hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Gale elgjegere, redd Kristine, stressa Rosita
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Gale elgjegere, redd Kristine, stressa Rosita
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Bustetrollet

Skrevet - 22/10/2005 :  13:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Idag hadde jeg seriøst mitt livs verste opplevelse !
Det er elgjakt her nå, og Rosita har stått inne til kl 12. Fordi de snuste rundt veggene.
Så da leide jeg ut Rosita i 12-tida. Hun sto ute i 10 min kanskje, så hørte jeg det første skuddet ble fyrt av. Jeg spurta opp trappa og klistra meg til stuvinduet og strakte hals for og se over hekken til beitet. Rosita sprang som gal. Å der fyrte det av to skudd til.. Rosita sprang jo som bare det nede i trøa si. Og mamma, min søster og jeg sto og kikka.
Der kommer det plutselig en stor elgokse springende halt forbi innheininga.
Rosita ble jo så nyskjerrig og det var like før hun hoppa over.
Elgen sprang jo inn i skogen bak oss og kom bort. Og der fyrte det jaggu meg av enna et skudd. Jeg spratt opp fra datan og spurta ut, og henta Rosita for å leie henne inn.

Jeg var liv redd jeg =S

Jeg stoler ikke på disse elgjegerne. Det er flere ganger her at det har blitt skutt hunder.

Redigert av - Bustetrollet den 22/10/2005 13:02:01

susanne

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  13:04:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
herregud, det kunne jo gått riktig ille hvis de hadde truffet hesten istedet for elgen=S virker ikke som de visste hva de holdt på med hvis de bare hadde truffet benet=s det er skumle greier det der altså..hvem eier skogen ved siden av beitet? *huff* føler med deg!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/10/2005 :  13:12:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Der elgen kom fra, der eier naboen og sprang inn på vår eiendom..

Redigert av - Bustetrollet den 22/10/2005 13:13:12 Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  13:58:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
men er det ikke mulig å nekte folk å komme så nærme innhegning der det er hest osv?=S det kan jo være mulig at de jaktet lenger inn og bare måtte følge etter pga at den var skadeskutt, men likevel..!

Bustetrollet

Skrevet - 22/10/2005 :  14:00:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elgen ble skadeskutt ja, men elgen er fortsatt ute på villspor. Elgjegerne har tatt kveld nå.
Så jeg og Rosita må vel ta oss en tur til skogen og se om vi finner elgen. Om den da er halt om eller om den fortsat lever.

Redigert av - Bustetrollet den 22/10/2005 14:04:17 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  14:16:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Fire skudd og elgen lever enda?!? Jegere du lissom ;P

Herregud,hadde fått panikk jeg. At de ikke tar hensyn! Klistre seg innpå bebygde områder slik. Nei uff, de jegerne der ville ikke jeg hatt utfor døra, da hadde de fått seg ei skikkelig kjeftsmelle...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/10/2005 :  14:21:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg var redd ja !

Dere skulle hørt meg når jeg sto i stua og tiit på Rosita.
Kom flere stygge gkoser da ja.

- vess dæm træffe rosita, så ska æ kald kvel dæm.

Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  14:34:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
det er så utrolig teit at det går ikke ann å få sagt det engang, å dra ut på jakt å skadeskyte et dyr..hallo..da hadde jeg ihvertfall ikke klart å tatt kvelden før jeg hadde fått gjort slutt på lidelsene til den elgen..! håper du finner den i god behold kristine selv om den mest sannsynlig må skytes likevel=(

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  14:35:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kristine:Det verste du kan gjøre er å prøve å finne elgen,grunnen til at jegerne tar kvelden er at elgen vil roe seg og forhåpentlig vis gå i "leie" når den ikke blir forfulgt. Elgen blir så full av adrenalin at den kan få løpt og gjort ting enda verre. Da vil det være lettere å drive ettersøk på den,og få avlivet den når man venter litt. Dette er noe alle jegere veit,og noe de bør holde seg til. Det er bedre å drive ettersøk på dagtid,og sjansene for at elgen blir avlivet er større. Hva skal det være godt for at du rir etter den,skal du hjelpe den? (litt flåsete skrevet av meg,men..) Skadene og smertene blir ikke så veldig mye bedre av at folk stresser den,vær så snill å la den få legge seg i fred.

