hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sporer?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Sporer?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  20:25:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

Bruker du sporer? hvorfor og hvordan?

selv bruker jeg sjelden sporer. Det hender, hvis jeg trener på galloppfatninger. Siden Tilja ikke helt skjønner det, og er litt døv for sjenklene så føler jeg at jeg får hvert litt mere presis med sporene.

men jeg har sett noen som alltid rir med sporer, blir ikke poenget litt borte da?

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 01/11/2005 :  20:42:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg rir av og til med sporer, litt avhengig av hva jeg skal gjøre, og hvilken hest jeg skal ri. På den forrige hesten min kunne jeg ikke ri med sporer, trengte det forsåvidt ikke heller, men hun ble helt krakilsk hvis jeg brukte dem..
Hvis jeg rir en hest som er litt tung å få fram, eller jeg skal ri øvelser som krever litt presis sjenkelbruk, f.eks forparts eller bakpartsvendinger, så synes jeg det er svært greit å ha dem der i tilfelle jeg skulle trenge litt ekstra.
Ellers vil jeg presisere at det er SVÆRT viktig at rytteren har en stødig undersjenkel som en kan kontollere, slik at ikke sporene kakker inn i hesten i tide og utide. En skal jo ikke bruke sporene så veldig aktivt, de er et kunstig hjelpemiddel på lik linje med en pisk, og man sitter jo ikke og slår hesten med pisken i en time heller.
Jeg rir først og fremst med leggen, men får jeg ikke det svaret jeg er helt ute etter ved denne første anmodningen så legger jeg til sporen for å øke presset litt. Jeg bruker heller aldri sporer første gangen jeg rir en hest, en bør alltid la dem få en sjangse først.

Gå til toppen av siden

Kristin_og_Tiril

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  20:54:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristin_og_Tiril  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristin_og_Tiril  Svar med kopi av melding
Jeg er ikke noe fan av sporer,men fks på gamlehesten min brukte jeg det når jeg trente dressur. Kun for å gi tydeligere beskjeder,aldri som straff eller for å få henne til å gå frem. Bare for å understreke litt,liksom :) Bruker det aldri på tur,og veldig sjelden i sprang,kun hvis jeg merker at hesten blir svææært seig (skjer nesten aldri) på sprangbanen,tar jeg på noen korte på neste trening,bare for å gi litt klarere beskjeder.

Men jeg tror at det er mye feil sporebruk rundt omkring,ja..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=1127

- de som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger,har aldri hatt hest
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  21:12:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kjenner at jeg ikke har behov for sporer på Eikdokka Har ridd 2 ganger med sporer på henne, men jeg følte at vi ikke hadde noen ekstra nytte av spoeren.
Men tror nok sporer kan være et fint hjelpemiddel av og til hvis man kan bruke det med fordel.

Therese
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 01/11/2005 :  23:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker sporen for å få hesten min til å løfte seg mer, dvs sette bakbena innunder og "flotte seg" litt. Som fremaddrivende hjelp bruker jeg først og fremst pisken (hvis han trykker imot sjenkel og sete). Pisk er mye mer effektivt både fremaddrivende og sideførende. Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  00:58:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg bruker sporer når jeg rir dressur. Jeg bruker dem overhodet ikke til å "gi fart" med, da jeg har en hest som absolutt ikke mangler fremdrift. Sporer er uansett ikke en gasspedal.

Jeg bruker sporer for at hesten lettere skal forstå hva jeg mener når jeg ber om noe, siden sporene gir et mye mer presist signal. Jeg kunne godt hatt sporer uten "tupp" - selve sporen bruker jeg nemlig aldri. Jeg bruker "kanten" på sporene, liksom den delen som er fester rundt ridestøvelen. Med andre ord så bruker jeg ikke sporene for det de er "ment til" (samling).

