hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Oversvømte paddocer, hester inne.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utegang/beite
 Oversvømte paddocer, hester inne.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  22:14:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Pga. mye regn har paddocene våre blitt svømmebasseng. Vi har slutta å slippe ut hestene, for hvis de står der ute kommer de til å stå i iskaldt vann til langt over høvene, og det er jo virkelig ikke bra for dem.
Men så står de inne da. Og jeg merker spesielt på Cisco at han ikke er helt tilfreds med det. Prøver å ha han så mye ute på utebanen som mulig, men når det er flere hester som trenger å være ute blir det ikke alltid like lenge av gangen. I tillegg så blir han jo ridd/aktivisert i +/- en time hver dag.

Vi har tilgang til et beite på 1100 mål, men det har også sine ulemper med å ha han der. For det første er det et stykke å gå dit. For det andre er det 1100 mål, og det har ikke bare vært en gang jeg har gått i 45 minutter for å finne hester der. Og når jeg jobber til fem og skal ut for å lete etter mørk hest på det beitet da, tror jeg at jeg vil ha større problemer. For det tredje er det ingen andre som er interesserte i å ha hestene sine der ute (uten at jeg helt klarer å forstå det, folk på stallen er litt for redde for beina til hestene sine etter min mening). Det vil si at han isåfall måtte stått aleine.

Så jeg sitter med litt dårlig samvittighet fordi han ikke får vært så mye ute, samtidig som jeg veit at det ikke er bra for han å stå ute i de paddocene som er tilgjengelige nå.

Var vel mest et litt fortvilende innlegg dette her, men noen som har gode tips til hva jeg kan finne på så han ikke går på veggen? Eller andre som er i samme situasjon? *hjertesukk*

Redigert av - Ragnhild E den 03/11/2005 10:14:39

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  22:22:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Jeg har vel ikke akkurat så mange tips til hva du kan gjøre, men hesten min har det akkurat likt. Har litt dårlig samvittighet jeg også, men velger å tro at han syns det er bedre inne, da han helst vil snu ved porten å gå inn i den tørre gode boksen sin igjen... Ut i en halv meter med gjørme vil han i hvertfall ikke... *lite hjertesukk fra meg og*
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  22:45:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker heller ikke luftegårdene på ridesenteret, jeg trasker opp til beitet, selv om det tar mye lengre tid. Om det ikke er noen andre som skal ut (pleier alltid å være en hest eller to, dersom jeg tilbyr meg å slippe de ut) så spør jeg om det er en av skolehestene som skal ha fri. Og om det er krise og absolutt INGEN skal ut, neivel, så klarer min hest seg noen timer alene også den....
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  22:48:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Mine går ut uansett. I den ene luftegården har de et skur hvor det er tørt og lunt, den andre er såpass stor at de ikke får tråkka den helt opp. Så ikke noe kjære mor... men jeg tar de inn tidligere på kvelden da, så de går ikke like lenge ute som når det er oppholds.
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/11/2005 :  23:19:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner nå at jeg ikke skal klage, ihvertfall ikke på luftegården..
Hos meg er det ikke leirete selv med ørten dager regn.

Du får trøste deg med at frost og snø kommer..(sjøl hater jeg tanken på kuldegrader men..)
I mellomtiden får du heller ri lenger, og mer på tur kanskje?
Variere med litt bakkearbeid som han kan bruke hodet sitt på feks.
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  08:24:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Har også det problemet Hater denne årstiden, mørkt ute og regner i ett sett... Gleder meg seriøst til frosten og snøen kommer, blir myyye mer trivelig ute!

Tenkte jeg skulle få ordnet luftegårdene til neste år, drenert og gruset de! Er det noen som har noen tips om hvordan underlag som er best i luftegårder?

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 03/11/2005 :  08:33:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har fire store luftegårder med et tykt lag trebark, slik man ofte finner i ridehaller bare kanskje litt grovere, trebarken drenerer vannet slik at hestene stør tørre uansett hvor mye det regner, ingen vannsamling.
Minuset er at det råtner, så jeg må kjøre på nytt lass med et/ to års mellomrom.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 03/11/2005 :  09:20:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vi sådde gress og det holder i ca. 8 år før vi må gjøre det neste gang.
Vi har fra naturens side mye sand i jordsmonnet og det drenerer veldig bra i forhold til leire.
Uansett pløyde vi opp,sådde gress og så er det tromlet mange ganger. Tror vi har igjen for det nå.I tilegg går de på stort areale så det blir ikke noe belastning sentrert på ett sted.
De bruker hele luftegården, og jeg passer på å legge ut høyet forskjellig steder så de ikke står å tråkkker på samme plass.
I tilegg er jeg nøye med å rake vekk gammelt høy og skitt for det legger seg oppå og hindrer fuktigheten å trekke ned i jorda.

