hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Våteksem/regneksem HASTER
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Våteksem/regneksem HASTER
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Lopke

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  19:07:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei alle. Har et lite kansje stort problem her.. Lopke har fått tror jeg våteksem. Er ikke helt sikker. Det føles som masse små kalk/talgklumper i pelsen hennes, mest over ryggen og ned over krysset (der hvor hun blir mest våt) Når jeg prøver å strigle henne merker jeg ubehag, sikkert fordi det lugger litt. Så detter det av små talgklumper og i hver klump (på størrelse med ett lite riskorn) henger det et par hår i. Tenkte det sikkert ville gå vekk men idag oppdaga jeg et liten hårløs flekk på henne og ble ganske sjokka... Er jo litt redd nå om hun skal bli skallet.... Det hjalp å massere området forsiktig så kulene ble oppløst men om det kommer tilbake er jo dette umulig å holde. Har prøvd å finne noe på nettet ang dette. Finner mest om hunder. Hun skal få regndekken på nå og jeg skal prøve å løse det litt opp med olje. Men er det noen her på forumet som vet litt om dette, løsninger?? er det smittsomt??
Takker for hurtig svar...

Lopke

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  19:13:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
glemte å skrive her at Lopke går ute på beite om dagen. Er nettopp kommet på boks om natten men dette startet før så vet ikke om det skulle ha noe å si. De andre hestene har veldig lite eller nesten ingenting. Hun får champion oppdrett og høy pluss gress om dagen. Er ellers veldig rolig og gla hest. Frieser hoppe på 2 1/2 år.... Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  19:47:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg har egentlig ikke så mye peiling på dette,hesten min går alltid med dekken når det regner...
MEN..jeg og noen andre fra stallen sto å diskuterte våteksem i dag,og ei dame fra en annen stall her har funnet ut at det kan ha sammenheng med hvor mye hesten har beveget seg når han har går ute..
denne dama har vert tilhenger av nesten fri tilgang til høy og dette har hun hatt på ett sted,og hesten har vert mett til enhver tid..
disse hestene har sluppet å måtte gå rundt for å lete etter mat på beite..de har stått formye stille..
tror dette er noe dyrleger oxo har funnet ut av,men jeg kan ikke si 100% sikkert at det er derfor.men du kan jo tenke over saken og gjerne skrive tilbake om hesten din har bevegt seg mye eller ikke?hadde vert int å vite.
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  20:10:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt vanskelig å vite hvor mye hun beveger seg om natten.. hun går vel rundt og beiter hele tiden. har ikke noen bunke med høy hun står i timesvis og eter av.. ellers står hun vel i ro når de andre hestene slapper av.. tror ikke det har så mye med bevegelse men derimot at pelsen blir for våt.. Skal prøve med regndekken og nå. Men det var mer behandlig jeg lurte på. Hva gjorde hu du kjente? klumpene er der jo selv om dekkenet kommer på.. Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  20:56:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
hmm..som jeg sa ,jeg har ingen anelse..
men hvis du går inn på ellenofstad.com sitt forum.på hest og helse står det en god del om det der...
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  10:41:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Den ene araberen vi hadde her var plaget med våteksem. Siden han var såpass ung hadde vi bestemt oss for at han skulle få sette ordentlig vinterpels og slippe så mye dekkener om vinteren, men da fikk han eksemen.. Så det vi gjorde da var og begynne med dekken ute på ham, vasket ham forsiktig med godt varmt grønnsåpevann og masserte forsiktig slik at disse skorpene løsnet og falt av. Smurte på en speiell salve som vetrinæren vår lager og etter noen slike behandlinger hver dag ble han frisk.
Men vi måtte beholde dekkenene på ham, ellers kom bare eksemen tilbake.

