hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Valg av linje på vgs.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Valg av linje på vgs.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  12:09:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg begynner altså på vidregående neste år, og aner ikke hva jeg vil. Søknadsfristen går ut i begynnelsen av mars, jeg syns det er ganske kort tid til... *grøss*

Så da til dere som har gått eller går på vgs nå;
- Hvilken linje valgte dere og hvorfor? Valgte dere pga skolen, fagene, lærerne? Hva gjorde at dere bestemte dere for akkurat det? Tivdes dere?

Og dere andre som skal søke i år. Hva vil dere gjøre?

Jeg vipper veldig for og imot på alt mulig, men sånn som jeg tenker nå så står jeg mellom;
- Tegning, form og farge med studiekompetanse
Dette blir jo alternativet til allmenn, den eneste av de jeg tror jeg kunne tenke meg som gir studiekompetanse sammen med noe 'morsomt'.
- Allmenn
Syns allmenn virker litt 'tørt', men samtidig så vet jeg at jeg kan klare det. Liker samfunnsfag, historie og geografi veldig godt, og det er ikke mange av linjene som tilbyr sanfunnsfag. Andre året på allmenn så tror jeg man kan velge noe som heter samfunnsfag og økonomi, som høres litt spennende ut. Dette er forøvrig det eneste som trekker meg mot allmenn...
- Resturant- og matfag
Hadde 6 i heimkunnskap i 9. klasse og syns det er gøy å lage mat. Har ikke lyst til å bli kokk, men hvis jeg skal velge etter det jeg har mest lyst til så tror jeg det hadde blitt matfag... Minuset er jo et år almenn påbygning...
- Helse og sosial
Liker å jobbe med barn, og andre året på helse og sosial kan man velge barn og ungdom. Minuset er jo her som over et år almenn påbygning...

Alstå ganske forskjellige emner...

Sitter litt fast nå. Trenger noen gode råd her...

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  12:36:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg gikk medier og kommunikasjon på VGS, det året det var nystartet. Jeg valgte det fordi jeg likte fagene det ville tilby, samtidig med at jeg slapp å ta et ekstra år for å få studiekompetanse. Medier og kommunikasjon har en veldig god balanse mellom praktisk arbeide og teori; akkurat slik jeg liker det.

Det skadet heller ikke at skolen er veldig bra. Savner det nesten ;-)
Gå til toppen av siden

ToneK

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  12:48:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg valgte tegning, form farge da jeg gikk på vidregående. Som Formosissima valgte jeg det på grunn av fagene og det at jeg kunne få generell studiekompetanse uten et ekstra år. Jeg og sytes at allmenfag virket "tørt" og kjedelig, og det var egentlig aldri et alternativ.
Skolen hadde jo også litt skyld i valget, da den skolen som hadde linja var litt mindre en de andre. Mindre klasser var jo heller ikke negativt. Vi var 15 stk ca mot min søsters klasse på almenfag med rundt 30.
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  13:09:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg gikk allmenn (realfag - fysikk, matte, kjemi), dette fordi jeg da fikk spesiell studiekompetanse, og kunne derfor velge akkurat den utdanningen jeg ville etter vgs (også har jeg alltid likt realfag da). Jeg trivdes utrolig godt på vgs, og skulle gjerne gått det om igjen hadde jeg fått gått i samme klasse, vi hadde et helt utrolig bra klassemiljø, så bra at rektor kom og spurte hvordan vi hadde fått det til;)
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  13:41:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg gikk helse- og sosialfag, forsøkte meg på allmenfag først, men det var ikke noe for meg..
Er veldig glad jeg valgte som jeg gjorde, jeg lærte mye om meg selv :)

Og allmen påbygning er jo ikke så ille, om man ikke er lærling først, blir det jo 3 år, samme som ved alle andre linjer som gir studiekompetanse.

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  16:28:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har begynt å tenke på dette jeg og. Men har fortsatt ett år igjen å bestemme meg på(heldigvis).. Men lykke til med valget av linje
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  16:44:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Takk

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  18:08:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Jeg må også velge hva jeg vil gjøre innen begynnelsen av mars..
For meg er allmenn uaktuelt.. Er skolelei allerede, og orker ikke 3 år med "akkurat det samme".

