hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - stallplass i oslo eller kristiansand
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 stallplass i oslo eller kristiansand
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 6

VictoriaTh

» VIP

Norway

Skrevet - 29/07/2006 :  22:33:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideVictoriaTh  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVictoriaTh  Svar med kopi av melding
Er på leting etter en billig stall i/i nærheten av Oslo. Med ridebane, og helst utegang.
Victoria & Vinnie - http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=13920
-
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 31/07/2006 :  12:51:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Epona Ryttersenter Kristiansand

Hentet fra hjemmesia til Epona:
Boksleie standard, hest kr 4 500 pr mnd
Boksleie standard, ponni kr 3 900 pr mnd
Døgnoppstalling kr 200 pr døgn
Dagoppstalling kr 150 pr dag
Oppsaldingsboks kr 50 pr 30 min
Lufting kr 600 pr mnd
Leie av skaptil utstyr kr 150 pr mnd
Møkking og lufting kr 150 pr helg
Ekstra møkking kr 650 pr mnd

Prisene er inkl. MVA Prisene gjelder f.o.m 1 januar 2006 og kan endres. Hesteeier får opplysning om prisendring med en måneds varsel. Stalleien kan reduseres ved at oppstallør deltar i helgeforinger. Ta kontakt med personalet for ytterligere informasjon.

Priser
Boksleie standard, hest og ponni:
Leien inkluderer stallboks, strø, 4 foringer pr dag, møkking én gang per dag alle hverdager.
Se ellers kontrakt.
Dagoppstalling:
Oppstalling på dagtid ved kurs eller stevner. Det ingår ikke for i denne leien.
Døgnoppstalling:
Leien inkluderer det samme som standar, men her er oppstallingen for mindre en en måned. Dette passer godt dersom man er på kurs eller trenger mer intensiv trening for en kortere periode.
Se ellers kontrakt
Oppsalingsboks:
Dette gjelder kursdeltakere eller ekvipager som vil leie ridetid på våre ridearealer, som trenger å stå innendørs for å få saldlet sin hest.
Lufting:
Hesten tas ut i paddock én gang per hverdag i opptil to timer pr gang.
Møkking og lufting helg:
Senterets personale møkker boksen samt tar hesten i paddock én gang
pr dag lørdag og søndag i opptil to timer
Ekstra møkking:
Alle boksene har en talle eller såle. Dersom det er hester som ikke kan stå på dette underlaget, må det bestilles "sålefri boks".

_

I tillegg kan jeg fortelle at skolehestene står ute fra 07.00 - 13.00 på hverdager. De dagene det ikke er rideskole ol går de ute fra 07.00 - 18.00. Ute får skolehestene fri tilgang på ensilage.

Privat hestene har ikke så store luftegårder, dessverre. Men de står stort sett ute 2-4 timer. Man kan selvfølgelig lufte hesten selv om kvelden hvis ønskelig. Og også lengre. Grunnen til at det står opptil 2 timer har med litt for få luftegårder (dessverre igjen) og alle må få komme ut. Nå som ikke det er så mye privathester der, er det lengre lufting. Dessuten tror jeg ikke at hestene synes det er så spennende å stå ute i "firkantene" i flere timer, da er det nok bedre med en lengre tur. Og vi har ganske gode tur muligheter, og de fleste hestene kommer faktisk mye ut på tur pga dette...

Ellers har Epona en rekke fasiliteter. Isolert ridehall som kan varmes opp, ansatte som er der til en hver tid, gode treings muligheter, travbanen og deres løypenett mm.

Mange som har hest på Epona kunne ikke hatt hest hvis det kke var for at de ansatte gjorde all av jobben. Dette fordi de selv har jobber som krever mye reising osv. Selv kunne jeg ikke ha hatt hest noe annet sted pga til tider lange sykehus opphold. Da er det utrolig godt å vite at hesten får det den trenger, uten at jeg må hente inn tjenester ol.

Og det koster å ha ansatte som skal gjøre dette. Senteret drives neppe på dugnad... Og da koster det penger.

For de som da har mulighet til det, er jo det helt kjempe. Går også ann å få egne avtaler hvor man har sin egen hest i rideskolen fra 1-4 dager i uka, hvor dette trekkes av prisen. Går hesten feks 3 dager i rideskolen koster det eieren 2000 i stall leie. Da får man jo også hesten trent de dagene man ikke selv kan ri hesten.

Synes det er litt trist at noen sier dette ikke er bra for hest eller rytter. Jeg respekterer nesten alles form for hestehold, spessielt hvis jeg ikke selv har vært der. Synes ofte det kan være lurt å besøke stallen, snakke med de som jobber der osv før man sier ting ikke er bra...

Ellers kan jeg fortelle at i de siste dagene hvor det har vært u utholdelig varmt ute, så har vi hatt en deilig kjølig hall å trene i. Det tror jeg både hester og ryttere setter pris på.

Lykke til med jakt på stallplass.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  13:12:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Synes det er trist at Epona gjennomfører lovbrudd, i stedet for å sette ned antall mulige privatoppstallører.