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 02/11/2005 :  07:38:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hender jeg bruker ponnisporer (kulesporer) når jeg rir dressur og når jeg rir for instruktør. Men da har jeg min fulle konsentrasjon på det jeg gjør og sitter ikke å sparker, bare ørsmå bevegelser. Jeg har ikke merket noe annet enn positivt på fôrhesten min=)
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Cinderella=)

» VIP

Skrevet - 11/11/2005 :  18:06:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er ingen stor fan av sporer, men klart noen ganger kan det vere nyttig. men jeg vil bare få si at det er veldig viktig at en er stødig og sikker på sjenkelen før en i det hele tatt prøver seg med sporer!! og så er det jo ikke alltid hestens feil om den er treg. Min hest er supertreg med andre ryttere enn meg selv, men er ikke sen å be med meg oppå. jeg har aldri ridd henne med sporer. jeg foretrekker pisk fremfor sporer, da jeg synest det er lettere å rette hesten da.

hestehilsen fra Elisabeth og Ella:D
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  20:53:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bruker ikke sporer til daglig, men kommer til å bruke de enkelte ganger under konkurranse (Når jeg får somlet meg ut å startet...). Dette er fordi hesten min kan være seig enkelte dager (I dag for eksempel, helt forferdelig å ri), og da trenger hun et ekstra push. Jeg trenger bare pirke borti henne med sporene for at hun skal skjønne at 'her er det best å høre gitt', og jeg synes det er 10 ganger bedre enn å måtte drive og drive og drive. Om jeg trenger sporene eller ikke, merker jeg jo raskt på oppvarmingsbanen.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  21:47:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Jeg bruker sporer på hesten min på banen. Han har vært skolhest og gått mye dressur og er litt sånn "knappehest" som har lært seg triksa. Uten sporer er han "trege lord LB" og med sporer blir han plutselig "La lord" Han er litt snål, trenger ikek bruke dem, bare ha dem på så gjør han alle øvelser. Aldri vært borti en sånn hest før, aldri trengt sporer noe særlig. Håper på å få dem bort gradvis etterhvert som vi blir vant med hverandre

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  21:14:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg bruker aldri sporer på hesten min. Jeg er ikke fanatisk motstander av sporer, men jeg mener det kun bør brukes for å gi mer presise signal i vanskelige dressurøvelser(som jeg ennå ikke utfører med hesten min).

Sliter av og til med å få han til å gå skikkelig frem, men å bruke sporer for å få han til å gå bedre frem, blir som å bruke harde bitt fordi en hest er hard i munnen. Dette er fordi jeg mener sjenkelen skal være et signal om å gå bedre frem, ikke en "gasspedal". Når jeg klemmer med sjenkelen, kjenner Don det, og da skal han gå bedre frem med en gang, hvis ikke forsterker jeg signaet.
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  20:12:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Jeg bruker MYE sporer, både i det daglige og på ridebanen.

Sporen for meg er et løftende hjelpemiddel.

Sporer er, som Kajsa sier, overhodet ikke noen gasspedal.

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 14/11/2005 :  13:42:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trenger ikke å bruke sporer i det daglige da det er nok gass og motor i Bajass Har brukt sporer noen få ganger på dressurtrening da vi holdt på med voltetrening og han ga seg katta at jeg satt og prøvde å klemme han ut på større volte(virkelig skjenkeldød da) Når vi ble enige med hverandre og forsto hverandre trengte jeg ikke sporer mer og tok dem av Vil og legge til at det var korte kule sporer jeg brukte(er det det de heter) Jaja...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  14:28:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Har aldri hatt behov eller lyst til å bruker sporer på noen av hestene mine, og det kommer det nok til å fortsette med! Ikke i mot sporer av den grunn, men har ikke bruk for dem selv.
Desverre synd at så MANGEN ikke vet hvordan sporer skal brukes..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  20:39:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Desverre synd at så MANGEN ikke vet hvordan sporer skal brukes..

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

ENIG!:)
Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  20:56:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Jeg bruker heller ikke sporer, og er enig med Marte og Anne; Altfor mange vet ikke hvordan de skal brukes.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.