hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Kjøresele levert i smådeler.. Hjelp..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Kjøresele levert i smådeler.. Hjelp..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  17:39:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Fikk levert en kjøresele fra eierne til Miss Viola, og de lurte på om jeg kunne "gjøre den istand". Jepp, den ble levert i deler, altså ingenting hang sammen..

Noen som har linker til sider der det stor hvordan en vanlig kjøresele skal settes sammen? Hvordan finner jeg ut hva som skal være hvor? Har prøvd meg litt frem, og nå tror jeg jeg vet hva som skal være foran og bak..

www.hestene.no

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  18:14:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kan jo alltids ta bilder av min i morgen, og tegne på forklaring
Men er det arbeidssele eller lettsele? Evt. annen sele?

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  18:37:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kjøresele.. Veldig lett... Helsele.. Det hadde vært supert!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  20:11:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Er det bogtre?
Eller med brøst og sånn halsreim over manen?

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  21:06:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ikke bogtre, men brystreim og reim over manen...

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  22:19:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Oki
Da skal jeg prøve å få tatt noen vettige bilder av lettsela i morgen!

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  10:38:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oki
Da skal jeg prøve å få tatt noen vettige bilder av lettsela i morgen!

Opprinnelig postet av Eikdokka

Tusen takk!! Har nå fått satt den sammen på et vis, men problemet er at det er noen spenner og remmer som ikke jeg har fått festet noe sted, og dermed ser det hele veldig forvirrende ut... Pappa sitt søskenbarn driver med travhester, så han skulle hjelpe meg senere idag om jeg ikke fikk det til..

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  17:25:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Øh, blir lite bilder å vise frem. Hehe, litt glemsk jeg.
Men, hvordan reimer er det du har til overs da?

-Brøstet skal være fast i den store ringen, ei reim på hver side. Pluss reima som går over manen, som skal være fast på hver sin side av brøstet.
-Puta (den som skal ligge rett bak manken) skal være festet med ei reim på hver side ned til den store ringen.
-Gjordene skal henge ned på høyre side, sikkerhetsgjorden (heter det det?) sitter fast i puta og er dermed den lengste reima på høyre side. Hovdegjorden sitter fast i den store ringen på høyre side.
-Festet til hovedgjorden er fast i den store ringen på venstre side og festet til sikkerhetsgjorden går ned fra puta på venstre side.
-Halereima skal være festet to steder fremme i puta ved hjelp av to reimer går sammen til en reim litt lenger bak, og bakerst skal halereima være festet.
-Baksela skal være festet med ei reim på hver sin side i den store ringen, og den reima som skal ligge på rumpa til hesten skal halereima stikkes igjennom.

Ser jo at jeg må pugge litt i ponnitravboka mi igjen

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  19:29:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Øh, blir lite bilder å vise frem. Hehe, litt glemsk jeg.
Men, hvordan reimer er det du har til overs da?

-Brøstet skal være fast i den store ringen, ei reim på hver side. Pluss reima som går over manen, som skal være fast på hver sin side av brøstet.
-Puta (den som skal ligge rett bak manken) skal være festet med ei reim på hver side ned til den store ringen.
-Gjordene skal henge ned på høyre side, sikkerhetsgjorden (heter det det?) sitter fast i puta og er dermed den lengste reima på høyre side. Hovdegjorden sitter fast i den store ringen på høyre side.
-Festet til hovedgjorden er fast i den store ringen på venstre side og festet til sikkerhetsgjorden går ned fra puta på venstre side.
-Halereima skal være festet to steder fremme i puta ved hjelp av to reimer går sammen til en reim litt lenger bak, og bakerst skal halereima være festet.
-Baksela skal være festet med ei reim på hver sin side i den store ringen, og den reima som skal ligge på rumpa til hesten skal halereima stikkes igjennom.

Ser jo at jeg må pugge litt i ponnitravboka mi igjen

Takker! Du er knallsnill!! Har ikke all verdens greie på ponni seler (liker best gamle, slitte bogtreseler jeg...), men har ved hjelp av din lille beskrivelse greid å sette den ganske bra sammen Har to små reimer til overs, men tror de kan brukes som forlengere eller noe..

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  19:41:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hehe , bare hyggelig

Bra å få frisket opp litt dette med seler og sånt..

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  19:54:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hehe , bare hyggelig

Bra å få frisket opp litt dette med seler og sånt..

Og nå har jo jeg lært det også jo..

Molly

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  22:48:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
2 reimer igjen Er disse litt korte og tykke i læret Ser likedan ut Hvis det stemmer så skal de sikkert? være i ringen på hver side av hesten! Skal surres rund skjerkerten?(huff for et ord!) slik at vogna sitter fast Har 2 slike på min lett sele itillegg til jern fester...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  16:26:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
2 reimer igjen Er disse litt korte og tykke i læret Ser likedan ut Hvis det stemmer så skal de sikkert? være i ringen på hver side av hesten! Skal surres rund skjerkerten?(huff for et ord!) slik at vogna sitter fast Har 2 slike på min lett sele itillegg til jern fester...

Opprinnelig postet av Molly

Korte, med en spenne i den ene enden. Tykke og ser like ut ja..

Har nå satt den sammen, og skal prøve den til helgen.

Eikdokka

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  17:39:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Ja, og selvfølgelig skal sjekereimene også være fast i den store ringen når vogna kommer på
Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  17:57:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ja, og selvfølgelig skal sjekereimene også være fast i den store ringen når vogna kommer på

Hmm.. Skjønner ikke helt hvordan de skal kunne festes i de store ringene, det er to halvlange, tykke reimer med spenner i ene enden.. Huff.. jeg er virkelig grønn når det gjelder vogner og seler jeg...

Bustetrollet

Skrevet - 21/11/2005 :  18:05:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men hvordan er bakselene festet? På min sele så er bakselen festet med ei sånn spenne med ei klyp på enden inn i ringene på sidene. De reimene er ganske tykke, mindte meg om de når du ga beskrivelse.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.