hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gir du hesten din
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva gir du hesten din
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Eikdokka

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  23:38:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hvor mange kilo er ett flak da?
Hvis jeg tar ett flak av våre høyballer, og alle de andre høyballene jeg har ordnet høy med er ett flak ca. 1-1,5 kg. Er ikke det litt merkelig fordeling av grovfòret? 1,5 kg til frokost og 3-4,5 kg høy om kvelden?

Hester skal helst ikke gå uten mat i mer enn 8 timer over lengre perioder, noe som vil være umulig å unngå hvis man fòrer kun 2 ganger om dagen.

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 19/11/2005 :  23:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvor mange kilo er ett flak da?
Hvis jeg tar ett flak av våre høyballer, og alle de andre høyballene jeg har ordnet høy med er ett flak ca. 1-1,5 kg. Er ikke det litt merkelig fordeling av grovfòret? 1,5 kg til frokost og 3-4,5 kg høy om kvelden?

Hester skal helst ikke gå uten mat i mer enn 8 timer over lengre perioder, noe som vil være umulig å unngå hvis man fòrer kun 2 ganger om dagen.

Opprinnelig postet av Eikdokka

Hos meg varierer det, men det pleier ligge på 1 kg pr. flak

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  13:45:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ei kaldblodshoppe på 15 år som blir brukt ca 5-6 dager i uka, med ca en til to litt harde turer i uka.

Det hun får nå for tida(fôrer mer kraftfôr når det blir kaldere ute, ser ann hvordan hold hun er i og hvor sprek hun er)

Morgen: Litt usikker på mengde høy/rundball(er gårdseieren som fôrer), men får frokost ca 0730 og står og spiser til 1000-1100 tida. Hvis det er fint vær får de med seg frokosten ut.

Middag: ca 1.5 kg tørt høy eller så får de fire hestene som står der nå en trillebår med rundball på deling.

Kveld: 1/2 fiskebolleboks champion komplett, 75 ml multitilskudd(FK) og en liten neve salt.
Ca en trillebår rundballe(ikke helt full) eller 4-5 flak føy, noe som tilsvarer ca 5,0-6.0 kg
Gir såpass mue da hun spiser det opp, men fortsatt holder seg i normalt hold.

Litt off topic. Men fikk høre igjennom ei venninne at det var en mann(god greie på hest) som mente jeg mishandlet hesten min fordi hun bare fikk en fiskebolleboks kraftfôr(og vit,salt) to ganger om dagen. Han mente det var ALT for lite. Men han hadde da kun sett hesten min på beite så hvordan kunne han uttale seg sånn?? Hesten min var da alt for sprek nesten så måtte gå ned til en boks per dag for å få henne roligere. Men hun var da blank og fin i pelsen og passe rund. De fikk jo så å si fri tilgang på høy(kanskje 5 timer uten mat tilsammen, ikke mer væfall. Ofte var det igjen mat når det var fôring også.)
Måtte bare få det ut for det har nå liggi i mitt bakhode og irritert meg i snart et 1/2 år! At noen kan blande seg oppi sånne ting uten å vite hvordan hesten er!

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  16:47:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Det er ikke alle hester som trenger kraftfòr hele tiden.. (da snakker jeg om kraftfòr, ikke vitaminer)

Begge fjordingene jeg har får nesten ikke kraftfòr nå, og de trenger det heller ikke. Men de får selvfølgelig vitaminer og salt hver dag.

Therese
Gå til toppen av siden

kine marie nordahl
» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  14:10:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en kaldblods vallak og islandshest.

Begge får en del kraftfor morgen, middag og kveld.
Det viktigste er ikke å gi dem mye og slik. Det er veldig viktig uansett hva dere gir den at de blir trent vist de får kraftfor.

Vitamin er en viktig kombinasjon med kraftfor
hestene mine får rundball.
10 kg får kaldblodshesten min og islandshesten får rundt 8/9.

Til alle som gir hester havre.. Gi aldri havre vist du ikke bruker hesten nesten vær dag.

Har gått hestelinje og det mener jeg.
Har jobbet en del på masse forskjellige staller.

Hest er det verdens beste dyr. Til alle ta vare på hestene deres
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  18:12:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
(...) Det viktigste er ikke å gi dem mye og slik. Det er veldig viktig uansett hva dere gir den at de blir trent vist de får kraftfor.(...)

Opprinnelig postet av kine marie nordahl

Hva med de hestene som ikke klarer å holde seg i energibalanse uten kraftfòr da?

