hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fri tilgang på høy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fri tilgang på høy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lino

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  12:20:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dere som gir hestene deres fri tilgang på høy, hvordan gjør dere dette? Gir dere hesten høy hver gang dere er innom?
Jeg så noen i en svensk stall en gang der de bare satt hele høyballen inn til hesten, er det noen som gjør det slik?

Er det ingen fare for at hesten blir matlei?

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 18/11/2005 :  12:50:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hestene blir ikke matlei på høy, det er mer en fritidssyssel. En annen ting er at enkelte hester blir rett og slett feite av å få fri tilgang, fordi i naturen når de går og spiser hele tida, så spiser de ikke alltid ting som er like næringsrike som høy. Hvis en har en fjording f.eks. kan det være lurt å gi litt halm hvis man vil at hesten skal ha noe å tygge på uten å bli feit.
Ponnien vår hjemme får fri tilgang, og det vi da gjør er at vi legger ut endel høy om dagen, og bare fyller på litt etterhvert som det begynner å bli tomt. Man får innmari mye svinn hvis man legger ut veldig mye på en gang, hestene tråkker i det, det blir vått, og de vil ikke spise det. I stallen om natta bare fyller vi opp et digert høynett (vet at nett ikke er den mest ideelle løsningen, men han tråkker og pisser i så mye av det hvis ikke) som han kan stå og gomle litt fra hele tida. Med nettet spiser han opp nesten alt, hvis vi legger det på gulvet spiser han kanskje halvparten og bare roter med resten.

Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 18/11/2005 :  14:08:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir hesten min mat 3 ganger om dagen. En dag i uka legger jeg inn en siloball, 50 kg, som den og nabohesten gumler på, så lenge de har å spise av den kutter jeg ut høy midt på dagen.
De har litt godt av variasjon da kun høy kan føre til mye støv i lungene.
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 18/11/2005 :  16:26:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

De har litt godt av variasjon da kun høy kan føre til mye støv i lungene.

Opprinnelig postet av Keida

Godt høy skal ikke støve så veldig mye. Men høyet Prince får inne om natta vanner vi uansett, for han har litt luftveisproblemer.

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  15:30:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Fri tilgang på høy = i mange tilfeller feite hester. Ponnien jeg har på fòr spiser som en helt hver gang hun ser høyet, heldigvis er de 3 hester + 5 kyr til å dele på det. De får mat 3 ganger hver dag, og litt halm innimellom fòringene for å ha noe å tygge på.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  16:41:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gir ut høy flere ganger for dagen,når jeg ser det blir tomt. Har variert litt om hestene jeg har hatt har kunnet gå på fri foring av høy. Min egen tåler det godt,og porsjonerer ut over hele dagen om jeg legger inn masse til frokost,mens hoppen jeg hadde stående ikke kunne få ennet enn oppmålte måltider da det ikke virket som om hun hadde noen grense...*s* Føllet hennes gikk på fri tillgang,da lagt ut i boksen eller luftegården i en høy-balje...
Hingsten jeg nettopp har fått ut ser ut til å tåle det like fint som min egen,men det gjennstår å se...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  14:57:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
jeg har gitt to måltider for dagen med høy. Morgen og kveld. Hatt rimelig stor kontroll på hvor mye de spiste og etterfylt evt utover dagen om det skulle bli lite (skjelden).

Ad lib/fri tilgang på grovfôr er en av mine "saker". Det er ikke bare det beste for hesten, det er jaggu også det letteste for eieren
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  15:00:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det er vel kanskje ikke det letteste for eieren dersom hesten blir skikkelig feit da..
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  15:27:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Man må jo legge til rette med et høy anpasset hesten, kraftfôr deretter og trene hesten sin. Jeg har faktisk tilgode å se en hest som ikke har fungert på fri tilgang som har hatt alle disse punktene dekket ;) Å trene hesten sin ser jeg på som en nødvendighet faktisk, men det er mitt syn Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  20:45:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Har tre hester her hjemme som går på fri tilgang. Nå som det er blitt ganske kaldt får de rundball, men tidligere i høst fikk de høy. Min snille samboer har bygd fôringsplass til meg, og der pleier jeg å legge ut en hel høyballe om trent en gang i døgnet. Litt svinn blir det, siden de ofte står og ser seg rundt med en stor høydott i munnen som drysser. Men det er ikke de store mengdene som går vekk. Ca.5% kanskje?
Enig med xxxoooxxx i at trening er nødvendig for de fleste hester. Mange har en tendens til å bli for feite uten trening, og får man ikke trent dem bør de egentlig bli fôret med mindre kraftig mat, som for eksempel halm.
Her er bilde av fôringsplassen min:

Og slik brukes den

Måtte bare sette inn et par bilder. Har nettopp lært meg hvordan man lurer det til selv om høyre museknapp er deaktivert pga. Åndsverksloven eller noe sånt
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  20:51:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Den var fin Asbjørg :)
Men får de ikke kraftfor?

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  21:20:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Jo da, de får hver sin bøtte med tilmålt mengde kraftfôr to ganger daglig
Gå til toppen av siden

Alvanesen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  21:28:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAlvanesen  Svar med kopi av melding
HEI!

Hvordan har du klart å ligge bilder innpå her? jeg har prøvd på det før, men det kommer aldri opp.. Kommer bare opp en rute me kryss i.. Teit at den høyre muse-knappen er deaktivert, vertfall når det gjelder å kopiere ens egne bilder..

Det er ikke størrelsen det kommer ann på...!
www.piczo.com/alvanesen
Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  21:41:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå da 2 hester.begge for høynettene proppfule til kvelds inkl.ca 2 ruter på bakken. Å ellers ca 2 ruter til di 2 andre måltidene. prøver å fette opp den nyeste hesten, mens den andre får litt mindre i morgen og middag. Skal hestene så inne mer en ca 1time så pleier jeg bare hive inn litt ekstra høy inn ellers Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  11:23:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
hestene mine får fri tegang te rundballefor. ute står d ein rundballe me ein rundballe hekk rundt. der kan dei små ponniene mine stikke hodet inn å den store bøyer sg bar over. inne så har eg ein trekasse så eg fylle godt opp på dagen, å fyller etterhvert som d blir tomt. inne hos fjordingen og kalblodsen(føll begge to). så har eg lagt te at dei kan stikke ut hode foran dei e d ei renna (slik som kuene har å får kraftfor i) der har eg fylt opp på dagen å fyller etthvert som d blir lite.
sikkerkt lit klønete forklart men men. ska prøva å få tatt bilde av d å lagt ut.
Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  11:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kunne ikke hatt den forrige hesten min på fri tilgang til høy, da ville hun garantert ha trillet etter kort tid! Med rett mengde kraftfor og høy, og mye trening, holdt hun en fin vekt, men når hun feks var på beite, ble hun rund som en kule:) Jeg synes ikke hester skal ha altfor mye overvekt (spesielt ikke feks aktive spranghester), og derfor synes jeg man bør se an hesten om den skal gå på fri tilgang.
Hege Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.