hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Pris på fjording
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Pris på fjording
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  15:59:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lucinda:

i et Norgesmesterskap skal du jo prøve å hevde deg mot de beste i Norge? mener du å si at det er et lavt nivå? vet ikke jeg asså..
men syns jo det er litt rart da, at Mulan og Rumbero vil ha fjordig kun for og delta i NM? du burde heller tenke på fjordhestens kvaliteter osv. om det er en rase som passer, siden fjordhester ofte krever ganske mye..

Opprinnelig postet av mariie.

Fordi NM Fjordhest er eit samanlagt mesterskap der man kårer den beste samanlagt i 3 greiner blir det nok gjerne slik ja att dei forskjellige greinene ikkje har så veldig høgt nivå.

Det tar ikkje all verden med tid å utdanne ein fjording verken til å gå 90 cm bane sprang, LA dressur eller middels køyring. Sjølvsagt krever det litt, men ikkje så vanvittig mykje heller.

Att det er Norges beste betyr ikkje att LA dressur likevel er høgt nivå eller 0,90 til 1 meter er høgt nivå i sprang. For det mener eg ikkje det er. Vi er på lett nivå. Ikkje for alle, men generelt er det eit lett nivå. Derav også Lett A dressur.

kva meier du egentleg med denne setningen her?

Kopi av melding:
siden fjordhester ofte krever ganske mye..

Redigert av - Lucinda: den 01/12/2005 16:00:38 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  16:38:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Lucinda:
jeg mener at fjordhester ofte kan være ganske sta, og seige. de krever en bestemt rytter som ikke gir seg så lett. Man må også trene dem mye og regelmessig siden de som regel lett legger på seg og blir ikke hverken psykisk eller fysisk tillfredsstilt av en time nå og da. De trives også best ute i alslags vær og vind å det passer dårlig hvis du feks har stalplass på en rideskole der hestene får en time hver i en liten paddoc.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  17:45:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lucinda:
jeg mener at fjordhester ofte kan være ganske sta, og seige. de krever en bestemt rytter som ikke gir seg så lett. Man må også trene dem mye og regelmessig siden de som regel lett legger på seg og blir ikke hverken psykisk eller fysisk tillfredsstilt av en time nå og da. De trives også best ute i alslags vær og vind å det passer dårlig hvis du feks har stalplass på en rideskole der hestene får en time hver i en liten paddoc.

Vel, da er eg ikkje enig med deg for eg kjenner meg ikkje igjen i seige og sta fjordinger dersom dei blir trent rett. men ja dei kan bli sta og seige dersom dei ikkje blir riktig og regelmessig trent.Men det gjelder da mange type hester. Og skal man starte NM og i det heile tatt satser på å starte litt konkurranser (med mål om å gjere det bra) så kan man ikkje ri no og da med noko type hest. Da må man trene og trene og trene. Det har ingen ting med kva slags type hest man har.

Ein av skulehest fjordingane her er av den typen som ikkje akkurat gjer meir enn han må med skulehestrytterene. Men ei på stallen rei han i 1 mnd før NM Fjordhest 2004. Starta 90 cm med han og fekk 2 plass av 29 startande. Var med og tok gull for NM lag senior.

Nokre måneder seinare var det kurs her og ei lita jente hadde han. han gjekk og luffa rundt. Folk ville ikkje tru meg når eg sa att det var han som var med på Gull laget på NM.

Det eg vil fram til her er att det ofte kjem vel så mykje ann på rytteren som hesten i desse klassane.

Hesten eg solgte for 3 år sida gjekk på den tid LA til ca 55-60%. Ho som kjøpte henne var mest sprangrytter så det var det ho trente på og interesserte seg for. Og på NM 2004 starta ho hesten i LC dressur til knapt 50%. Dagen etter rei søstra hennes hesten i LB og LA og fekk 60% i begge klassane etter å ha ridd hesten i 2 dager !

Som sagt det kjem også veldig ann på rytteren. Denne hesten var ikkje ridd aktivt dressur med så mykje etter eg solgte den, mest bakketrening og sprang. Men den klarte fint å gå til 60% i LA sjølv med begrensa gangarter sjølv til fjording å være.

Redigert av - Lucinda: den 01/12/2005 17:46:52 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  18:39:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Lucinda:

Vel, da er eg ikkje enig med deg for eg kjenner meg ikkje igjen i seige og sta fjordinger dersom dei blir trent rett. men ja dei kan bli sta og seige dersom dei ikkje blir riktig og regelmessig trent.Men det gjelder da mange type hester. Og skal man starte NM og i det heile tatt satser på å starte litt konkurranser (med mål om å gjere det bra) så kan man ikkje ri no og da med noko type hest. Da må man trene og trene og trene. Det har ingen ting med kva slags type hest man har.

