hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gir du hesten din
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hva gir du hesten din
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Lucinda:

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  09:55:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Mine hester får for øyeblikket dette:

Bort i mot fri tilgang på rundballefor (må begrense noko til eldste hoppa ellers blir ho for tjukk)
1-2 kg høy kvar pr dag.

Morgon hoppe 5 år: 300g havre
Morgon åringshoppe: 400g champion oppdrett

Kveld hoppe 5 år: 300g havre, 400g champion energi, multitilskudd og 1 dl havsalt
Kveld hoppe 1 år: 400g champion energi, multitillskudd og litt havsalt

Hoppe på 5 år er i trening stort sett kvar dag, ellers blir kraftforet omtrent tatt vekk. Ca middels trening. Unghesten på 1 år er i veldig lett trening. Dei har ellers fri tilgang på saltslikkstein.

Rundballeforet er svært tørt. Har ikkje fått analyse på det enda, men det er tydeleg att det er bra for hestane er blitt litt tjukke. Måtte begrense til hoppa på 5 år for ho blei for feit.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  19:29:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Enten hver dag eller aldri bør være reglen.
Opprinnelig postet av Ullsokken

Hva med perioder med annet tilskudd da ? f.eks fersk hvitløk i to uker ..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Slik du skriver det så gir du det hver dag i to uker. Det er greit, hva er vitsen med å gi et tilskudd i kun to uker? Eneste man da må passe på er at man ikke plutselig gir mye av noe eller plutselig slutter med noe.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/11/2005 :  20:01:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Slik du skriver det så gir du det hver dag i to uker. Det er greit, hva er vitsen med å gi et tilskudd i kun to uker? Eneste man da må passe på er at man ikke plutselig gir mye av noe eller plutselig slutter med noe.

Nei, det var bare no som slo meg inn i tankene .. Feks. at en gir hesten hvitløk i noen uker før ei utstilling, for at hvitløk gir blankere pels. Nei, jeg veit egentlig ikke!

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/11/2005 :  21:30:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Nei, det var bare no som slo meg inn i tankene .. Feks. at en gir hesten hvitløk i noen uker før ei utstilling, for at hvitløk gir blankere pels. Nei, jeg veit egentlig ikke!

Kan pelsen bli blankere på to uker..? Bør man ikke da heller begynne før et pelsskifte? Ser for meg at for å ha innvirkning på pelsen må man begynne før ny pels vokser ut..

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 13/11/2005 :  21:39:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Kan pelsen bli blankere på to uker..? Bør man ikke da heller begynne før et pelsskifte? Ser for meg at for å ha innvirkning på pelsen må man begynne før ny pels vokser ut..

Opprinnelig postet av Anniken B.

Nei, jeg vet ikke .. Det var bare et eksempel jeg tok ifra løse lufta ..

Gå til toppen av siden

Lyngen

Skrevet - 14/11/2005 :  10:05:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lyngen får 1 1/2 liter champion energi, 0,25 (tørt) betfor, vitaminer, masse frukt, fri tilgang på rundball om dagen og 2 kg høy til kvelden (han spiser ikke opp hvis han får tre). Regner med at han får i seg 7-9 kg høy om dagen.
Han er kaldblods med mye egen energi, 16 år, går "dressur" to til tre timer i uka, resten tur(alt fra 1 til 5 timer, med klatring, løping og jobbing).
Hvis han står noen dager (hvis jeg er borte eller syk) får han kun halv mengde kraftfor.
Gå til toppen av siden

silje-hero-embla

» VIP

Skrevet - 15/11/2005 :  20:31:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
hero er en 20 år gammel lyngshest, veier vel 350-400 kilo, for tiden ikke i bruk og ikke akkurat undervektig

men han får: ca 7 kg høy daglig
3 dl ch energi
1 neve havre
hvitløkspulver
kalk
vitaminer

dette er det han går på per i dag. holder på å prøve å bytte ut mesteparten av foret, da han ikke trenger havre og energi-for, selv ikke i trening. kommer etterhvert til å gå på speedy beet, equilibra, vitaminer, salt, hvitløk, kalk(?) og godt tørrhøy
Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  10:24:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hm, mi hoppe blir brukt veldi lett for tiden sia ho venter føll og ho får daglig:
6 kg høy, noen pellets med energi og multitilskudd...

også lurer æ på noe ganske enkelt som hva er vitsen me å gi all mulig tilskuddsfôr? også så mye kraftfôr i forhold til høy..

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/11/2005 :  11:39:07  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ponnis hjemme får ganske mye kraftfôr fordi han er gammel og trenger mye mat for å ikke bli tynn, eller, mye og mye, han får ca 2-3 liter. Han har i tillegg også fri tilgang på høy da.. Jeg har alltid fôra med fri tilgang på høy, også regulert kraftfôret etter hvordan hold hesten er i og hvor mye den brukes.
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 16/11/2005 :  11:51:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

også lurer æ på noe ganske enkelt som hva er vitsen me å gi all mulig tilskuddsfôr? også så mye kraftfôr i forhold til høy..

Opprinnelig postet av nala

Det kan jo hende noen trenger tilskuddsfôr av forskjellige grunner. Fôrhjesten min får soyaolje og tran for å holde pelsen blank og fin.

Mange hester må ha mye kraftfôr for å få nok energi til den daglige harde treninga.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

nala

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  14:30:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda, det forstår æ, men mange hester går max middels. det er trav og gallophester som går i hard trening...

dessuten er det ikke bra for fordøyelsen til hesten å få mer kraftfôr eller andre ting enn høy. det skal minst være 50-50.

feil fôring er faktisk grunnen til at de fleste hestene har magesår...

og som et lite tips, kan det være lurt å regne ut forplan til hesten.. siden det r ganske individuelt...

det enkle er ofte det beste;) Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  00:25:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
hesten jeg steller er en ganske feit fjording.
vet egentlig ikke hvor mye han blir brukt men jeg steller han 3 dager i uka.
rir han somregel 1time 3ganger i uken når jeg steller han.
hun som eier han rir hn nesten hver dag.
han blir brukt til skritt,trav,galopp(hver gang) og en gang i uken sprang,.

Morgen:
4dl kraftfor, 1 flak med høy.

Kveld: 4dl kraftfor,2-3 flak med høy(varierer) og en halv måleskje med vitamin pulver :)

Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  14:42:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hva er et flak høy?
Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 19/11/2005 :  17:03:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva er et flak høy?

Pakket høy tror jeg. De blir jo delt opp i flak når du spretter dem.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Julie Anne

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  22:51:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideJulie Anne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseJulie Anne  Svar med kopi av melding
rett det Mathilde
Elsker deg, Felex ! (L) <33 Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.