hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan sele skal jeg kjøpe??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvordan sele skal jeg kjøpe??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  12:40:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, har en gammel traver som elsker å bli kjørt. Problemet er bare at selen vi hadde før(bogtresele) brant opp og etter det har jeg ikke funnet en sele til henne.

Så over til spørsmålet. Hvordan sele skal jeg kjøpe til henne?? Bogtresele, travsele, brystsele(er det det den heter??) eller en annen type sele?

Hva slags funksjon har de forskjellige selene?

Hva slags sele bør jeg velge til mitt bruk? har en tung roadcart med bildekk, kjører mest i skog og på grusveier, noen steder er det mye bakker(kommer ann på hvor jeg legger ruta). av og til er vi to i roadcarten.

Hender vi kjører slede og kjerre med henne også, men da kan jeg låne bogtresele de få gangene jeg gjør det.

Noen tips til bra seler/merker? Har begynt å gi opp å finne sele til henne =(

~*~ Lill ~*~

Bustetrollet

Skrevet - 20/11/2005 :  12:52:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
IKKE travsele. Har kjørt ei litt tung vogn med travsele før. Og puta oppe på ryggen vrengte seg, for det ble for tungt.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  12:53:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hva med en arbeidssele (bogtresele) eller en lett kjøresele? Travsele er det kanskje ikke mye vits i, eller kjører du løp?

Det finnes utallige merker, som jeg ikke har så særlig greie på. Vil anbefale deg å kjøpe helsele, altså sele der også baksele er med.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  14:15:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med de andre, virker som en bogtresele passer best til ditt bruk:)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  15:27:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvis du får låne bogtresele når du kjører med kjerre el slede så kan du jo prøve med lettsele? det er vel en mellomting av arbeidssele og travsele. jeg brukte det på hesten min når vi kjørte roadcart(tung) og det gikk veldig fint.
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  15:28:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
er forresten den selen de hadde på hooks. hvis de har den enda....
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  16:30:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til ditt bruk med tung roadcard i skog med bakker ville jeg ha gått for arbeids sele(bogtresela) med baksele. Syns at arb. sela gir hesten best mulighet å trekke rett med skuldre og bog. Arb. sela er jo beregnet på tunge trekk
Travsele syns jeg er greit til de som har aktiv løpshest og kjører tempo o.l.
Brystsele er en mellomting til de 2 andre selene og jeg syns at den egner seg til lettere kjøring og lettere vogn som en lett roadcard(ikke bildekk) eller en speedcard. Kan kjøres med i skogen hvis lett vogn og baksele. Baksele er viktig i terrenget med bakker, så slipper hesten å få alt i rompa/halen sin. Har sett hester som har vondt på disse plasser- ikke godt og de skyter rygg når rompestjerten skal på
Ang lettsele så er jo saletten(ryggstykket der tømmene går gjennom) som oftest veldig myk og bøybar- tenk på det når man kjører med tungvogn-trykk

Tror jeg ville ha gått for en komplett arbeids sele så kan du kjøre nesten alt
Se etter brukte arb. seler - er en del her på hestemarked

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  20:20:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
nei, kjører ikke løp med henne...

Er bogtresele som jeg har vurdert mest.

Ja, maange seler som er tilsalgs brukt her, men enten så er de allerede solgt eller så er de ikke passe til min enormt lange hest, hehe...
Men får bare prøve å leite litt mer. Har egentlig ikke lyst å kjøpe helt ny sele da de er så stive, og ikke minst; sinnsykt dyre!!

Men er det noe spesielt merke jeg bør se etter... Likte ikke helt den bogtreselen som de hadde på hööks.

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  21:38:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Du kan jo se på børjes og på Bole. Tror de har bogtre seler.
Therese
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  23:15:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg kjører samme type hest og i samme type terreng som deg, dog med litt lettere vogn. Jeg syns de arbeidsselene jeg har brukt skrangler noe forferdelig i alle andre gangarter enn skritt.

Har du vurdert en maratonsele?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  23:22:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Men er det noe spesielt merke jeg bør se etter... Likte ikke helt den bogtreselen som de hadde på hööks.

Opprinnelig postet av lillings

Har ikke hørt annet en negativt om Hööks-selen.

Jeg liker Trædal sine arbeidsseler. Holdbarhet til tusen, selv om de (kanskje) er litt av en investering.
Legger ved en link: http://www.skoies.no/html_plain_groups?groups_id=100017

Redigert av - Ullsokken den 20/11/2005 23:25:28 Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  10:37:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Den lettselen til hööks er nok ikke helt den selen du trenger dersom du kjører tung vogn og mye i bakker. Er enig med ullsokken at en arbeidssele eller maratonsele nok vil passe best til ditt bruk.

De har rimelige maratonseler her: http://www.nor-pol.no/ blant annet

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Josiva&Camilla

Skrevet - 21/11/2005 :  11:12:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har selv en maratonselen fra nor-pol. Lær-tech heter den. Jeg er veldig fornøyd med denne. Jeg kjøpte den jo fordi det er en kombisele som jeg kan kjøre par og enbet med, så da var valget enkelt. Dessuten starter jeg jo kjøring og da falt valget på en maratonsele. Dessuten er Tom som driver nor-pol veldig hyggelig! Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  18:30:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvordan er maratonselen og kjøre med i skogen og bakker o.l?? Syntes den så så spinkel ut, men er jo vandt til bogtreseler jeg så kan ha noe med det å gjøre også ;)

Ja, var en gammel trædalsele jeg hadde fra før av(hvis jeg husker riktig)... Var kjempefornøyd med den... Den var ganske gammel og jeg pusset den ofte så den var kjempemyk, super kvalitet...
hmmm, kanskje jeg bare må spytte i noen tusenlapper ekstra og invistere i en slik sele :S

Ja, skrangler noe sinnsykt, uansett gangart da det er metall mot metall.... slitsom lyd, men men...

~*~ Lill ~*~
Redigert av - lillings den 21/11/2005 18:31:36 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  21:21:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ang metall mot metall så skal det gå å sette noe imellom slik at det blir stille Eks noe kraftig gummi e.l. som tåler litt
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  13:41:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan er maratonselen og kjøre med i skogen og bakker o.l?? Syntes den så så spinkel ut, men er jo vandt til bogtreseler jeg så kan ha noe med det å gjøre også ;)

Ja, var en gammel trædalsele jeg hadde fra før av(hvis jeg husker riktig)... Var kjempefornøyd med den... Den var ganske gammel og jeg pusset den ofte så den var kjempemyk, super kvalitet...
hmmm, kanskje jeg bare må spytte i noen tusenlapper ekstra og invistere i en slik sele :S

Ja, skrangler noe sinnsykt, uansett gangart da det er metall mot metall.... slitsom lyd, men men...

Opprinnelig postet av lillings

Jeg syns maratonselen er topp å bruke, både i skog og mark. En maratonsele av god kvalitet har som regel en ganske brei brystreim, slik at trykket blir godt fordelt.

Fant ikke noe bedre bilde i farten: http://rideudstyrslageret.dk/Graphics/Products/941.jpg

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.