hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Klikkertrening
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Klikkertrening
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 11/06/2003 :  03:45:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Er det noen av dere som har prøvd dette "nye" fenomenet?

Har bestilt meg bok og "klikkere" for å prøve med hund. Men skal ikke dette også være egnet på hest?

Hvordan kan klikkertrening hjelpe meg i mitt hestehold (både i stallen og under trening)? Noen som vet?

_Anita_

» VIP

Skrevet - 16/06/2003 :  13:52:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann..
Jeg har vert borti dette med klikkertrening for hest.. Legger til en link der det står om det. Lykke til med treningen. :)

http://www.angelfire.com/ct2/klikk/oversikt.html

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/06/2003 :  14:50:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke så veldig inni det med klikkertrening
har mest holdt på med NHS.!!
Men en i stallen bruker det på hunden sin, og hun sa a det var nesten likt med hest også

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 17/06/2003 :  03:12:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Er i gang med å lese "Delfinträning för din häst" av Alexandra Kurland nå...

Prøvde litt med hunden i går *ler*, han forsto ikke mye stakkars. Men godbitene falt i god jord allikevel... men øvelse gjør mester, skal bruke ham som "forsøkskanin" en liten stund til.

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 18/07/2003 :  00:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klikkertrening er så absolutt egnet også for hest ja. Det er kjempefint både for motivasjon, hjelp i innlæring, og en positiv problemløser;) Absolutt og anbefale! Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 18/07/2003 :  10:34:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var på et hestesenter hvor dette er ganske vanlig. Det er sikkert en fin måte å trene hesten på, men kan ikke si at det innponerte meg noe særlig.
Det er samme metoder som jeg bruker når jeg trener ungehester (og eldre), bare at jeg bruker stemmen min istedenfor. Det er stemmen min og tonefallet når hesten gjør noe riktig eller feil jeg vil hesten skal bli kjent med.
De som drev med dette sa at hesten lærte raskere ved klikketrening, mulig det, men som sagt ble jeg ikke så innponert og er glad hestene mine vet hva de skal og ikke skal gjøre når jeg bruker stemmen min. Stemmen min har jeg tross alt med meg over alt og kan bruke når det er nødvendig.
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 18/07/2003 :  10:39:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Men jeg glemte å nevne dette i innlegget over. Dette er noe jeg ikke har så mye kunnskaper om enda, og skal derfor ikke uttale meg for mye før jeg er overbevist om det ene eller andre.
Men inntil videre tror jeg medtodene mine er mer en gode nok når jeg trener hestene mine uten denne klikketreningen.
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 18/07/2003 :  14:23:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorvidt man foretrekker klikkertrening eller ikke er en ren smaks sak. det viktigste er tanken bak synes jeg. Måten man legger opp treningen, ved å dele opp i små små biter og gjøre ting så enkelt som mulig for hesten. dette klarer man jo fint uten klikkerlyden, men dessverre er det så mange som glemmer den delen. At hesen ikke kan alt av seg selv liksom. Men stemmen og slikt som Bruna snakker om er jo med i treningen uansett. KLikkeren brukes i oplæring, ikke hele tiden.

Litt nysgjerrig.. har ikke hørt om noe hestesenter som driver med klikkertrening, hvilket var det ??
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 20/07/2003 :  22:07:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Heidi

Det er et privat senter som driver med stutteri av anglo araber, natural horsemanskip, barfot, og de omskolerer travere. Det er vel over 30 hester der nå, av mange forskjellige raser.
Senteret ligger et sted mellom Haugesund og Sveio. Hun som eier og driver det heter Ellen til fornavn, etternavnet husker jeg ikke men kan sikkert finne det ut om du er inntresert.
Kjempe koslig sted.

Hilsen Gry
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 22/07/2003 :  16:16:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:)

Bare lurte på om det var et sted jeg visste om:) Spennende at flere driver og lærer det bort på hest..
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 23/07/2003 :  16:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det senteret har jeg vært på. Var på kurs der med Pete Ramey, bafot trimming. Vanvittig flott plass. Måtte bare si det Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 09/08/2003 :  14:14:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har lest en del om klikketrening og har tenkt å prøve det på dølahoppa jeg kanskje skal kjøpe (har fått grønt lys fra eieren og alt ), men jeg lurer på hvor lenge jeg kan holde på i gangen... jeg har ikke tenkt å holde på hele dagen, visst noen lurte på det, men vil ha noen tips om hvor lenge og hvor mye jeg kan gjøre før det blir for mye av det gode... en time/øvelse, to?? håper jeg får svar, er veldig engstelig for at jeg skal ødelegge noe...

