hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Skattelister!!??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Skattelister!!??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Lopke

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  10:57:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg som er tilflytter til Norge reagerer litt på at i Norge er det normalt å legge ut skattelister over folks privatøkonomi.. Jeg synes det er helt rart altså.. Vi har Brønnøysundregisteret for å sjekke bedrifter om det skulle være nødvendig men privatpersoner?? Alle blir jo kredittvurdert ved kjøp uansett..
At folk kan sitte å søke på hva den og den tjener.. Mener dette burde være en privatsak og ofte er opphav til misundelse og sladder. Vi har jo reformer og regler på arbeidsplasser så de fleste får nok den lønna de har fortjent. Hva er da vitsen i å snoke i andres verdier og innkomst da?? Fatter ikke dette jeg..
I Norge er misundelse og nysgerrighet en større drift en sex..
Og hva får naboen ellers ut av å vite hva ens innkomst er?
Om det er for å få vekk svart arbeide synes jeg hele greia er på barnehagenivå.. Gå og sladre til myndighetene?
Jeg forstår bare ikke hele greia. Noen som deler min mening eller har en forklaring på dette?
Dansken...

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  11:05:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er helt enig med deg!

* oppgitt over potet- jantelandet Norge*

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  11:18:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Hvem trenger egentlig å vite hva naboen tjener? har ikke behov for det jeg i alllefall..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  11:41:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk.. fikk litt luft nå.. Grr.. Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  12:47:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Og søte lille meg mener det er opp til hver enkelt. Vil ikke du vite hva naboen tjener så behøver du vel ikke sjekke??
Hva andre folk gjør er vel deres sak? Om dette også blir diskutert (altså hva folk tjener) foreslår jeg at du neste gang sier: "Dette interesserer meg ikke, så det er fint om dere lar være å diskutere dette med meg, evt når jeg er rett ved".
Forøvrig ligger vel skattelistene ute nå bare noen få uker etter at de er klare. Slik at man ikke kan være en "kikker" fullt så lenge.

Jeg er enig i at det er dumt hvis det skal være en "oi, så mye tjener naboen, det er feigt det", men samtidig skjønner jeg ikke helt hva som er så farlig med å fortelle hva man tjener heller. Sånn foruten leger (som har fastlegeordningen å få penger fra) har vel de felste en viss oversikt over hva folk med forskjellige yreker tjener likevel?? Eller??

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/11/2005 :  12:58:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Som Guro sier så vet man jo sånn ca hvilket lønnssjikte andre ligger i, ut i fra hviket yrke man har. De som kommer utenfor dette er selvstendig næringsdrivende og eiere av firma. For dem kan det nok være ikke bare kjedelig at andre ser på tallene, men også svært misvisende... Pappa har det sånn, og tallene som står i skattelistene er aldri reelle i forhold til den egentlige inntekta, pga utbytte, penger han setter tilbake i firma osv... Skattelister er teit, og for min del også helt uvesentlig..
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  12:58:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Klippet:

Janteloven

1. Du skal ikke tro du er noe.
2. Du skal ikke tro du er like meget som oss.
3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.
4. Du skal ikke innbille deg at du er bedre enn oss.
5. Du skal ikke tro du vet mer enn oss.
6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.
7. Du skal ikke tro du duger til noe.
8. Du skal ikke le av oss.
9. Du skal ikke tro noen bryr seg om deg.
10. Du skal ikke tro du kan lære oss noe.

Axel Sandemose 1933

Den norske stats oppskrift anno 1933 på hvordan være norsk?

Og for få gjennomført denne oppskriften må man jo ha innsyn ikke sant?

Kopi av melding:
Vil ikke du vite hva naboen tjener så behøver du vel ikke sjekke??

Nei, personlig gir jeg f... i hva naboen tjener, men jeg føler vel også at det er min rett at ikke naboen skal kunne vite hva jeg tjener, men har man noe valg? Ehh...nei..

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  14:58:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Renegate: Jeg skjønner ikke helt hva janteloven og skattelister har med hverandre å gjøre?? Det er mulig jeg er dum nå altså...
Jeg stiller ikke spm for å være vanskelig, men fordi jeg ikke skjønner hva du mener..

Ellers er jeg enig i at janteloven er en dårlig oppfinnelse, og at det er lett å bli styrt av den. Men hva har det med innsyn i skattelister å gjøre?
Forklar gjerne, så kan det for den del hende at jeg er enig med deg..

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/11/2005 :  14:59:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg synes skattelista er kjekk når man skal finne ut når noen har bursdag, eller når de er født

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  15:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg blir for "dyp" for enkelte når jeg trekker inn janteloven ifht. skattelisten

Litt vanskelig å skjønne hvordan et såkalt fritt land som Norge har så mange forskjellige apparater for å "kontrollere" det norske folk bl. a denne berømte skattelisten.
Mitt poeng her var å påpeke det faktum at for å vedlikeholde det norske folk sin trang til å tenke i jantelovform må man ha tilgang til info om andre mennesker i dette samfunn. "Folket" ønsker ikke å sitte å glede seg over at naboen hadde en god inntekt, de det ønsker er å kunne si: "Åja, javelja da skjønner jeg hvordan h*n hadde råd til den nye bilen"....eller: "Åja stakkars har det ikke greit nei", for deretter å kunne koste på seg et "medlidende" nikk neste gang de møtes.

Ta bare et eksempel: hvilke ukeblader eller aviser er det som slår stort opp om folks inntekt? Jo i hovedsak de store "sladreblekkene", ergo mat for den store altetende jantemunnen....

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  20:12:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Guro: Nei skatte listene interesserer meg lite, det var heller ikke det som var poenget med dette innlegget. Det er at jeg mener at folks privatøkonomi bør være privat. Jeg kan jo bare drite i om folk snoker, men jeg forstår bare ikke at det er mulig.. Når jeg forteller hjemme i Danmark om at folks inntekt blir lagt ut på nettet ryster jo folk på hodet. Jeg og..
Og som jeg skrev: de fleste får nok den lønna som andre har i tilsvarende stillinger, så ja?? hvorfor skal disse listene så legges ut?
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  20:45:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Har aldri brukt muligheten skattelistene gir for det har jeg ingen interesse av. Det som hadde irritert med, dersom jeg hadde vært med på listene, er at hvem som helst kan se hvordan min økonomi hadde vært. På en bitteliten plass er ikke det alltid så morro.

- På bygda vet ofte naboen hva du har gjort før du selv gjør.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  22:09:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Folk får ikke vite hva du egentlig tjener/betaler i skatt likevel (som et eksempel er jeg oppført med ca en tredel av min reelle inntekt i fjor, det samme gjelder skatten), så personlig driter jeg i om folk søker på meg og min inntekt. Det gjør meg ingen ting om de vil vite hva jeg tjener. Jeg har det fint som jeg har det, og ikke har jeg dårlig samvittighet for at jeg skulle "gitt mer til de fattige". Så lenge man ikke har noe å skjule, syns jeg ikke man skal bekymre seg for om folk ser hva man tjener...

Men det kunne kanskje vært en mulighet for å reservere seg mot å bli lagt ut på internett? Så kunne de som syntes der var ubehagelig slippe, og de som ikke bryr seg, hadde ikke trengt å gjøre noe mer med det.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.