Ein av skulehest fjordingane her er av den typen som ikkje akkurat gjer meir enn han må med skulehestrytterene. Men ei på stallen rei han i 1 mnd før NM Fjordhest 2004. Starta 90 cm med han og fekk 2 plass av 29 startande. Var med og tok gull for NM lag senior.

Nokre måneder seinare var det kurs her og ei lita jente hadde han. han gjekk og luffa rundt. Folk ville ikkje tru meg når eg sa att det var han som var med på Gull laget på NM.

Det eg vil fram til her er att det ofte kjem vel så mykje ann på rytteren som hesten i desse klassane.

Hesten eg solgte for 3 år sida gjekk på den tid LA til ca 55-60%. Ho som kjøpte henne var mest sprangrytter så det var det ho trente på og interesserte seg for. Og på NM 2004 starta ho hesten i LC dressur til knapt 50%. Dagen etter rei søstra hennes hesten i LB og LA og fekk 60% i begge klassane etter å ha ridd hesten i 2 dager !

Som sagt det kjem også veldig ann på rytteren. Denne hesten var ikkje ridd aktivt dressur med så mykje etter eg solgte den, mest bakketrening og sprang. Men den klarte fint å gå til 60% i LA sjølv med begrensa gangarter sjølv til fjording å være.

Opprinnelig postet av Lucinda:

jeg har absolutt ingen erfaring men NM, jeg trodde det var på en måte litt"vanskligere" , trodde det var høyere klasser der, men nå skjønner jeg det litt bedre.

er helt enig med deg i at det kommer ann på rytteren, derfor er jeg litt skeptisk på at jenta som starter denne debatten skal ha en fjording som er på NM nivå, det hjelper jo ikke at hesten er det hvis ikke hun er det.

faren min kjenner en "gammel hestekar" som er på besøk innimellom, jeg snakker ofte hest med han. før jeg kjøpte Tilja (som også er fjordhest) fortalte han litt om hva han hadde erfart med fjordhester. han sa at fjordhester er veldig stae og seige (med "seige" mener jeg ikke treige, men utholdene). det er jo derfor de var populære (sammen med dølahesten) når det gjalt gårsarbeid. de gir seg ikke om det gå litt tungt. han sa også at når jeg kjøpte meg fjording skulle jeg tenke på at de ofte er litt mere krevende en andre hesteraser, fordi hvis du ikke trener den riktig å mye har den lett for og bli lat og egenrådig. som du sier dette gjelder alle ehsteraser, men fjordingen har liksom ekstra lett for å bli det, siden den har denne staheta i seg.. Men fjordhestene er utrolig koslige og alsidig, kan brukes til det meste!

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  18:58:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

nå blir jo dette litt utenfor tema da. men til deg som lurer på pris, jeg har lite erfaring, men vil vel tippe mellom 30-40 tusen.. du kan jo være heldig å få noe billigere.
men jeg syns at selgerne burde presse prisene litt opp.

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  19:26:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

er helt enig med deg i at det kommer ann på rytteren, derfor er jeg litt skeptisk på at jenta som starter denne debatten skal ha en fjording som er på NM nivå, det hjelper jo ikke at hesten er det hvis ikke hun er det.

Det er nettopp derfor man gjerne skal kjøpe godt trente fjordinger (dersom man er litt uerfaren) fordi man da får ein hest man kan lære av. Ho som kjøpte min har i allefall lært mykje av den hesten fordi ho var nødt til å gjere ting rett for att hesten skulle gå bra. Man har ein hest man kan lære av.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  19:32:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

jeg har absolutt ingen erfaring men NM, jeg trodde det var på en måte litt"vanskligere" , trodde det var høyere klasser der, men nå skjønner jeg det litt bedre.

Det er nok mange som tenker som deg og blir litt overraska når dei ser på NM ja. For det er vel kva man kan kalle litt av kvert der.

Men ja det er jo absolutt gode ekvipasjer der. Det skal eg ikkje nekte for overhode. For nokre år tilbake var det nesten ei bragd å ri LA dressur godkjent. Pr i dag rir omtrent alle som starter LA dressur på Nm Fjordhest godkjent program

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  21:48:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det er nok mange som tenker som deg og blir litt overraska når dei ser på NM ja. For det er vel kva man kan kalle litt av kvert der.

Ja, jeg ble litt overraska da jeg kom å så første gang, selv om det var flott å se på.

Tror ikke hesten min kommer til å ha store problemer med å klare det om noen år, han er 100% fjording, men ikke seig og sta. Tvert om

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  21:55:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

litt rart at det ikke er med noen grener innen Westerridning i fjordhest NM. for eksempel Trail?
de fleste andre er jo med...

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.