hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva betaler du?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 Hva betaler du?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Opal

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  22:34:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har konvertert til "hvit" smed siden denne debatten startet og betaler 165 pr tottelott pluss moms. Sko, brodder, snøsåler og hva det måtte være kommer i tillegg (+ mva) Selv om tidligere smed var vel og bra ser jo selv jeg at det er en litt annen finish på tøflene nå - og riktig verktøy er halve jobben.

Har tenkt litt rundt dette og kommet fram til at man står litt sterkere hvis man har brukt en fagutdannet hovslager dersom noe skulle gå galt. Disse er som det er nevnt tidligere forsikret dersom de "driter-på-draget" på et eller annet vis.

...og sånn fra et sammfunnsøkonomisk og moralsk perpektiv så bør man vel ikke kjøpe svart arbeid....

Gå til toppen av siden

marcello

» VIP

Skrevet - 21/02/2006 :  23:53:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Siden jeg er gravid og ikke skor selv for øyeblikket så måtte jeg ty til en annen hovslager enn meg selv.Prisen ble 1500 inkl moms.Dette inkluderte sko,brodder ,omlegg og 200 i kjøring.Jobben var vel utført og det er det viktigste. Gå til toppen av siden

hestvika

Skrevet - 22/02/2006 :  18:24:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Her jeg bor fins det ikke hovslager med fagbrev på mils omkrets, og da mener jeg MANGE mils omkrets! Han vi brukte før hadde 3,5 timers kjøring hit ut, med bommer og greier. (100 kr HVER vei). Jeg vet at han var her ute ei helg og skodde 4-5 hester. Da lå han over til noen bekjente, spiste og losjerte på deres regning og skodde deres 2 hester før han dro.....FOR 2500!!!! Det syns jeg var sinnsykt!
Vet det er langt å kjøre, men det får da være måte på!
Han vi bruker nå har gått endel kurs sørpå, og vi betaler 750 for vintersko med brodder, hvis skoene brukes opp igjen. 600 for sommersko.
Dette syns jeg er overkommelig, for jeg har ikke mulighet til å betale 1250 pr hest i tillegg til å fore opp hovslageren...hehe
Gå til toppen av siden

*Varg*

» VIP

Norway

Skrevet - 22/02/2006 :  22:33:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmeside*Varg*  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresse*Varg*  Svar med kopi av melding
Skor selv, men tror neppe jeg tjener noe på det for hovslagerutstyr er ikke akkurat billig. Men der jeg kommer fra er det nesten umulig å få tak i flinke hovslagere, så jeg fant ut det var like greit å lære det selv.

www.soyset.com
Gå til toppen av siden

Speedy As A Bullet

» VIP

Norway

Skrevet - 09/03/2006 :  16:19:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSpeedy As A Bullet  Svar med kopi av melding
Betaler 550 for sommerskoing, ink. sko, og 650 for vinterskoing ink. sko og brodder. Prisen er også inkludert kjøring for hovslagern.
Synes dette er helt greie priser og skoingen er bra :)

Det er en skoer til her i området som jeg vet tar over 1000,- for sommerskoing, sikkert mere om vinteren.. DET synes jeg er for drøyt...

Takk for den tiden du delte med meg min engel.. Hvil i fred, min Skriver May <3 Gå til toppen av siden

€#€Junior€#€

» VIP

Skrevet - 13/03/2006 :  05:47:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg syns det er for mye fokusering på om hovslageren er faglært eller ikke. Det aller viktigste er erfaring. Jeg bruker en hovslager som har skodd løpshester i 30 år og han er kjempedyktig. Han er ikke faglært, og det spiller ingen rolle. Han tar 400 og han er skikkelig oppgitt over andre hovslagere som tar svinepriser for å sko, men det kommer selvsagt og an på om de har det som yrke eller hobby. Dvs om de betaler skatt eller ikke. Men jeg kjøper sko selv da. Der jeg kjøper sko betaler jeg 80 kr for skoene og 5 kr per brodd. (brodder er dyrt!!!) Gå til toppen av siden

Tallulah

» VIP

Skrevet - 19/03/2006 :  14:12:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Brodder er en billig investering

Betaler ca 1200 for vintersko (med snøsåler, brodder og sko), hvis skoene blir brukt om igjen er det ca 850. Sommer sko ligg på ca 800..
han jeg bruker er fagutdannet, men prisene må være såpass hvis de skal greie å leve av det.. en del går til staten, også skal de trekke skatt, i tillegg har de tatt utdanning (ofte blir det en del penger ut på dette som man skal prøve å jobbe inn igjen(akkurat på lik måte som med andre yrker)) så det er ikke så veldig dyrt sånn sett, og man betaler for kvalitet!

