hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvem har bestemt at stevnebukser skal være hvite?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvem har bestemt at stevnebukser skal være hvite?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Selameyjan

Skrevet - 22/10/2005 :  19:53:21  Vis profil  Svar med kopi av melding

Jeg har alltid synes hvitt er en stygg farge, ikke det minste stilig.

Jeg antar det var en mann, som aldri i sitt liv har vasket noe, som bestemte at ridebuksene på stevner på død & liv skal være hvite
Som bodde et sted hvor det ikke regnet bestandig
Og hadde en sal som ikke farget av

Men hva skal vanlige mennesker gjøre

Har prøvd finvask 30 grader med ridebuksevaskemiddel (QuickStar), slik som det står på vaskelappen.

Har prøvd hvitvask 30 grader.

Har prøvd Vanish (en vidundermiddel som visstnok markedsføres heftig på TV akkurat nå) - spar dere pengene, folkens, det funker ikke

Driver med Klorin-bleking nå (som det advares mot på vaskelappen)
- virker som det gjør flekkene litt lysere.

Hva gjør dere? Rir med flekkete bukser? Kjøper nye hele tiden?
Finnes det andre løsninger?

Mer Klorin? Lengre virketid?
Blir skinnet ødelagt hvis det kommer Klorin på det?

www.selkie.no

susanne

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  19:58:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
jeg tror de har valgt hvitt fordi det er en "ren" farge...sort og hvitt er liksom veldig "pyntelig" da..i dressur så er de jo fortsatt veldig strenge på dette,men i sprangen har de blitt mer åpne for nye ting..=P
jeg har egentlig ikke hatt noe problem med å holde hvite bukser hvite (av en eller annen merkelig grunn) så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg, men det er nok en grunn til at de advarer mot å bruke klorin;)

www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  20:05:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Har heller aldri hatt noe problem med det, men vasker buksa på 60 grader, ikke 30. Etter forrige stevne var buksa mi helt svart i rompa og på knærne, etter å ha ridd i nypussa sal. Vaska den på 60 grader, og alt gikk bort!
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/10/2005 :  20:06:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Har du forsøkt å vaske dem på 40 grader isteden?
Jeg vasker min for seg selv i maskinen, på 40 grader og med blenda (om det skal ha noe å si). Jeg har klart å få bort sal-som-farger-av-merker. Men jeg vasker dem den dagen jeg har brukt dem, mulig det har noe å si hvor lenge flekkene har fått sitte på?

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  20:07:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kansje hvitt blir brukt fordi det blir da lettere å se hvordan rytteren sitter i salen da den som oftest er svart. Jeg vet vertfall at ofte brukes hvite bandager for å se hensten benbevegelser bedre. Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  20:13:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Hvitt er en mongis farge. Eneste hvite jeg har er kokkejakkene.

Stemmer for teorien om at hvitt er en klassisk farge, som ikke skiller seg nevneverdig ut.
Det er jo ikke å komme utenom at svart og hvitt virker mer seriøst enn f. eks grønt og gult.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  20:25:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Hmm. Har heller ikkje hatt noko problem det flekker el. Etter kvart stevne har eg vaska buksa å lagt ho i ei hylle. Der har ho låge heilt til neste stevne. På den måten er ho rein kvar gong eg treng ho. Har fått litt svart på buksa etter å ridd med ny sal og nypussa sal. Men det har "bleikna", dessutan er det heilt nede i kanten med chapsa, so ingen ser det so godt.

Eg synest at kvit ridebukse er veldig fint til svart og blå konkurransejakke. Men minuset, det veldig STORE minuset med kvit ridebukse, er jo at dei er gjennomsiktige. Og viss du blei heilt våt, ja då er den heilt gjennomsiktig..

Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 22/10/2005 :  20:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding

En "ren" farge! Å ja! Det må være derfor!
Men hvor lenge?
Får FEI returprovisjon fra ridebukseprodusentene tro...

Dere som vasker på 40 og 60 grader, gjelder det ridebukser som egentlig skal vaskes på 30?
Kvaliteten på disse ridebuksene er er egentlig ganske god, de holder flere år - mye bruk - om de vaskes på 30. Men tror dere skinnet - det er nok kunstskinn - tåler høyere temperaturer?

Klorin ser ut til å hjelpe, men det virker ikke som flekkene blir helt borte.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  21:37:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg har ei ridebukse med helskinn, eller kunstskinn, funker helt fint å vaske den på 60 grader, den skal egentlig vaskes på 30 eller 40, husker ikke helt. Men pleier å ha i mykningsmiddel, hvis ikke tror jeg at skinnet kan bli veldig hardt og stivt..
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 23/10/2005 :  20:29:54  Vis profil  Svar med kopi av melding

Får vel prøve med høyere temperatur neste gang da.
Kanskje er det rett og slett ikke mulig å få hvitt tøy rent på bare 30 grader?

Hva med QuickStar? Er det egnet for vasking av hvitt tøy?
Etter anbefaling fra hestebutikk bruker jeg alltid dette til ridebukser, chaps, hansker, etc.
Skinnet blir aldri hardt og stivt med QuickStar, men det blir kanskje ikke hvitt heller? Noen som har erfaringer med dette?

Oxhovd Victoria=o)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  20:33:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideOxhovd Victoria=o)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOxhovd Victoria=o)  Svar med kopi av melding
Hmmm? MÅ ein ha skinn på ridebuksa da? Eg har ikkje skinn, så eg slepp det problemet..:)
Ann Lajla

www.annlajlabrungot.piczo.com :)

Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 23/10/2005 :  20:54:31  Vis profil  Svar med kopi av melding

Er ikke det litt av poenget med ridebuker da?
Slik at man ikke skal skli i salen?

Det er min datters ridebukser, da.
Selv har jeg bare ridd i dongribukser... og skjørt...

Løkki

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  23:51:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Det er ikkje mykje du får reint på 30 grader nei. Bruker å vaske mi på 40 grader, med litt vanish sammen med vaskepulveret. Og har svært gode erfaringar med både vanish og bio-tex
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  13:08:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Den trenger ikke å være hvit da. Ridebuksen skal være lys. Jeg har en lysebeige og en creme farget. Ikke at det spiller så stor rolle når det kommer til vask, men jeg har beige ridebukse/marine ridejakke samt beige sjabrak - istedenfor det tradisjonelle svart og hvitt.
''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave'' Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  16:37:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Som Kristine sier, ingen som tvinger deg til å ha hvit ridebukse ;) syntes creme farget ridebukse og brun ridejakke er finere enn hvit and svart.

Grunnen til at ridebuksa og hanskene skal være lyse er jo at man skal se hvordan rytter sitter. Og det skal jo være litt stil over ridninga, det jo tradisjonelt en gentlemansport. Kommer noen sprettende med treningsbukse full av sponsorlogo som i andre sporter blir det så mye mindre seriøst i mine øyne. Reklame på shabrack er mer enn nok.

Gå til toppen av siden

AAndreA

Skrevet - 27/10/2005 :  10:56:16  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg så med forferdelse da jeg kom hjem etter 2 måneders opphold i utlandet at de dyre hvite ridebuksene mine var blitt ROSA!! ..mamma hadde da vasket de sammen med ettellerannet!!!
Kan jeg bruke dem da??
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.