Hesten min er oppvokst i nærheten av skytebane,det har blitt skutt elg og rådyr i nærheten av han. Lar seg ikke merke ved det,og har ikke fått noen varige mèn av det. Så forhåpentligvis vil det gå fint med Rosita.

Jegerne hadde vel ikke postert rett rundt husveggene deres?
For meg høres det ut som om de har handlet rett,og de er pålagt å forfølge påskutt elg inn på deres eiendom. Skyter de mot hus,hest eller folk er de skrudd i hodet,det tviler jeg på. Sikringssonen på ei rifle er på mange,mange meter,så de skyter nok ikke mot dere.

Har forståelse for at du blei redd,men jeg vil anbefale deg å la Rosita få ha de samme rutinene som ellers. Så lenge du er rolig og ikke viser at noe er annerledes,virker det beroligende. Hadde hun fått sjokk ville hun nok ha flydd ut av hamnehagen i panikk?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/10/2005 :  14:54:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tenkta da og se om elgen var inne i innheininga, så vi slipper at kyra finner den eller om den har revet ned noe.

Synes elgjegerne var litt nær ja. Parkerte ved det ubebodde huset noen meter overfor oss.. Og skøyt mot huset/innheininga til Rosita. Kan ikke si det er en bra nok bakgrunn for å skyte?

Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  15:01:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skyter de direkte mot huset deres og i nærheten av Rosita, ville jeg ha meldt i fra til lensmann slik at jaktleder måtte ha forklart seg. Har de gjort noe så alvorlig at det kunne ha ført til dødsulykke,stiller saken seg litt annerledes. Jeg fikk bare inntrykk av at problemet var at de jaktet der i det hele tatt,ikke hatt de hadde skutt mot dere. Når det gjelder elgen har den nok hoppet over gjerdet,men det kan kanskje være greit å sjekke det. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/10/2005 :  15:10:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Elgen ble jo skutt på ein åker ovenfor huset vårt, som er like ved innheininga. Jeg likte det i allefall ikke!

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/10/2005 :  15:49:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
hehe, satt å kjeda meg jeg =p

Gå til toppen av siden

LiseLorentzen

» VIP

Skrevet - 22/10/2005 :  15:49:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLiseLorentzen  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLiseLorentzen  Svar med kopi av melding
Jeg hadde blitt så sint om elgjegerne her hadde skutt MOT gjerdet til hestene! Da vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men noe sier meg at jeg hadde tatt helt av!
Samboeren min er med på jaktlaget og dem jakter ikke rundt husveggene heldigvis.

Ta en titt på: http://www.freewebs.com/ametyst86

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 22/10/2005 :  18:33:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Åii.. hørtes ikke så veldig morsomt ut.. Skummelt:S
Men 4 skudd og elgen er ikke død.. Hørtes ikke særlig bra ut.. *Ina tror hun kan gjøre bedre* Håper ikke pappa og de har gjort noe sånt, men nå jakter de heldigvis langt inni huttiheita der ingen bor..

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 22/10/2005 :  18:37:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

Datteren min tok en privattime på et ridesenter i Trøndelag for noen år tilbake. Gjett hva de hun og instruktøren fant inne på beitet, midt mellom hestene:

Jo, elgjegere med ladde geværer som åpenbart syntes dette var et kjempesmart sted å ligge å vente på elgen...
(INNE PÅ BEITET, ALTSÅ )

Har hørt så mye rart om elgjakta fra den kanten av landet at hadde jeg vært deg, Kristine, hadde jeg bunkra mat for en måned, tatt med Rosita inn i stua og spikra planker for alle vinduene.
Men den f... jakta er snart slutt nå, er den ikke?

Hilsen Pauline (pasifist & vegetarianer)

www.selkie.no Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.88 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.