hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Jeg ridde!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Jeg ridde!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  00:36:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Bare et lite frustrasjonstema. Det heter ikke ridde!

Ordet 'ridde' er ikke et oppslagsord i Bokmålsordboka.
Ordet 'ridde' er ikkje eit oppslagsord i Nynorskordboka.

Verbet "ri" slått opp i ordbok:
ri el. ride - red el. rei[d] - ridd (norr ríða)

Det heter altså "Jeg red", "Jeg rei" eller "Jeg reid".

(synes vel selv at jeg reid høres helt tåpelig ut. Uansett bedre enn ridde )

Ordbok: http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  13:21:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
pleier å sei at jeg enten "red" eller "rei" jeg :P men hender jeg sier "ridde" også, er vel mer en form for dialekt ;)
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  13:50:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
sier alltid at "jeg rei" , men hører ganske mange som sier ridde også
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/10/2005 :  14:02:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg ridde høres bare dumt ut

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  14:37:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Her hos oss sier vi "jeg rei". Har også hørt mange morsomme versjoner av verbet å ri.
www.hestene.no Gå til toppen av siden

ingahelene

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  15:31:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseingahelene  Svar med kopi av melding
Jeg sier "eg rei", men det er veldig mange her som sier "ridde". Irriterte meg veldig over det i begynnelsen, men nå har jeg blitt vant til det.
Det er veeldig mange andre ord som blir sagt feil her også. F.eks: "syngte (sang) og løpte (løp, eller sprang i mitt tilfelle ;)). Blir vant med det etter hvert :P

Mvh. Inga Helene Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  15:51:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Pleier å si "ridde" jeg.. Men det er nok mest dialekta mi som slår inn.
Therese
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  17:38:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Jeg red. Jeg rir. Jeg har ridd ;-D Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  19:44:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Eg rei. [eg rai]

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  19:45:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Hehe, når jeg så overskrifta di var det første jeg tenkte "det heter ikke ridde, det heter rei" :P Men folk sier en del ridde
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  23:26:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt off topic, men det jeg irriterer meg mer over er hvordan folk uttaler kjøttkaker, kjøpte, kjører osv... Utroli mange som uttaler det som lyden i f.eks ski, skinke osv... Håper dere skjønte hva jeg mente, ble litt rar forklaring...

Men poenget mitt er at det er utrolig irriterendes å høre på!!!

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  23:50:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Ja, de lager en rar lyd. gjør om sk til sch. F eks jeg schøpte schælihet på pinne i schåsken på schinoen. Hoho ;)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 24/10/2005 :  00:02:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det har vært forska på, og innen 10-15 år så kom nesten hele befolkningen til å snakke med denne sch lyden..

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  11:00:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Jeg hører ikke forskjell på kj og sj lyden, så jeg er nok sannsynligvis et irritasjonsmomoment for dem som gjør det da :P
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  12:03:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
He he må bare få si at jeg snakker sånn. Er blitt kommentert men klarer ikke å la være. Kjøtt og kjøre er schøtt osv.. pleier ikke å være et problem men noen ler litt da. Har bodd i DK i 15 år, dansk far og østlandsk mor, men bor nå på vestlandet. Leste og at det blir mer normalt på forskning.no Folk får vel bare slutte å irritere seg og hoppe på trenden. Kult og digg er jo heller ikke norske ord.. Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  12:59:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Men hvem sier kult og digg nå? :-P Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.