Det er også viktig og ikke legge på for tykke dekkener da de kan svette og utvikle våteksem av den gunnen også.
Lykke til med behandlingen av våteksemen på hesten din, du skal se han snart blir frisk igjen han også :o)

Edit - dette var en ung araber som sagt, så han var ikke en som stod mye stille. Tiden i boksen sin brukte han nok på og tenke ut nye leker han skulle prøve ut med gamlegutt når de skulle komme ut igjen neste morgen, for det var full fres hele dagene ute :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 24/10/2005 10:43:56 Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 24/10/2005 :  11:44:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Maxi hadde en slags regneksem før. Men så ga vi dem tran og soyaolje, og da ble pelsen mye penere!=)

Regndekken hadde kanskje også vært en ide.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  11:49:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Olje i mat og pels pluss regnekken har jeg på lista. Er det noen som vet om hesten mister pelsen helt? For jeg har ikke hørt eller vært borti dette problemet før (danmark, regner jo mindre der enn på vestlandet) men alikevel..
Til Maxi. Var regneksemen lik jeg beskrev hos Lopke? og er dette smittsomt eller? noe som vet?
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  11:52:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Til Bente71: Hva var det for en salve dyrlegen din laget? er det noe en selv kan lage? kan denne kjøpes? Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  12:56:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Salven veterinæren min får laget ( de lager den på apoteket her, etter hans oppskrift ) blir bare kaldt for " Solbergsalven " her hjemme. Han snakket noe om at den skal slutte og lages, uheldigvis siden den er såpass god da.. Men skal forhøre meg med ham neste gang jeg prater med ham, hva som blir en såkaldt erstatning for salven hans da :(

Etter hva jeg har erfart med denne våteksemen er at de mister pelsen sin mer flekkvis, men i små mengder. Kommer litt an på hvor hardt angrepet hesten er. Jeg vil tro at det hjelper bare en vasker med godt og varmt grønnsåpevann ( vet at flere er imot grønnsåpen, men jeg syntes den fungere kjemepbra ), tørker så godt og forsiktig du kan over der du har vasket og smører med en god sårsalve. ( Viktig og få området då tørt som mulig ). Evnt. la hesten få stå og " lufte " seg litt før du legger på ham dekken. Slik at evnt. sår / sår hud får hjelp til og gro. Har der begynt og bli noe betent bør du kontakte veterinæren og få en god salve fra ham, evnt. en pencilinsalve ( har også brukt Fucidinsalve tidligere med god virkning ).

Det kan være litt sårt og ømt når hesten blir striglet på eksemen, men bare bruke en myk og god børste og stryk forsiktig over så blir det nok bedre :o)

Edit - beklager skriveleifer og rotete skrevet, men er så i farten og skal ut i stallen for og gjøre rent.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 24/10/2005 12:59:19 Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  21:24:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Pelsen vokser ut igjen. Ingen fare. Men prøv å holde hesten tørr, så går det bra. Men husk at det kan være smittsomt, så unngå å dele på utstyr/børster etc. Gå til toppen av siden

Cheyenne

Skrevet - 11/11/2005 :  13:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har en hest med regneksem, spesielt om vinteren da han har mer pels. Men jeg bare tar på ham et fleecedekken når han er blitt våt. Da står han med det om natten og tørker. Fleecedekken er veldig effektivt, da vannet legger seg som dogg utenpå dekkenet, og hesten er helt tørr. Når hesten har kortere pels kan det holde å ha dekkenet på i et par timer, så er hesten tørr. Etter det jeg vet er våteksem ikke smittsomt, bare arvelig... Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  15:57:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Regneksem er en smittsom soppinfeksjon. Vet.'en her kalte det "hesteringorm" da vi hadde det på stallen. Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  20:19:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har sjekka.. det er ikke arvelig, bare noe hester (og hunder) kan få om pelsen blir for våt... Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  20:51:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Den våteksemen som hunder får, ser helt anderledes ut. Det er vått og klissete og klør mye. Kan blir ganske store sår. Det er ikke smitsomt. Tror nok ikke det er helt den samme sykdommen. På hest kan det også hjelpe å vaske både hesten og utstyr med Vircon S som er et soppdrepende middel man får kjøpt på Felleskjøpet. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  23:43:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ringorm og våteksem er vel to forskjellige ting.
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.