hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oppgjør med frekk hest?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Oppgjør med frekk hest?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Christine71

Skrevet - 17/10/2003 :  17:35:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heidi

Når jeg sier kreve,mener jeg selvfølgelig ting hesten kan og har fysikk til å gjøre,det kan dreie seg om alt fra en sjenkelvikning til et enkelt bytte eller at den skal gå på tøylen.Hadde det vært snakk om en utdannelses situasjon hadde det selvfølgelig stilt seg anderledes.Eller om det var snakk om en sliten hest på slutten av en trening.
Og det er jo merkelig at han gjør tingene om en mann rir han hvis det hadde med fysikk eller ting den ikke kan?
Hvis det er noe den ikke gidder,rygger/steiler den. Den får da all plass i verden (lange tøyler) og blir bare bedt om å gå frem,men han fortsetter å rygge/steile,så det er ingen hest som blir pisket frem,rytteren rir ikke engang med pisk for det er hun helt imot.
Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 17/10/2003 :  19:03:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei igjen:)

du skriver: Når jeg sier kreve,mener jeg selvfølgelig ting hesten kan og har fysikk til å gjøre,det kan dreie seg om alt fra en sjenkelvikning til et enkelt bytte eller at den skal gå på tøylen.

Hva rytter mener er å¨kreve for mye, og hva hesten mener er å kreve for mye, er ikke nødvendigvis det samme. Jeg mener ikke at noen setter seg opp og krever hesten skal gjøre noe den ikke kan, men det kan godt tenkes at der og da er ikke hesten i stand til å utføre den aktuelle oppgaven. Noen ganger kan nesten det å stå stille være for mye å kreve av en hest der og da... hvis du skjønner.

Du skriver: Eller om det var snakk om en sliten hest på slutten av en trening.
Og det er jo merkelig at han gjør tingene om en mann rir han hvis det hadde med fysikk eller ting den ikke kan?

Ja det er rart. Er det mange forskjellige personeer som rir denne hesten? MAnge forskjellige menn og mange forskjellige damer? Oppfører han seg likedan for alt hunkjønn og pent for alt hankjønn? Eller er det en mann som rir han,m som takler han, mens damene ike gjør det?

Du skriver: Hvis det er noe den ikke gidder,rygger/steiler den. Den får da all plass i verden (lange tøyler) og blir bare bedt om å gå frem,men han fortsetter å rygge/steile,så det er ingen hest som blir pisket frem,rytteren rir ikke engang med pisk for det er hun helt imot.

Jeg tror du har misforstått innlegget mitt litt. Du må huske, du skrev ett innlegg med spørsmål, hva gjør man med en sånn hest. så jeg prøver bare å gi deg det inntrykket dine brev har gitt meg. Og det er en hest som av en eller annen grunn har ett problem med å gå på ridebanen. Iogmed den er en engel i alle andre situasjoner. Resten var spekulasjoner på hva grunnen kan være- For en grunn er det. Jeg har ikke i det hele tatt fått inntrykk av at dette er en mishandlet hest, men hvis du setter deg i hestens situasjon, hvis han rygger, og er lydig nok til å reagere på framkommando, og dermed stopper og rygge, men vil ikke gå forover, da ER steiling eneste utvei for hesten. Da blir hesten provosert til å steile, selvom det ikke var helt det rytteren mente. Etterhvert kan dette bli den raskeste løsningen hesten tyr til, men at noe plager hesten ,er det ingen tvil om. Hester GJØR ikek slike ting fordi de ikke gidder. det er bare ikke sånn de tenker. Men der og da er det kanskje den eneste utveien han ser? Selvom hesten får lange tøyler, er verden foran stengt om han føler den er det, samme hva vi mener om det.

Selvom hesten er fysisk sterk og godt trent kan det tenkes han på ridebanen får krav som han ikke er moden for eller i stand til å utføre, eller han kan ha fått stor motvilje mot ridebanen generelt pga det blir kjedelig. Dette kan ikke jeg si noe om fordi jeg har aldri sett dem, men det er forslag til hva som kan foregå i hestens hode. Det er iallfall et seriøst problem som bør taes opp, og det er fort gjort å havne i fella å mene at hesten er teit og dum og ikke gidder. Tenk om dere har en frustrert hest som prøver å komme unna? Da er løsningen brått ganske mye enklere enn å sette hesten på plass.....

Som sagt, kun ett forsøk på å tenke rundt situasjonen, ingen angrep på noen som helst...
Gå til toppen av siden

ElleM

Skrevet - 17/10/2003 :  19:18:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde dette vært min hest, hadde jeg prøvet å gi den fri fra banetrening i noen uker. Det er masse arbeid man får gjort på tur. Deretter ville jeg begynt å "stikke innom" banen etter turen, til å begynne med bare en liten svipptur på kanskje et par minutter, kun i skritt på lange tøyler. Så ville jeg, litt etter litt, øket øktene i banen. Hele tiden ville jeg passet på å holde en god tone, og for all del gi meg før hesten begynte å låse seg igjen.