mvh lille meg
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 14/08/2003 :  00:31:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når du begynnre med det holder du bare på noen minutter nå ig da. Du kan foreksempel ta noen minutter når du kommer , stelle og pusle og ta noen minutter igjen, ri, og ta noen avsluttende minutter. Du skal ikke holde på så lenge at hesten blir lei. I begynnelsen skal du jo lære hesten dette, og dq er pausen i mellom nesten viktigere enn økten. (Hesten tenker) Ettrehvert som hesten forstår klikkertreningen, så er det ikke sånn at du trener klikker en halvtime nå og da, da er meningen at den skal flettes inn i treningen:) Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 30/08/2003 :  23:14:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Jeg hadde min første økt idag med klikkeren. Har tenkt å lære hesten vår til å løfte beina og få den til å stå stille mens vi skraper høvene ved hjelp av klikkertreningen! Den er nemlig ganske vrang når det gjelder dette, særlig på bakbeina og det hadde vært kjekt om vi slapp dette! Hva bruker dere klikkertreningen til?? Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 31/08/2003 :  00:05:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har så smått begynt med klikkeren på dølahoppa mi. har tenkt å få henne til å ta på ting på kommando, og etterpå har jeg tenkt å trene henne i å komme mot meg eller i det minste stå i ro når jeg henter henne fra beite... det går ikke så bra... hun er rett og slett for veloppdragen til å ta på lokket... hun skjønner klikkinga, med en gang hun ser jeg har noe godt så vender hun hodet vekk, og "leter" etter godbiten når hun hører klikket... det er ganske frustrerende noen ganger, og jeg kan ikke akkurat bli "sint" for at hun ikke er borti lokket... kan stå der kjempelenge, og hun bare står og ser på meg... noen tips? skal jeg bare gi opp å få henne til å ta på ting og prøve noe annet istede? hun er ganske skvetten og ser veldig på forskjellige ting, derfor hadde det vært litt snedig at hun kunne ha tatt på det på kommando, så hadde det kanskje ikke vært så skummelt lengre...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 31/08/2003 :  00:48:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Til inaina: Jeg bruker klikkertrening til morsomme leker som er fornuftige i det daglige(pluss noen "ufornuftige" som å bukke fint). F.eks "ta på". Har lært hesten min å ta på lokk, og holdt på en stund med å lære henne å hente det når jeg kastet det Men jeg = lat, så det ble med det liksom. Hun kan LØPE etter det og "ta på" når jeg kaster det, men vi kom aldri til det punktet at hun skulle ta det med tilbake. Hun kan ta det opp og riste på det dah...

"Ta på" er helt genialt når det dukker opp "skumle" ting på tur. Hesten forstår kommandoen og "tar på" alt hun er god for Har også pakket henne inn i presenning, og latt henne tråkke over og under denne (med brodder, det vakke så lurt.....sitte fast da gitt). Når vi treffer poser som flyr langs veien, blafrende presenninger osv - så blir ponnisen min helt giret og skal fange dem. Gjett om slike ting er gøy når de andre hestene får angstnevroser av de samme opplevelsene?!

Ellers har jeg brukt klikkeren til å lære inn ting som å flytte bakpart og frampart individuelt. Prøvde også å bruke den til galoppfatninger, men det ble alt for mye styr med tøyler og pisk og sitte riktig osv. Har vært gjennom de fleste av Pat Pirellis 7 leker, ikke alle med helt overbevisende resultater men dog...

Bruker ikke klikkeren så mye nå lenger, fordi min hest har fått en idé om at hun ikke vil jobbe for mat... Trener allikevel på samme måte, men har tatt bort klikkeren og godbiten og roser henne opp i skyene når hun gjør riktig. Det ser ut til å fungere omtrent på samme vis. Har planer om å klikkertrene "minien" også, men foreløbig er hun 3 måneder gammel, så hun har nok med å vokse liksom.

kristy: Hvordan holder du lokket foran henne? Om du har det langt borte slik at det er "unaturlig" for henne å ta på det, så kan det være en årsak. Om du holder lokket der du vet/tror hun vil plassere hodet sitt, så vil det kanskje være lettere for henne. I starten av en øvelse gjør du det så lett som mulig for hesten slik at den tror den finner på det av seg selv. Noe av poenget med klikkertrening er jo at hesten tror den har funnet en godis/kose-maskin som gjør slik den selv vil... "hver gang jeg tar på dette grønne her så gir damen meg snop"
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 1.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.