hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppgjør med frekk hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Oppgjør med frekk hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Christine71

Skrevet - 15/10/2003 :  16:31:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
På stallen har vi en veldig bortskjemt og frekk hest.
Den er så frekk at det er farlig.Og den prøver ut rangordningen med de som skal ri den.Hvis det f.eks er noe den ikke har lyst til på banen,stopper den og begynner å rygge.Når man prøver å få den frem så steiler den.
Hva bør man gjøre med en sånn hest? Noe må gjøres for den begynner å bli direkte farlig.Eieren har hele tiden dullet med den og ikke villet tatt noe oppgjør/satt den på plass.Men skjønner nå at det har gått alt for langt.
Hvordan tar men et såkalt oppgjør med en hest?
Hesten er egentlig en flott hest,men nå begynner folk å si at den burde vært slaktet og andre sier at den fortjener skikkelig bank.
Noen som har noen forslag om hvordan man bør gå frem for å få den til å skjønne at rytteren er lederen og over hesten i rang?

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  16:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
horsemanship! hvis du har en roundpen i nærheten og en noen som driver med hs, spør dem om de kan hjelpe deg...

mvh lille meg

***hest er livet, ikke kast det bort***
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 15/10/2003 :  17:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Da må jeg legge til at hesten er søt og snill å håndrere fra bakken.
Eieren har også vært på NH kurs.
Det er i situasjoner der hesten blir ridd som er problemet.
Mener du at det kan hjelpe med NH da? I tilfellet hva gjør man?
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2003 :  17:16:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Målet med NHS er jo å kunne ri og håndtere hesten på en trygg og sikker måte. Så hvis hesten er grei å håndtere på bakken, kan man begynne ridningen, det gjøres også på NH-kurs. Vil da anbefale å dra på kurs med Thor Harald Seljevoll (tror det er det han heter), han driver et hestesenter i Finnmark, men holder kurs over hele Norge, og er utrolig flink med hester som har slike problemer du skriver om. Kan også anbefale Ellen Ofstad, hun holder egne ridekurs (det er trinn 3 i opplegget hennes) basert på nh-prinsipper.
Klikkertrening kan jo også være løsningen, da det virker som hesten trenger et mer positivt syn på treninegn, og litt ekstra motivasjon.
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 15/10/2003 :  17:32:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eieren har vært på Forsman kurs,og lærte mye der mht håndtering men ikke ridning.
Er det noen som kan gi noen tips mht ridning av hesten?
Hva konkret gjør man som rytter?Hvordan ville dere gått frem?
Når man sender hester til proffe ryttere,løser jo de problemene fra hesteryggen,men hvordan?
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 15/10/2003 :  17:40:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er det nå spesielle ting denne hesten ikke vil foreta seg??
er det spesielle steder på banen den ikke vil gjøre noe!?!?

Nå går jeg utifra at alle mulige fysiske ting er sjekket, og at hesten er i tipp,topp stand.

Dulling medfører jo ofte også mangel på trening, i en slik skala at det kanskje bety mangel på muskler, og at hesten føler at "nei du her vil ikke jeg være lenger" og den har da funnet steiling for godt, i og med at den da slipper unna den tunge og slitsomme oppgaven.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette. Men det kan jo være en ide å iallfall alltid ha en kriseplan. Altså hvis han begynner å steile osv. så ha iallfall alltid noe på lager som han kan "tvinges" til å gjøre. Typisk; gå på en volte, rygg, be han gå fram. Be om noe konstruktivt. (jeg er fullstendig klar over at det ikke alltid er like lett, men det bruker å hjelpe i det lange løp)
Å bli sint hjelper ingen. Men å være konsekvent hjelper mange

Guro

Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 15/10/2003 :  17:52:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ikke spesielle ting eller spesielle steder på banen den ikke vil.Den er sjekket både av veterinær,kiropraktor og fysioterapaut alt er iorden med hesten.Den mangler heller ikke muskler,og innimellom kan den gå en strøken middels.Men det virker som om den går å venter på å få begynne å bølle,og utfordre rytteren.Hesten er iskald i hodet også,så det er ikke nerver eller frykt.Han har blitt dullet med lenge pga at man var redd for at det var noe galt fysisk med hesten,eller at det var noe den var redd for som ingen skjønte hva var.Det har bare gjort den verre og verre.
Det skal også sies at han var hingst lenge,ble tatt som 6 åring.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 15/10/2003 :  17:53:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvis det ikke er noen virkelig erfarne folk på stallen din som kan sette hesten på plass, foreslår jeg å bli kvitt hesten. Det er bedre å slakte en hest enn at den skader noen for livet.