Dette minner nemlig om en hest jeg har ridd før. Den var bare sånn, rett og slett. Den stoppet og ville ikke gå, men steilet ikke. Den ble kun bedre av at man fullstendig overså faktene dens. Når den stoppet, gjorde vi ingenting, absolutt ingenting. Hvis den begynte å gå normalt igjen, derimot, fikk den ros.

Håper det ordner seg!
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 17/10/2003 :  21:41:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heidi

Du sier at hester ikke oppfører seg sånn.
Så det du sier er at det ikke finnes frekke og farlige hester? Og at hester som utfordrer rangordning med rytter heller ikke er riktig? Eller er det min evne til å se hvorfor hesten er som den er du betviler?
Etter min mening har hesten blitt sånn fordi den har blitt forstått ihjel og uansett hva den gjør slipper den unna med det,og eieren sier stakkar,han har ikke lyst,og hester lærer fort,på godt og vondt.Men som jeg skriver,nå har det gått så langt at hesten er farlig,og noe må gjøres.Jeg spurte om noen hadde noe forslag? Ikke hvorfor dere tror hesten er som den er.For det er ganske tydelig for alle som kjenner/har sett hesten og eieren.
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2003 :  00:59:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tror denne hesten er en liten smarting jeg, og har skjønt at det lønner seg å si nei. Jeg forstår det slik at han får lange tøyler og "fri" når han begynner å tulle, og hester velger alltid den letteste utveien. Han har funnet en måte å unnslippe jobbingen på, og det fungerer tydeligvis helt utmerket så lenge rytteren ikke setter han på plass. Når han begynner å protestere, svar med å legge mer press på han slik at han hvertfall ikke finner noe fristed med bøllestrekene sine. Mer press kan være skjenkler, pisk, eller et brøl kanskje? Ikke tenk "å nei, nå begynner han igjen..! Si heller "Glem det, ikke f.. om du skal lure deg unna". Nå skjønner selvsagt ikke hesten disse ordene da, men innstillingen til rytteren er veldig viktig. Er man defansiv merker mange hester det med en gang, og er eksperter på å utnytte situasjonen. Når hesten er frekk synst jeg det er på sin plass å være "sint" på den. Men enda viktigere er det å bli vennlig igjen og gi ros i samme sekund som hesten gir seg.
Nå mener jeg ikke at man skal rive kjeft hver gang en hest ikke gjør som vi vil, det kan jo være mange grunner til det. Men i dette tilfellet høres det ikke ut som om hesten hverken misforstår eller har noen fysiske plager som hindrer den i å utføre det den blir bedt om.
Ellers så synst jeg forslaget til Arwen ikke er så dumt, kan være greit å gjøre noe som ikke skaper konflikt en periode.

Gå til toppen av siden

Heidi P

Skrevet - 18/10/2003 :  16:15:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

"Du sier at hester ikke oppfører seg sånn.
Så det du sier er at det ikke finnes frekke og farlige hester? Og at hester som utfordrer rangordning med rytter heller ikke er riktig? Eller er det min evne til å se hvorfor hesten er som den er du betviler?"

......Jeg prøvde bare å si hva det kan høres ut som ut fra brevene du har skrevet. Men det er tydeligvis feil svar, så da skal jeg ikke si noe mer. Jeg sier at hester steiler ikke hver gang den kommer på en bane fordi den ikke GIDDER. Det ligger litt mer til grunns enn det. eneste tilfellet man kanskje kan si gidder ikke, er om hesten finner det vanvitttig kjedelig, og det er i og forseg også noe man kan gjøre noe med. Hester utfordrer rang omtrent daglig, og jo, det finnes så absolutt farlige hester. Jeg betviler heller ingen sin evne til noe som helst. Men om hester lager trøbbel i EN ENKELT situasjon, er det noe galt med DEN situasjonen, slik jeg ser det. Det var kun en vinkling av mange. Har overhodet ikke prøvd å kverulere om dette.

"må gjøres.Jeg spurte om noen hadde noe forslag? Ikke hvorfor dere tror hesten er som den er.For det er ganske tydelig for alle som kjenner/har sett hesten og eieren."

Og jeg foreslo og se hva som skjer på banen, finne grunnen, og ta hesten VEKK derfra. man kan ikke løse ett problem om man ikke vet årsaken, og årsaken kan være noe annet enn det man først trodde. Du vet, sender du et spørsmål til ett offentlig forum kan det hende du får svar og vinklinger du ikke er interessert i i utgangspunktet.