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

malboro

» VIP

Norway

Skrevet - 24/11/2005 :  21:53:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemalboro  Svar med kopi av melding
hellu hesten min er 4 år, å jeg holder på å ri ham inn..

morgen: 1/2 liter champion komplett, hvitløks pulver, litt salt, soja olje. 3 kilo silo.

middag: 1 kilo silo

kveld: 1/2 liter champion komplett, 1 liter champion kli, hvitløks pulver, litt salt, soja olje. 3 kilo silo

jeg er litt usikker på hvor mye han veier nå, men han ligger på rundt 400-500 kilo
Gå til toppen av siden

Kathrine&Utopi<3

Skrevet - 25/11/2005 :  13:39:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Ponnien min er 11 år,er ikke sikker på vekt men rundt 350kg tipper jeg.Blir ridd dressur 5-6 dager i uka og får:

4kg høy
1 1/2 l havre
2 1/2 l champion
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  22:04:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hoppa mi er 3,5 år, drektig, i fint hold (380 kg) og i lett bruk.

Ho får pr dag:

7 kg høy
2,5 liter Norgesfôr Oppdrett
1 liter Norgesfor Müsli.
Biotin
Havsalt

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

.:Xena:.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/12/2005 :  20:25:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse.:Xena:.  Svar med kopi av melding
Har en blanding på 1 1/2år (kaldblods/dansk pinto). blir ca 160 i mnh og veier rett rundt 300kg.
Hun blir brukt ca annen hverdag med tømmekjøring og lett kjøring med sulky.

Hun får:

Morgen:

3kg H1 høyensilage
1l champion oppdrett
+ gulerøtter

Middag:

6 hester får 1 trillebåre med gress på deling ca 12kg hver

Når hun kommer inn får hun 3kg gress og gulerøtter

Kvelds:

5kg gress
1l champion oppdrett
+ gulerøtter

Vurderer å gå ned i gressmengden da hun begynner å bli rund.

Hestefolk er de rikeste fattigfolk som finnes.... Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 01/12/2005 :  23:52:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Varmblods på 11 år.Veier ca 550kg vil jeg tro,en smule rund mage.
Får halv liter komplett til frokost,og halv liter gull.Fikk mer komplett før men har trappa ned pga hun er for rund.Saltsten inne.

Fri tilgang på vakumpakket høy,nesten tørrhøy i rundballer.Skulle ha begrenset det noe men lar seg ikke gjøre.

Kvelds: grøt av sammalt hvete grov,med tilskudd,hvitløkspulver og gulrøtter,tørka brød eller epler. Par never gull for å lage den mer fyldigere. 2 kg høy.
Står ute fra 8-22/23 tiden.

Hun brukes mest til turridning og trenger egentlig ikke særlig mer kraftfor,blir både tykk og heitere av mer komplett.Ries ikke så hardt,kanskje en gang i uka vi jobber hardt,men det er pga gammel skade.
Gå til toppen av siden

Martine:o)

Skrevet - 04/12/2005 :  20:28:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Holsteiner vallak 7år.
Morgen
2l (en øse) Energi
2kg Høy

Lunsj
2kg

Middag
2l Energi
2kg høy

Kvelds
2kg høy
2-3l Energi (ca)
Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 05/12/2005 :  15:38:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Martine: hva bruker du hesten til?Synes 6-7 liter energi var mye jeg da Gå til toppen av siden

LuckyLaser

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  18:48:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLuckyLaser  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLuckyLaser  Svar med kopi av melding
Heisann!
Hesten min er en Varmblods Traver vallak på 13 år. Han blir brukt som tur hest stortsett hver dag (altså løpe turhest osv, ikke skritte tur hest ), eller 6 dager i uken med en fri dag. Hopper en dag i uken.

Han får dette nå (har økt litt pga begynt å bli tynn ):

Frokost:
2-3 kg silo
1 1\2 havre
1\2 sport/pellets/toppform (akkurat hva det er er jeg usikker på)
Soya olje
Salt
Hvitløk
Kakao pulver, uten sukker seff (styrker imunforsvaret, og sikrer at han ikke får mye sur stråle, da han er barfot hest)

Middag:
2 kg silo
1\2 sport/pellets/toppform
Soya olje

Kvelds:
Samme som frokosten, litt ekstra silo bare.

Mvh: Meg og Laser

A-L Gå til toppen av siden

Wendy-J

» VIP

Norway

Skrevet - 07/12/2005 :  00:06:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWendy-J  Svar med kopi av melding
Jeg har ei drektig fjordinghoppe som er på slanking. Hun blir brukt enten rundt 1time på banen eller 2 timer på tur. Hun blir ridd 5-6 dager i uken, der 2-4 av disse er anske hard trening. På banen er det som regel dressur eller tømmekjøring, har bare hoppa med henne 1 ang den siste mnd.

Morgen:
3kg høy av god kvalitet
5dl natur musli
litt brød
3spiseskjeier salt
mineralbladning

Middag:
1kg høy
5dl betfor viss vi har trena hardt (5dl når det er tørt_)

Kveld:
4kg høy
5dl kli
5dl natur musli
urtetilskudd
3spiseskeie salt
mineralblanding.

Skal snart gå over til Classic mix og mais.
Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.66 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.