Steiling er en skikkelig uting, og det er vanskelig å bli kvitt. Hvis det er gått så langt at hesten har skjønt at det lønner seg å steile, så er det beste tipset jeg har å la være å ri den. Det er alt for mange, sælig unge, ryttere som risikerer helsa for å "redde" problemhester. Det er ikke verdt det.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 16/10/2003 :  01:01:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisan!

Er veldig enig med eligj.,men jeg ville kanskje forsøkt et "treningsopplegg" med en som har spesialisert seg på "problemhester" først.Da dette er verre i salen enn på bakken,vil jeg heller anbefale deg Ellen O.enn Thor Harald S.

Hvorfor denne hesten oppfører seg som den gjør,er vansklig å si når jeg ikke har sett de i aksjon.Men at den har vondt noe sted kan man vel eliminere vekk da den er friskmeldt av vet.osv.

Jeg ville gitt et slikt "psykologi-treningsprosjekt",en sjanse først ihvertfall,da kan man ikke si man ikke har prøvd...Men valg av trener ville være meget avgjørende her,få en som er dyktig på ri da den verste konfrontasjonen antageligvis kommer under rytter.

Good Luck!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 16/10/2003 :  07:03:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Joa, hvis man har noen tusen ekstra og er innstilt på å bruke dem på et potensielt dødfødt prosjekt, så greit nok. Jeg ville heller ha brukt de tusen ekstra på en bedre hest neste gang.

Man må dessuten tenke på at selv om en eller annen dyktig person kan sette seg opp, ta hesten og deretter ri inn i soloppgangen, kan det ta maaange timers trening for å få hestens egentlige rytter til å komme dit. Igjen, dette koster penger. Man må rett og slett tenke seg om, og finne ut hvorvidt hesten er verdt det.

Redigert av eligj den 16/10/2003 07:05:16
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 16/10/2003 :  09:18:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er en hest som er verdt å bruke noen kroner på.Den er en 7 åring med fine bevegelser,og den går en strøken middels....innimellom.Jeg er sikker på at om den ikke hadde vært så frekk.hadde man kunne solgt den for 2-300.000,- nå er den nesten ubrukelig ig ikke verdt mer enn slaktepris.
Det som er rart med hesten er at den ikke tuller og tester rang når den et menn som rir.Ikke si nå at men skal selge til en mann,for det er en edel hest på 162 mh,så det er ingen typisk mannehest.
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  14:26:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hmm, jeg kan godt komme med noe, dette funket for meg, for jeg hadde samme problem med min hest, da den var usikkelig fra forrige eier.

Vel, jeg hørte meg rundt om kring om hva jeg burde gjøre, det jeg fikk vite var at, begynt på BAKKEN!
ikke på hesteryggen, begynn og lei hesten på f.eks. tur, bare grime og leietau, hvis den er vansklig å håndtere med grime, bruk hodelag!
Så når du går med, ta så å stopp opp da skal hesten stoppe ved siden av deg, gjør den ikke det, ta å nøk til leietauet, til hesten har stoppet, når hesten har stoppet, skal den ROSES godt!
dette gjør du ofte når du leier han, stopp hesten, ros den godt, og så begynner du å stoppe han og be han å rygge, når han har lydd på alt du har sagt ros han godt, kan godt rose med noe han liker, men ikke gi han alltid det for da vil han forlange med det til neste gang.
Hm, dette kan høres litt rart ut, å gå med hesten i skogen, stoppen og rygge den, men dette sies at hvis du for hesten til å gjøre dette og den lyder på deg, vel da aksepterer den at du er blitt sjef eller at du har begynt og få en sjefs rolle...
Det er på en måte som Horse manship, men vil ikke heller kalle det helt det.
Etter det vil jeg begynne med å ri han, gjør de tingene i skogen som du gjorde når du leide han, stopp han, rygg han, gi han godt med ros hvis den lyder på deg.
Så begynner du med de tingene han er usikklig med, hvet ikke helt hva det er, men gjør det han ikke er så glad i, ikke tving han men prøve forsiktig etter han aksepterer mer å mer gi godt med ros og husk ikke forlang for mye fra en hest!

