hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Z- hestene
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hesteraser
 Z- hestene
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

ponnijente

» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  23:05:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har lenge syntes at Z-hestene har vært super skjønne og gode i konkuranser. Å nå har jeg da faktisk fått meg en selv...! det er helt sykt.. drømme hesten er han. er det flere som har z-hester eller liker de? skulle gjerne likt å vite litt mere om de...

Janne å Charles Z

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  14:30:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Z-hest? Wtf? Hva er det?
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  15:19:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Z-hest vil si en hest som kommer fra Zangersheide (stavefeil her??) Hestene er forøvrig varmblods ridehester, jeg er litt usikker på hvilken stambok de havner i.
Zangersheide er da et stort stutteri, anerkjent og avler massevis med fine hester (fortrinnsvis spranghester såvidt jeg vet)
Hoppen Ratina Z kommer feks derfra :) (en av Ludger Berbaums tidligere topphester)
Dette er også stedet hvor Unghest VM avholdes hvert år:)

For å finne ut mer om stedet og hestene osv. så kan man kikke på http://www.zangersheide.com

Forøvrig er da Z'en akkurat som at alle hestene avlet hos JJ-horses får JJ som prefiks (dette da feks JJ Roxette)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  16:34:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har en venninde som hadde en Z-hest. Men hun solgte den. Ok, nå var denne hesten rålekker, men dette med prefiks/postfiks og enkeltes oppstyr rundt å ha en slik hest har jeg ikke helt skjønt meg på. Hadde drømmehesten jeg lette etter tilfeldigvis hatt et populært prefiks/postfiks så hadde nok ikke det gjort at jeg hadde unngått hesten. Men jeg ville heller ikke febrilsk lett etter hester med populære prefiks/postfiks. Jeg synes mange av Blue Hors hestene er fine. Men det betyr så lite om den er født der eller et annet sted. Det er liksom overhode ikke et krav eller en drøm på min liste når det gjelder drømmehesten.
dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 12/11/2005 16:36:05 Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  18:07:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kansje jeg spør dumt nå men hva er prefiks/postfiks? Kunne forstå på innlegget at Z-Hester ikke er en hesterase men fra et bestemt stutteri som Blue Hors. Da burde dette innlegget kansje ligge under avl og oppdrett. Men Spoff kunne du fortelle litt om P/P hest? Gå til toppen av siden

NinjaChristin

United Kingdom

Skrevet - 12/11/2005 :  19:25:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideNinjaChristin  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNinjaChristin  Svar med kopi av melding
Prefiks er når bokstav/stutterinavn/sponsor kommer førs navnet på hesten, eksempel JJ Rocco fra JJ Horses. Postfiks er når dette kommer etter navnet på hesten, eksempel Ratina Z som da er Zangersheide's merke...

Zangersheide var vel opprinnelig under hanoveranske stamboken, men sånn jeg har forstått, så har de selvstendig stambok nå som fører spranglinjer.. Skal ikke garantere dette, for det er mye mulig jeg har feil

http://www.geocities.com/copernica_c
http://www.geocities.com/gatodelaninja

Redigert av - NinjaChristin den 12/11/2005 19:30:33 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  20:03:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
En venninne av meg har nå kjøpt seg en Z-hest, Dominique Z. Billedskjønn, ja, men ellers.... njæ.... Jeg liker den ikke, verken ridemessig eller oppførsel ellers....
Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  21:01:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, tror det er 2 på stallen våres. Å di er ikke akkurat små... STORE hester på ca 170+++ Lukas Z å casandra Z, mn kjempe fine hester å fine i sprang Gå til toppen av siden

Freaky Lady
» VIP

Skrevet - 12/11/2005 :  21:01:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, tror det er 2 på stallen våres. Å di er ikke akkurat små... STORE hester på ca 170+++ Lukas Z å casandra Z, mn kjempe fine hester å fine i sprang Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  21:40:49  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Z-hest vil si en hest som kommer fra Zangersheide (stavefeil her??) Hestene er forøvrig varmblods ridehester, jeg er litt usikker på hvilken stambok de havner i.
Zangersheide er da et stort stutteri, anerkjent og avler massevis med fine hester (fortrinnsvis spranghester såvidt jeg vet)
Hoppen Ratina Z kommer feks derfra :) (en av Ludger Berbaums tidligere topphester)
Dette er også stedet hvor Unghest VM avholdes hvert år:)

For å finne ut mer om stedet og hestene osv. så kan man kikke på http://www.zangersheide.com

Forøvrig er da Z'en akkurat som at alle hestene avlet hos JJ-horses får JJ som prefiks (dette da feks JJ Roxette)

Guro

Opprinnelig postet av Guro

Takk for informasjonen.

