hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvor ofte?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 Hvor ofte?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kikki+Asterix

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  18:15:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKikki+Asterix  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKikki+Asterix  Svar med kopi av melding
Hvor ofte vasker dere hestene deres? Hele pakka altså, kropp, man og hale..
Asterix<3

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  18:38:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg vasker hesten min før stevner men spyler han så og si hver gang han er blitt svett.
Jeg drar på ca 2 stevner i mnd...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 19/11/2005 :  19:28:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Da jeg hadde hest vaska jeg dem sjelden. Vaska dem en gang på våren/sommeren etter at all vinterpelsen hadde forsvunnet, for å få litt ekstra glans i sommerpelsen. Ellers spylte jeg bare med vann hvis de var veldig svette. Man tar bort det naturlige beskyttende fettlaget i pelsen på hesten hvis man vasker den for ofte, derfor valgte jeg å gjøre det sånn, men så starta ikke jeg noe særlig i stevner heller da, er jo mange som vil at hesten skal være ekstra blank og fin i konkurranser. Jeg synes en liten dæsj showshine gjør samma susen jeg da, uten å fjerne det naturlige fettet.
Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  19:29:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Vasker kun hestene våre når de har gått løp/vært i trening på travbanen..
Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  21:10:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg vasker hesten min bare når han er veldig skitten, om han feks har rullet seg i gjørmen og jeg ikke får børstet det vekk..
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  00:25:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Da jeg hadde hest vaska jeg dem sjelden. Vaska dem en gang på våren/sommeren etter at all vinterpelsen hadde forsvunnet, for å få litt ekstra glans i sommerpelsen. Ellers spylte jeg bare med vann hvis de var veldig svette. Man tar bort det naturlige beskyttende fettlaget i pelsen på hesten hvis man vasker den for ofte, derfor valgte jeg å gjøre det sånn, men så starta ikke jeg noe særlig i stevner heller da, er jo mange som vil at hesten skal være ekstra blank og fin i konkurranser. Jeg synes en liten dæsj showshine gjør samma susen jeg da, uten å fjerne det naturlige fettet.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Skriver under på Anniken sitt innlegg. Vasker man for ofte tar man bort det naturlige og beskyttende fettlaget.
Om man er flink til å pusse hesten fremfor å vaske før stevner vil det naturlige fettlaget gi en finere glans i pelsen, ganske logisk egentlig.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  10:20:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Enig med Anniken og Renate, jeg vasker også sjelden (kun en gang på våren, og så en gang på høsten når Holter tas inn fra sommerbeite), likevel skinner pelsen til Holter, så folk tror jeg bruker showshine hver eneste dag (har aldri prøvd showshine eller annen pelsglans;))
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  12:40:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er veldig sjeldent at jeg vasker hele hesten med såpe!Av og til koder hvis mye gjørme. 1 gang i året vasker jeg hele hesten med mild såpe,(dvs lactacyd eller babyshampo, hesteshampo er ofte for sterk har jeg hørt!?) ofte sent på våren etter pelsskifte. Ellers spyler jeg ofte hesten med bare vann om de har rulla seg og er skikkelig møkkete eller svette etter trening. På høsten og vinteren bruker jeg dekken slik at pelsen holder seg rent. hesten har et beskytende fettlag i pelsen som vi fjerner om vi vasker de for mye med såpe!

Må bare nevne at jeg har fått utrolig mye skryt av hvor blank pelsen til hesten min er av vetrinærer..(skryte skryte hehe )
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/11/2005 :  14:52:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvor varmt må det være før dere vasker hestekroppen? Dvs boger, rygg og kryss.

Plussgrader? Hvor mange plussgrader? Legger dere på dekken ettepå? Evt hva slags dekken?

Jeg prøver å unngå å vaske og spyle når det begynner å bli kaldt, men av og til er det jo fristende..
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  15:22:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Vasker en sjelden gang på sommeren, f.eks. før oppvisninger osv. Om vinteren går ponnien på utegang, derfor vasker jeg henne ikke. Gjørme, skitt og pels beskytter henne utmerket mot kulde, så hun trenger all den møkka si
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  16:58:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg pleier kun å vaske hestene på sommeren, siden de må ut på beite etterpå gjør jeg det på de varmeste dagene (ikke akkurat vindstille her).

Har fått beskjed av dyrlege å vaske Eikdokka ofte med lactasyd (hvordan skrives det?) pga. sommereksemen. Men siden vi har kun kaldtvann denne vinteren i stallen blir det ingen vasking før til sommeren igjen.

eligj:
Hvis jeg hadde hatt varmtvann nå hadde jeg vasket Eikdokka, for å legge på vaffeldekken etterpå inne på boks. Dette ved ca. 10 pluss grader og oppover (inne altså). Har du tilgang på vaskespilt og boks i normal stalltemperatur (ca. 10 grader?)?
På en av storstallene her har de skikkelig vaskespilt, og de vasker hestene OFTE igjennom hele vinteren, litt for ofte synes nå jeg.

Therese
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 20/11/2005 :  17:39:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor varmt må det være før dere vasker hestekroppen? Dvs boger, rygg og kryss.

Plussgrader? Hvor mange plussgrader? Legger dere på dekken ettepå? Evt hva slags dekken?

Jeg prøver å unngå å vaske og spyle når det begynner å bli kaldt, men av og til er det jo fristende..

Opprinnelig postet av eligj

Jeg ser an litt, må være plussgrader ja, gjerne veldig fint vær med god sol som tørker hvis jeg må vaske ute. Jeg vaska Wanda en gang i vinter (hun hadde hatt diaré) på en rimelig varm dag, la på fleece og ull etterpå, tørka ganske fort av det.

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  18:16:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vasker sjelden hesten min, og siden jeg ikke har tilgang på hestedusj inne, så blir det kun om sommeren når det er min.n 15 grader ute. Også enig med de som sier at fettlaget blir borte, som gjør at hesten får en dårliogere beskyttelse mot kulde og drittvær. Før stevner hender det at jeg vasker hele hesten, men pleier som regel å sette av en time ekstra til pussing og dill i stedet. Syns faktisk at hesten blir blankere når den har litt fett i pelsen. Lærte også dette på en teori time jeg var på, at hvis man skulle på stevne, så burde hesten vaskes 2-3 dager i forveien, slik at den fikk tid til å produsere litt fett til pelsen igjen, for da ble den mye blankere, og dette syns jeg hørtes fornuftig ut :)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 20/11/2005 :  21:43:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Eikdokka: Vi har vaskespilt med varmtvann ja. I stallen er det alltid varmegrader, bortsett fra rett innenfor dørene, men om vinteren er det ned i 4-5 grader. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  23:42:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Vasker ikke ofte, fra de har satt vinterpels, til den er sånn halveis borte igjen om våren, vasker jeg ikke. Blir de svette om vinteren, spyler jeg aldri, de har for lang pels til at den tørker fort nok uansett.

Er dessuten opptatt av at hestene mine ikke skal være "dekken-hester" for mye, så jeg vil beholde fettlaget, slik at pelsen stenger kulda bedre ute på kaldere dager! Om sommeren blir det litt oftere, spyler ofte etter varme, svette rideturer da, men sjelden hele hesten, kun de mest "utsatte" områdene for svette o.l, etter lange ritt spyler jeg beina for å kjøle dem ned..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/11/2005 :  23:57:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Våren/vinteren/høsten = Lite vasking av hest.
Midt på sommeren = Så ofte som mulig.
Men uansett et par gansger for uken, så vansker jeg litt rundt øynene osv.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.