det er ikke enkelt hvist hesten rygger med rytterern også steiler, det var det hesten min gjorde, enten galopperte han sidelengs prøvde jeg å rette han opp løp han av gårde, plutselig så rygget han, prøvde jeg å få han fram steilet han, men etter mye trening mye på bakken, viste jeg hvem som var sjefen og han aksepterete det til slutt, og han har nok veldig mye vilje i seg da han har vært hingst i 10år.

han kan fortsatt finne på å rygge å steile, men jeg har vært fast og bestemt på å ikke gå av hesten hvis den finner på det, sitter på det er ikke alltid like enkelt, og han skjønner det nå at han for ikke viljen sin mer og da er det heller ikke noe morsomt å gjøre det heller, de er som oss, f.eks; plger vi en annen og de begynner o grine vel det er jo morro syns unga, men den gangen den personen ikke bryr seg om det VEL da er det heller ikke noe mere morsomt og erte den ungen, slik er hesta også, så lenge de ikke for satt et støkk i oss, vi hviser at dette er bare tull dette blåser vi i, da er det ikke morsomt mere, da kutter de sakte mn sikkert ut av det.

Uff dette ble mye, æsj ass, hehe jeje, noen ganger må man bare skrive litt ut, hehe :p

Klemzy Prospect's Gold xx &

Pia
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 16/10/2003 :  18:39:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prospect

Jeg er enig i at de tipsene er bra.
Men hesten er kjempegrei å håndtere fra bakken,eieren driver med NHS.
Hesten er også grei å ri på tur,steiler aldri,stikker aldri med andre ord en snill å grei hest.
Det er når man begynner å kreve ting av den på banen den ikke gidder og begynner å utfordre rytteren.Hvis det er menn som rir er den også grei på banen og gjør det den får beskjed om.
Det er ikke eieren som rir dårlig heller,for hun er flink til å ri,og hesten tuller like mye med alle jenter/damer når man krever noe av den.
Så det virker som om hesten trenger å bli satt skikkelig på plass,så den skjønner hvem som er sjefen en gang for alle? Men hvordan tar men et sånt oppgjør? Det er jo liksom ikke snakk om en liten hund heller.
Det er vel også viktig at det er eieren som gjør det selv? så ikke hesten får respekt for en proff rytter som setter den på plass, men fortsetter å være like dum overfor eier?
Gå til toppen av siden

Prospect
» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2003 :  21:19:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideProspect  Svar med kopi av melding
Hmm, ja du sier noe.

Sånn som min hest, ja han kan finne på kødd ute på banen også når jeg krever fra han, men jeg har begynt å TA han NÅ!
hvis han begynner og bukkeå steile, noe som han kan finne på inne på banen for jeg vil jobbe med han, og da mener jeg det da sier det KLIKK for meg nå, ingen må tru at jeg er slem mot hesten min eller mishandler han, for jeg har hatt mer en nok med å få han til å stole på meg da han har vært tidligere mishandlet.
Men nå hvis han kødder gjør jeg først å fremst for alle mulig og prøve å sitte igjen i salen, så tar jeg å (skriker/ kjefter) på han, med en mørk stemme slik som menn har, for hester pleier og oppøfre seg mere med mannfolk.
hører han ikke da tar jeg og mokker til han på halsen, dette er noen SVÆRE dyr, jeg selv har en fullblods som er 1.70m høy og egentlig veldig kraftig av seg og har vært hingst i 10år, så han må man ta et tak i av å til å si i fra hvem som er sjefen.

husker i sommer, red han på banen, så plutslig klikka han, av en eller annen grunn så skvatt jeg vel så fælt at jeg BRØLTE ut med den stemmen og jeg skal love deg at dette hørte man, hesten min stod BOM stille, han fikk helt sjokk at jeg kunne reagere slik, så man kan si at han oppførte seg godt etter det, og det eneste jeg hadde gjort var jo bare å brøle ut gjorde ikke noe annet, hehe.

