hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Diarè...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Diarè...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  08:25:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Noen som vet hva en kan gi hestene for og hjelpe dem over diarèen? Jeg burde nok funnet ut hva som forårsaket det men jeg har tenkt og tenkt,men finner ikke grunnen.. Har tenkt gjennom fòret jeg gir dem og skal sjekke den nye paddocken deres GRUNDIG i dag når det blir lysere ute.( Har sjekket den da vi bygget den, men vil gå over enda en gang for sikkerhetsskyld. Kan jo være noe jeg har oversett..)
Om dere har noen tanker for hva jeg bør sjekke også så blir jeg glad for hjelp

Stakkars hestene, det bare renner fra dem
Snakket med veterinæren min og han mener at så lenge allmentilstanden er fin på dem så skal vi bare vente litt og se om de ikke blir bedre av seg selv. Stoler fullt ut på ham, men greit om der er noen kjerringråd eller noe for og få magene deres på rett vei.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 28/10/2005 08:28:07

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  10:20:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Hesten til ei venninne hadde veldig diare for en tid tilbake. Rådet hun da fikk var å halvere kraftfor mengden, og gi fri tilgang på høy, for å få tørket opp magen. dette hadde fungert fint for hesten hennes ihvertfall:)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  10:41:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Brukte hun høyet for og tørke opp magen altså? Jeg må fòre med bløtt høy pga luftveisproblemer... Kanskje det vil gi omvendt virkning?
Uansett så kan jeg jo prøve og halvere kr.fòret siden de ikke kan bli brukt så mye nå som de har diarèen...

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  11:24:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Gi hesten Biola.
Det har jeg gjort på to av mine hester, å det har fungert veldig bra.
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  11:37:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Gav du dem det i kr.fòret, og hvor mye gav du? Over flere dager?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  12:17:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Får de tak i gress?de fleste steder har vel hatt frost nå.

Fôrer du med rundball? Sjekk rundballen NØYE. Blir den ikke spist opp fort nok kanskje? Om dere bare har høy; sjekk kvaliteten meget nøye. Er kraftfôret bedervet kanskje? Har hestene mark?

Flere hester på stallen med diare samtidig ville i hvertfall bekymret meg veldig.

Man får kjøpt probiotika nå, og det er veldig nyttig på diare. Hva angår Biola/cultura har jeg gitt opp i mot en liter pr hest (delt på 2-3) i kraftfôret hver dag til problemet hadde gitt seg og litt til. Så 0,5-1 Liter om dagen er vanlig dose i slike tilfeller. Probiotika er vel igrunn bedre mener jeg

Redigert av - xxxoooxxx den 28/10/2005 12:18:25 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  12:17:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Får de tak i gress?de fleste steder har vel hatt frost nå.

Fôrer du med rundball? Sjekk rundballen NØYE. Blir den ikke spist opp fort nok kanskje? Om dere bare har høy; sjekk kvaliteten meget nøye. Er kraftfôret bedervet kanskje? Har hestene mark?

Flere hester på stallen med diare samtidig ville i hvertfall bekymret meg veldig.

Man får kjøpt probiotika nå, og det er veldig nyttig på diare. Hva angår Biola/cultura har jeg gitt opp i mot en liter pr hest (delt på 2-3) i kraftfôret hver dag til problemet hadde gitt seg og litt til. Så 0,5-1 Liter om dagen er vanlig dose i slike tilfeller. Probiotika er vel igrunn bedre mener jeg

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  12:39:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Nei de får ikke tak i gress, nå går de i paddocken her ute. Der har de kun sand og gå på.
Fòrer kunm med høy, men tror ikke det er noe galt med høyet siden dette kom plutselig.. Har fòret dem inne med høy siden sept.
Kr.fòret er nytt, bortsett fra havren da.. Den er fra i sommer ( har gitt dem så lite havre så jeg har enda igjen fra sekken. Kan dette være for gammelt?) De har ikke mark, har behandlet dem for det etter at de kom inn fra beitet.
Det kom plutselig på gamlegutt på søndag, og et par dager etterpå på araberen min. Har sjekket paddocken og kan ikke se at de har gnagd på treverket ( impregnerte bord )eller på noe annet der ute. Har ingen eiketrær eller noe, kun ei tynn bjørk.

Hva er probiotika, og hvor selges det? Foreløpig skal jeg handle inn litt biola til dem og gi dem hvertfall, har så vondt av dem stakkars.. Er jo ikke kjekt med diarè, blir " satt så ut " av det :(

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 28/10/2005 12:40:36 Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 28/10/2005 :  14:33:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan jo gi de kulltabletter, det skader jo ikke, det gis jo i fobindelse med diare, forgiftninger og tarminfeksjoner.

Jeg har gitt ca 30-40 tabletter som jeg har knust og puttet i litt fuktet kli eller i kraftforet.

Bruker de som er og få kjøpt på apoteket.

Har fungert meget godt på min hest da han fikk diare.

Ga han også vita biosa i foret, det hjelper til med å få orden på mikroorganismen i tarmene som jo blir forstyrret ganske mye ved diare, forgiftninger og tarminfeksjoner.

Håper det ordner seg da

Munti

Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  14:46:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Tusen takk for gode tips, skal prøve og se om jeg ikke kan få dem gode i magene sine nå ja :o)

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  15:37:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gav du dem det i kr.fòret, og hvor mye gav du? Over flere dager?

Opprinnelig postet av Bente71

Gav det i kraftfôret ja, å blandet det sammen med hvetekli.
Gav ca 2dl til hvert måltid, for da smaker det ikke så veldig biola lissom(har litt kresne hester).
Gav det til magen var bra igjen.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 28/10/2005 :  21:30:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruker du hel eller knust havre?
ville nok ha sett nærmere på den..siden du har hatt den en stund!!
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 28/10/2005 :  23:14:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Bruker hel havre..

angelina1
» VIP

Skrevet - 29/10/2005 :  08:42:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
vet at knust havre kan bli dårlig på bare noen få dager...hel holder seg lengre...men det er jo en stund siden sommeren,,
som xxxoooxxx sier,siden det er på begge hestene samtidig ville jeg anntatt at det var noe hestene fikk i seg...
håper du finner ut av det da
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  12:02:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
med tanke på mytoksinene i havren i år hadde jeg kastet den uansett.

Probiotika kan du lese mer om her http://www.curly.no/probios/

Forøvrig må jeg skuffe deg, en hest er ikke nødvendigvis markfri selv om du har gitt markekur etter beite. Eneste sikre måten å finne ut det på er faktisk avføringsprøve. Jeg har selv hatt hest som ikke har vært tynn men som har vært full av mark likevell. Dette til tross for at han fikk markekur veldig jevnlig og var nok fulgt opp tettere enn hva vanlig er på dette punktet. Han hadde små strongylider som kan kreve litt ekstra å bli kvitt.

Nå pleier vel ikke mark å gi så akutt diare, men jeg ville likevell, som en del av hesteholdet tatt avføringsprøver av hestene minst to ganger i året.
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  12:21:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Gi hesten Kli i tilegg til vanlig for, tørker opp magen..:)
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.67 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.