Men snart skor jeg, som mange andre her, også selv
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  00:07:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal også tenkte på at det faktisk er en jobb som blir utført her, og at man derfor må betale for tjenesten. Hovslageren kjører oftest til kunden (bensinpenger) og gjør jobben ( som jo skal lønnes) + det at sko, brodder o.l skal inngå i prisen og kjører hjem igjen( igjen bensinpenger). For å være kompetansemessig på topp som hovslager krever dette godt og vedlikeholdt utstyr(som er veldig dyrt) + at man hele tiden er interessert i å lære mest mulig om det helt nye innen forskning på hesteben(kurs koster penger)...
synes ikke man skal klage på priser når man tar dette i betraktning. Er helt enig med den som skrev at det er bedre å betale mer for en jobb man vet er god enn å velge det billigste alternativet. I lengden vil det lønne seg.

Hva betaler vi vel ikke f. eks hos frisøren??
Gå til toppen av siden

Chiquita

» VIP

Skrevet - 26/03/2006 :  00:09:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Man skal også tenkte på at det faktisk er en jobb som blir utført her, og at man derfor må betale for tjenesten. Hovslageren kjører oftest til kunden (bensinpenger) og gjør jobben ( som jo skal lønnes) + det at sko, brodder o.l skal inngå i prisen og kjører hjem igjen( igjen bensinpenger). For å være kompetansemessig på topp som hovslager krever dette godt og vedlikeholdt utstyr(som er veldig dyrt) + at man hele tiden er interessert i å lære mest mulig om det helt nye innen forskning på hesteben(kurs koster penger)...
synes ikke man skal klage på priser når man tar dette i betraktning. Er helt enig med den som skrev at det er bedre å betale mer for en jobb man vet er god enn å velge det billigste alternativet. I lengden vil det lønne seg.

Hva betaler vi vel ikke f. eks hos frisøren??
Gå til toppen av siden

sigyn,brauta og rubin:)

» VIP

Norway

Skrevet - 26/03/2006 :  13:34:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesigyn,brauta og rubin:)  Svar med kopi av melding
før betalte jeg 250..men etter vi flytta,så betaler jeg 550.men han skoes 0 til 2 ganger i året,så da er det blir det ikke så mye alikevel.ellers er det få som har lyst til å sko hesten min,da han er litt av en urokråke,fordi han ble mishandla av en skomaker en gang.
*This little light of mine, I'm gonna let it shine*
Gå til toppen av siden

OleMarius

Skrevet - 28/03/2006 :  10:40:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
annbefalt sko pris i sveige er 900 + moms for bare jobben. husker ikke helt hva det er i norge men ikke langt unna. og siden da sko koster rundt 100-200 kr(kommer ann på skoa) og evt såler(100-200) og evt kjøring(100-300)

derved står du igjen på en pris rundt 1200-1600.

og da hvis en hovslager skor rundt 3-4 hester i gjennomsnitt. som er det som er vanelig for en normal hovsalger

så sitter man igjen med rundt 300 000 kr i året. syntes ikke dette er veldig mye
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  11:53:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
før betalte jeg 250..men etter vi flytta,så betaler jeg 550.men han skoes 0 til 2 ganger i året,så da er det blir det ikke så mye alikevel.ellers er det få som har lyst til å sko hesten min,da han er litt av en urokråke,fordi han ble mishandla av en skomaker en gang.

Opprinnelig postet av sigyn,brauta og rubin:)

0 til 2 ganger i året?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:07:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:før betalte jeg 250..men etter vi flytta,så betaler jeg 550.men han skoes 0 til 2 ganger i året,så da er det blir det ikke så mye alikevel.ellers er det få som har lyst til å sko hesten min,da han er litt av en urokråke,fordi han ble mishandla av en skomaker en gang.

Kopi av melding:
0 til 2 ganger i året?
opprinnelig postet av Kurre

Ja det sier jeg å

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  13:30:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:før betalte jeg 250..men etter vi flytta,så betaler jeg 550.men han skoes 0 til 2 ganger i året,så da er det blir det ikke så mye alikevel.ellers er det få som har lyst til å sko hesten min,da han er litt av en urokråke,fordi han ble mishandla av en skomaker en gang.

Kopi av melding:
0 til 2 ganger i året?
opprinnelig postet av Kurre

Ja det sier jeg å

Opprinnelig postet av Bea

Lopke skal skoes 1 gang i år, når hun skal kåres (sånn er reglene) men de kommer av igjen med en gang , ergo er hun kunn blitt skodd 1 gang dette året. Skal du utstille noen av hestene dine Sigyn? eller skor du bare ikke oftere??
Gå til toppen av siden

Bea

» VIP

Norway

Skrevet - 28/03/2006 :  15:29:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBea  Svar med kopi av melding
Men jeg regner med det er noen som verker høvene hennes i mellomtiden? :p

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.