hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hvor lenge jobber dere om gangen??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 hvor lenge jobber dere om gangen??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  18:14:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
lurer litt på hvor lenge av gangen dere jobber hestene deres.??
fra dere varmer opp til dere skritter av.
og hvor ofte gir dere hesten pauser..

selv har jeg en 5 åring som fortiden lærer masse nytt, han blir fort sliten mentalt.
trenger mange pauser og mye skryt når han gjør det riktig.
han elsker skryt..da vil han som regel prøve litt hardere..ørene står rett frem...og juhuu så gøy dette var da..
selv rir jeg 20-30 min på banen om gangen..da er dette inkl skritt for å varme opp og av...
rir jeg for lenge er ikke hesten int i å jobbe lengre og begynner å gjøre masse feil..
gjerne vrinske og hyle høyt

da vet jeg at nå er det ingen hvits i jobbe lengre,men prøver jo å gi oss før vi kommer dit da..

hvordan reagere din hest??..når han får skryt eller blir sliten..?
alle har sikker sine ting.ville vert spennende å hørt litt om det

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  18:28:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Begge hestene jeg rir er i læringsfasen (er 4 år og 6 år) og jeg bruker max. 45 min. om gangen på bane, men vi rir gjerne turer på over 1 time. På banen bruker jeg god tid til å varme opp og repetere øvelser som hestene kan. Jeg skryter og roser mye, men jeg kan faktisk ikke skryte alt for mye, for da blir hesten overlegen (gjelder særlig Glittra..). Hun blir alt for høy på pæra av for mye skryt, så her holder det med "flink jente" hver gang hun gjør noe bra.

Når hestene er godt oppvarmet og vi har gjort en liten repitisjon på noe de kan, da presenterer jeg dem noen ganger for noe nytt, som f.eks. øket trav osv. Da øver vi litt på det. Om hesten ikke skjønner det helt, tar vi og avslutter med en gang den gjør noe bra. Da fortsetter vi med flere økter fokusert på den tingen den ike forstår.

Jeg er veldig nøye med å begynne og avlsutte med noe hesten synes er gøy og som den kan. Da koser den seg med hele økten!

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  19:16:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jobber 45 min. - 1 time på bane (dette er inkludert oppvarming og avskrittning), noen ganger også kortere/lengre. Jobber alltid til jeg kjenner at hesten slipper på begge sider; dersom jeg kjenner at det er en dårlig dag for meg eller hesten gir jeg meg når jeg har oppnådd dette (myk, smidig og løsgjort hest på begge hender). Dersom det er en bra dag fortsetter jeg med det jeg føler at vi må trene på der og da (med hesten jeg rir nå, er det ofte å gå godt frem i trav og å gå i fin form).

Ellers hender det jeg skritter av på tur - eller rett og slett tar en vanlig tur etter at jeg har vært på banen; enten kan det være for å teste tølten etter at hesten er mykgjort - eller bare for å tusle litt for avveksling.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  19:36:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
int å vite litt om hvordan og hva andre gjør
er det islandshest du har formosissima?
husker jeg red på en for 10 år siden eller no..
veldig greie hester ..de tåler litt
morsomt med tølt og pass oxo,selv om det er noe jeg ikke kan så mye om egentlig...
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  21:38:50  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Islandshest jeg rir nå ja. Men det "skjemaet" mitt om løsgjort, myk og smidig/selvgående hest gjelder for alt. Det er minstekravet mitt for hver økt. :-) Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  21:55:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Dette er veldig varierende. Som regel kommer du gjennom, og til mål i løpet av 30-45 minutters økt (avskritting og oppskritting kommer da ved siden av). Av og til kan økten bli lengre, av og til kortere. Jeg er av den oppfatning at man har et mål for timen. Avhengig av hestens dagsform, kan denne endres underveis. Man har uannsett et mål å jobbe mot, og når målet er nådd, og det er naturlig å avslutte, er dette ros for hesten. Nå er jeg også litt omtenksom i forhold til at man ikke sliter hesten ut, eller krever for mye. Men å ri over en time, og i tillegg skritte opp og av, har skjedd flere ganger. Da selvfølgelig med variert arbeid, og pauser om det er nødvendig. Men når man ikke målet, så er ideen å fortsette. En annen dag kan det ta 20 minutter å nå samme mål.. De dagene hvor alt går på skinner kan det ofte være fristende å nyte tilværelsen å ri lengre, men jeg synes heller du skal godta disse dagene, ved å gi deg når hesten faktisk har gjort seg fortjent til avsluttet økt.
dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 26/10/2005 :  21:41:03  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Varierer veldig. Men rir gjerne 25 min oppskritting til ridehallen, 30-45 min dressurøkt eventuelt sprang og 25-30 min skritting heim igjen.

Når eg rir tur så rir eg gjerne 1,5 til 2 timer.

Redigert av - Lucinda: den 26/10/2005 21:41:52 Gå til toppen av siden

Tonje&Cenja

» VIP

Skrevet - 27/10/2005 :  16:25:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja.. 45 min- 1 time.. +/- Alt avhenger hvordan økta går, plages vi med noe holder vi på litt til. går alt fint og han svarer bra slutter vi kanskje av litt tidligere. Rir en gammel hest så må se det litt ann av og til.. Men han humper og går:)
Selv den lengste reiser med ett eneste skritt Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  22:44:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Alt fra 45 min til 1,5 time. Dette med oppvarming og avskritting.

Prøver å ta oppvarminga og avskrittinga utenfor banen, og ellers bare ha mange skrittepauser innimellom for å strekke litt på seg.

Therese
Gå til toppen av siden

Embla_Avaldia

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  15:27:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbla_Avaldia  Svar med kopi av melding
Med oppvarming og nedskritting pleier jeg å ri rundt 40 min. Jeg har ikke tatt tida på hvor ofte jeg har pauser, men jeg tror jeg kanskje har det mer enn gjennomsnittet. Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  22:59:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Jeg begynner alltid med å skritte hesten i ca et kvarter, så rir jeg han intensivt "en stund", varierer veldig hvor lenge, legger da også inn skrittepauser hvis jeg ser det blir behov for det.

Hvis vi på slutten av den intensive delen har jobbet med noe nytt og/eller vanskelig som han får til, gjør jeg holdt, roser ham, og stiger av, slik at det han gjorde riktig får "synke inn". Deretter strekker jeg ham, før jeg traver ned og skritter av. Etter rideøkten hender det også at jeg slipper ham i hallen, hvis det er ledig. Liker også å skritte av på tur, etter å ha jobbet hesten litt i skritt på banen først.

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.