I følge velferd for hest skal en hest stå ute i fri bevegelse MINIMUM 2 timer pr. døgn, ikke MAKSIMUM som Epona ser ut til å bedrive når de har mange oppstallører. Dette er i tillegg til daglig mosjon, så om Epona har aldri så fint turterreng, så hjelper det ikke en døyt - for tur er regnet som daglig mosjon, og fri bevegelse er ikke inkludert rytter .. :-)

Så nei, jeg synes ikke dette er en bra form for hestehold. En hest er et dyr, ikke en maskin.
Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 31/07/2006 :  13:23:36  Vis profil  Svar med kopi av melding

§ 22. Mosjon

Alle hester skal sikres mulighet for daglig mosjon og uteliv i egnet luftegård eller på beite.

Hester som står oppstallet i boks, skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst 2 timer per dag. Hester som står oppbundet, skal i tillegg til eventuell daglig trening sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon i minst 2 timer per dag. Kravet om fri bevegelse gjelder ikke dersom helsemessige forhold hos hesten eller vær og føreforhold tilsier noe annet.

Dvs at det er hesteeiers annsvar at hesten kommer ut 2 timer hver dag. Ikke ridesenteret.
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  13:38:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men om ridesenteret kun tilbyr hesteeiere å ha hestene ute i -opptil- 2 timer.. Hvordan vil du løse det da? Skal de på trass slippe ut hestene på en ridebane da, eller? Ridesenteret har vel krav på å tilrettelegge det, og jeg kan ikke se at Epona gjør dette?

Og ettersom jeg har skjønt så kan man betale ekstra for at personale skal "lufte" hesten - ta inn og ut hesten - så da vil jeg nå si det er ridesenterets ansvar?

Redigert av - Silje-og-Tindra den 31/07/2006 13:39:22 Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 31/07/2006 :  14:07:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
skrevet i mitt tidligere innlegg:
Men de står stort sett ute 2-4 timer. Man kan selvfølgelig lufte hesten selv om kvelden hvis ønskelig. Og også lengre

Men uansett så jobber jeg der, har hest der og vet sannsynligvis derfor best hvordan ting fungerer på denne stallen? Er ikke no problem i det hele tatt å bare ta en telefon å si at man ikke kommer den dagen, og om de da kan lufte hesten litt lengre. Er som sagt folk der hele dagen fra 07.00 til 21.00

Skjønner ikke helt hvorfor Fomosissima henger seg opp i dette???
Gå til toppen av siden

bittelit1

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  14:18:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror vel egentlig at loven er litt teit, for i følge loven (eu-direktiv?) KAN man faktisk drive lovlig ved at skolehesterog privathester som står på boks og får to timer mosjon hver dag IKKE trenger å ut i luftegård i det heletatt!!! Det er teit det! Men på den annen side hvilken Rideskole eller stall i Norge driver på sånn da? ingen jeg vet om iallefall. Jeg tror hester i Norge har det utrolig godt!
Christin og Riko Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 31/07/2006 :  20:14:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg (Silje-og-Tindra forresten, alternativt FoRmosissima) henger meg opp i dette for for meg så henger ikke "opptil 2 timer daglig" sammen med godt hestehold - det kommer faktisk ikke i nærheten av hva jeg vil karakterisere som godt hestehold - og jeg forventer å holde hest på en bra måte på et sted som tar seg så godt betalt som Epona.

bittelit1: Hvordan får du til det? Det er jo totalt motsatt av hva loven sier. Loven sier at hesten må ha minimum 2 timer fri bevegelse hver dag, og det kommer utenfor daglig mosjon. Fri bevegelse er bevegelse uten rytter, i passende innhegning - men minimum 10 x 30 m. Ridehus er ikke egnet sted, med mindre værforhold tilsier annet.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/07/2006 :  23:17:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Herremann.....

Epona er jo rått jo... hvem har foresten råd til å bruke minst 5000,- i mnd for å holde hest? Regner dette da skoing og veterinær osv. kommer utenom boksleien på 4.500 kr.

Å stå ute bare 2 timer til dagen er helt sykt etter min mening. Ikke tale om hesten min bare skulle stått ute 2 timer. Da må den stå inne i boksen 22 timer i døgnet. Hjelp. Min står til sammenligning ute 12-14 timer hver dag, året rundt.

Flott senter og faciliteter får ikke hjelpe, dette er og blir rått... (og langt ifra sunt, verken for lommeboka eller hesten..)

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

ked

Skrevet - 31/07/2006 :  23:43:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
§ 22. Mosjon

Alle hester skal sikres mulighet for daglig mosjon og uteliv i egnet luftegård eller på beite.

Hester som står oppstallet i boks, skal ha daglig trening eller sikres mulighet for fri bevegelse i minst 2 timer per dag. Hester som står oppbundet, skal i tillegg til eventuell daglig trening sikres mulighet for fri bevegelse og mosjon i minst 2 timer per dag. Kravet om fri bevegelse gjelder ikke dersom helsemessige forhold hos hesten eller vær og føreforhold tilsier noe annet.

Dette er lovteksten fra lovdata ettelleranna. Les den grundig og du vil se det står; skal ha daglig trening ELLER sikres mulighet for fri bevegelse...

