hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Setter hode til været
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Setter hode til været
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  00:52:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg fikk et sjokk da jeg fikk min mor til å ta bilde av meg og Rosita i trav. Rosita strakte liksom hals og sprang som ei ku så det ut som. Ikke akkurat et pent syn.

Kan det være en grunn til at hun gjør det?
Og hvordan kan jeg få henne til å ikke strekke ut slik som hun gjør?

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  11:33:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Gjør hun slikt hele tiden i trav? Har forstått det slik at hun ikke er så gammel, og ble innridd for ikke å så lenge siden?
Aromayo er i innridningsfasen, og for meg er det da viktig at han skal gå avslappet i selv trav, jeg vil at han skal være lang i kroppen før han med tiden skal lære å bære seg skikkelig.

Dersom dette ikke er noe som plutselig har dukket opp(kan være at noe av utstyret ikke sitter som det skal, smerter etc.), kan du prøve dette:
Ri mye volter, serptetiner og åttetall med henne. Under voltene må du hele tiden være påpasselig med hjelperene dine, slik at hun ikke "faller ut" i volten. Begynn med litt store volter, det er ikke sikkert hun er sterk nok til å gå på de mindre voltene ennå. Jobb mye med det samt serpetiner o.l. Etterhvert skal hun gå i en mer eller mindre "bananform" med kroppen, pass på at du ikke har for korte tøyler heller, men du skal jo selvsagt ha godt kontakt med munnen ;) Dette har funket veldig bra for meg og min lille rampeponni, han var veldig stresset og "Oppreist" i formen i begynnelsen, men nå kan han gå i en fiiin lang form. Myk og bøy henne litt opp som dette, og så merker du sannsynligvis en forskjell!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  14:37:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Gjør hun slikt hele tiden i trav? Har forstått det slik at hun ikke er så gammel, og ble innridd for ikke å så lenge siden?
Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Ikke hele tiden nei. Mest i oppoverbakker. Og spesielt når vi rir barbakk. Men jeg ser det jo ikke så godt når jeg sitter oppe på ryggen heller.
Det var i vår vi kjøpte salen, men vi har ridd i et halvt år ja !

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  15:09:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Er du helt sikker på at hun ikke kan være øm i ryggen da? det er jo mye tyngre for hesten å gå opp en oppoverbakke, og siden hun reagerer spesielt når dere rir barbak, så dersom hun er øm, ville hun ha kjent det bedre da.
Når du kjøpte salen, fikk du den ordentlig tilpasset da? bare et spørsmål, fordi salen kan ha mye å si hvis den ikke passer skikkelig.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  15:14:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
salen sitter som et skudd for å si det slik ;)

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  15:24:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men siden hun enda er ung, kan det hende at muskulaturen i ryggen har endret seg såpass at salen ikke passer helt som den engang gjorde. Selv om det er gått et halvt år, kan ryggmuskalturen ha endret seg mye, hesten får jo nye og flere muskler etterhvert som den trenes opp.
Så for sikkerhetsskyld ville jeg ha hørt med salmakeren/saltilpasseren din, om at den enda passer som den en gang gjor. Det er ikke alltid lett å se slik med det blotte øye selv, men salmakere o.l som har utdannelse i dette er flinke til å se slikt!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  15:31:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg får gjøre det ;) men jeg har jo ikke brukt salen i et halv år da. I 4 mnd kanskje ..

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  15:33:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Skader ikke å spørre vertfall ;)! Skulle den være i orden ville jeg alltid ha hørt med dyrlegen også, for å være på den sikre siden! Hvis alt stemmer, kan jeg anbefale de tipsene om hvordan du får hesten lang og avslappet i det første innlegget mitt ovenfor her!

lykke til!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  15:36:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk, Anne !

Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  20:21:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
OFF, kjenner til det ja!

Dette er ikkje halvparten så gale som i skritt/trav/gallopp. Men Victoria har ikkje blitt så bra behandla for ei 5 år sidan, og "ødelagd" i munnen. Men etter at eg har ridd med glidetøylar ei stund no, går ho i form ganske bra..