Trodde dette var en hesterase først. Z, lizzm. Eneste som skiller disse hestene fra resten er altså stutteriet de er født? DA skjønner jeg ikke hva som er så spesielt med dem.

Raving madness suits me fine

Redigert av - Ullsokken den 12/11/2005 21:41:34 Gå til toppen av siden

avur

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  23:36:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideavur  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Prefiks er når bokstav/stutterinavn/sponsor kommer førs navnet på hesten, eksempel JJ Rocco fra JJ Horses. Postfiks er når dette kommer etter navnet på hesten, eksempel Ratina Z som da er Zangersheide's merke...
Opprinnelig postet av NinjaChristin

Det heter vel strengt tatt suffiks ^^
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  01:27:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Det heter vel strengt tatt suffiks ^^

Opprinnelig postet av avur

Oppslag i ordboka tyder på det ja..

suffik's n3 (fra lat., av suffigere 'feste noe nedenfor el. bak') ledd, språkelement som henges etter en ordstamme, særlig om avledningsendelse '-dom', '-else', '-het', '-lig' er vanlige s-er i norsk

prefik's n3 (fra lat., av praefigere 'feste foran')
1 forstavelse, jf *affiks, *infiks, *suffiks / 'be-', 'for-', 'pre-' er p-er
2 del av kode e l som settes foran resten, jf utenlandsp-

Postfiks er visst ikke et norsk ord Det er bare jeg og min dataverden som slår til. Det er nemlig derifra jeg bruker pre. og postfiks. Men postfiks er det det som på norsk heter suffiks.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  12:15:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Dette har jeg også lurt på... Fint å få svar på dette med Z-hester!!
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ponnijente

» VIP

Skrevet - 27/11/2005 :  22:54:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
takker får all info.. får dæm som lure så ligg stutterie kor Z-hæstan kjæm i fra i Tyskland å e et av Tysklands bæste stutteri... dæm e kjent får å avle fram sinsykt bra hæsta... BÅDE innen sprang å dressur... Geir Gulliksen har hatt flere Z-hæsta å han har sagt i fler intervju at d e super hæsta.. viss nån følle m innen avel å sån så e en av stam hæstan el ka æ ska kall d i Z-slækta en vældi populær å bra hings Lady Killer...viss u følle m p spesielt sprang, sidn Tyskland e nå da en gang en sprang nasjon, så sjer du fler proffe sprang Z-hæsta.. æ villa finn fler som va p et litt laver nivå p en måte.. itj jikk så høyt å proft, bare kosa sæ m en eier som itj satsa så my..

va bare d æ villa fram t
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 28/11/2005 :  01:33:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Bokmål eller nynorsk så alle forstår kan være lurt... Ikke alle er trøndere som oss vet du, er ikke greit for andre å lese på dialekt..
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 28/11/2005 :  13:19:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
får dæm som lure så ligg stutterie kor Z-hæstan kjæm i fra i Tyskland å e et av Tysklands bæste stutteri... dæm e kjent får å avle fram sinsykt bra hæsta... BÅDE innen sprang å dressur...
Opprinnelig postet av ponnijente

Ikke skyt meg om jeg tar feil nå men jeg trodde det lå i Belgia jeg? Iallfall starter Judy-Ann Melchior for Belgia, og hun er da dattern til denne Melchior som startet opp Zangersheide.

Egentlig burde det være lett å finne ut av, men jeg skal egentlig lese til eksamen, og slett ikke sitte her, så om jeg roter meg inn på siden deres nå så kommer jeg meg aldri tilbake til bøkene :-( så derfor lover jeg å finne ut av det senere i kveld:-)

Forresten enig med Anniken B: vi har to skriftspråk i Norge (eller tre om man regner med samisk, men det forstår iallfall ikke jeg) så det er fint om folk holder seg sånn nogenlunde til disse iallfall.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.