Derfor er det meget mulig det som bitelit1 skriver. De fleste skolehestene går 2 timer til dagen. Heldigvis står "våre" skolehester ute masse. minimum 6 timer faktisk.

At det er dyrt vet jeg ikke om jeg skal si noe på. Noen har råd til å holde hest på sånn måte andre ikke... Noen har faktisk ikke mulighet til å holde hest på annen måte. Ikke så unaturlig pris på større ridesenter med fasiliteter og trenere knyttet til stedet... Man får hva man betaler for. Tror ikke min hest lider no nød der han står, får grovfor 4 ganger til dagen, er ute 4-6 timer til dagen sammen med en annen unghest + mosjon. Er kjempe fornøyd når jeg kommer, og ser godt ut. Jeg har tidligere hatt hest flere steder bl.a. på landbruksskolen i søgne i den gamle stallen. Og jeg kan ikke si jeg savner det. Men så er jo Epona også tiltenkt voksne mennesker som ofte også har andre ting å drive med enn bare hest...
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  00:45:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Herremann.....

Epona er jo rått jo... hvem har foresten råd til å bruke minst 5000,- i mnd for å holde hest? Regner dette da skoing og veterinær osv. kommer utenom boksleien på 4.500 kr.

Å stå ute bare 2 timer til dagen er helt sykt etter min mening. Ikke tale om hesten min bare skulle stått ute 2 timer. Da må den stå inne i boksen 22 timer i døgnet. Hjelp. Min står til sammenligning ute 12-14 timer hver dag, året rundt.

Flott senter og faciliteter får ikke hjelpe, dette er og blir rått... (og langt ifra sunt, verken for lommeboka eller hesten..)

Opprinnelig postet av Tone_

enig

2 timer..tja det er lite det.. daglig trening, pleier ikke en dressurtrening for å ta et eksempel vare rundt en time? Eller rir dere i timevis på banen?
La oss si 3 timers bevegelse for hesten totalt da?? Det er leeenge på boks..

For en hest som står på 3x3m tilvarer det for et menneske å være låst på 1x1m. Prøv det dere i 21 timer hver dag i årevis.. Kanskje noen hadde begynt å luftsluke og??

(bare for å sette det litt på spissen, er ikke imot boks)
Gå til toppen av siden

Vindur+Zehra

» VIP

Norway

Skrevet - 01/08/2006 :  01:32:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseVindur+Zehra  Svar med kopi av melding
2 timer ute pr.dag?Det er det sykeste jeg har hørt på lenge!Fysj!:(
Vindur4-ever
Gå til toppen av siden

RIP ROMEO

Skrevet - 02/08/2006 :  15:56:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må si meg enig med det folk nevner om Epona her. Det er tydelig at det er menneskets bekvemmeligheter som står i sentrum her, ikke hestens. 2 timer ute er helt vanvittig, til sammenligning så står min ute gjennomsnittlig 12 timer på vinteren og ute døgnet rundt så langt det er mulig resten, på gigantiske beiter, eller i paddock for de som ønsker det. Sammen med andre hestekompiser selvfølgelig, hestene på stallen er delt i to flokker så hestene kan "omplasseres" til den flokken de passer best inn i. Vi har aldri hatt skader tross min lille hingst på 2 år som er veldig leken av seg. Gå til toppen av siden

bittelit1

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  19:09:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bare sånn i tilfelle at noen her tror at alle hester på Epona kun får gå ute 2 timer, så er det altså feil.Som sagt maange ganger tidligere i denne debatten, så står alle hestene på Epona ute mye lenger enn to timer. Så nå vet alle det.

Her på vår lille stall på låven kommer regningene til de som står her på ca 1500kr/mnd, det er med utslipp, fôring morgen og kveld og alt grôvfor. Kr.fôr kjøper de selv. Hestene går ute fra 3-10 timer alt etter vær og føreforhold.

Og det er forresten ikke bare i ridehest miljøet at enkelte bruker 5-10 tusen i mnd på hest, det finnes jo også travfolk som bruker hinsides mye penger på hest:) Ikke at det betyr at jeg forstår hvordan de tar seg råd til det, men det får bli opp til hver og en å prioritere sin tid/penger uten at jeg skal blande meg opp i det. Men jeg hadde aldri tatt meg råd til det for å si det sånn. Dessuten, jo lenger mot Oslo/andre storbyer du kommer, jo mer må man betale, fordi kostnadene ved å holde stall osv stiger. Stalleien stiger paralellt med kostnader til drift, og fasiliteter. Som man kan lese av flere svar ovenfor her, så er stalleie på 5000kr/mnd ikke noe uvanlig der det er fasiliteter og bynært. Det er nå engang sånn at Norge er et høykost land hvor varer/tjenester og dertil lønninger er høye.

Christin og Riko Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 02/08/2006 :  19:13:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
For å sitere keds VIP:
"Jentene i stallen tar virkelig vare på hestene; luftegård 2-3 timer daglig og foring 4 ganger om dagen."
Gå til toppen av siden
Side: av 6 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.