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

€Lucas€

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  21:00:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lucas er sånn han. Ligner på en struts når vi springer. men nå har jeg en varmblods da...Men jeg fikk beskjed om å bruke hjelpetøyler med strikk av ridelæreren min. Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  21:27:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men jeg fikk beskjed om å bruke hjelpetøyler med strikk av ridelæreren min.

"Ridelæraren" min/trenaren min (som eg kjøpte hesten av) sa at viss Victoria slo seg vrang og prøvde å steile, stikke av el. (vanar etter at ho blei misshandla for nokren år sidan), skulle eg få på henne strikk. For det fann eg ut at hjalp.
Men eg liker glidetøylar bedre, for der kan eg regulere tyngda på taumen bedre, på stikken er haudet festa liksom. Berre Victoria veit at ho har på strikken/glidetaumane går ho i form, så eg kan ride med hengande glidetauma å få henne ned på bittet.. Snåle hesten..

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  21:36:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med oxhovd victoria.glidetøyler er bedre enn strikk da man kan regulere det selv, evt gjør så de ikke er i funksjon i det hele tatt.

jo fortere hesten min løper jo høyere er hodet. med det er traver av rase da. jeg har hørt at det har noe med lunger/luft etc å gjøre, men vet ikke om det stemmer altså. uansett, når vi er på "kosetur" så er jeg ikke så nøye på at hun skal gå i holdning. syns det er viktig at hun får fri fra trening hesten også.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  22:59:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
stopp en halv!
Det kan være OK å bruke hjelpetøyler, men man skal ikke uten videre sette på hesten hjelpetøyler uten å være 100% sikker på at hesten ikke har vondt noen steder! Det at hesten uten videre begynner å gå høyt med hodet, kan være at den prøver å fortelle oss noe!
Så for all del, ta til dere de signalene og LES! Videre bør en også prøve å jobbe med det UTEN hjelpetøylene, de fjerner det nemlig ikke, bare holder dem på "plass".

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  23:05:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
har ikke tenk å bruke nå hjelpetøyle jei nei. Om den har vondt noen steder, så blir det jo bare værre om man skal begynne og pakke på hjelpetøyler ol. da er det heller bedre med en orntlig sjekk av hestn

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  23:14:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
En ting til: At hestene deres går i såpass høyreist, kan også bety at den rett og slett ikke er vant til å gå i form, den har ikke fått trent om muskulaturen den må bruke for å gå i riktig form.

Kopi av melding:
helt enig med oxhovd victoria.glidetøyler er bedre enn strikk da man kan regulere det selv, evt gjør så de ikke er i funksjon i det hele tatt.
Opprinnelig postet av lucky june

Hvorfor rir du med glidetøyler hvis de blir regulert at de ikke har noen funksjon i det hele tatt da? Skjønner ikke helt vitsen da.

Kopi av melding:
Berre Victoria veit at ho har på strikken/glidetaumane går ho i form, så eg kan ride med hengande glidetauma å få henne ned på bittet.. Snåle hesten..
Oxhovd Victoria=o)[/right]

Syns bare at det hørtes rart ut, hvordan vet du at hun går riktig på tøylen, bare ved hjelp av glidetøyler? Hesten må jo trenes opp først for å kunne gå riktig på tøylen, den kan ikke gå riktig av å bare ha bli ridd med glidetøylene.

For all del, du må ikke ri med strikk hvis hensikten er at den skal slutte å stikke/steile, hvis du er nødt til å ri med hjelpetøyler for å unngå at hesten steiler med deg, er det martingal som skal brukes! Bruke strikk til dette er FEIL! den skal brukes for å hjelpe hesten i å søke ned, ikke direkte å gå ned på tøylene selv, dessuten hender det at den bygger underhals på hesten, og det er jo ikke ønskelig dersom hesten skal gå i riktig form!

Ikke noe angrep eller noe mot dere her, men så meg ikke helt enig med dere i innleggene deres.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.72 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.