hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Tømmekjøring
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Tømmekjøring
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  01:48:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Dette har vært oppe sikkert tusen ganger før, men siden vår alles elskede søkefunksjon enda ikke er på plass, og jeg ikke fant noe på de 15 sidene jeg lette igjennom, tar jeg meg den frihet å spørre på nytt.

Er tømmekjøring noe man må ha gått på kurs for å gjøre, eller er det noe "hvermansen" kan gjøre? Jeg veit såpass mye at man går med to tøyler bak hesten, og det er omtrent det. Noen som vil gi en kjapp innføring slik at en nybegynner kanskje kunne prøvd litt som en avveksling?

Må jeg ha spesial-lagde tømmekjøringstøyler, eller kan jeg bare bruke longeliner?
Må jeg ha longeringsgjord, eller funker det å finne en smart løsning med salen (evt. kanskje en voltigegjord jeg kan få lånt)?
Andre ting man bør vite?

Takker masse for svar, er alltid glad for å få ny kunnskap :)

Tone_

Skrevet - 29/10/2005 :  09:17:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Heisann.

Tømmekjøring er ikke noen stor kunst, dersom du har erfaring med ridning har du normalt den erfaringen og feelingen med styring og tømmer og bitt i hestens munn som er nødvendig.

Prinsippene er de samme, bare at du går bak hesten på bakken i stedet for å sitte på ryggen. Det er somregel mest prøving og øving som gjør en til en god tømmekjører. En trenger ikke å gå i noe kurs før en tar seg til dette, det er i grunnen nok med generell hestehåndterings-kunnskap, samt å kanskje plukke opp tips og råd fra andre som har erfaring i dette.

En vanlig nybegynnerfeil er at en glemmer at en til enhver tid skal ha jevn støtte/kontakt med hestens munn. Hvis ikke blir det lett surr, og den uerfarne hesten skjønner ofte ingenting, og snur seg/surrer seg rundt i tømmene, så blir alt bare kaos... Derfor et er viktig å huske på å holde jevn støtte med tømmene, slik at de er stramme og ikke henger og slenger langs sidene på hesten.

En bør ikke gå for langt ifra hesten at en føler at en mister kontakten, men heller ikke så nært oppi rompa på den at du lett blir truffet hvis den skulle sparke. Ca. 2 meter bak vil jeg tro er passe.

Dersom det er en veldig ung og uerfaren hest er det lurt å være to de første gangene en tømkjører, en i hodet og en som styrer tømmene. Den som går framme med hodet skal i utgangspunktet bare være en hjelper, og det er den som går bak og holder i tømmene som skal styre hesten. Medhjelperen skal bare holde en slakk leietamp, evt. korrigere/bryte inn ved behov. Etter hvert gir hjepleren lengre og lengre tau, og beveger seg lengre bak hesten, slik at hesten får følelsen av at den skal gå alene uavhenging av en der framme som skal "lede den".

Det er ikke nødvendig med tømmer, men det er en stor fordel. Skikkelige lærtømmer med løkker gir et mye sikrere og bedre grep enn longeliner av web. De er i tillegg lettere å styre med, og har ikke samme risikoen dersom hesten skulle klare å surre seg rundt i tømmene. Du kan bruke både sele, longeringsgjord, voltigegjord eller tømmkjøringsgjoord, poenget er at den har to ringer som du kan tre tømmene gjennom, for bedre styring og riktigere plassering av tømmene. I begynnelsen er det greit med litt lav plassering av tømmene, (ned mot sidene på hesten), for best mulig konkrete beskjeder og svinging.

Øv på start og holdt, og etterhvert volter, åttetall, rygging og jogging.

Lykke til

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  10:50:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Du kan ta ned stigbøylene og tre det du skal bruke som tømmer gjennom dem.

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  11:55:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Tusen takk for superbra svar Tone!
Det er ikke unghest jeg har (9 år), men veit ikke om det er blitt gjort med han før, så får prøve meg litt fram.
Hehe, nå gleder jeg meg til å prøve noe nytt :)
Gå til toppen av siden

Lita<3

» VIP

Skrevet - 29/10/2005 :  17:52:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei

Jeg er enig med Tone og Svarten. Masse bra tips der...

Men en ting er veldig viktig; gå ikke rett bak hesten. Gå ca. 2m bak og litt til den ene siden, slik at hesten kan se deg.(Hester kan ikke se rett bak så vidt jeg vet).

Det er ikke så veldig vanskelig... Prøvde med min 5 år gamle hoppe forrge uke og det gikk kjempe bra.(Det var første gangen min). Men hun hadde tømmekjørt før altså. Hun samlet seg fint og hevet ryggen!

Tror at det går bra å bruke salen og longeringsliner... Gikk fint for meg.

-Lykke til med treninga-
Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  23:04:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Prøvde for første gang på Cisco i dag, passa perfekt siden jeg er småsjuk og ikke orka å ri så mye. Les i dagboka mi hvordan det gikk! Kan jo røpe såpass at det gikk over all forventning Jobba bare i skritt, men guri så gøy! Traven tar vi etterhvert når vi får ting litt mer på plass. Gøy, gøy :) Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  18:46:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Så gøy da
Elsker å tømmekjøre selv også, nesten så jeg liker det litt bedre enn kjøringa selv.. ehh.. Nei, nå må jeg slutte å tulle

Therese
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  23:18:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tømmekjørte endel på skolen i fjor, og dersom vi var flere (hadde deriblant kurs hvor vi tømmekjørte litt), brukte vi gjerne salen istedetfor sele/tømmekjøringsgjort el., og det fungerte helt fint.

Vi gjorde også noe annet etterhvert, som jeg tror ble kalt for parallellongering; vi gikk ved siden av hesten, evt fikk hesten til å gå i ring rundt oss, som ved longering. Det blir jo altså en blanding av tømmekjøring og longering, da man har to tømmer, men hesten likevel kan gå i ring rundt deg. Og man kan med litt trening tømmekjøre hesten i 8-tall mens man selv står i ro. Veldig gøy å få til slike ting, og se at hesten skjønner. Pluss at det er veldig gode mykgjøringsøvelser for hesten.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.