hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fri tilgang på høy?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Fri tilgang på høy?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Anne_og_May

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  10:48:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette svaret er til dere som har problemer med at hestene blir for feite.

Det blir litt feil å gi hesten fri tilgang på høy hvis man har en nøysom hesterase, eller en ponni som lett eser ut. Det er skadelig for en hest å være overvektig. Noe dere sikkert vet, siden dere påpeker problemet med fri tilgang på høy.

Nå vet ikke jeg om dere har et ønske om at hesten/ponnien deres skal gå på fri tilgang. Men det dere kan gjøre er å la hesten/ponnien gå på fri tilgang til grovfor. Halm feks. Feks g hesten den rasjonen med HØY den skal ha i løpet av en dag til frokost og kvelds. Resten av dagen kan den gomle halm.

Husker ikke hvem andre som nevnte det her, men noen var det:) Det å få tak i høy med lavt næringsinnhold. Få tak i H3 eller H4 høy. Få en foranalyse på det, slik at du vet hva du må dekke inn med vitaminer og mineraler.

En hest skal overhodet ikke være overvektig. Det er mye værre at en hest er overvektig enn at den ikke får fri tilgang på grovfor syns jeg. Så hvis du som eier kjenner hesten din såpass godt at du vet at den vil ese ut ved fri tilgang på grovfor, så la heller være. Gi den heller så mange små måltider du kan om dagen. Hugg ned noen trær den kan gnage på i luftegården sånn at den har noe å gjøre på, og ha god samvittighet fordi du ikke belemrer hesten din med et vekt problem!!!
Gå til toppen av siden

Viljapiah

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  22:21:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseViljapiah  Svar med kopi av melding
Veldig enig me det siste innlegget her(husker ikke navnet..). Nøysomme hesteraser, som fjordinger og lyngshester, bør generelt sett kun få H3 eller H4 høy (dersom de ikke er avlsdyr eller unghester da, men selv da kan de nok klare seg på H3 høy, vil nå jeg tro). Så supplerer man med kraftfor og vitaminer etter behov.

Og selvfølgelig er det lurest å starte med fri tilgang fra høsten av, så de ikke blir vant med at maten forsvinner etterhvert og dermed kaster seg over maten og eter til de sprekker.
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  23:09:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding

fri tilgang på høy er jo egentlig de beste for hestene...da blir det mer naturlig for dem for da kan de spise når de vil og lite og ofte som er naturlig for de....og de fleste hester spiser jo ikke mer enn de trenger av høy....er jo kraftfor og sånn de blir feite av
mine hester får så mye høy de vil-vertfall om kvelden,gjerne sånn at det er litt igjen på mårningen for då vet eg at de har spist seg mett og får nok mat
ellers så er jo eg heldig som har hester som ikke spiser mer enn de trenger

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  10:40:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Fri tilgang på høy er kanskje mest normalt for hestene. Men jeg tror Løkken ville blitt forferdelig feit. Er det mat, da står han å spiser til det er tomt. Matvraket mitt<3
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.