Men hintet er tatt, det kommer ikke noe mer fra denne kanten.
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 19/10/2003 :  11:59:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heidi P
Rådene hadde vært helt greie de,hvis man hadde vært i tvil om årsaken.
Men som sagt det er man ikke i dette tilfellet.Dette er en hest som er dullet og forstått ihjel,dermed har den blitt frekk og farlig.Og et oppgjør med å få satt hesten på plass,må man ta,spørsmålet var bare hvordan.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 20/10/2003 :  23:39:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oppgjør med en farlig hest,kan bli rett og slett farlig.
Et menneske har ingen ting å stille opp mot en frisk,opplagt og farlig hest som består av 6-700 kilo ren motvilje og oposisjon.
Skjønner av diskusjonen her at du er helt sikker på at det kommer av rangproblemer,og at du er fast bestemt på et oppgjør.
Nå regner jeg med at mange kommer til å protestere vilt og si at det er mange andre måter å løse problemet på.Og jeg sier ikke at de har feil.Men jeg kan jo alikevel gi deg et tips som er mye brukt på beriderstaller,Men dere må jo selv avgjøre om dere føler dere kompetente til å ta oppgjøret selv eller sende bort hesten.

Punkt 1,hesten må kjøres helt i kjelleren og være så sliten at han ikke orker å utfordre deg,med en opplagt hest kommer man ingen vei,og det kan dessuten bli farlig.
Har du f.eks et galoppspor el et egnet sted til å få hesten sliten?
Dette kan ta tid,det er ikke snakk om å rå ri hesten,bare få den sliten.Når du merker at det ikke er mye futt igjen i han,ri han en runde til.Gå så på banen med han.Ha med deg en hjelper meg longepisk.
Få hesten til å gjøre litt forskjellige øvelser,(husk at hesten er sliten,så han skal ikke jobbe,bare svare for hjelpere,så når han har svart korekt ter du han ned i skritt igjen)Når hesten så begynner å tulle og evt rygge,hjelper personen med longepisken deg til å få hesten frem (jeg mener ikke at hesten skal slås,det holder å være der og evt bevege pisken bak hesten)Når hesten går frem og svarer for hjelperne,berøm den med å ros den og bare la den skritte.Ikke driv for lenge på banen,husk at du har en sliten hest.Gjennta prosedyren i noen dager 2-3 pleier å være nok.

Til alle som får lyst til å prøve dette med en hest som tuller litt på banen..ikke gjør det,de fleste hester kan man løse problemet bedre uten å måtte "knekke" hesten psykisk først,det jeg snakker om her er hester som er farlig frekke og utfordrer rang.Som sagt dette er en metode som blir brukt på salgs og beriderstaller der man ikke "har tid" til å bruke metoder som er tidkrevende
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2003 :  01:45:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Ettersom jeg ikke ser behovet for å løse dette problemet kjapt (slik man må hos beridere og på salgsstaller), så sier jeg meg hjertens enig med Heidi P. Jeg har lært meg det simple faktum at dersom man ønsker å slåss med en hest, så gjør den gjerne det... Og den veier mellom 7-10 ganger mere enn oss og har en utholdenhet og styrke og smidighet som ville gjøre en olympisk mester misunnelig. I tillegg har den snert, kjapphet og styrke i sparkene som verdensmesteren i tungvekt bare kan sikle over...

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 22/10/2003 :  22:52:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente: Synes ikke noe særlig om denne metoden du beskriver, men jeg vet jo at den benyttes i forskjellige varianter rundt om kring. En av tingene jeg tviler på, er om dette fungerer i lengden. Hvor lang tid etter denne prosessen tar det før hesten utfordrer på nytt? Jeg vil tippe at en del hester prøver seg allerede neste gang man krever noe vesentlig av hesten når den er frisk og opplagt, andre kanskje etter en stund. Og hva gjør man da? Jo, man tar hesten ut på galoppsporet igjen for å slite den ut. Kan tenke meg at man kan få en del reaksjoner: Bukking, steiling, nekte å gå, rygge. Kanskje ender man opp med et større problem i neste omgang.

Mulig det fungerer i noen tilfeller, men jeg tror faren for å drite seg ut er rimelig stor, i alle fall for en ikke-proff. Og som cowgirlschris sier, så vinner man sjelden en fysisk slåsskam med en hest..
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2003 :  13:37:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Oslojente:
Jeg syns du har mye fornuftig å komme med:) Metoden du har beskrevet er rimelig effektiv. Hesten får ikke mer enn den tåler, da firer den:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 24/10/2003 :  13:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Cowgirlschris og eligj

