsstilling på hest. Og ja jeg vet at de sikkert bruker puste maskin men allikevel?
Opprinnelig postet av Lopke

Bare en liten kommentar til "normal operasjonsstilling": Ja, men det er bare fordi de må ligge sånn for at de skal komme til. Hester egner seg svært dårlig til å legges i narkose nettopp på grunn av trykket som oppstår rundt organene deres, så akkurat det med operasjon er et stort unntak, for alle operasjoner på hest under narkose er svært risikofulle, pustemaskin eller ikke.

Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 21/11/2005 :  14:59:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må jo ha vært mye flis som er brukt her,hvis jeg skjønte innlegget riktig?Høres merkelig ut.Mi står på tregulv og jeg bruker lite flis,bare midt i boksen og der hun tisser og skiter.Før når hun brukte sko,da brukte jeg mye mer av en eller annen merkelig grunn,og gummi matter.Men dette er ikke moe jeg engster meg for i allefall.Da er jeg heller påpasselig at alle vegger i boksen er hele at bena ikke setter seg fast ved rulling og ligging.Halvsøstra til tøtta mi satte seg fast og der var travtiden hennes over.Hun fikk en skade som gjorde hun bare kunne brukes til rolig ridning. Gå til toppen av siden

MelanieogSandra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  21:54:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMelanieogSandra  Send %s1% en ICQ meldingMelanieogSandra  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMelanieogSandra  Svar med kopi av melding
stakkars! fælt med det derre, det er det når hester dør
det var noe som skjedde i dag, vi har to utebokser i enden av banen, litt adskilt fra de andre.
det var en hest som stod inne der, og den rullet seg, og rulte seg fast, inntil veggen, det kan jo skje år som helst egentlig, men jeg fant ut at hvis man legger flisen opp etter veggen slikn at det blir en slags støtte, kan de ikke, eller det er jo utrolig hva de kan få til da, rulle seg fast på den måten.

hilsen Sandra og Cash

Hypp, Hypp, sier jeg, og hesten drar ivei!

...uten meg!
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  09:28:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Hvis du kan være så snill og skrive bokmål eller nynorsk er det så mye enklere for osss andre og lese innlegget ditt. Utrolig vanskeligt og lese når det står på dialekt... Hvertfall for oss som ikkekommer fra samme plassen som deg :o(

Helt eing!

Pernille-

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  11:39:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Jeg har faktisk hørt om hester som har dødd på både beite og i boks, fordi de er blitt liggende på ryggen... Og så sant det er mulig, unngår man vel å operere på ryggen..?

Jeg legger alltid flisa midt i boksen i en haug, men jeg har aldri så mye flis at det blir et problem for hesten å komme opp. Det er jo faktisk sånn at underlaget ikke skal være så innmari mykt, for det kan føre til belastningskader - like mye som om når det er for hardt underlag.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.91 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.