Vil ikke høres ut som jeg er en som er en tøff og hard rytter mot hesten min, for jeg er egentlig av det motsatte, pleier å kjøpe hester som har vært mishandlet, for jeg syns det er en utrolig utfording og en stor tolmodighet for å få de rolige og få de til å stole på deg, når du har oppnådd det, da har du en hest for LIVET!
og det er en herlig følelse :)

men som sagt, dette med hesten du prater om og med min, de trengs å ta i et tak, for hvertfall med min har skjønt at han tåler å bli tatt tak i og han lærer seg mer å mer hvem som er sjefen, det er sjeldent han finner på mere kødd nå, men det forekommer fortsatt, bare hvis hvem som er sjefen og prøver hesten seg mer, vær forsiktig og ikke feig deg ut, det er så mange som gjør det når det kommer en slåss kamp mellom hest å rytter og da lar de fleste hestene vinne, gjorde det på førsten med min og det gikk rett til ****** !!!
så jeg sleit mye og det krevde mye fra meg, men jeg er utrolig fornøyd med ossen jeg har fått han nå, har fått vite av mange at hesten min og jeg har en utrolig godt harmoni sammen, det er det viktigste mellom rytter og hest '' HARMONI'' :)

Klemz Prospect's Gold &

Pia
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 16/10/2003 :  22:59:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg får ikke inntrykk av at du mishandler hesten din, Pia, tvert imot. Det virker som du virkelig er en tøff og dyktig rytter som leser hesten din slik at du får korrigert den på riktig tidspunkt.
Tydelig at du har peiling på hva du holder på med. Gratulerer! :)
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 17/10/2003 :  15:52:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er ingen mulighet for at: 1: hesten er DRITTLEI ridebane, eller 2: blir krevet for mye av på bane???

Jeg mener,, hesten er en engel på bakken, den er en engel og ri på tur, men oppfører seg helt forferdelig på ridebanen? Da burde noen bjeller ringe liksom. en 7 åring som går strøken middels er vel kanskje trent mye på bane? Det kan tenkes den enten kjeder vettet av seg, eller får for store oppgaver i forhold til dens eget hode og kropp? BAre en tanke liksom...

Bet meg litt fast i denne setningen:_ "Det er når man begynner å kreve ting av den på banen den ikke gidder og begynner å utfordre rytteren"

det er veldig sjelden hester ikke gidder. Når vi sier hesten ikke gidder, er det som oftes mer sant at hesten ikke kan. fysisk eller psykisk, der og da, prestere det vi ber om.

Så lenge dette er et fenomen som kun skjer på ridebanen når man ber hesten om noe, ville jeg sett GODT på hva som egentlig foregikk på banen, og hvordan hesten oppfattet det. vi oppfører oss ofte anderledes når vi skal "arbeide ordentlig". krever på en helt annen måte enn når hesten skal ha en fridag på tur. aAlt blir så alvorlig, og presset på hesten blir for stort.

hvis hesten begynner å rygge, for å unngå en oppgave, hvis det er veldig viktig for hesten å unngå denne oppgaven, og man presser hesten fram, er steiling en naturlig reaksjon. Man har låst døren foran (Hesten kan ikke) man sperrer døren bak(Nekter hesten å rygge) da er det bare en vei igjen og det er opp. Det første jeg ville gjort med denne hesten, var å la være å fremprovosere steiling. Deretter ville jeg veldig nøye studert hvordan hesten egentlig ble ridd på banen, og hvordan den reagerte på det, og kanskje tlogmed tatt den helt vekk fra banen ,og gitt den pause. Så ville jeg gått noen steg tilbake i treningen og sett om det fantes noen hull i treningen som tilsier at hesten ikke får til de popgavene jeg ber den om, og heller protesterer.

Selvfølgelig, etter å ha undersøkt hele hesten fra tenner til høver, og sjekket alt utstyr. Men som sagt, siden det er relatert til ridebanen, tror jeg problemet ligger nettopp der.

NHS er ikke noe man trener fra bakken forresten... det er noe man driver med hele tiden når man så mye som tenker hest. Altså, driver man med horsemanship, er det også når man rir.)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.48 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.