Jeg har ikke sagt at dette er den beste måten å gjøre det på.Men det virket som om Christine71 ville ha et raskt oppgjør,og at hesten er så godt som oppgitt.
Tro det eller ei,men det er faktisk en effektiv metode,og det er veldig få jeg har hørt om som det blir tull med siden.Det er en måte å få hesten til å tro at vi er dens overmann,mht utholdenhet og styrke.
Og å ta en slosskamp med en hest er jeg enig i er idioti.
Men jeg skjønner ikke helt at du kan kalle detten slåsskamp.Ikke bruker man pisk på hesten og ikke noe form for vold,den blir rettledet til å skjønne hva som lønner seg for den,den blir rettledet med hjelpere i form av sjenkler,sete o.l samt ledet fremover av en longepisk,på samme måte som når man longerer.Når hesten gjør som den får beskjed om blir den lønnet i form av å bli tatt ned i skritt,hvis han ikke gjør det må han jobbe frem i trav/galopp til han svarer på hjelperene.Jeg kan ikke se noe slåsskamp/noe som er skadelig for hesten i dette.
Fordelen med at hesten er sliten på forhånd er at den ikke skal gidde/orke å lage farlige situasjoner.Man kan gjøre det samme med en opplagt hest,(hvis man mener det er bedre for hesten) men da må man regne med noen turer i bakken.Man må også regne med at hesten vil holde ut lenge,og gir man opp før hesten,så har man gjort mer skade enn forbedring.Jeg kan forøvrig ikke se at det hverken er skadelig eller vondt for hesten å bli sliten?

Men jeg er glad for motargumenter,for jeg er ikke feilfri når det gjelder ridning/trening av hest.Så jeg setter pris på om dere kan forklare hvilken part som er så ille og hvorfor.
Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2003 :  18:57:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Cowgirlschris og eligj
Og å ta en slosskamp med en hest er jeg enig i er idioti.
Men jeg skjønner ikke helt at du kan kalle detten slåsskamp.Ikke bruker man pisk på hesten og ikke noe form for vold,den blir rettledet til å skjønne hva som lønner seg for den,den blir rettledet med hjelpere i form av sjenkler,sete o.l samt ledet fremover av en longepisk,på samme måte som når man longerer.Når hesten gjør som den får beskjed om blir den lønnet i form av å bli tatt ned i skritt,hvis han ikke gjør det må han jobbe frem i trav/galopp til han svarer på hjelperene.Jeg kan ikke se noe slåsskamp/noe som er skadelig for hesten i dette.
Fordelen med at hesten er sliten på forhånd er at den ikke skal gidde/orke å lage farlige situasjoner.Man kan gjøre det samme med en opplagt hest,(hvis man mener det er bedre for hesten) men da må man regne med noen turer i bakken.Man må også regne med at hesten vil holde ut lenge,og gir man opp før hesten,så har man gjort mer skade enn forbedring.Jeg kan forøvrig ikke se at det hverken er skadelig eller vondt for hesten å bli sliten?

Battle of the Minds... Med slosskamp mener jeg at dere er i åpen konflikt. Hesten sier nei, og du sier JO! Det er en konflikt som jo på en annen måte kan beskrives som en slåsskamp. At man er litt smart og tømmer hesten for krefter i forkant gjør ikke motviljen hos hesten mindre. Den gir seg kanskje fordi den er sliten akkurat da, men den har ikke gitt seg over til deg og underkastet seg din vilje på den måten som gir trygghet og pålitelighet i framtida. Du er ingen akseptert leder på grunnlag av en slik løsning. Du vil få en neste gang og en neste gang osv. Og hva når dette skjer under en konkurranse? Jeg har sett hester underkaste seg på trening og flippe ut under konkurranser. Hvorfor skjer dette?

Det å få hesten til å spille på lag med seg og faktisk ØNSKE å utføre det du ber den om er en stor oppgave når ting har gått i vranglås. Kjappe løsninger gir kortsiktige resultater. Min teori, utfra erfaring. Vinne slaget men tape krigen, er et uttrykk. Ofte har det noe ved seg når en ser at hester gir seg i en bestemt setting og gir deg kjempeproblemer når settingen endres...

Min innstilling til dette er å bruke nok tid til å fikse det én gang for alle...

Men jeg er en blanding av Wendy/Penny og Gamle Tante Line, så de som har det travelt må nok gjøre sine egne erfaringer... ;-)

Mvh Line.
Gå til toppen av siden

Christine71

Skrevet - 27/10/2003 :  12:09:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oslojente.

Tusen takk for tip!!
Metoden din ble prøvd noen dager i forige uke.
DET HAR BLITT EN HELT NY HEST.
Den har etter vi prøvde det ridd en dag på tur og 2 dager på banen.Banen går som en lek.Hesten går på tøylen jobber riktig,og du ser at hele hesten er fornøyd.
Gå til toppen av siden

Oslojente

Skrevet - 06/11/2003 :  12:02:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hyggelig å høre at det går bedre :) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.