Noen bruker grus.
Har stått på staller som har måtte gravd ut leira,lagt på veiduk,subus og sand.Det funker også, men jeg synes det blir stusselig for hesta uten noe å nafse i,og dessuten blir det vått til slutt med sånt vær vi har hatt nå.Det er ihvertfall min erfaring.
Men det er jo mye bedre enn å la hesten stå å henge i leire..

Redigert av - xxxx den 03/11/2005 09:22:00 Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  10:14:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Det er ei på stallen som har lagd seg gruspaddoc. Den ligger også under vann.
Prøver også å tenke at han har det bedre inne enn ute, men det gjør ikke alt bedre.. Nå regner det ute, så det er vel enda en stund til vannet forsvinner.. *sukk*
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  15:21:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

hva med å kjøpe noen plastikk gjerdepinner å sette opp en liten inngjerding med dem?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  15:39:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Det med bark underlag hørtes smart ut, også blir det ikke så grått og trist som med grus...va inne på VIP'en til Vinga å så på luftegårdene hennes! Så veldig behagelig ut for hestene! Men har et par spørsmål angående dette underlaget!

- hvor dyrt er det med bark?
- noen spesiell type å anbefale?
- hvor tykt underlag?
- blir det lukt når dette råtner?
- spiser hestene dette, i så fall kan det være farlig?
- kan det legges på hvilken som helst underlag (f.eks leir jord)?

Vel, det ble mye, men håper å få svar på dette

Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  16:13:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her står også luftegårdene delvis under vann...men jeg er så heldig at jeg har kunnet lage til en åpen løsning,der hestene har tillgang på boks,liten jord-flekk samt luftegård... På jordflekken er det stein/grus under,så selv om det blir litt gjørmete,så går det aldri over høvene. Luftegården har to "etapper",så den øverste er alltid tørr,samt at de kan gå inn i boksene om været blir for ille,og for å tørke opp...

Hadde jeg ikke hatt den muligheten,så hadde de blitt stående inne mensteparten av dagen nå,til det er tørket opp litt... Er ikke bra for noen å være "tvunget" til å stå i vann...

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Stall-Vinga

» VIP

Skrevet - 03/11/2005 :  18:38:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Det med bark underlag hørtes smart ut, også blir det ikke så grått og trist som med grus...va inne på VIP'en til Vinga å så på luftegårdene hennes! Så veldig behagelig ut for hestene! Men har et par spørsmål angående dette underlaget!

- hvor dyrt er det med bark?
- noen spesiell type å anbefale?
- hvor tykt underlag?
- blir det lukt når dette råtner?
- spiser hestene dette, i så fall kan det være farlig?
- kan det legges på hvilken som helst underlag (f.eks leir jord)?

-Før var det ganske billig, fikk det faktisk nesten gratis. Men det var de gode gamle dager. Nå betaler jeg en del mer, ca tusen kr per lass, og det går en del lass med på å lage noen passe store luftegårder. Men hva denne barken koster andre steder i landet vet jeg ikke. Barken jeg kjøper er noe grovere en den som ofte legges i ridehaller, ikke så veldig egnet til å ri på, men fin til luftegårder. Tror nok "ridehall" barken er dyrere.

-Desto tykkere lag desto bedre, den legger deg fint etter ca en uke, og hesten "går på toppen", mens vannet renner bort. Tykkeste ved porten hvor hestene oppholder seg mest.

-Ikke oppdaget noe lukt enda, men nå er ikke nesten min så følsom

-Om det er farlig å svelge vet jeg ikke, men dersom en hest skulle spise hele biter kan det nok være farlig. Heldigvis har ingen hester hos meg prøvd å spise det, men grave er gøy.

-Jeg la det rett på jorden, siden det likevell råtner er det ingen vits å legge noe under. Men jeg valgte et bra område med naturlig drenering, ligger i svak bakke så vennet renner, men vi merker ikke noe til det.

Har fungert flott hos meg i flere år, eneste minuset er at det må legges nytt
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  21:02:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hmm... vi har fyllt paddocken med pukk, og så grus oppå. Slik har det vært i 3 år nå, og det har ikke blitt sølete av den grunn :) Og på vestlandet hvor jeg bor, regner det jo hele tiden mer eller mindre ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 03/11/2005 :  21:09:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Jeg syns forslaget om å kanskje gjerde inn en mindre del av dette store beitet kunne være en ide jeg da:) Ikke så pitteliten at den også er gjørme i morra, men litt mindre enn det beitet er nå :) Gjerdepinner er det helt sikkert mulig å få tak i :)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  14:43:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

jeg kjøpte mine på felleskjøpet, tror det var 11 kr pr stk. ikke de mest solide, men fungerer fint som midlertidig gjerde!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.