Har tenkt å søke på TAF (teknisk allmennfag).. Har du hørt noe om det?
Da må en gå fire år. De tre første årene jobber en to dager, går på skole tre. Det siste året jobber en tre dager, går på skole to. Det er forskjellige linjer en kan velge innen dette også, mekanisk, elektro, mekanisk eller marine. Til slutt sitter en igjen med en spesiell studiekompetanse og fagbrev..
Er ikke så god til å forklare, men prøvde hvertfall ;)

Ellers kan du jo kanskje ta en allmenn linje med hest som valgfag? Da får du hvertfall noen timer som avveksling fra de teoretiske fagene..?

Resturant- og matfag høres også gøy ut :)

Mvh. Inga Helene Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  21:55:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vet egentlig ikke så mye om TAF, men mekanisk eller elektro er ikke noe for meg tror jeg. Er liksom ikke typen ;-)

Hva går marine ut på?

Kan man velge allmenn med hest som valgfag? Aldri hørt om det jeg... Vet at man kan ha hest som valgfag på idrettsfag, men trodde ikke det var sånn på allmenn...

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  22:53:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg gjekk idrettsfag. Synest det var veldig greit å gå da eg var veldig skulelei. Fekk da komt litt ut av klasserommet og være i fysisk aktivitet. Da blei det litt "kortere" skuledag og lettere å konsentrere seg om skulefagene etterpå.

Eg hadde turn som idrett siste året (retta litt mot voltige) Fekk ikkje ha ridning/hest som idrett. Men var veldig kjekt å ha turn, var einaste som fordjupa meg i det så trente ein del åleine. Idrettsfaga hjalp meg til eit ganske bra karaktersnitt.

Kom meg derfor veldig greit igjennom vidaregåande med studiekompetanse.

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  14:44:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Fekk ikkje ha ridning/hest som idrett.

Hm, det var rart... Jeg har hørt at det går ann. Kanskje forskjellig fra sted til sted?

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  14:58:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kan ikke noe om dette jeg men.. Men hva er idrettsfag.. Har du "vanlige" skolefag sammen med idrett?
Kunne tenkt meg å gått riflelinja på Meråker..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  15:02:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
På skolen jeg gikk på (Vinstra VGS) hadde vi ridning i valgfag det året jeg gikk GK. Usikker på om de fortsatte, men her var det også mulig å velge egentrening i ridning, så fremt du la frem en plan og hadde egen hest.

Opplegget med riding & hestehold var iallfall supert. Vi ordnet det slik at vi hadde annen hver uke, siden det tok en tid å komme til senteret (de kom og hentet oss), og så hadde vi 4 timer. Disse 4 timene gikk enten med til undervisning (1/2 undervisning, 1/2 tur), turer, kjøretrening, lære å sette på løse sko osv. Supert opplegg :-D
Gå til toppen av siden

sPikE

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  15:17:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Går på Val vgs (landbruksskole), går andre året på hestelinja... Sjekk ut www.val.vgs.no for mer informasjon - men jeg trives supergodt med hest på timeplanen
* Life is a garden... Digg it!* L1a & Kjers10 Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  15:48:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kan man velge allmenn med hest som valgfag? Aldri hørt om det jeg... Vet at man kan ha hest som valgfag på idrettsfag, men trodde ikke det var sånn på allmenn...

http://stj.hfk.no/templates/Page.aspx?id=7525

Nå vet ikke jeg hvor du bor da, men dette er en skole utenfor Bergen.. Det er nok en del andre skoler som har samme opplegget ville jeg tro.. Det er en jordbruksskole, kanskje det er noe lignende i nærheten av deg?

Jeg har ikke fått tid til å lese gjennom dette, bare skumlese, kan være at jeg tar feil, men jeg tror du får studiekompetanse her samtidig som at du får noen timer med hest.

Kopi av melding:
Hva går marine ut på?

Det er noe med fiskeoppdrett eller noe sånt tror jeg.. Jeg trodde først det var med båt og sånt, og var veeldig interessert Men fiskeoppdrett derimot.. Ikke fullt så gøy

Mvh. Inga Helene Gå til toppen av siden

Kikki+Asterix

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  17:25:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKikki+Asterix  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKikki+Asterix  Svar med kopi av melding
Ja, jeg vet også om da en sånn jorbruksskole.. Denne ligger i Oslo så vidt jeg vet og da er det jo sånn at du kan bli agronom, gartner og noe annet også. http://natur.vgs.no/
Asterix<3 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.